Jump to content

Signaler før avgang.


Harald-

Recommended Posts

Jeg husker i alle fall at rutebåtene i gamle dager (30-35 år siden) konsekvent brukte klokkesignal før avgang. Så vidt jeg husker var det noen enkeltslag, ringing og noen enkeltslag igjen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er flott at tradisjonene holdes i hevd!

 

Såvidt jeg husker og kjenner til ringer man "første gang" ca 10 min før avgang, deretter "andre gang" ca 5 min før avgang og "tredje/siste gang" umiddelbart før avgang.

 

"Første gang" består av ett slag, etterfulgt av kiming (ca 7-9 ganger) og så ett slag igjen.

"Andre gang" består av to slag, etterfulgt av samme kiming og til slutt to slag

"Tredje gang" består av tre slag, kiming og tre slag til slutt.

 

Det var vanligvis båtsmannens oppgave å ringe til avgang og enkelte av dem hadde sin personlige vri, slik at man hørte på lyden hvem som ringte. På nattruten Sandnes-Stavanger-Føresvik-Kopervik-Haugesund-Leirvik-Bergen husker jeg f.eks at en av båtsmennene hadde lagt seg til en vane med å la hvert slag bli etterfulgt av et lite "ekkoslag" - helt nydelig . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er flott at tradisjonene holdes i hevd!

På nattruten Sandnes-Stavanger-Føresvik-Kopervik-Haugesund-Leirvik-Bergen husker jeg f.eks at en av båtsmennene hadde lagt seg til en vane med å la hvert slag bli etterfulgt av et lite "ekkoslag"  -  helt nydelig . . . .

<{POST_SNAPBACK}>

Skipsklokken burde brukes mer, også på fritidsbåter etter min mening, skaper litt atmosfære!

Har hørt mange varianter av ringing ved avgang, etter min mening er følgende "oppskrift" umiddelbart før avgang den fineste og mest "musikalske":

3 langsomme slag - kort pause - 13 hurtige slag - kort pause - 3 langsomme slag:

Ding - ding - ding, --- dingedingedingedingedingedingeding, --- ding - ding - ding :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg er av typen som gjerne holder tradisjoner i hevd, og ser også atmosfæren i klokkekiming, men ser for meg at det snarest må utstedes nabovarsler for innbyggere nært knyttet opp mot havner i de forskjellige byer når :

 

Ding - ding - ding, --- dingedingedingedingedingedingeding, --- ding - ding - ding    :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

mange titalls klokker skal kime på det viset til :

 

Døgnet rundt, midt i fellesferien, i de mest traffikerte havner.

<{POST_SNAPBACK}>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...