Jump to content

Vinterlagring. tom eller full bensintank?


trainman

Recommended Posts

Har en daycruiser med 140 liters fast bensintank. Tenkte meg at det var best å lagre båten med tilnærmet tom tank. (brannfare, evt. krav fra eier av opplagshall osv.) I fjor hadde jeg fått både vann og rusk i tanken og ble av forhandleren anbefalt å fylle tanken full, siden han hadde hatt på både kondensfjerner og middel for å løse opp forurensningene da båten var på service.

Hva anbefaler dere, full eller tom tank ?

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk jeg ville ha foretrukket tom tank, da bensin er ferskvare samt at dagens blyfrie bensin faktisk har enda dårligere lagringsegenskaper enn tidligere. Mengden kondens som kan dannes i en tom tank er uansett minimale. Og hvis du har et lett tilgjengelig mannhull itanken så er det jo bare å ta en kjapp rengjøring av tanken til våren. Hvis ikke, så ha på en skvett kondensfjerner før tanking når våren kommer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Med full tank får du ikke kondensvann i tanken. Kondens dannes ved at fuktig luft kondenseres på tankveggene ved temperatursvingninger. Du får derfor mere kondens jo minde bensin du har på tanken. Hvis du i tillegg har en tank som kan ruste kan du også få rustpartikler i drivstoffet. Det er også unødvendig med kondensfjerner ved full tank.

 

 

Baisiken.

Link to post
Share on other sites

Nå er vi vel tilbake til det evige spørsmål foran vinterlagring, her er fra en posting for en ukes tid siden:

 

"Dette innlegget er egentlig mer en test på hva som befinner seg på Huldas dieseltank enn et innlegg om tilsettingsstoffer i dieselen. Men spørsmålet blir for mitt vedkommende: Hva skal jeg med tilsettingsstoffer? Her er et utdrag fra loggen for en uke siden:

 

"Brukte pumpen fra Clas Ohlson og pumpet ut borti 1,5 liter diesel. Flasken står i vindusposten for at dritten skal skille seg ut. Til nå har det samlet seg mindre enn et halvt fingerbøl med vann. Flasken var ikke helt tørr da jeg startet, det var noen dråper Farris på innsiden. Summen av alt er at tanken er fri for vann. Det ser ut som at det kom litt lett slam i det jeg sugde opp. Tanken ender i en tilnærmet spiss der jeg suger på tankens laveste punkt. Når jeg skvalper på flasken, svømmer det et eller annet nede på bunnen. Vi får se i morgen tidlig om det feller seg ut noe mer. Dette er første uttaket siden det ble fylt diesel på tanken for første gang i august 2000. Tanken ble første gang fylt full august 2004 og full andre gang juli 2005. Med untak av disse to fyllingene, har det bare blitt fylt på småskvetter fra 20 liter kanner hentet på bensinstasjoner (Tegnebyholtet Shell og Jet Vestby) eller kjente marinaer. ”Marinafyllingene” har foregått på Axelsson Marin i Strömstad, Vikane og Halvorshavn. Siste fyllingen på Halvorshavn nå i juli var på 427 liter. September 2000 ble båten satt på land og ble satt på vannet igjen 21.09.2002. Det er to år på land med bare en liten skvett (mellom ett- og tohundre liter). Således har tanken hatt perioder med store temperatursvingninger, perioder med meget små temperatursvingninger, i perioder har tankluftingen stått åpen. Det er vel i disse ”åpne” periodene at det har kommet dritt inn på tanken. Dritten kan se ut som sagmugg eller flis som svømmer lett i dieselen. Etter all omtalen vedr. vann, kondens med påfølgende dieseldyr lansert på baatplassen.no, kjenner jeg meg ikke igjen i beskrivelsene. Jeg byttet forresten o-ring i påfyllingslokket for et par- tre år siden, ved en kanne-fylling oppdaget jeg at den originale o-ringen hadde radiale sprekker rundt hele ringen. Den gangen var jeg redd for at jeg skulle ha fått vann på tanken. Jeg har hevdet hele tiden at kondensproblematikken ser ut til å være betydelig overdrevet, det er ingenting her som får med til å endre oppfating. Fysikkens teorier holder m.a.o., det er ikke mulig å produsere vann av ingenting. Kondens på tanken betinger utpreget gjennomtrekk av fuktig luft, samtidig som man må sette i sving de rette temperatursvingninger i de temperaturområder der man når duggpunkt. Det er også verd å merke at det heller ikke har blitt suget opp noe rust. Hvilket heller ikke er mulig når det ikke er fritt vann eller sure forbindelser tilstede. Det er så bra atte...

 

Tanken er konstruert slik at jeg vil trenge mer enn 5 liter vann/dritt før noe kan suges inn og havne i filteret. Tankvolumet er 600 liter. På vanlig daffefart bruker Hulda 7- til 8 liter/time".

 

Pass på at man ikke har gjennomtrekk av fuktig luft i tanken....

Link to post
Share on other sites

Full tank er mindre antennbar enn tom. Tom tank inneholder bensindamp som tenner godt. Flytende bensin brenner dårlig. Det er avdampet bensin i væskeoverflaten som brenner. Med full tank er det minst av dette.

Jeg ville derfor lagret med full tank, både av hensyn til kondens og brannfare.

Oso

Link to post
Share on other sites

Når man lagrer båten med full tank så bør man vel tilsette en stabilisator i bensinen for at denne ikke skal få forringet kvalitet i løpet av lagringstiden ?

<{POST_SNAPBACK}>

Bensinen foringes minimalt, mest med plasttank, mindre med metalltank. Det er litt av oktanen som fordamper. Kjører du med dårlig oktan, bør du ikke belaste motoren masimalt. Du kan få tenningsbank av for lite oktan. Etterfyll med 98 oktan, og du kompenserer bensinen på tanken.

Er ikke spesialist på dette, men mener det er slik dette fungerer.

 

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...