Jump to content

Fjerne bunnstoff med Reprin/stripper - noen tips?


Bluefin

Recommended Posts

Jeg har pådratt meg et i utgangspunktet morsomt restaureringsprosjekt, en Smuggler 28 som har ligget på land i mange år. Plasten er finfin, men jeg må ha av det gamle bunnstoffet for å få gått over undervannsskroget med epoxy. I dag forsøkte jeg meg med malingsfjerner - gode, gamle Reprin, men jeg har også en boks med International Interstrip som jeg har tenkt å prøve. Jeg mistenker forøvrig at innholdet stort sett er det samme.

 

Det var lærerikt å bruke stripper på bunnstoff, siden elendigheten begynner å herde igjen hvis man ikke jobber fort nok. Altså: Ikke for store flater av gangen. :smiley: Det er imidlertid én ting jeg lurer fælt på: Når jeg bruker skrape (sparkel) for å dra av gugga, blir blandingen av Reprin og bunnstoff helt fantastisk seig og klebrig og vanskelig å jobbe med. Noen som har noen erfaringer med dette, og har noen tips til hvordan få av elendigheten på en effektiv måte?

 

Mvh Kristian

Link to post
Share on other sites

Vanlig malingsskrape er tingen (som nevnt), men det er lurt å runde den litt på hjørnene først slik at du ikke lager så mange stygge sår (f.eks. rundt steglister osv). Tok min forrige båt på kun få timer med denne metoden (25 fots Nidelv 750), men der var det kun noen lag med mykt/selvpolerende bunnstoff, og særs dårlig rubbing under.

 

Eller løser vel white spirit opp vanlig selvpolerende bunnstoff - det ser en lett hvis en søler litt med flytende hardvoks (som tydeligvis er løst i white spirit etter lukta å dømme) etter stoffing. Det harde er jeg mer usikker på. Rimelig "Reprin" kan en visstnok lage av kaustisk soda og tapetklister.

 

Det er jo en drittjobb, så det viktigste er å lage seg delmål spør du meg! Et felt, røyk/kaffe, nytt felt, :drink: , nytt felt, osv.

Link to post
Share on other sites

Denne jobben tok jeg i vinter med den forrige båten, og etter båtbytte må jeg jaggu meg begynne på`n igjen nå.......

Det er ikke noe tvil om at det kun er skrape som er tingen.

Malingsfjerner tar ikke primer, kun bunnstoff.

En kar på opplagsplassen bestilte en til å sandblåse bunnen, for å slippe lett unna jobben.

Resultatet var at når jeg så på den etterpå var den helt grå og så ok ut, men ved nærmere ettersyn og pirking i overflaten var den primet med 2-komponent og den satt like fordømt.

Så det var bortkastet......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...