Jump to content

Får ikke mer enn 3000 omdr. på Evinrude 70 hk 2T

micore

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med lignede feil. Var ute å kjørte med tungt lastet båt, fikk den ikke i plan med full gass. Skulle slakke av på gassen da jeg hørte ett lite puff fra motoren. Fikk lastet ut av båten og prøvde å få båten i plan, men turtalet stopper på 3000 omdr uansett. Tilter den opp av sjøen så går den opp i 5500 omdr.. Ser ut til at den ikke tåler belastning. Byttet tennpugger, men det hjalp ikke. Demonterte toppen for å sjekke at ikke toppakningen var blåst mellom to sylindere. Kunne ikke se at toppakningen var blåst, men ser at øverste og nest øversste sylinder har svart forbrenning i toppen mens den nederste er helt blank og ren, tennpluggen ser ut som den ikke er brukt. Har lagt ved bilder, motoren er en 96 mod. Er det noen sm kan si hvilke problem dette er, kan overbelastning ha utløst en beskyttelsessperre (elektronisk).

20190103_174003.jpg

20190103_174022.jpg

20190103_174031.jpg

20190103_174040.jpg

Og hvis du tiltet den opp av sjøen og hadde 5500 omdreininger kan du bytte impeller samtidlig hvis du da ikke hadde koblet på annen kjøling

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Kan vel ikke være så veldig mye arbeid, kjenner ikke motoren spesifikt..

Men det virker som du har ei smule teknisk innsikt (du har jo demontert toppen).

Har selv vert med å ta av Powerhead på ein Tohatsu 40 hk for mange år siden, det var gjort på under ein time.

I sommer demonterte eg min Verado 200, (grunnet havari på råde), på den tok det 1 time får eg begynte til Powerheaden blei heist av..

Det største problemet hos deg blir kanskje korriderte bolter som sitter, og muligens knekker.. Men igjen så vet jo ikke eg hvordan din motor ser ut på det området..

(PS. Eg er ikke båtmotormekaniker, men utdanna Landbruksmekaniker.. Men syns båtmotorer er ganske enkle å skru i)

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Honduras skrev On 7.1.2019 at 23.45:

Nedre simring på veiva har gått, og den suger inn kjølevann fra eksosen inn i nedre veivhus og inn i nedre sylinder. Da blir det damprensing av sylinder og tennplugg. Så her må powerheaden av og simringer byttes. 

har du bilde av stemplene også?  Med vanninntrening så er gjerne stempeltoppen vaska ren for sot også 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...