Jump to content

Dynamo


BEG

Recommended Posts

Ønsker rask lading av alle batterier og dessuten å slippe og ha batterivelgere. Har dobbelt reimhjul på svinghjulet og tenkte meg en løsning med 2 dynamoer. En til forbruksbatteriene og en til start + vinsj/baugprop. Noen som har erfaringer / tanker / advarlser til et slikt opplegg?

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Høres jo greit ut med 2 dynamoer men første bud for å få skikkelig lading er en god laderegulator som f.eks. Ladac 1204.

 

I min forrige båt hadde jeg en standard marinedynamo merket "14V/70A" og det høres jo rimelig greit ut. Problemet er bare at det bokstavlig talt er 14V og det er på klemmene på dynamoen. Når du så har sultne batterier regulerer dynamoen spenningen opp til 14V og ladestrømen gjør at du har stort spenningsfall gjennom ledningene og batteriene får gjerne bare 13V. Ladestrømmen ligger da på L A N G T under de 70 ampere som dynamoen skulle kunne gi. Jeg hadde et rimelig bra og nøyaktig amperemeter og så at ladingen aldri var over 20A i mer enn et par minutt etter motorstart. Monterte Ladac 1204 og ladestrømmen gikk opp i 70A for så, sakte men sikkert i løpet av lang tid, falt ned mot 20A. Først når batteriene var tilnærmet fulladet falt strømmen ned til 1-2A.

 

Poenget mitt er at du gjerne må montere 2 dynamoer (det gir jo også en viss sikkerhet dersom den ene skulle havarere) men det hjelper ikke stort om du ikke har en fornuftig regulator. Det enkleste er skilledioder og Ladac. En enkel og robust løsning.

 

Ingar har skrevet mye godt lesbart og fornuftig om dette på sine hjemmesider!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tror neppe du vil oppnå noen gevinst ved et slikt opplegg, selv om jeg ikke vet hvor store batterier og dynamoer du tenker på.

 

En ting er hva som synes komfortabelt for deg, en annen er hva som er bra for et batteri. Å sette inn en for stor dynamo i forhold til et batteri er ikke bra. Maksimum anbefalt ladestrøm er (i amp.) 20% av kapasiteten (i Ah) på batteriet.

 

Selv har jeg en dynamo på 70A, startbatteri på 62Ah, og forbruksbatteri(er), på 3x115Ah. Strømmen fordeles mellom start og forbruk ved skilledioder. Regulator er Ladac som føler spenningen på batteriet og derfor gir riktig ladespenning.

 

Etter en lang helg er forbruksbanken godt nedtappet, mens startbatteriet kun er blitt tappet en "smule" (noen hundre amp i noen sekunder blir ikke mange amperetimer). Og vinsj og baugpropell brukes jo kun når motor går.

 

Dermet går nesten 100% av strømmen til forbruksbatterie(ne). Min dynamo gir da ca. 66A, hvilket blir 22A pr. 115Ah batteri. Tilnærmet nevnte 20%.

 

Så, å ha en ekstra dynamo for startbatteriet,- bortkastede penger.

 

Og en annen ting. Etter et par timers kjøring burde da batteriene være fulladet. Og i amperetimer er de nok det, det ser jeg på ladestrømmen som er gått ned til under 10A. Men deretter, for at en skal oppnå 100% fylling av et batteri, må det stå med redusert lading i nærmere et døgn.

 

Mitt råd: Få deg skilledioder og Ladac (eller annet tilsvarende) regulator. Kjøp så en vedlikeholdslader som kan stå på til du skal ut neste gang.  :puke:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Målte hvor mye dynamoen min lader.  14,7 V !!! En kompis som var til stede sier at det er alt for mye. Nå lurer jeg på om det er årsaken til at et av batteriene tok kvelden ifjor like etter at dynamoen var montert ( ca 1 mnd). Hvor mye  skal den lade idielt sett???

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

I følge boken "Strøm i båt" skal dynamoen ideelt sett gi 14,4 V målt på batteripolene.

 

Det vil ofte være et spenningsfall mellom dynamoen og batteriene, ideelt sett (nok en gang) anbefaler mange derfor å bruke en laderegulator som senser på batteriene.

 

Om du har 14,7 målt på polene er nok det  for mye.

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Dette var da bra? Eller?

 

Den jevne moderne 3-step landstrømslader, f.eks. min egen Sleipner, lader med 14,7V. Dvs at først pøser den inn så mye den bare klarer. Når spenningen når 14,7V og det meste av fyllingen er unnagjort, så holder den spenningen konstant på 14,7 - akkurat som din dynamo- i ytterligere 4 timer før den trapper ned. 4 timer er mer enn de fleste kjører i sin båt mellom hver etappe. Noen landstrømsladere har endog 8 timer pøsing av 14,7V inn på batteriet før de trapper ned.

 

Kan landstrømsladeren pøse innpå strøm med 14,7V ladespenning i 8 timer - ETTER at batterispenningen har nådd 14,7 og batteriene er ganske nær fulladede, tåler nok batteribanken din at dynamoen lader med 14,7V i en time eller fem før du på nytt bruker litt startstrøm eller annen strøm. Det er nemlig ikke særlig mye strøm som batteriet spiser i denne situasjonen uansett.

 

Du har det ideelt vil jeg si. Du har det slik jeg ønsker å ha det, men ikke kan få før jeg investerer i en ekstern spenningsregulator. 14,4V er ideelt i en bil. I en motorbåt med begrenset gangtid på dynamoen og betydelig forbruk er faktisk 14,4V for lite.  Så svært få båtladere lader med så lav spenning.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...