Jump to content

Elektrolyse / tæring

inline6

Recommended Posts

Jeg har forsøkt å lese meg opp på galvanisk tæring på Båtplassen, men er nå mer usikker enn noen gang :-)

Jeg har alltid vært påpasselig med å unngå lange perioder med tilkoblet landstrøm i frykt for tæreskader. Båten har 2 motorer og drev. I år er planen å montere inn et Telldus anlegg slik at jeg kan overvåke om det er vann i bunnen av båten, temperatur og humidity og dessuten slå på varmtvannsbereder og lader fra Telldus appen på telefonen..

Vil jeg ved å by-passe landstrømanllegget i båten være sikret mot tæring? Altså trekke en skjøteledning fra brygga ombord i båten og koble varmtvannsbereder og lader rett på landstrømmen uten å gå via båtens 220 V tavle? Eller vil jeg allikevel kunne eksponeres for krypstrøm og galvanisk tæring gjennom laderen, siden den er koblet til båtens 12 V batterier og dermed motorer/drev, og varmtvanssberederen, siden den er "koblet" til båtens motorer/drev via kjølevæsken?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

mmosberg skrev for 1 time siden:

Jeg har forsøkt å lese meg opp på galvanisk tæring på Båtplassen, men er nå mer usikker enn noen gang :-)

Jeg har alltid vært påpasselig med å unngå lange perioder med tilkoblet landstrøm i frykt for tæreskader....

Har du skilletrafo på landstrømmen? Om ikke, så ville jeg sørget for å få det skikkelig installert. Da kan du glemme alle problemer relatert til landstrøm og landstrømsjord. Koster rundt 8-9000kr + arbeidet.

Nei. Har ikke skilletrafo. Jeg forstår det slik at hvis man installerer skilletrafo må man også inn med jordingsplate. Det blir uaktuelt på min båt.

Jeg spør igjen:

mmosberg skrev for 2 timer siden:

Jeg har alltid vært påpasselig med å unngå lange perioder med tilkoblet landstrøm i frykt for tæreskader. Båten har 2 motorer og drev. I år er planen å montere inn et Telldus anlegg slik at jeg kan overvåke om det er vann i bunnen av båten, temperatur og humidity og dessuten slå på varmtvannsbereder og lader fra Telldus appen på telefonen..

Vil jeg ved å by-passe landstrømanllegget i båten være sikret mot tæring? Altså trekke en skjøteledning fra brygga ombord i båten og koble varmtvannsbereder og lader rett på landstrømmen uten å gå via båtens 220 V tavle? Eller vil jeg allikevel kunne eksponeres for krypstrøm og galvanisk tæring gjennom laderen, siden den er koblet til båtens 12 V batterier og dermed motorer/drev, og varmtvanssberederen, siden den er "koblet" til båtens motorer/drev via kjølevæsken?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...