Jump to content

Biltema dynamo, good shit eller bare shit?

Morten1989

Recommended Posts

Spørsmålet virker på meg som så ofte at det dreier seg om penge.
Jeg ville nok helst spørre først hva den nye skal gjøre,
dvs.forventningen ang. "bedre" i forhold til den gamle.

Bare så kan vi finne ut om det  bedre med en  fra BT, eller en annen,
eller om det holder med tiltak.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Morten1989 skrev for 2 timer siden:

Heisann, skal bytte dynamo i båten og har lyst på en dynamo som lader litt fortere enn den jeg har pr i dag.

og har kikket på denne fra biltema, på 100A.

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/dynamoer/dynamoer-12-v-universal-2000020862

er det en ok dynamo eller bør man styre unna? Og Evnt hvorfor?

Faktisk helt umulig å svare på siden det er mange spørsmål som må besvares først. Det at den er på 100A sier egentlig ingenting da mange «billig dynamoer» er forferdelig slappe. Hvorfor skal du skifte dynamo, hva har du i dagog hvor mye lader din nåværende dynamo med, hvor stor batteribank har du og er det syre/agm etc. Hvor stort forbruk har du, ligger du mye på landstrøm etc. Det at den har ladesluttspenning på 14,5V +/- 0,3V er altfor dårlig spesifisert. Den har et spenn på 0,6V som er nok til både å holde batteriene toppladet og faktisk nok til å ødelegge dem alt etter hva ladesluttspenning er på og hvilke batterier du har. Skal du ha raskere opplading så bør du heller se på batteritype og dynamo med ekstern regulator. Men om den virkelig gir 100A og du har en enkel V-reim så er du allerede i grenseland for hva reima klarer uten å slure. Kanskje litt konservativt skrevet av meg men intensjon var å gjøre deg bevisst på at dynamo ikke bare er dynamo. Det er mange variabler ute og går. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Jeg har ikke erfaring med 100A dynamoen fra Biltema, men jeg har montert en, tror det var 65A, på en veteranbil jeg hadde. Den laddet jevnt på 14,4V og virket til å ladde opp et delvis utladdet batteri ganske kjapt. Eneste problemet med dynamoen var at den lakk litt strøm igjennom når motoren sto stille, så etter 3-4 uker var batteriet helt nedtappet. 

100 A dynamoen til Biltema har dobbelt kileremhjul. Personlig setter jeg grensen for enkel kilerem på 80 A. Men det har litt med omslutningsvinkel og remhjuldia å gjøre. Ellers er, som over, 0,6 A for stort spenn. Av erfaring plukker jeg ut regulatoren og setter inn egen regulator som stanser på 14,7 V på fullt batteri som er av typen åpen bly/syre. Jeg har bare montert Biltema dynamo på en stk Opel og en båtmotor av typen Mercedes. Fungerte greit, Opelen hadde vel dynamoen ca. 100 000 km. Da ble bilen vraket grunnet rust. 

Kjøpte dynamo til Hulda for et år siden på ebay, har ikke brukt den enda. Monterte uansett ny regulator, av erfaring ligger de for lavt. Beregnet for lukkede batterier og varmt klima.

Jeg har en forbruksbank på 345ah og start batteri på 115ah.

kjører som regel bare i en time av gangen maks, kansje opp til ett par timer. Så har lyst på ett system som kan lade fortest mulig. Har solceller fra før men de gir ikke så mye.

Grunnen til at jeg spør om Biltema er bra er fordi den er billig, enkelt og greit. Hvis denne funker like bra som noe annet er det jo ikke vits i og bruke mer penger enn nødvendig?

Jeg har helt vanlige bly batterier.

Landstrøm ligger jeg aldri på. Men jeg lader opp batteriene før vi skal bruke båten når den ligger i båthuset.

Komodo skrev On 13.1.2019 at 17.00:

Og hva slags dynamo har du nå? Hvordan er ladekarakteristikken med eksisterende dynamo?

Det vet jeg faktisk ikke. Den står så vanskelig til nede i båten at jeg får ikke sett den. 

Jonas skrev On 13.1.2019 at 22.28:

Er det slik at du har båten i båthus, og lader batteriene når du ikke er på tur?

Jeg har den i båthus ja, men lader kun batteriene før jeg reiser på tur, altså 2-3 dager før jeg tøffer av gårde :-)

Jeg kan desverre ikke gi dere så mye svar på hvilken dynamo som står i båten eller hvor stor den er. Det vet jeg bare ikke :-)

men hvorfor vil ikke en større dynamo levere mer strøm?

Det første du må sjekke er jo om festene til biltemadynamoen passer, og for det andre, så må du jo finne ut hvilken dynamo du har i dag. Er den i orden, så er det egentlig ikke noe vits i å bytte. Tapper du ofte batteribanken lang ned siden du ønsker større dynamo? 

Hvis du ikke vet hvilken dynamo du har blir det også vanskelig å si om den fra BT er en forbedring eller ikke. Rent bortsett fra det så bør du venne deg til å topplade batteriene umiddelbart etter tur, ikke før du skal på tur. Slik du praktiserer nå vil batteriene sulfatere siden du i praksis lagrer dem nedtappet. 

Morten1989 skrev 29 minutter siden:

Jeg kan desverre ikke gi dere så mye svar på hvilken dynamo som står i båten eller hvor stor den er. Det vet jeg bare ikke :-)

Det bør du finne ut. Så bør du gjøre noen målinger. Tenker da på ladestrøm på tomme, middels og fulle batterier, samt ladespenning på fulle batterier (med dynamo altså).

Morten1989 skrev 29 minutter siden:

men hvorfor vil ikke en større dynamo levere mer strøm?

Det avhenger av mange faktorer, f.eks. laderegulatorens virkemåte samt hvor mye strøm batteriene vil ha.

Er det ikke ganske enkelt med en dynamo?

1) LEverer den strøm?

2) Ved hvilken spenning leverer den strøm (topp/bunn)

3) Hvilken strøm leverer den ved nevnte spenning (topp/bunn).

Fylller den 1-3 så er det fort andre ting å tenke på for normalbruk. Korte turer etc. krever annet regime med lading under "lagring".

Morten1989 skrev On 13.1.2019 at 16.49:

Jeg har helt vanlige bly batterier.

Landstrøm ligger jeg aldri på. Men jeg lader opp batteriene før vi skal bruke båten når den ligger i båthuset.

Hmmm, om batteriene blir stående og ikke er fulladet, ja da har du i verste fall ødelagt dem, i beste fall svekket dem veldig. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
  • 4 uker senere...

Den dynamoen som sitter i båten nå er gåen forresten. Ser jeg glemte og nevne det. Derfor må jeg ha ny dynamo når jeg nå setter inn en overhalt motor i båten min.

Batteriene har hatt ett tøft liv før jeg fikk båten og sikkert ikke hatt noe bedre liv etterpå heller. Sjekket nettop hvor dårlige de var. De gikk fra 12.8V til 12.5V på en mnd lagring i garasjen uten tilkobling.

Kan noen anbefale en dynamo og batterier som passer til? Helst ikke så dyrt at kjerringa hiver meg ut :sweat:

Morten1989 skrev 10 minutter siden:

Batteriene har hatt ett tøft liv før jeg fikk båten og sikkert ikke hatt noe bedre liv etterpå heller. Sjekket nettop hvor dårlige de var. De gikk fra 12.8V til 12.5V på en mnd lagring i garasjen uten tilkobling.

Dette sier vel egentlig ikke så mye om batterienes tilstand. Var det eksakt samme temperatur på batteriene når disse målingene ble tatt?

Vil du ha noe rimelig så gå på Biltema å handle. Deres produkter er like bra som det meste annet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...