Jump to content

Landkabel som viser antyding til å ville krølle seg, feil?


Gudrun

Recommended Posts

Jeg har en gul ledning. Det

n er håpløs å rulle opp fint under 10 grader. Derfor så ruller jeg den gjerne fint opp når det er godt og varmt. Men så snart temperaturen synker og jeg skal dra den ut krøller den seg

 

At en skjøteledning har krøllet seg pga for mye strøm har jeg aldrihørt om.  For mye strøm så skjer heller det motsatte. Den blir mykere.

Link to post
Share on other sites

Haba skrev for 3 timer siden:

Synes ren gummikabel snurrer seg  m:confused:inst.  

 

Gummikabel H07RN-F. Vanlig "Fjøskabel". Godkjent  som løs bevegelig kabel innvendig og utvendig på byggeplasser og ombord på skip, flytebrygger og oppdrettsanlegg. Selges "over alt" i butikker som fører kabel og er ofte ferdigmontert skjøtekabel (feks. hos Biltema). Myk, solid og slitesterk kabel med gode kuldeegenskaper. Krøller seg ikke etter oppkveiling. Oljebestandig. Anbefales.

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev 6 minutter siden:

Det er nok brukerfeil og folk som ikke kan å kveile som fører til at kabelen krøller seg. 

 

Kabler med plastkappe blir stokk stiv i kulde. Hjelper ikke om de er kveilet fint opp av kaptein Sabeltann i varmegrader. Når kulden kommer og de legges ut, er de bortimot umulig å strekke ut, men ligger krøllete som en grisehale bortover bakken.

Det finnes plasttyper som er bedre enn andre, men de fleste er som beskrevet ovenfor.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 5 minutter siden:

Veldig til kveiling av kabel i Kjuttavika på Kabelsatans tid. Gjenstridige slanger bør vel kveiles som wire, for å unngå spenninger i kveilen.

 

De er ikke gjenstridige i varmegrader. Problemet oppstår når de skal legges ut i kuldegrader - etter å ha blitt kveilet opp i varmegrader.

Greit nok med en wire, da vet du hvordan den oppfører seg.

Uansett noe drit med stive skjøteledninger.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 36 minutter siden:

 

De er ikke gjenstridige i varmegrader. Problemet oppstår når de skal legges ut i kuldegrader - etter å ha blitt kveilet opp i varmegrader.

Greit nok med en wire, da vet du hvordan den oppfører seg.

Uansett noe drit med stive skjøteledninger.

 

Om en følger kveilens retning så er det ingen problem å kveile den fint opp igjen, uansett hvor kaldt eller hvor stiv den er. Grunnen til at det blir krøll på ledningene er at den som kveiler lager snurr på ledningen slik at den vrir seg. 

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke så enkelt som det høres ut. Når man kveiler( som oftest medurs/ med sola, eksempelvis høyreslått tauverk) lager man en spenning i kveilen. Tauet vrir seg rundt, gjerne en halv gang for hver sirkel. På tauverk med kordeler, er det viktig med retningen, ellers vil man oppnå kink og tørn, fordi man lager en spenning i tauet som jobber mot spenningen, laget på reperbanen. Visstnok fantes venstreslått tauverk før i tiden(seilskutetia?), men jeg tror aldri jeg har sett det. Holder du ett tau med kordeler i hånden, vil kordelene gå oppover og mot høyre, altså høyreslått, og skal kveiles medurs/medsols. 

 

Flettet tauverk kan kveiles begge veier, men man må kveile samme vei hver gang. 

 

Kveiler du motsatt vei på en kveil med tau av noe lengde en gang, vil tauet gjerne kinke og tørne, selv om du kveiler riktig neste gang. Det beste da er å hive hele dritten til sjøs, bortsett fra en fast ende, så tauet vris til nøtralt, få spenningene ut av tauet, og kveile det riktig opp igjen. 

 

Husk alltid å starte kveiling av slange, eller tau, der den faste enden er. I motsatt fall flytter du spenningen i tauet innover mens du kveiler, men får ikke ut denne. 

 

Når man kveiler wire, vrir man annenhver runde,og legger den under eller bak seg selv. Da oppstår ikke twist, men kveilen løper litt keitete ut, og man må følge med. Fordelen er at man vrir slangen hver sin vei, annenhver gang, og spenningen i kveilen utlignes hele tiden. 

 

Er det i det hele tatt noen som skjønner ett kvekk av dette?

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 58 minutter siden:

Om en følger kveilens retning så er det ingen problem å kveile den fint opp igjen, uansett hvor kaldt eller hvor stiv den er. Grunnen til at det blir krøll på ledningene er at den som kveiler lager snurr på ledningen slik at den vrir seg. 

 

Nei ingen problem å kveile den fint opp igjen :)

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 2 timer siden:

Er det i det hele tatt noen som skjønner ett kvekk av dette?

 

Jeg har kveilet tau, wire, slanger og kabler i en mannsalder og skjønner dette, i likhet med mange andre.

Denne tråden handler om kabel, av type skjøtekabel 1,5 - 2,5mm2 og hvorfor den blir liggende i "krøll" når man legger den ut i kuldegrader - etter å ha kveilet den opp i varmegrader, noe som ikke skjer når man legger den ut i varmegrader - etter å ha kveilet den opp i varmegrader.

Ikke akkurat noe kjempeproblem dette her, bare J.. irritabelt, i forhold til å ha en kabel som holder seg myk og fin i kulde også. Jeg har derfor ingen slike plastkabler, men bruker kun gummikabel (H07RN-F) som nevnt i et tidligere innlegg.

En del el.verktøy er også utstyrt med plastkabel, som blir stiv så snart temperaturen faller. Jeg bytter disse ut med gummikabel.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dumt av meg å uttale meg om wire, som jeg igrunnen kan lite om. Mener alikevel at de blir produsert dauslått som kranwire. Igrunnen er det tau/ståltau, og kink og tørn må ikke forekomme, da det ved belastning vil gi varig svekkelse og deformering. Har engang i tiden spleiset wire også, men dette gjøres på annen måte enn på tau, og det er flere metoder, avhengig av bruk. Til rigg lærte jeg Liverpoolspleis, som er den peneste, men den kan vri seg opp, hvis den ikke er fast i begge ender.

 

Wire til fortøyning blir vel utelukkende lagret på tromler, som motvirker spenninger i wire`n. I småbåtverdenen håndteres wire skjelden eller aldri. På seilbåter bare er den der. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 3 minutter siden:

 

Jeg har kveilet tau, wire, slanger og kabler i en mannsalder og skjønner dette, i likhet med mange andre.

Denne tråden handler om kabel, av type skjøtekabel 1,5 - 2,0mm2 og hvorfor den blir liggende i "krøll" når man legger den ut i kuldegrader - etter å ha kveilet den opp i varmegrader, noe som ikke skjer når man legger den ut i varmegrader - etter å ha kveilet den opp i varmegrader.

Ikke akkurat noe kjempeproblem dette her, bare J.. irritabelt, i forhold til å ha en kabel som holder seg myk og fin i kulde også.

Sett spenning og belastning på kabelen. Da blir den myk og fin.

Link to post
Share on other sites

DSB anbefaler H07RN-F   i dag er de fleste strømstolper 16A  så bruk 2,5m2 kabel,     de svinedyre  fancy kablene har en elendig overflate og har lett for å krølle seg.

 

All som skal  kveiles bør strekkes ut i fulllengde og kveiles fra enden så den andre frie enden fjerner krøll.

Redigert av Roger jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...