REMA Startet 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2019 Hei! Jeg skal snart gå til innkjøp av noen nye krabbeteiner. I den anledning leter jeg etter noen som fisker godt, er billige og ikke minst av god kvalitet. Hvis du har peil på dette setter jeg stor pris på om du deler din kunnskap :) Takk på forhånd! Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Dette er teiner som fisker meget godt og er av god kvalitet. Selges på Biltema og er billigere enn teiner av samme type og kvalitet som selges av andre forhandlere. Du trenger ingen ekstra vekt på disse, og de er like gode både til krabbe og hummer. Veldig greie å jobbe med. Det finnes andre typer teiner som er langt billigere (de må du som oftest ha ekstra vekt på), men de har jeg ikke prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 13.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 500kr per teine er nok i meste laget for meg ettersom jeg skal ha 20 stykker. Tror du denne vil funke fint? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Funker sikkert helt fint. Har sett omtale av denne typen teine her på Baatplassen, og det blir sagt at de funker godt til krabbe.. Disse teinene er lette, så du må ha noe ekstravekt på de om du setter de på steder med sterk strøm. En annen ting er kravet om råtnetråd som nå er innført. Jeg vet ikke hvordan det lar seg løse på en grei måte på disse teinene. Leverandøren kan sikkert gi råd om akkurat dette. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 20 krabbeteiner... Er du veldig glad i krabbe? Hvor har du tenkt å fiske? I utgangspunktet er jeg enig med @Jannmar, rent bortsett fra at Stokken (her på Hvaler) selger Carpax-teiner for samme prisen. De klappteinene fisker de også, men ikke like godt (er min erfaring). Den store fordelen er jo at de er lettere å transportere. Akkurat disse ser jo ut til å være mer solide enn den billigste varianten, men de er nok allikevel for lette til å brukes alene uten dregg eller ekstra søkke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Komodo skrev 4 minutter siden: I utgangspunktet er jeg enig med @Jannmar, rent bortsett fra at Stokken (her på Hvaler) selger Carpax-teiner for samme prisen. Teiner fra Carapax er topp kvalitet, så hadde jeg fått de for samme pris som Biltema-teinen hadde jeg nok valgt Carapax om de hadde stått ved siden av hverandre i butikken. Ellers har jeg svært god erfaring med akkurat denne Biltema-teinen, både når det fiskeevne, bruk og holdbarhet. Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 14.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2019 Ja jeg er ganske glad i krabbe, det handler dessuten litt om spenningen. Tenker å gi bort mye. Jeg holder til på vestsiden av Smøla, så det er mye krabbe her (vanligvis 9-30 stk per teine). Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 14.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2019 (redigert) Bruker disse til krabbe selv. Små teiner som fisker bra, men vet ikke om en får dem noe billigere enn 499. Har borra hull i en belegningsstein og stripsa den inni teina for litt ekstra vekt. Redigert 14.Januar.2019 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ulsetbåt Svart 14.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2019 Kan anbefale samme teiner som Vdub til krabbe, fisker bra. Men får lite hummer i de, hvis du vil fiske det og. Almvik i Kristiansund selger disse. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Fikk akurat anbefalt via en kollega som hadde disse fra før og skulle ha flere nå siden de var på tilbud. Bestilte meg noen selv også, siden de er sammenleggbare. Her strammer/justerer du selv kalvene hver gang du setter teina, så du slipper at de blir slappe over tid. Tilbudspris 550,- https://www.salarsport.no/produkt/teiner-agn/krabbehummerteine-85-kg-63x41x39-cm Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Jeg har prøvd mye forskjellige teiner som yrkesfisker og til krabbe så blei disse favoritten. Fisker svært bra, ligger støtt og tar liten plass https://www.skageraktral.no/sammenleggbar-krabbeteine.html Sitér dette innlegget Link to post
HPF Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Jeg brukte i flere år disse teiene på Træna i Nordland, lånte dem av yrkesfisker som hadde 4-500 av dem, og synes de fanget veldig bra. https://webshop.okmarine.no/krabbeteine-plast-14kg Kjøpte for 2 år siden 4 stk for bruk i hjemme Østfold. Har brukt dem kun to ganger i Skjebergkilen og de har fanget bra begge gangene selv om de bare har stått ute en natt. Ene gangen fikk vi 23 krabber og andre gangen 27 krabber. De er solide, dyre og tunge. Setter du lenker og ikke har teinehaler bør avstanden mellom dem være slik at det er max 2 i vannet når du haler, dvs har du 5 teiner i lenken så bør teine 3,4 og 5 ligge på bunn mens du haler inn teine 1 og 2. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 (redigert) HPF skrev 8 minutter siden: Jeg brukte i flere år disse teiene på Træna i Nordland, lånte dem av yrkesfisker som hadde 4-500 av dem, og synes de fanget veldig bra. https://webshop.okmarine.no/krabbeteine-plast-14kg Kjøpte for 2 år siden 4 stk for bruk i hjemme Østfold. Har brukt dem kun to ganger i Skjebergkilen og de har fanget bra begge gangene selv om de bare har stått ute en natt. Ene gangen fikk vi 23 krabber og andre gangen 27 krabber. De er solide, dyre og tunge. Setter du lenker og ikke har teinehaler bør avstanden mellom dem være slik at det er max 2 i vannet når du haler, dvs har du 5 teiner i lenken så bør teine 3,4 og 5 ligge på bunn mens du haler inn teine 1 og 2. Fikk du noe hummer i dem? Redigert 22.Februar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HPF Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 2 minutes ago, Jannmar said: Fikk du noe hummer i dem? På Træna ja. Ikke i Skjebergkilen men var ikke hummer jeg var ute etter heller. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Man skulle tro disse firkanta plastteinene med tett bunn skjener/surfer veldig skrått gjennom vannet når man setter dem. Kan havne langt unna plassen man sikter på om man setter de på 35 meters dyp. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Jannmar Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 (redigert) HPF skrev for 1 time siden: På Træna ja. Ikke i Skjebergkilen men var ikke hummer jeg var ute etter heller. Tror du misforsto meg litt. Det jeg var ute etter var å få vite om selve teinene også fisket hummer, godt eller dårlig. Du har kanskje også prøvd andre typer teiner, slik at du har noe å sammenligne med? Hvor du har fisket er langt vekke fra meg, men takker så mye for svaret :) Redigert 22.Februar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Hovedfunksjonen til en god hummerteine er vel å begrense adgangen for krabbe, derfor runde kalver . Utover det er det vel mer agn, sted og dybde som avgjør om man får hummer eller ei... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
HPF Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 43 minutes ago, Jannmar said: Tror du misforsto meg litt. Det jeg var ute etter var å få vite om selve teinene også fisket hummer, godt eller dårlig. Du har kanskje også prøvd andre typer teiner, slik at du har noe å sammenligne med? Hvor du har fisket er langt vekke fra meg, men takker så mye for svaret :) Hvordan den fisker hummer vet jeg ikke. Har prøvd flere typer billigteiner men de fanget alltid dårlig så jeg gikk tilslutt over til garn og brukte det til jeg kom over de plastkassene. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 (redigert) Takker for svar HPF ?. Redigert 22.Februar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Erik skrev for 2 timer siden: Hovedfunksjonen til en god hummerteine er vel å begrense adgangen for krabbe, derfor runde kalver . Hmmm...Det var helt nytt for meg at runde kalver begrenser adgangen for krabbe. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Begrenser ikke de som går sideveis. Bare de som går rett frem... Har fått mer hummer i tunge krabbeteiner enn lette hummerteiner. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Erik Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Jannmar skrev 39 minutter siden: Hmmm...Det var helt nytt for meg at runde kalver begrenser adgangen for krabbe. Tilsvarer de runde fluktåpningene i krabbeteiner. Tillater hummer å rømme, men ikke Krabben. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Jannmar Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Erik skrev for 4 timer siden: Hovedfunksjonen til en god hummerteine er vel å begrense adgangen for krabbe, derfor runde kalver . Trulte37 skrev for 1 time siden: Begrenser ikke de som går sideveis. Bare de som går rett frem... Hvem har rett? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Fisker krabbe og hummer med mine Biltemateiner. Bare viktig å bytte fluktåpninger så det blir lovlig. Skjønner ikke problemet....om de er 1 eller 2 eller 9 kg.... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 HPF skrev for 6 timer siden: På Træna ja. Ikke i Skjebergkilen men var ikke hummer jeg var ute etter heller. Men er det hummer å få i Skjebergkilen? Erik skrev for 4 timer siden: Hovedfunksjonen til en god hummerteine er vel å begrense adgangen for krabbe, derfor runde kalver . Utover det er det vel mer agn, sted og dybde som avgjør om man får hummer eller ei... Her kan det se ut for at det er noe vesentlig informasjon som har gått krabbene her i distriktet hus forbi. De har nok rett og slett ikke oppfattet denne kodeksen. Tror jeg får henge opp en informasjonsplakat ved inngangskalven på teinene mine neste hummersesong Trulte37 skrev for 1 time siden: Begrenser ikke de som går sideveis. Bare de som går rett frem... Jannmar skrev 18 minutter siden: Hvem har rett? Tror nok Trulte37 drar deg litt i leggen. Har du noengang sett ei krabbe gå rett fram Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.