OleChristianStra Startet 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 8.Januar.2019 (redigert) hei jeg har nettopp begynt å jobbe på sjøen og lurer på hvordan jeg best kan overleve vis det skule ha skjedd noe med båten. Da tenker jeg hovedsaklig hvordan overleve vis du faller overbord. har gjennomgått sikkerhets kurs men det var for 2 år siden så jeg vil bare se hva resten av dere mener er beste måten. jeg takker for alle som kommentere og hjelper meg og lære noe så viktig som sikkerhet. Redigert 8.Januar.2019 av OleChristianStra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 Om du har begynt å jobbe på sjøen har du vel gjennomgått et sikkerhetskurs. Lærte dere ikke om slike ting der? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 (redigert) Det er temperaturen i sjøen som bestemmer hvor lenge du klarer deg. Med en normal overlevelsesdrakt skal du kunne klare deg i 6 timer ved en sjøtemperatur på 2 plussgrader. Uten drakt har du ikke lang tid på deg i så kaldt vann. Da snakker vi om få minutter. Varmetapet fra kroppen er 25 ganger raskere til vann enn til luft. Det finnes ingen måte å begrense dette varmetapet på, utenom overlevingsdrakt eller isolert flytedress. Jeg vet ikke hvor effektive disse flyteplaggene ala kjeledress er. Om du er alene, og ingen ser deg, er det egentlig ikke så mye annet å gjøre enn å prøve å komme seg opp i båten igjen, eller prøve å komme seg til land. Alt handler egentlig om hvor godt forberedt du er på å falle overbord, dvs. bekledning. Overlevelsestiden øker med vanntemperaturen. Ved 20 varmegrader er det snakk om så mange timer at det er din helse og fysiske form som avgjør hvor lenge du klarer deg. Redigert 8.Januar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Bårdp skrev for 6 timer siden: Om du har begynt å jobbe på sjøen har du vel gjennomgått et sikkerhetskurs. Lærte dere ikke om slike ting der? Har hatt flere ombord som har imo60 men klarer ikkje å koble ein brannslange på egen hånd Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Ida Marie III Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Furu skrev for 3 timer siden: Har hatt flere ombord som har imo60 men klarer ikkje å koble ein brannslange på egen hånd Dårlig vedlikeholdte brannslangekoblinger kan være utfordrende...serlig om en er litt klønete og ikke vet hvilke redskaper en kan hjelpe seg med... Men og falle overbord blir jo noe ganske annet... Er en alene, og båten går på frem, er vel ofte løpet kjørt... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Vist du er aleine ombord, utenom riktig bekledning, så personlig nødpeilesender og elektronisk mob stopp på motor. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 (redigert) Som @Sjeldenutpå sa https://bakken-motor.no/fritid_single/wimea-tradlos-dodmannsknapp/ Og med litt tykk ull mot kroppen forsinker en varmetapet. Det går fint å jobbe med søkkvåte votter i minus uten å fryse på fingrene. Redigert 9.Januar.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Sjeldenutpå skrev 1 time siden: Vist du er aleine ombord, utenom riktig bekledning, så personlig nødpeilesender og elektronisk mob stopp på motor. Joda, men det er det ikke mange sjark fiskere som har... Og se hekken på sin egen båt sige avgårde, når en selv ligger og bakser i sjøen, en iskald og mørk Januar morgen.... Det er nok en del som har hatt som siste opplevelse før de seiler inn i evigheten... Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 (redigert) Sjeldenutpå skrev for 2 timer siden: Vist du er aleine ombord, utenom riktig bekledning, så personlig nødpeilesender og elektronisk mob stopp på motor. Ja dette er utstyr som hjelper i positiv retning. En bærbar VHF med DSC og innebygget GPS, som du alltid har på deg, er vel kanskje det som gir størst sjanse for å bli funnet fort og tidsnok om du er alene. Redigert 9.Januar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Tråstarter skriver lite om hvilke fiske og eller båt han jobber på. Det er greit å vite noe om. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 (redigert) Hej Det finns ju många scenarier när det gäller att falla överbord som man egentligen inte får göra. 1. Båten ligger still och du kan ta dej till den, då måste det finnas en räddningsstege så du kan ta dig ombord, här finns regler för nya båtar: https://www.sxk.se/vastkustkretsen/artiklar/raddningsstegar 2. Båten har sjunkit eller gått ifrån dej. Det är då tiden som avgör, att kunna larma är det viktigaste och ha flytväst så man ligger med näsa upp om man blir avsvimmad innan hjälp når fram. 3. Som i alternativ 2 fast inte kunna larma. Då är det väl slumpen om det går väl. Även här är det tiden och vattentemperatur som avgör. En överlevnadsdräkt förlänger tiden, det går också en tid från att man svimmat av utav kyla tills man dör av kyla. Bra att veta är att en vanlig uppblåsbar flytväst på 150 N inte räcker för att man skall ligga med ansiktet upp, om man har en flytoverall under, då det finns flygmaterial också på "fel" ställe. För att vara säker på att ligga rätt då fodras det en uppblåsbar flytväst på minst 275 N. Hälsningar Ove Redigert 9.Januar.2019 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Prøv å ligge så stille som mulig i vannet, helst i forserstilling. Jo mer klær du har på deg, helst ull innerst og noe vanntett ytterst, vil du forlenge tiden det tar før du er utslitt fryser i hjel.. Poenget er å få mist mulig vannsirkulasjon nære kroppen. Redningsvest er nødvendig for å greie dette. Ved vanntemp. rundt null grader klarer mann ca. 15 min før man er så kald at man ikke orker å beverge seg eller bevistløs og ca. 45 min før man er død. Så er du på steder med vann temp ned mot null og du ikke kan forvente å få hjelp innen kort tid (30 min) bør du kle deg godt og ha redningsdrakt i nærheten.. Men det er mitt tips. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Det har vist seg at fleste som havner i vann ned mot 2 plussgrader drukner før de dør av hypotermi/nedkjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 Hej Stämmer säker om man inte har en riktigt bra flytväst som håller näsan på rätt håll och högt över vattnet. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 5 hours ago, Jannmar said: Det har vist seg at fleste som havner i vann ned mot 2 plussgrader drukner før de dør av hypotermi/nedkjøling. Er det egentlig to uavhengige ting? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 9.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2019 (redigert) Ventus skrev for 2 timer siden: Jannmar skrev for 7 timer siden: Det har vist seg at fleste som havner i vann ned mot 2 plussgrader drukner før de dør av hypotermi/nedkjøling. Er det egentlig to uavhengige ting? Ja det er det. Å drukne vil si at man kveles som følge av at lungene er fulle av vann. Å dø som følge av nedkjøling, dvs. fryse i hjel, kan man gjøre hvor som helst, bare det er kaldt nok. Redigert 9.Januar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 10.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2019 7 hours ago, Jannmar said: Ja det er det. Å drukne vil si at man kveles som følge av at lungene er fulle av vann. Å dø som følge av nedkjøling, dvs. fryse i hjel, kan man gjøre hvor som helst, bare det er kaldt nok. Da skjønte du ikke poenget mitt. Nedkjøling svekker evner slik at man ikke klarer å unngå drukning som man ville bedre klart ellers. Les: årsakssammenheng Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2019 Ventus skrev 1 time siden: Da skjønte du ikke poenget mitt. Nedkjøling svekker evner slik at man ikke klarer å unngå drukning som man ville bedre klart ellers. Les: årsakssammenheng Ok. vi har snakket litt forbi hverandre. Du snakker om årsakssammenheng. Jeg snakker om dødsårsak. Nedkjøling = indirekte årsak. Drukning = direkte årsak = dødsårsak. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2019 Hva er det Trådstarter vil oppnå med spørsmålet.. Jobbe på sjøen er veldig vagt! snakker vi om en manns sjarkfisker eller dekksmanskap på større båt? Hvilken type båt? På vinters tid uten noe annet enn redningsvest er du død innen 15-20min. Med en overlevelsesdrakt har du store sjangser til å overleveom du blir funnet! men ingen fiskere klarer å jobbe i en overlevelsesdrakt, derfor må man ha rutiner og kansje sikkring Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.