Jump to content

Fiskekum til Tobias 23 halvfabrikat


Gero

Recommended Posts

Hei

Dette er mitt første innlegg og er redd det kommer fler. 

Har kjøpt oss en halvfabrikat til en Tobias 23 skrog og esing, og motor. 

Men vi ser at det er en del spørsmål som kommer underveis. spørsmålet vi har kommet til nå er om andres erfaringer 

med å lage fiskekum. Vi vil lage den så driftsikker som mulig og med mulighet til å holde den tørr om sommeren når vi ikke fisker. 

Legger med ei skisse og vil gjerne ha tilbakemeldinger. Pumpa vi har kjøpt er ei Rule spylepumpe, 3800 GPH, det er  ca 32 mm dim på pumpa, men for at ikke vanne skal renne over dekk må vi kanskje se om vi skal strupe pumpa med mindre dim, er det mulig? 

 

image.png.e51622915da8d2c7401efef61967c9b1.png

image.png

Link to post
Share on other sites

Hei Gero!

Kan jeg få æren av å svare på det første innlegget ditt? :-)

Har kanskje ikke så mye å bidra med, men er det en mulighet å snu pumpa, kappe utløpet du har tegnet til venstre som da blir naturlig inntak lengre nede, og montere en sånn nivåbryter

Det virker sikrere, og det er lett å tømme kummen med en bryter som overstyrer flottøren....?

 

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Har samme pumpa som jeg bruker i min fiskekum, ca 1000l. Anbefaler kobling med egen 100a ANL sikring ihvertfall. Typ https://www.biltema.no/bat/elektrisk-utstyr/sikringer/sikringsholder-2000024100

 

Vannstrømmen min har inngang i bunnen så tømmer seg selv når pumpa skrues av, trykket av vannet dytter ut det meste igjen. Anbefaler at du tar sil forran gjennomføringen og filter før pumpe også. Sugde gjennom en haug med tang før jeg fikk det på plass hos meg ihvertfall. Screenshot_20190107-205200_Chrome.jpg.2782341aef440364309e5d4ffedb6b6c.jpg

 

Grønne slangen der er fin å bruke også. Holder med en slik for utløp av vannet med en gjennomføring i skroget hvis du ønsker det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...