Jump to content

Beskriv din drømmeseiljolle for friluftsliv på sjøen

MillOgSommarvind

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal på mitt masterprosjekt i industriell design ved NTNU designe en seiljolle. Oppgaven er å designe en seiljolle beregnet for tur, der tilrettelegging for gode naturopplevelser er fokus, ikke regattaegenskaper. Bakgrunnen for oppgaven er at de aller fleste seiljoller på markedet i dag har regattaegenskaper og hastighet som førsteprioritet, likevel er de fleste seilere først og fremst turseilere. Det er mange kjølbåter som har gode turegenskaper, men det å anskaffe seg en større seilbåt kan være en høy terskel å gå over for nybegynnere. Det å skaffe seg båtplass, alle utgifter og det store ansvaret som er knyttet til å skaffe seg en større seilbåt gjør det spesielt vanskelig for unge som ønsker å begynne med turseiling. I seilforeningene er det for det meste regattaseiling som blir tilbydd unge. Regattaseiling passer ikke for alle, men det finnes få alternativer. Jeg ønsker at flere skal få mulighet til å oppleve friluftslivet til sjøs og vil derfor designe en ny seiljolle for å oppnå dette.

Jeg ønsker å høre fra dere hvordan drømmejolla bør være. Hvis du ikke har tid til å svare på alle spørsmålene, kan du gi en kort beskrivelse av hvordan du ønsker at seiljolla bør være. Hvis du har andre tanker og innspill om prosjektet er det bare å komme med det.

1)    Gi hver av egenskapene under en poengsum fra 1-5 der 5 er veldig viktig og 1 er lite viktig

a)    Det bør være mulig å dra båten opp på stranda

b)    Det bør være mulig å frakte jolla på taket av en bil

c)     Båten bør være mulig å ro

d)    Det bør være mulig å ha en el-motor eller annen liten påhengsmotor

e)    Det bør være mulig å fiske fra båten

f)     Den bør være stabil (liten sjanse for kullseiling)

g)    Ikke mulig å synke, dvs. jolla holder seg flytende ved eventuell kullseiling

h)    Den bør være en rask seiler

i)      Den bør være enkel å seile

j)      Det bør være plass til bagasje, f. eks. en ryggsekk og et telt

k)     Det bør være en tørr oppbevaringsplass i båten

l)      Det bør være lite vedlikehold

2)    Er det andre egenskaper du synes er viktig?

3)    Hva ønsker du å bruke en seiljolle til? Sett en eller flere x-er.

a)    Fisking

b)    Dagsturer

c)    Overnattingsturer

d)    Hyttebåt

e)    Kappseiling

f)     Annet (spesifiser)

4)    Hvor mange personer bør det være plass til?

5)    Andre tanker og ønsker?

For all del! Det blir snakk om preferanser produktutvikling og pris samt effektiv byggemetode! Meget interessant! Hobiecat har eksistert i mange år og har forfinet sine produkter til fingerspissene med innovative løsninger, spessielt interessant er jo pedaldriften med foiler! genialt når vinden tar slutt eller inn og ut fra stranda

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Var nær på å kjøpe meg en Killing i høst, anser den som godt egnet til mitt tenkte bruk. Ja, vet det er en kjølbåt og ikke jolle.

1)    Gi hver av egenskapene under en poengsum fra 1-5 der 5 er veldig viktig og 1 er lite viktig

a)    2 Det bør være mulig å dra båten opp på stranda

b)    1 Det bør være mulig å frakte jolla på taket av en bil

c)     2 Båten bør være mulig å ro

d)    5 Det bør være mulig å ha en el-motor eller annen liten påhengsmotor

e)    2 Det bør være mulig å fiske fra båten

f)     5 Den bør være stabil (liten sjanse for kullseiling)

g)    5 Ikke mulig å synke, dvs. jolla holder seg flytende ved eventuell kullseiling

h)    3 Den bør være en rask seiler

i)      4 Den bør være enkel å seile

j)      3 Det bør være plass til bagasje, f. eks. en ryggsekk og et telt

k)     4 Det bør være en tørr oppbevaringsplass i båten

l)      4 Det bør være lite vedlikehold

Være enkel å rigge og seil men samtidig gi mulighet for å kunne utforske trimmemuligheter. Bø ha mulighet for en fokk. 

a)    Fisking

b)    x Dagsturer

c)    Overnattingsturer

d)    x Hyttebåt

e)    Kappseiling

4)    Hvor mange personer bør det være plass til? 3 voksne eller 2 voksne + 2 barn

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

13 minutes ago, BårdK said:

Jeg er på utkikk etter en seiljolle som er så lett og har en så effektiv tralleløsning at jeg kan trille den alene opp til hytta ca. 200 meter fra vannet i relativt bratt oppoverbakke uten å få hjerteinfarkt. Klarer du det kjøper jeg.

Kjøp campingvognflytter da vel!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

a)    5 Det bør være mulig å dra båten opp på stranda

b)    2 Det bør være mulig å frakte jolla på taket av en bil

c)    4 Båten bør være mulig å ro

d)    3 Det bør være mulig å ha en el-motor eller annen liten påhengsmotor

e)    1 Det bør være mulig å fiske fra båten

f)     4 Den bør være stabil (liten sjanse for kullseiling)

g)    5 Ikke mulig å synke, dvs. jolla holder seg flytende ved eventuell kullseiling

h)    5 Den bør være en rask seiler

i)     3 Den bør være enkel å seile

j)      5 Det bør være plass til bagasje, f. eks. en ryggsekk og et telt

k)     5 Det bør være en tørr oppbevaringsplass i båten

l)      1 Det bør være lite vedlikehold

5  Må kunne håndteres (flyttes fra bil til vann) og rigges av kun en person

4  Enkel å seile fra land / strand, evt ro ut litt for å sette seil i pålandsvind
       5  Lett å sette seil fra "Cockpit", rask overgang fra ro til seil og omvendt
       4  Mulig å reve seil enkelt

a)      Fisking

b)    x Dagsturer

c)    x Overnattingsturer

d)       Hyttebåt

e)       Kappseiling

f)        Annet (spesifiser)

Minimum 2

Redigert av Bidevind (see edit history)
skage skrev for 1 time siden:

Dette er mitt beste tips for en bred brukerflate: Familievennlig/synkefri/stabil/rimelig/rask/kan sette på motor.

Støtter forslaget om en 2 Kronan. 

Har lurt lenge på å kjøpe denne selv.

Til trådstarter: Ta utgangspunktet i denne, og tegn inn dine forbedringer, så kjøper jeg din båt!

http://www.kronaboats.com/vara-batar/2-kronan/

Redigert av LuckyFalls (see edit history)
Guest Avmønstret#
MillOgSommarvind skrev for 4 timer siden:

Bakgrunnen for oppgaven er at de aller fleste seiljoller på markedet i dag har regattaegenskaper og hastighet som førsteprioritet, likevel er de fleste seilere først og fremst turseilere.

-------

Kan godt hende det er riktig, men det er også en rekke relativt hurtige joller på markedet som er mer beregnet for turseilas. Ikke i Norge men i Europa generelt. 

--------

a)   5 Det bør være mulig å dra båten opp på stranda

b)   1 Det bør være mulig å frakte jolla på taket av en bil

c)   5 Båten bør være mulig å ro

d)   5 Det bør være mulig å ha en el-motor eller annen liten påhengsmotor

e)   1 Det bør være mulig å fiske fra båten

f)    3 Den bør være stabil (liten sjanse for kullseiling)

g)   5 Ikke mulig å synke, dvs. jolla holder seg flytende ved eventuell kullseiling

h)    5 Den bør være en rask seiler

i)     5 Den bør være enkel å seile

j)     5 Det bør være plass til bagasje, f. eks. en ryggsekk og et telt

k)    2 Det bør være en tørr oppbevaringsplass i båten

(Tette forpakninger er enkle å få tak i og rimelige)

l)     4 Det bør være lite vedlikehold

-------

Skjønte ikke helt spørsmål e). Alt som flyter kan fiskes fra. Spesiell tilrettelegging for fisking i en seiljolle høres veldig sært ut. En tilpasser fiskeutstyret til båten, det er enklere

----------

Må være en planende jolle. Enkel og kjapp å rigge opp/ned. 

Mulighet for overnatting for to enten under fordekk eller vha bomtelt/telt over, altså i båten. Dvs at det må eksistere en fast eller provisorisk løsning som gir liggeplass for to. 

a)    Fisking

xb)    Dagsturer

xc)    Overnattingsturer

d)    Hyttebåt

xe)    Kappseiling

To på overnattingstur. 

Finnes en haug av spennende tur/campingjoller. Stort miljø for dette feks i England og andre steder i europa. Må si at jeg har mer tro på å få på beina en forhandler/importør av utprøvde modeller og løsninger fremfor utvikling av en helt ny. Men greit, alle skal få prøve seg :-) Lykke til med oppgaven!

Kom på et par ting. Jeg vil ha mulighet for genaker :-) Og også mulighet for å reve storseil. Det er forsåvidt enkelt å rigge til selv, men uansett. Og selvlensende må den være, i det minste under fart. Kjølen må kunne tas helt opp, ikke bare vippes bak. Roret må kunne vippes og også enkelt tas av. Jeg vil også gjerne ha badestige akter, er ikke like lett som før å komme seg opp av sjøen ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Spennende prosjekt! Jeg har begynt å fundere på muligheter for etterhvert å ha en seiljolle ved familiens sted i Hellas. Laser Bahia og Wayfarer er det jeg har sett som er nærmest mine ønsker.  Regner med at en jolle vil ligge på land på en tralle når den ikke er i bruk. 

Her er mine prioriteringer:

a)    5 Det bør være mulig å dra båten opp på stranda

b)    1 Det bør være mulig å frakte jolla på taket av en bil

c)    5 Båten bør være mulig å ro

d)    5 Det bør være mulig å ha en el-motor eller annen liten påhengsmotor

e)    3 Det bør være mulig å fiske fra båten

f)     3 Den bør være stabil (liten sjanse for kullseiling)

h)    4 Den bør være en rask seiler

i)      5 Den bør være enkel å seile

j)      5 Det bør være plass til bagasje, f. eks. en ryggsekk og et telt

k)     5 Det bør være en tørr oppbevaringsplass i båten

l)      5 Det bør være lite vedlikehold

* Solid bunn så den tåler å bli dratt opp på en strand gjentatte ganger uten å måtte ha med tralle på tur.  

* Lett, så den kan håndteres av en person

* Enkel å rigge 

a)    Fisking

b)    x Dagsturer

c)    x Overnattingsturer

d)    x Hyttebåt

e)    Kappseiling

Minst 4 med ok sittekomfort - liggeplass til to

Se Pinkvins ønsker over. 

Redigert av HaHa (see edit history)

Jeg er på jakt etter en ett lite leketøy. Enmanns katamaran på foiler . Lek på fjorden er alt jeg ønsker. Altså ren hyttebåt. Ikke til regatta. Men jeg frykter at du er på en annen planet.

Obs, ett absolutt krav er at den ikke synker ved kullseiling (ref ett av dine spørsmål). Det må være mulig å rette en kullseilt jolle. Alternativt må en ha følgebåt, noe som er upraktisk uten store budsjetter.

Guest Avmønstret#
pacuare skrev 1 time siden:

Det må være mulig å rette en kullseilt jolle. 

Den hadde jeg glemt, et absolutt krav. Som også setter krav til at div greier ikke flyter avgårde eller synker til bunns om en kullseiler, da regner jeg ikke med ting en har tatt med ombord selv. Mao alt må være konstruert så det er sikret også om jolla ligger med masten rett ned, sekundært at en selv kan sikre det på en enkel måte.

Og også at (senke) kjølen tåler at en voksen mann står på den og evt en henger i den uten at noe blir ødelagt. 

Oi, spennende prosjekt og morsom tanke. Jeg er friluftsinteressert og småbarnspappa. Det viktigste for meg er sikkerhet og enkelthet, jeg har en opplevelse av at omtrent alt av seiljoller er regatta-maskiner i dag. Det er vel der både salg og penger ligger.. Jeg eide en periode en gammel Askeladden seiljolle, denne var helt super, og jeg har angret mange stunder på at jeg solgte den.

askeladden-16-3100-3.jpg.22c94443173c2e842fbf06c378a71710.jpg

5 -    Det bør være mulig å dra båten opp på stranda

1 -    Det bør være mulig å frakte jolla på taket av en bil

3 -    Båten bør være mulig å ro

5 -    Det bør være mulig å ha en el-motor eller annen liten påhengsmotor

5 -    Det bør være mulig å fiske fra båten

5 -    Den bør være stabil (liten sjanse for kullseiling)

5 -    Ikke mulig å synke, dvs. jolla holder seg flytende ved eventuell kullseiling

1 -     Den bør være en rask seiler

4 -    Den bør være enkel å seile

5 -    Det bør være plass til bagasje, f. eks. en ryggsekk og et telt

3 -   Det bør være en tørr oppbevaringsplass i båten

1 -   Det bør være lite vedlikehold

Løfte på taket av en bil er uaktuelt, men den må kunne tas på henger enkelt. Det vil si at riggen må være lett å få opp og ned også.

X)    Fisking

X)    Dagsturer

X)    Overnattingsturer

-)    Hyttebåt

-)    Kappseiling

-)     Annet (spesifiser)

En liten familie, 2 voksne og 2 små.

Nå fikk jeg lyst til å kjøpe meg jolle igjen..

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...