micore Startet 7.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2019 Er det noen som har erfaring med lignede feil. Var ute å kjørte med tungt lastet båt, fikk den ikke i plan med full gass. Skulle slakke av på gassen da jeg hørte ett lite puff fra motoren. Fikk lastet ut av båten og prøvde å få båten i plan, men turtalet stopper på 3000 omdr uansett. Tilter den opp av sjøen så går den opp i 5500 omdr.. Ser ut til at den ikke tåler belastning. Byttet tennpugger, men det hjalp ikke. Demonterte toppen for å sjekke at ikke toppakningen var blåst mellom to sylindere. Kunne ikke se at toppakningen var blåst, men ser at øverste og nest øversste sylinder har svart forbrenning i toppen mens den nederste er helt blank og ren, tennpluggen ser ut som den ikke er brukt. Har lagt ved bilder, motoren er en 96 mod. Er det noen sm kan si hvilke problem dette er, kan overbelastning ha utløst en beskyttelsessperre (elektronisk). Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2019 Nedre simring på veiva har gått, og den suger inn kjølevann fra eksosen inn i nedre veivhus og inn i nedre sylinder. Da blir det damprensing av sylinder og tennplugg. Så her må powerheaden av og simringer byttes. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
micore Svart 8.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 Ok, vet du om det er mye arbeid? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 Og hvis du tiltet den opp av sjøen og hadde 5500 omdreininger kan du bytte impeller samtidlig hvis du da ikke hadde koblet på annen kjøling Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
X10an Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 Nå overdramatiserer du... Sitér dette innlegget Link to post
micore Svart 8.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 Det var snakk om sekunder og den var i vannskorpa slik at den hadde kjøling. Kontrollstrålen er helt fin og det samme er temperaturen, har kjørt den etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 Kan vel ikke være så veldig mye arbeid, kjenner ikke motoren spesifikt.. Men det virker som du har ei smule teknisk innsikt (du har jo demontert toppen). Har selv vert med å ta av Powerhead på ein Tohatsu 40 hk for mange år siden, det var gjort på under ein time. I sommer demonterte eg min Verado 200, (grunnet havari på råde), på den tok det 1 time får eg begynte til Powerheaden blei heist av.. Det største problemet hos deg blir kanskje korriderte bolter som sitter, og muligens knekker.. Men igjen så vet jo ikke eg hvordan din motor ser ut på det området.. (PS. Eg er ikke båtmotormekaniker, men utdanna Landbruksmekaniker.. Men syns båtmotorer er ganske enkle å skru i) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
micore Svart 8.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 Nei, det er kanskje ikke så mye arbeid, det verste er som du nevner korroderte bolter. Slet med dette da eg demonterte toppen. Er industrimekaniker ( i 32 år) så eg har vert borti en del ting, men skrudd lite på båtmotorer fordi det har ikke vært feil på motore før nå. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 Sjekk bensinpumpe i samme slengen. Om denne henter vakuum fra nederste sylinder/veivhus, og har en lekkasje, vil dette og vaske ut og gi dårlig gange. Sitér dette innlegget Link to post
micore Svart 8.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 Ok, tar i mot alle tips med takk. :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 Honduras skrev On 7.1.2019 at 23.45: Nedre simring på veiva har gått, og den suger inn kjølevann fra eksosen inn i nedre veivhus og inn i nedre sylinder. Da blir det damprensing av sylinder og tennplugg. Så her må powerheaden av og simringer byttes. har du bilde av stemplene også? Med vanninntrening så er gjerne stempeltoppen vaska ren for sot også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
micore Svart 9.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Nei, har ikke bilde av stmpelet, men det kan eg sjekke neste gang eg er på hytta. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.