Jump to content

Fra plast til tre, nytt båtliv?


arjosk

Recommended Posts

Da har jeg kastet meg uti det, kjøpt meg trebåt! Absolutt ALLE sier: "nå har du kjøpt deg arbeid!", men jeg vil prøve denne typen båtliv også. Tror ikke det blir så ille, idet båten er i god form, og det er ikke store prosjekter som må settes i gang.

 

Følelsen er jo helt spesiell: tøff tøff, "sjel" og ro!

 

Har allerede prøvd den noen netter, og er strålende fornøyd så langt. Må vel skaffe vimpel snart...

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Velkommen tilbake til livet :cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer fra meg også! :flag:

Regner med at vi sees på fjorden. Ikke langt fra Sætre til der du har båten.

 

Var med en nabo å kjøpte nesten maken båt som du har fått nylig. naboens var bygget hos Oslo Trebåtbyggeri på Nærsnes. Nå ligger den på Verket i Hurum.

 

Hvor er din bygget. Og hva slags motor har du innstallert?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige svar!

 

Båten er bygget av båtbyggeren Ivar Larsen i Fredrikstad. Han bygget en helt lik en, som nå visstnok skal gå i Porsgrunn området. Det står en FM motor i den, som starter på første drag. Båt og motor er 71 mod, og Båtbyggeren har hatt den selv i alle år. Jeg tror det var tungt for ham å selge den...

 

I Fredrikstad er det mange som kjenner båten, og Hr båtbygger Ivar Larsen har fått mange henvendelser når folk har sett ny eier nyte skjærgården i Kråkerøyområdet. Til og med hyttenaboene våre på Kråkerøy kjente om båten da vi ankom etter å ha hentet den. Litt historie og sjel altså....

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2241/IMG_1327.JPG

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2241/IMG_1270.JPG

Redigert av arildskaro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg kastet meg uti det, kjøpt meg trebåt! Absolutt ALLE sier: "nå har du kjøpt deg arbeid!", men jeg vil prøve denne typen båtliv også. Tror ikke det blir så ille, idet båten er i god form, og det er ikke store prosjekter som må settes i gang.

oppussing av trebåt krever fort noen timer; vedlikehold er bare småpussel!

 

fin skute; gratulera!

 

barx

Link to post
Share on other sites

Bilde

Den snekka der ser ut til å ha blitt til på / bygget av Gressvik Båtbyggeri! Synes jeg kjenner igjen buen på stevnen........? Stemmer det?

 

Da har du vel også et flott motorkasse-lokk, som båtens "smykke"?

 

:o)

 

Lykke til med trebåt!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Båten er ikke bygget på Gressvik båtbyggeri, men av hr Ivar Larsen. Han bor ikke langt unna slik jeg oppfatter det, og har bygget mange andre båter, bl a for kong Olav i sin tid.

 

Jeg er forøvrig mye av sommeren på Kråkerøy, Walter! Jeg skal tute på deg når jeg ser deg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...