Bonus Svart 11.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2020 Ikke Nordsjøen, men tap av containere Lasteskipet One Opus møtte uvær på vei til Kobe i Japan Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2020 En litt trist tur for kapteinen & overstyrmannen på One. Blir nok noen meter med rapporter utav dette. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2020 Havarita skrev On 11.12.2020 at 8.02: @Mouche Egenandel på forsikringen < dagbøter ved forsinkelse = økonomisk motiv. Det er ikke alltid at kontraktuelle betingelser faktisk understøtter det som det var meningen å oppnå. Det finnes også utallige eksempler på at lovens bokstav gir en helt annen effekt enn det loven egentlig skulle oppnå. Vis hele sitatet Det var den forklaringen jeg fikk også. Kan godt hende det var ei skrøne, ikke at jeg helt ser motivet for å "skrøne" om slikt. Motivet for å slippe unna dagbøter ved å komme for sent derimot, det ser jeg. Uansett, poenget mitt var ganske enkelt at mange rederier gjør ting som forteller meg at penger står over miljø og menneskeliv (ref. bl.a hvordan utrangerte skip hugges), og at kraftige bøter for å miste bl.a containere på sjøen antagelig hadde bidratt til bedre sikring av lasten. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hedwig Svart 11.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2020 Bigmac skrev On 4.1.2019 at 8.53: Par tusen pr container? Peanuts... Fredriksen har ca 120mrd i flåteverdi. Maersk 150mrd... igjen peanuts...I tillegg til risiko for kollisjon med container, så er det miljømessig forferdelig å miste en container med farlig avfall. Det synes absolutt å være grunnlag for, og evne til å utstyre containere med tracking...vilje derimot... Vis hele sitatet Du må skille mellom verdi og margin. Marginene i shipping er ofte meget tynne, og har blitt enda slankere i år. GPS er ikke dyrt, men tracking via satelitt er ikke billig. Også spørsmål hvor effektivt det ville være så lavt containerene ligger i vannet. Tror alle som ferdes på havet må leve med usikkerhet, som tidigere generasjoner har måttet :) Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 11.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2020 Det er jo den som eier containeren eller innholdet (ved respektive forsikringsselskaper) som evt burde ha interesse av en tracker. Interessen er kun til stede om de i så fall kan begrense sitt tap. Når en container faller i vannet, og alt innholdet er ødelagt tror jeg forsikringsselskapet helst ikke vil vite hvor den er.? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2020 Havelle skrev On 11.12.2020 at 15.05: Du må skille mellom verdi og margin. Marginene i shipping er ofte meget tynne, og har blitt enda slankere i år. Vis hele sitatet de siste åren ja men tidl har ju marginene gått både opp og ned, er vel få bransjer der det svinger så voldsomt ! kjøpte en hel del containers fra Shanghai til Gøteborg for en 15 år siden, der frakten per container mer enn doblet seg på ett år...tror nærmere 3 ggr. Når det var som verst, fikk vi ha folk på plass, så att våre containers blev lastet på båten, ettersom de var tunge, så var det mer lønnsomt, å laste 2 lettere enn våre skjedde ett par ggr att de bare gav f.....(nei de var ikke overlast, bare maks) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mouche Svart 12.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2020 nomen skrev On 11.12.2020 at 13.51: Motivet for å slippe unna dagbøter ved å komme for sent derimot, det ser jeg. Vis hele sitatet Jeg har litt problemer med å se hvorfor skipet skal belastes økonomisk for å komme "for sent", men jeg kan se at en del kan ha inngått avtale om levering av en vare som befinner seg ombord til en "enduser". Havelle skrev On 11.12.2020 at 15.05: Du må skille mellom verdi og margin. Marginene i shipping er ofte meget tynne, og har blitt enda slankere i år. Vis hele sitatet Shipping er et begrep, eller næring, som er ganske så fragmentert så i mine øyne er det helt umulig å hevde at noe gjelder for bransjen som sådan. Min påstand vil stort sett være at shipping er enten himmel (høy fortjeneste), eller helvete (doom and gloom). Denne grafen viser markedet i tørrlast og burde være en god indikasjon på hva jeg prøver å få frem i så måte. https://tradingeconomics.com/commodity/baltic Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.