Jump to content

Båthenger med marginal margin - skal, skal ikke

HiWard

Recommended Posts

6 hours ago, pacuare said:

-Jeg kjøpte henger etter brosjyrevekt på 550 kg + 220 på motor + litt margin. Plan var 1300 kg, men den hadde ikke forhandleren inne (Selv om han sa det på telefon). For å få med nykjøpt båt hjem gikk jeg med på 1200 da det skulle holde. Når jeg stoppet på vekta stoppet den på1190 med tom bensintank. Altså 130 kg tyngre enn brosjyrevekt. Ta hengerlappen og kjøp henger med god margin er mitt råd. Batteri, fendere, dregg, fortøyningstau. Mye som øker vekta. 

Var det også en Nordkapp Avant 550? For der har jeg sett mye rart i brosjyrer og magasiner, alt fra 600kg uten motor til 750kg med motor. Dette er helt feil i følge Nordkapp selv

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Det stemmer at i klasse B utstedes ikkje overlastgebyr og man må laste om. Eg har også sjekka dette ved tlf til trafikkstasjon sidan eg regelmessig drog 1900kg på bil som berre hadde 1800kg tillat hengervekt. 

Ved utekontroll runder de også ned til næraste 50kg pr hjul, så der gis også mulighet å snike litt overlast lovlig. 

Men.... her er det lett å gå på dobbelsmell. For vist du har overlast på henger iht bilens tillate vogntogvekt så er det også fort gjort at du også fører vogntog du ikkje har førerkort for.   Då kjem truleg ikkje gebyrfri 30% overlast eller avrunding til gode. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

BE er vel verd kostnaden siden en da er så mye mer fleksibel på hvilken henger en kan trekke. Da gjelder aktuell vekt, ikke tillatt totalvekt når du har lite last. Om dette også gjelder B96, kan gjerne andre svare på. Svigersønn til en kollega opplevde å få ca 5000 i bot og måtte sette fra seg hengeren da han hadde en tom henger med tillatt totalvekt på 50 kg mer enn tillatt på bilen sin. Dette skjedde for ca fem år siden i Sandnes, og han hadde kun B. 

Tror man bør ta i betraktning hva både myndigheter og forsikringsselskap vil si dersom man på ett eller annet vis blir involvert i en ulykke med ekvipasjen. Ikke sikkert 10-20-30% overlast er greit lenger da.. Som allerede nevnt av andre, alt rasket om bord (batteri, tauverk, fendere etc) blir fort mange kilo. Du kommer aldri til å angre på å ha kjøpt stor nok henger, mye bedre å kjøre med. Husk også bredden. Lasten (båten i dette tilfellet) skal ikke stikke utenfor hengeren.

Rundskriv fra RIksadvokaten nr 3/2009:

Det gis ikke standardsatser for overlast. For kjøretøyer med tillatt totalvekt over 3500 kg er dette detaljregulert i forskrift 17. desember 1971 om gebyr for overlasting og i forskrift 18. desember 1987 om gebyrsatser for overlasting. Overlast av personbiler kan innebære en betydelig fare både for passasjerer og medtrafikanter, og ordinært forelegg kan her være en hensiktsmessig reaksjon. Dette må vurderes individuelt, bl.a. ut fra hvor stor overlasten er og hvor mye den antas å påvirke bilens kjøreegenskaper. Har overlastingen bidratt til ulykke, vil dette og eventuelle skader selvsagt være straffskjerpende.

Oppdatert; https://www.riksadvokaten.no/document/oppdatering-av-rundskriv-om-trafikkbotesatser/

Har man brutt loven/regelverket og utsatt for en ulykke kan det bli snakk om regress.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

tilplan skrev for 1 time siden:

BE er vel verd kostnaden siden en da er så mye mer fleksibel på hvilken henger en kan trekke. Da gjelder aktuell vekt, ikke tillatt totalvekt når du har lite last. Om dette også gjelder B96, kan gjerne andre svare på. 

Det gjelder B96 også ja. Jeg stoppet der;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
VirtualMe skrev 33 minutter siden:

Tror man bør ta i betraktning hva både myndigheter og forsikringsselskap vil si dersom man på ett eller annet vis blir involvert i en ulykke med ekvipasjen. Ikke sikkert 10-20-30% overlast er greit lenger da.. Som allerede nevnt av andre, alt rasket om bord (batteri, tauverk, fendere etc) blir fort mange kilo. Du kommer aldri til å angre på å ha kjøpt stor nok henger, mye bedre å kjøre med. Husk også bredden. Lasten (båten i dette tilfellet) skal ikke stikke utenfor hengeren.

Enig i det meste her, men båten kan stikke på siden. I vegtraffikloven (: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/KAPITTEL_3#§3-4 )  står det: Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider.

15 minutes ago, Pinkvin said:

Nå skriver trådstarter at han har til hensikt å holde seg innen loven. Og også at det er snakk om sporadisk bruk. 

Kjøp hengeren som passer, tut og kjør. Ikke skyt spurv med kanoner for dette. Kan du gjøre det lovlig og trygt så er det ikke så mye å lure på. 

---

Det var planen ja :) Om jeg sammenligner BK P1219T (970kg nyttelast, max tillatt totalvekt 1250kg) mot f.eks. BK P1522T (1150kg nyttelast, max tillatt totalvekt 1500kg) så er sistnevnte over 1 meter lenger og kan ta båter opptil 22fot (mot 19fot). Byr den ekstra meteren på fordeler eller ulemper? Jeg har ikke mye erfaring med å kjøre henger som noen sikkert her har forstått allerede...

Ingen som helst ulempe med lengre henger. Lettere å rygge med. Muligens også større sporbredde på den lengre hengeren = stødigere.

Ser det har vært diskutert slingringsmonn i forhold til overvekt og forelegg i div. innlegg her.

Hos forsikringsselskapene er det nulltoleranse. Står det f eks. 3500kg så betyr det 3500kg. Ingen slingringsmonn her.

Om det skjer noe, og man har 30% overlast, sitter man med skjegget i postkassa, om ikke i hele postkassestativet.

49 minutes ago, Jannmar said:

Ingen som helst ulempe med lengre henger. Lettere å rygge med. Muligens også større sporbredde på den lengre hengeren = stødigere.

Ser det har vært diskutert slingringsmonn i forhold til overvekt og forelegg i div. innlegg her.

Hos forsikringsselskapene er det nulltoleranse. Står det f eks. 3500kg så betyr det 3500kg. Ingen slingringsmonn her.

Om det skjer noe, og man har 30% overlast, sitter man med skjegget i postkassa, om ikke i hele postkassestativet.

Dette er et viktig poeng, forsikringsselskaper er jo i utgangspunktet interessert i alt som kan avkorte en forsikringsutbetaling.

Hei. 

Som flere skriver her, og jeg selv har sagt tidligere, stor henger er bra med tanke på fleksibilitet.

De er bl,a mye lettere å rygge med. Blir hengerne for små, er det  også lett for at man ikke ser dem i speilet

før de står på tvers bak under rygging. Særlig om man har stor bil. Er de veldig små har de kanskje ikke

brems, og da er det ikke lov å kjøre mer enn 60 km/t med dem selv på motorvei. (heter kanskje

motortrafikkvei)

Når det gjelder størrelse på lovlig vekt, og styrke, er der ikke alltid sammenheng automatisk. Det kan være 

samme henger, bare registrert med forskjellig tillatt vekt. Dette kan selvsagt dokumenteres eksempler 

på. Jeg har to hengere. Tysse 6303nf og 6208nf (lite forbehold på betegnelsen) 

Disse er helt identiske, men den ene er 1400kg og den andre er 2000kg tillatt total. Grunnen til at det er slik,

er visst nettopp for å imøtekomme denne campingvognregelen (som tillater større  henger enn man i

utgangspunktet har lov å kjøre på klasse b. = 750kg) sålenge tillatt total på bil og henger er under 3500kg. 
Slike hengere blir registrert etter produsentens typegodkjenning, og dette endres ikke. 

jeg kjøpte først 2tonns hengeren, men ettersom flere av de ansatte i mitt firma ikke hadde klasse be, og at det

ved ervervsmessig kjøring over 3500kg totalt for bil og henger utløser såvel krav om transportløyve som

fartsskriver i bil, blant annet (også noe å tenke på?) ble det enklest å kjøpe "mindre" henger, men som er helt

lik teknisk med størrelse bremser og dekk osv.

Det skrives også at forsikringsselskapene har "nulltoleranse" på vekt.. da må det sikkert først være en helt

klar årsakssammenheng mellom at der evt er 10% mer last på bil eller henger enn tillatt, og skaden som er 

skjedd. Hadde vært interessant om noen hadde ett eneste eksempel på en slik sak når det gjelder henger?

Det er nok en utbredt oppfatning at om man kjører ulovlig er det slik at man får all skyld om uhell oppstår,

jeg er ganske sikker på at så ikke er tilfelle, og at skylden legges på den som evt bryter vikeplikt eller §3 

eller hva det måtte være. 

Forøvrig, lykke til, stor eller liten henger :-)

Redigert av dude (see edit history)
Mouche skrev On 13.1.2019 at 13.32:

Man kan vel få et forenklet forelgg, askeptere det, og dermed slippe å bli anmeldt? (bare sånn for å kverulere litt til)

Forenklet forelegg gis bare for en klart definert liste over lovbrudd, i hovedsak for hastighet, telefon, belte og brudd på skiltregler. Jeg er ganske sikker på at overlast på tilhenger til personbil ikke er på denne listen. Kan ikke forenklet forelegg gis etter disse regler er anmeldelse eneste alternativ dersom tjenestemannen ønsker å demonstrere makt. (bare sånn for å kverulere litt til)

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-06-29-492

Sjeldenutpå skrev On 13.1.2019 at 21.06:

For vist du har overlast på henger iht bilens tillate vogntogvekt så er det også fort gjort at du også fører vogntog du ikkje har førerkort for.

Hvilke førerkortklasser som trengs styres i hovedsak av kjøretøyenes tillatte totalvekt, ikke den aktuelle totalvekt. Det er derfor vanskelig å "overlaste" seg inn i en annen førerkortklasse.

dude skrev for 18 timer siden:

Det skrives også at forsikringsselskapene har "nulltoleranse" på vekt.. da må det sikkert først være en helt

klar årsakssammenheng mellom at der evt er 10% mer last på bil eller henger enn tillatt, og skaden som er 

skjedd. Hadde vært interessant om noen hadde ett eneste eksempel på en slik sak når det gjelder henger?

Om noen kjører på din båt/henger/bil i fylla når du står parkert på en parkeringsplass har det selvfølgelig ingen innvirkning på forsikringen om du har 500kg overlast.

Om det er en sammenheng mellom skade og overlast kan du være sikker på at forsikringsselskapet er de første som finner ut av akkurat det, og da er det ikke snakk om prosenter, men da gjelder 2 + 2 =4, hverken mer eller mindre. 

Eksempler på skadesaker i forbindelse med overlast på henger?  - Ta en kjapp telefon til ditt forsikringsselskap, så får du nok svar.

Redigert av Jannmar (see edit history)
tilplan skrev On 14.1.2019 at 9.34:

BE er vel verd kostnaden siden en da er så mye mer fleksibel på hvilken henger en kan trekke. Da gjelder aktuell vekt, ikke tillatt totalvekt når du har lite last. Om dette også gjelder B96, kan gjerne andre svare på.

Med B96 kan du kjøre bil og tilhenger som til sammen har _tillatt totalvekt_ 4250 kg

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke vært i tvil. Gå for en henger på 1500 kg og oppgradert førerkort. Den teoretiske vekten av båt og motor tror jeg du kan glemme. Et par fiskesnører og litt tauverk så har du sprengt grensen. Hvis du ikke allerede gjør det med tom båt og motor. Så tilkommer dregg, bensin, (tank?), og en drøss med ting du ikke har tenkt på engang. Du skisserer at du muligens vil trekke den med deg på ferietur en gang, og da bør du i alle fall ha svaret der. Jeg hadde tidligere en 20 fot rib som vi trakk rundt om over hele landet på dykkerturer. Da kan det være veldig praktisk å kunne legge noen dykkerflasker, en kompressor, og noe bagger i båten. En passat fyller du veldig fort opp når du skal på tur...

HiWard skrev On 14.1.2019 at 12.52:

Om jeg sammenligner BK P1219T (970kg nyttelast, max tillatt totalvekt 1250kg) mot f.eks. BK P1522T (1150kg nyttelast, max tillatt totalvekt 1500kg) så er sistnevnte over 1 meter lenger og kan ta båter opptil 22fot (mot 19fot). Byr den ekstra meteren på fordeler eller ulemper?

Både fordeler og ulemper. 

Ulemper:

• Den tar større plass når du skal parkere.
  • Ehh, kommer egentlig ikke på flere :giggle:

Fordeler:

• Vesentlig lettere å rygge med.
  • En større henger er som regel breiere, og ligger dermed mye mer stabilt på veien.
  • Du har mer å gå på i lengderetning når du skal plassere båten. På den måten kan du få ideell vekt på kula.
  • Du skal ikke ha for mye overheng på båten i forhold til skilt og lys (husker ikke kravene der).
  • Når hengeren er lengre, kan du også få bedre avstand fra vinsjen og fram til hengerfestet. I praksis kan det f.eks. gjøre at du kan åpne bagasjerommet uten å koble fra hengeren. Hvis du skal på ferietur med båten er dette et viktig poeng!
  • Pluss sikkert en drøss andre fordeler jeg ikke kommer på i farta :smiley:

Angående fordeler og ulemper med "liten" og stor henger. 

Uavhengig av størrelsen på henger så må båtens plassering justeres på henger for å få en kulevekt på ca 75 kg. Det betyr at på den store så må "tårnet" mest sannsynlig flyttes bakover. 

Mens det på den "lille", som egentlig er mest riktig for dine 18 foot, mest sannsynlig står ganske riktig. 

Lykke til. 

Komodo skrev for 3 timer siden:

Du skal ikke ha for mye overheng på båten i forhold til skilt og lys (husker ikke kravene der)

Så langt jeg kan se av veglistene så er det ingen begrensninger på overheng. Men maks lengde er ihvertfall 12 meter fra kula så langt jeg kan forstå. Det finnes krav til merking av utstikkende gods, men jeg finner virkelig ingen ting som sier at jeg ikke kan frakte 12 meter flaggstang på fire meter lang tilhenger (se bort fra vtrl §3 et øyeblikk). -Er det meg som ikke leter godt nok?

Mulig jeg husker feil der @X10an. Men det er vel uansett krav til at lys og skilt skal være synlig, så om båten stikker veldig langt ut så blir det jo litt styr med å flytte skilt og lys. Enda en fordel med lang henger altså :wink:  

Sørlandet2 skrev for 3 timer siden:

Uavhengig av størrelsen på henger så må båtens plassering justeres på henger for å få en kulevekt på ca 75 kg. Det betyr at på den store så må "tårnet" mest sannsynlig flyttes bakover. 

Og da oppnår du jo en av fordelen jeg beskriver over, altså at man kan åpne bakdøra på en stasjonsvogn uten å koble fra hengeren :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...