Jump to content

270 konteinere mistet (helt sør) i Nordsjøen


Popeye70

Recommended Posts

  Havarita skrev On 11.12.2020 at 8.02:

@Mouche

Egenandel på forsikringen < dagbøter ved forsinkelse = økonomisk motiv.

 

Det er ikke alltid at kontraktuelle betingelser faktisk understøtter det som det var meningen å oppnå.

Det finnes også utallige eksempler på at lovens bokstav gir en helt annen effekt enn det loven egentlig skulle oppnå.

Vis hele sitatet  

Det var den forklaringen jeg fikk også.

 

Kan godt hende det var ei skrøne, ikke at jeg helt ser motivet for å "skrøne" om slikt.

 

Motivet for å slippe unna dagbøter ved å komme for sent derimot, det ser jeg.

 

Uansett, poenget mitt var ganske enkelt at mange rederier gjør ting som forteller meg at penger står over miljø og menneskeliv (ref. bl.a hvordan utrangerte skip hugges), og at kraftige bøter for å miste bl.a containere på sjøen antagelig hadde bidratt til bedre sikring av lasten.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
  Bigmac skrev On 4.1.2019 at 8.53:

Par tusen pr container? Peanuts... Fredriksen har ca 120mrd i flåteverdi. Maersk  150mrd... igjen peanuts...I tillegg til risiko for kollisjon med container, så er det miljømessig forferdelig å miste en container med farlig avfall. Det synes absolutt å være grunnlag for, og evne til å utstyre containere med tracking...vilje derimot...

Vis hele sitatet  

Du må skille mellom verdi og margin. Marginene i shipping er ofte meget tynne, og har blitt enda slankere i år.


GPS er ikke dyrt, men tracking via satelitt er ikke billig. Også spørsmål hvor effektivt det ville være så lavt containerene ligger i vannet.

Tror alle som ferdes på havet må leve med usikkerhet, som tidigere generasjoner har måttet :)

 

Link to post
  Havelle skrev On 11.12.2020 at 15.05:

Du må skille mellom verdi og margin. Marginene i shipping er ofte meget tynne, og har blitt enda slankere i år.

Vis hele sitatet  


de siste åren ja

 

men tidl har ju marginene gått både opp og ned, er vel få bransjer der det svinger så voldsomt !

kjøpte en hel del containers fra Shanghai til Gøteborg for en 15 år siden, der frakten per container mer enn doblet seg på ett år...tror nærmere 3 ggr.

Når det var som verst, fikk vi ha folk på plass, så att våre containers blev lastet på båten, ettersom de var tunge, så var det mer lønnsomt, å laste 2 lettere enn våre :smiley:

skjedde ett par ggr att de bare gav f.....(nei de var ikke overlast, bare maks)

S/Y Gunga Din

Link to post
  nomen skrev On 11.12.2020 at 13.51:

Motivet for å slippe unna dagbøter ved å komme for sent derimot, det ser jeg.

Vis hele sitatet  

 

Jeg har litt problemer med å se hvorfor skipet skal belastes økonomisk for å komme "for sent", men jeg kan se at en del kan ha inngått avtale om levering av en vare som befinner seg ombord til en "enduser". 

 

  Havelle skrev On 11.12.2020 at 15.05:

Du må skille mellom verdi og margin. Marginene i shipping er ofte meget tynne, og har blitt enda slankere i år.

Vis hele sitatet  

 

Shipping er et begrep, eller næring, som er ganske så fragmentert så i mine øyne er det helt umulig å hevde at noe gjelder for bransjen som sådan. Min påstand vil stort sett være at shipping er enten himmel (høy fortjeneste), eller helvete (doom and gloom). 

 

Denne grafen viser markedet i tørrlast og burde være en god indikasjon på hva jeg prøver å få frem i så måte.

 

https://tradingeconomics.com/commodity/baltic

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...