Jump to content

270 konteinere mistet (helt sør) i Nordsjøen


Popeye70

Recommended Posts

Er jo ikke veldig ofte slikt skjer! det var vel et ekstremt tilfelle!!    Da jegvar i marinen raporterte vi inn ofte en del tønnerog mindre containere som fløt i skipsleder.. det er det skumleste under nattseilas altså, men om de er 99% under vann er jo også dette en stor trussel i dagslys!

Hvor mange containere trordu finnes i verden, oghva tror du kostnaden med å utstyre dem med tracking til et par tusen ville blitt?? formidabel!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev 36 minutter siden:

Hvor mange containere trordu finnes i verden, oghva tror du kostnaden med å utstyre dem med tracking til et par tusen ville blitt?? formidabel!!

Par tusen pr container? Peanuts... Fredriksen har ca 120mrd i flåteverdi. Maersk  150mrd... igjen peanuts...I tillegg til risiko for kollisjon med container, så er det miljømessig forferdelig å miste en container med farlig avfall. Det synes absolutt å være grunnlag for, og evne til å utstyre containere med tracking...vilje derimot...

Link to post

Antall containere som mistes årlig er formidabelt, men sammenlignet med antall containere som kommer frem så er det faktisk forsvinnende lite allikevel.

 

GPS-tracking på containere kommer nok gradvis uansett forskrift eller ikke, og jeg tror use-caset for containere på land er større enn for containere i sjøen.  GPS-tracking gjør det lettere for eierene å holde styr på containerene sine.  Det er utrolig mange containere som blir glemt av eller ender opp et sted uten at eier har fullstendig oversikt - og tyveri er jo også en annen faktor.

 

Jeg er usikker på hvor mye GPS-tracking på containere til sjøs vil hjelpe - det koster jo litt å berge containere som flyter i nordsjøen, vannet pipler vel inn slik at lasten fort blir ødelagt, og GPS-tracking i seg selv er ikke tilstrekkelig for å unngå sammenstøt - posisjonene må jo også formidles til skipstrafikken på noe vis.  Det er klart det finnes muligheter, men det er lite trivielt å samkjøre, blir vel fort flere konkurrerende systemer hvor ingen av systemene har den komplette oversikten over flytende containere.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Bedre tracking/informasjonssystemer kan forøvrig også forebygge tap av containere.  Etter hva jeg har hørt, pr i dag stables containerene vilkårlig ombord - dersom man får mange lette containere nederst i stack'en og så noen tunge på toppen, så er risikoen for tap langt høyere enn dersom man gjør det motsatt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Reisen til et av de store Container skipene er planlagt ned til minste detalj over et år i forveien og stuasje av de store container skip er vel kanskje det vanskeligste av alle skips typer da det er så mange faktorer som spiller inn.

Stuasjen er gjort av folk på land, før lasting blir vekt kontrollert og stikkprøver av innhold blir tatt og skipets mannskap kontrollerer at en hver container blir plassert der den er tiltenkt da et container skip er ofte på kanten med tanke på stabilitet og de har hele tiden optimal trim med tanke på fart og forbruk.

Så i dagens skipping er det ingenting som er tilfeldig da de fleste deler taper penger eller i beste fall er break even og sånn har det vært siden 2010 for mange

Link to post
tobixen skrev for 1 time siden:

 Etter hva jeg har hørt, pr i dag stables containerene vilkårlig ombord

 

Om dette hadde vært tilfelle hadde nok svært få av disse skipene kommet frem I det hele tatt.

 

Tracking tviler jeg på om har så mye for seg ift pris. Noen containere synker, noen flyter opp ned etc. Så antallet som faktisk lar seg tracke blir nok heller begrenset.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jobber som containerkranfører i Kristiansand Havn og kan med sikkerhet si at ingen kontainere blir lastet inn tilfeldig på kontainership.

Mange faktorer spiller inn ved lasting, vekt - destinasjon (noen storhavner har flere kaier en kontainerbåt skal innom) samt skipets ballastkapasitet og stabilitet.

Som nevnt tidligere i tråden, er det folk på kontorer i land som lager laste/losseplan for skipet. og ting som vekter og stabilitet blir tatt hensyn til. (får en håpe)

Som alltid når mennesker er innblandet, vil uhell og feil forkomme fra tid til annen.

Årsaken til dette uhellet skal bli spennende å få svar på uannsett.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
  • 1 år senere...

GPS tracking av containere har noen begrensninger.

Batteri/Kapasitet er en.

Måten de kommuniserer sin posisjon en annen, ofte GSM, med begrenset dekning ute på havet.

Og de faller ut når de er stuet inne (hvertfall de vi har testet) (og da sikkert også om den havner under vann) 

 

Så bare den container som er i friluft (og har sin posisjon), er i mobildekkningsområde, og har batterikapasitet igjen, vil dette fungere for.

 

I forhold til dette konkrete problemet som diskuteres her tenker jeg at en AIS løsning eller Radar beacon som aktiveres under gitte forutsetninger er vel så sannsynlig å få til å fungere i praksis.

 

Alternativ noe ala råtnetråden i krabbeteinene, som gjør at de synker lettere etter en stund i sjøen, men det kommer nok kanskje også ann på hva de er lastet med.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Enig, bøter, skyhøye sådan er det eneste språket som de forstår.

 

Har hørt skrekkhistorier om kapteiner som med vilje kaster last på sjøen hvis han ser at man ikke kommer frem til tiden, det er visstnok billigere å dekke tapt last enn å komme for sent med last.

 

Rederbransjen er vel en av de siste, ihvertfall en av de værste "cowboy" bransjene vi har igjen.

Bare se på hvordan de kvitter seg med utrangerte skip. Ikke mye samvittighet for miljø og mennskeliv og spore der.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Det er klart at økte kostnader for transportørene til syvende og sist vil medføre økte priser på billige importvarer i butikkene ... men dersom de økonomiske incentivene er sterke nok, antar jeg at merkostnaden vil gå til bedre sikring av last (f.eks. ha mer slakk i tidsskjemaer slik at man kan legge om ruter ved uvær, ta med færre containere, eller innføre andre tiltak for å hindre svinn) heller enn til å betale bøter. 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
nomen skrev for 6 timer siden:

 

Har hørt skrekkhistorier om kapteiner som med vilje kaster last på sjøen.............

 

Hva slags last kan man kaste på sjøen? At det lønner seg fremfor å komme frem litt senere skjønte jeg heller ikke. Med 25 år i bransjen så hørte jeg aldri dette nevnt noe sted.

 

Beregninger viser at 1.382 container forsvinner over bord hvert år!

 

https://safetyatsea.net/news/2020/number-of-containers-lost-at-sea-falls-but-safety-risk-remains/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
1 hour ago, Mouche said:

Beregninger viser at 1.382 container forsvinner over bord hvert år!

 

https://safetyatsea.net/news/2020/number-of-containers-lost-at-sea-falls-but-safety-risk-remains/

 

Tallet inkluderer containere fraktet av skip som synker.  Det skjer ikke ofte, men de gangene det skjer kan det være svært mange containere som forsvinner samtidig, det dytter opp gjennomsnittet.

 

Videre står det i artikkelen at tallet er synkende.

 

Reelt sett er det kanskje halvparten så mange containere som faller i sjøen under allminnelig frakt hvert år nå for tiden.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
11 hours ago, Shore said:

 

Oj, så den ikke før nå.  Trådtittelen omhandler 270 containere, men her er det jo snakk om 1816 tapte containere i én enkelthendelse.  Det kommer nok til å trekker årssnittet signifikant opp for dette dekadet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg kom tidligere med en påstand om at risikoen for å miste containere antageligvis er høyere enn hva den burde være da lastingen kan skje uten hensyn til vekt på containerene - de tyngste containerene bør naturlig nok være nederst.  Jeg har ikke funnet tilbake til kilden hvor jeg leste dette - og mange nok har kommentert at plassering av containerene på et containerskip er nøye planlagt.

 

Kanskje jeg hadde delvis rett allikevel - jeg kom nå over en artikkel som tar for seg at det ofte er forskjell mellom oppgitt vekt og faktisk vekt på containere: https://www.shippingandfreightresource.com/container-weight-misdeclaration/ - så noen incidenter er nok helt eller delvis forårsaket, eller forverret av at det havner noen alt for tunge containere alt for høyt oppe i stablingen, selv om stablingen er aldri så godt planlagt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Mouche skrev for 9 timer siden:

 

Hva slags last kan man kaste på sjøen? At det lønner seg fremfor å komme frem litt senere skjønte jeg heller ikke. Med 25 år i bransjen så hørte jeg aldri dette nevnt noe sted.

Jeg kjenner ikke detaljer, dette ble fortalt meg av en som var ansatt hos Wilhemsen i mange år.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
nomen skrev 1 time siden:

Jeg kjenner ikke detaljer, dette ble fortalt meg av en som var ansatt hos Wilhemsen i mange år.

 

Så du vet ikke om det var snakk om containere, stykkgod, olje, gass, bulklaster eller hva det kunne ha vært? Jeg velger å tro at dette har vært en ordentlig skrøne, og jeg kan heller ikke se noen plausibel forklaring på hvorfor en slik kriminell handling skulle være økonomisk gunstig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
nomen skrev for 19 timer siden:

 

Har hørt skrekkhistorier om kapteiner som med vilje kaster last på sjøen.......

 

kanskje litt OT

har ikke hørt om skrekkhistorier........men en heltehistorie !


året er 1975, USA trekker seg ut av Vietnam.

ved evakueringen av Saigon, helikoptre flyr skytteltrafikk mellom USS Midway og fastlandet........når en liten 2-seter Cessna dykker opp, ombord en vietnamesisk major med fru og 5 barn.......dekket er fullt av helikoptrer....

 

da bestemmer seg kapteinen for å dumpe helikoptrer for 100 mill kr over bord.....

 

lang versjon

Kort versjon

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...