Jump to content

Båthenger med marginal margin - skal, skal ikke

HiWard

Recommended Posts

X10an skrev 52 minutter siden:

Men at en som er skikkelig lang og bred gjør at det blir lettere å få stuet ting og tang inn baklemmen, det er jeg egentlig  litt usikker på... :-)

Bredde har jo ikke noe med det å gjøre. Men er hengeren kort kan båten og vinsjtårnet komme så nærme bilen at du ikke får opp bakluka. Da må man koble fra hengeren.

X10an skrev 55 minutter siden:

Ingen tvil om at det er lengden det kommer an på

Ja, ikke sant :giggle: 

X10an skrev 55 minutter siden:

Men at en som er skikkelig lang og bred gjør at det blir lettere å få stuet ting og tang inn baklemmen, det er jeg egentlig  litt usikker på... :-)

Hmm, ved nøyere gjennomlesning ser jeg at du lurte meg med resten av innlegget også :lol:

Pinkvin skrev for 9 timer siden:

Lettere å manøvrere og rygge med en liten henger. Rett og slett fordi den er mindre.

De fleste mener motsatt, jo lenger avstand fra bakhjul på bil til hengerhjul jo tregere responderer hengeren. For de fleste er det lettere. En liten varehenger er ett mareritt å rygge med, ser den ikke og tverrstiller med en gang fær en rekker å korrigere. Men alt med måte. Har kjørt en del med en båthenger som er 12*2,5*2,6 meter. Den er så stor at en mister oversikten når en rygger. Etter min erfaring er en 1200-1400 kg båthenger det enkleste en kan rygge med.

HiWard skrev On 12.1.2019 at 20.49:

Jeg har vurdert å kjøpe en båthenger og har i den sammenheng pådratt meg kraftig beslutningsvegring. Årsaken er som følger:

Båten er en Nordkapp Avant 550 med en Evinrude E-tec 115 H.O. I følge Nordkapp selv veier båten min 787kg inkludert ekstrautstyr, men uten motor. Motoren veier 177kg i følge klisterlappen på stammen. Legger vi dette sammen havner vi på 964kg med tom tank. So far, so good.

Bilen er en VW Passat GTE med tillatt totalvekt 2250kg og siden jeg har bare har førerkort kl.B, lander jeg på en henger som har max tillatt totalvekt 1250kg. Samlet vogntogvekt blir da 3500kg. 

Finnes det båthengere som tar 964kg nyttelast og har max tillatt totalvekt på 1250kg? Ja, det finnes faktisk to som jeg har funnet: BK P1219T og Tiki BS1250-RB. Problemet er bare det at tillatt nyttelast på disse to hengerne er hhv 970kg og 968kg, noe som gir meg en margin på svimlende 6kg og 4kg :(

Hva synes folk her? Er det bare å bite i det sure eplet og bruke 5000kr på å oppgradere sertifikatet til B96 eller BE samt 5000-10000kr ekstra for en henger med tillatt totalvekt 1300kg eller 1500kg? Eller skal jeg tømme tanken og legge dreggen i bagasjerommet før hver tur på henger? Hengeren blir nok mest å bruke til vinterlagring og vedlikehold, men det er ikke utenkelig at jeg finner på å ta med båten til en annen del av landet i forbindelse med ferie. Noen med erfaring med de to hengerne jeg har funnet eller vet om noen flere?

Ta tilhengerlappen. Jeg gjorde det for tre år siden, og det tar noen kjøretimer men er relativt enkelt, og oppkjøringen gikk greit med påskriften "trygg og sikker kjøring". Og så kan man ta sykkellappen i samme slengen - jeg tok heldigvis den samtidig med klasse B i 1982 - så det varer evig. Det som er irriterrende er at man må fornye førerkortet hver 10-år nå, etter de nye reglene. Kun for å bytte papir - ingen prøver., ingen test- kun for å skifte papir. Meningsløst for de fleste, men for vi som har lappen på C1 eller tyngre, må jo uansett fornye hvert femte år, så for oss betyr det jo ikke noe i praksis.

PS: Og til det kronkete eksempelet ditt, er det bare å si: redundans over hele linja ! Mao - er du i tvil om lappen/hengeren holder, så er du ikke i tvil: Ta lappen, og kjøp en henger som tåler "nogo attåt".

Redigert av fjordgrynt (see edit history)

Ja, bedre å være på den sikre siden, og i tillegg få en henger som ikke er helt på grensen!

Selv har jeg gjort akkurat motsatt, handlet en (jepp, samme!) Nordkapp 550 Enduro med 115hk. Der fulgte det med en henger med totalvekt 1200kg, og selgeren klarte faktisk å argumentere for at dette holdt, og båt og henger (HSS) virket i hvertfall som en god match.

Skal kjøre den på vekta med full tank, så får vi se hvem som har svaret.. :p

Guest Avmønstret#
pacuare skrev On 16.1.2019 at 17.21:

De fleste mener motsatt, jo lenger avstand fra bakhjul på bil til hengerhjul jo tregere responderer hengeren. For de fleste er det lettere. En liten varehenger er ett mareritt å rygge med, ser den ikke og tverrstiller med en gang fær en rekker å korrigere. Men alt med måte. Har kjørt en del med en båthenger som er 12*2,5*2,6 meter. Den er så stor at en mister oversikten når en rygger. Etter min erfaring er en 1200-1400 kg båthenger det enkleste en kan rygge med.

Tipper en ser en båthenger med båt på ganske godt ;-) Men alt etter bruken. Jeg hadde ikke lagt mye penger eller energi i å ta henger lappen for en henger som skal brukes et par ganger i året. 

17 hours ago, Kaptein Plast said:

Ja, bedre å være på den sikre siden, og i tillegg få en henger som ikke er helt på grensen!

Selv har jeg gjort akkurat motsatt, handlet en (jepp, samme!) Nordkapp 550 Enduro med 115hk. Der fulgte det med en henger med totalvekt 1200kg, og selgeren klarte faktisk å argumentere for at dette holdt, og båt og henger (HSS) virket i hvertfall som en god match.

Skal kjøre den på vekta med full tank, så får vi se hvem som har svaret.. :p

Jeg er spent på hvilke argumenter selger brukte for at dette holdt.... (Ny) Enduro 550 veier 730kg uten motor, veldig spent på hva vekta viser :)

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

HiWard skrev 5 minutter siden:

Jeg er spent på hvilke argumenter selger brukte for at dette holdt.... (Ny) Enduro 550 veier 730kg uten motor, veldig spent på hva vekta viser :)

Ja, jeg stusset på det jeg også, men selger (seriøs forhandler på sørlandet) sa følgende:

"Båten veier ren 620 kg, med utstyr ca 720 kg, vekt på motor er 177 kg så denne er innafor nyttelast på 905 kg"

Min brukerhåndbok for båten fra 2012 (egentlig bare tre A4-ark) sier da også 620kg under 'vekt uten motor', selv om Norkapp sier 730 i brosjyren nå. Har de gjort noe med båten underveis, tro? Den er også oppført med 100l tank, den nyeste med 104 liter.. Hehe.. Dette må sjekkes! :)

5 minutes ago, Kaptein Plast said:

Ja, jeg stusset på det jeg også, men selger (seriøs forhandler på sørlandet) sa følgende:

"Båten veier ren 620 kg, med utstyr ca 720 kg, vekt på motor er 177 kg så denne er innafor nyttelast på 905 kg"

Min brukerhåndbok for båten fra 2012 (egentlig bare tre A4-ark) sier da også 620kg under 'vekt uten motor', selv om Norkapp sier 730 i brosjyren nå. Har de gjort noe med båten underveis, tro? Den er også oppført med 100l tank, den nyeste med 104 liter.. Hehe.. Dette må sjekkes! :)

Om du sender en e-post til Nordkapp Boats med CIN-nummeret ditt kan de sjekke for deg. Mener det var akkurat det samme som skjedde i mitt tilfelle; vekt oppgitt til 600kg uten motor i eldre brosjyremateriell og håndbok. Da høres 730kg mer riktig ut og det er jo ikke helt usannsynlig at Enduroen er 20kg lettere enn Avant. Da havner du på 907kg med motor, uten utstyr og drivstoff.

Det er forøvrig ikke mye papir de har spandert på brukerhåndlefsa Nordkapp nei :)

• 2 uker senere...

Da var førerkort oppgradert med B96. Det var en fullstendig smertefri affære og nå er utvalget av hengere brått noe større!

I den anledning lurer jeg på hvor lang henger som er lang nok. Jeg har lagt ved et bilde jeg rappet fra en Finn-annonse av en Uttern S57 på det jeg tror er en Tysse 6324. Båten er 1 fot lengre enn min og hengeren er 686cm lang og anbefalt for båter inntil 23 fot. Jeg synes jo dette ser greit ut, men det er kanskje overkill på lengden? Om båten blir for kort er det jo en sjanse for at baugstøtten ikke kan justeres langt nok bak på hengeren ser jeg for meg.

34D1DA0D-3AC8-41BD-83DB-E6FF74A914B6.jpeg

Redigert av HiWard (see edit history)

Du har ofte tyngdepunktet på en slik båt ca 1/3 fra hekken. Det vil si at du på en 6 meters båt skal ha ca 2meter fra akselen til hekken av båten og 4 meter fra aksel til baugen av båten. Litt avhengig av skrogform og konstruksjon på hengeren pleier du å miste rundt en meter fra kule til baugstøtte, slik at hengeren da må være 5 meter fra kule til aksel, (eller senter aksler, hvis det er en boogiehenger). Du ender da ofte opp med en henger som er ca like lang som båten. 

HiWard skrev for 16 timer siden:

Da var førerkort oppgradert med B96. Det var en fullstendig smertefri affære og nå er utvalget av hengere brått noe større!

I den anledning lurer jeg på hvor lang henger som er lang nok. Jeg har lagt ved et bilde jeg rappet fra en Finn-annonse av en Uttern S57 på det jeg tror er en Tysse 6324. Båten er 1 fot lengre enn min og hengeren er 686cm lang og anbefalt for båter inntil 23 fot. Jeg synes jo dette ser greit ut, men det er kanskje overkill på lengden? Om båten blir for kort er det jo en sjanse for at baugstøtten ikke kan justeres langt nok bak på hengeren ser jeg for meg.

34D1DA0D-3AC8-41BD-83DB-E6FF74A914B6.jpeg

Mange meninger her. Det er jo fordeler og ulemper med det meste, som er omtalt i denne tråden. 

For meg så virker det feil å kjøpe en boogietilhenger for å flytte en båt på 18 fot og under et tonn. Dette med mindre du har masse penger å bruke, samt planlegger å krysse landet. 

Jeg hadde en Tysse 6257 når jeg hadde en båt på din størrelse. Funket helt topp. Stabil og fin og kjøre. 

Fordeler med en aksel er at det er mulig å manøvrere hengeren etter den er koblet av bilen. Kjekt når den skal vries inn i hjørnet i garasjen, eller snues på oppstillingsplassen. På en Boggiehenger så er dette nærmest umulig. 

Samt doble utgifter på vedlikehold når bremsene begynner å ruste fast. 

10 minutes ago, Sørlandet2 said:

Mange meninger her. Det er jo fordeler og ulemper med det meste, som er omtalt i denne tråden. 

For meg så virker det feil å kjøpe en boogietilhenger for å flytte en båt på 18 fot og under et tonn. Dette med mindre du har masse penger å bruke, samt planlegger å krysse landet. 

Jeg hadde en Tysse 6257 når jeg hadde en båt på din størrelse. Funket helt topp. Stabil og fin og kjøre. 

Fordeler med en aksel er at det er mulig å manøvrere hengeren etter den er koblet av bilen. Kjekt når den skal vries inn i hjørnet i garasjen, eller snues på oppstillingsplassen. På en Boggiehenger så er dette nærmest umulig. 

Jeg er enig i at Tysse 6257 ser ut som en passe stor henger, men den tillater bare last som er 30kg tyngre enn båten veier med tom tank. Neste i serien til Tysse blir 6261 som jeg tror er helt lik boggihengeren på bildet bortsett fra at den ikke har boggi da..

BK P1522T er kanskje mer aktuell, høyere nyttelast og det ser ut som at baugstøtten kan justeres ganske mye i lengderetning.

Sørlandet2 skrev for 10 timer siden:

Enig. Jeg ville ikke valgt en boogiehenger til en slik båt, hvis jeg ikke ofte kjørte i øde områder der det kan være viktig å klare en punktering uten å måtte skifte hjul.

Sjeldenutpå skrev for 6 timer siden:

Vist ikkje eg hugsar feil hadde min tidligere båthenger midtramme ganske lang slik at eg kunne flytte baugstøtta langt bak, og flyttbar aksel.   Nokre år sidan. Kanskje det var brenderup 

Baugstøtten kan som regel flyttes en god del, men tror reglene nå for tiden gjør det vanskelig å ha aksler som kan flyttes. Mener at hengeren må være i samsvar med de mål på hjulbase og overheng som står oppgitt i vognkortet.

Redigert av Kallethekid (see edit history)
HiWard skrev On 26.1.2019 at 18.33:

Haha, det var jo også et poeng!

Veldig godt poeng. For man pusser jo opp huset sommerstid - da er båten på vannet og hengeren bare står der og slenger. Og så lenge klimaforskerne ikke klarer å bestemme seg for hvordan været blir fremover - våtere og villere, eller tørrere og snillere - det kan gå begge veier, virker det som. Klimaforskerne har oppdaget noe som har rystet IPCC langt inn i ryggmargen - været varierer ! Fra år til år ! :lol:

Redigert av fjordgrynt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...