Jump to content

God, men billig krabbeteine

REMA

Recommended Posts

Dette er teiner som fisker meget godt og er av god kvalitet. Selges på Biltema og er billigere enn teiner av samme type og kvalitet som selges av andre forhandlere. Du trenger ingen ekstra vekt på disse, og de er like gode både til krabbe og hummer. Veldig greie å jobbe med. 

Det finnes andre typer teiner som er langt billigere (de må du som oftest ha ekstra vekt på), men de har jeg ikke prøvd.

Krabbeteiner..PNG

Funker sikkert helt fint. Har sett omtale av denne typen teine her på Baatplassen, og det blir sagt at de funker godt til krabbe.. Disse teinene er lette, så du må ha noe ekstravekt på de om du setter de på steder med sterk strøm. En annen ting er kravet om råtnetråd som nå er innført. Jeg vet ikke hvordan det lar seg løse på en grei måte på disse teinene. Leverandøren kan sikkert gi råd om akkurat dette.

20 krabbeteiner... Er du veldig glad i krabbe? Hvor har du tenkt å fiske?

I utgangspunktet er jeg enig med @Jannmar, rent bortsett fra at Stokken (her på Hvaler) selger Carpax-teiner for samme prisen. De klappteinene fisker de også, men ikke like godt (er min erfaring). Den store fordelen er jo at de er lettere å transportere. Akkurat disse ser jo ut til å være mer solide enn den billigste varianten, men de er nok allikevel for lette til å brukes alene uten dregg eller ekstra søkke. 

Komodo skrev 4 minutter siden:

I utgangspunktet er jeg enig med @Jannmar, rent bortsett fra at Stokken (her på Hvaler) selger Carpax-teiner for samme prisen.

Teiner fra Carapax er topp kvalitet, så hadde jeg fått de for samme pris som Biltema-teinen hadde jeg nok valgt Carapax om de hadde stått ved siden av hverandre i butikken. Ellers har jeg svært god erfaring med akkurat denne Biltema-teinen, både når det fiskeevne, bruk og holdbarhet.

• 1 måned senere...

Fikk akurat anbefalt via en kollega som hadde disse fra før og skulle ha flere nå siden de var på tilbud.

Bestilte meg noen selv også, siden de er sammenleggbare.

Her strammer/justerer du selv kalvene hver gang du setter teina, så du slipper at de blir slappe over tid.

Tilbudspris 550,-

https://www.salarsport.no/produkt/teiner-agn/krabbehummerteine-85-kg-63x41x39-cm

572428653402581607d866ca62b59920-image.j

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg brukte i flere år disse teiene på Træna i Nordland, lånte dem av yrkesfisker som hadde 4-500 av dem, og synes de fanget veldig bra.

https://webshop.okmarine.no/krabbeteine-plast-14kg

Kjøpte for 2 år siden 4 stk for bruk i hjemme Østfold. Har brukt dem kun to ganger i Skjebergkilen og de har fanget bra begge gangene selv om de bare har stått ute en natt. Ene gangen fikk vi 23 krabber og andre gangen 27 krabber. De er solide, dyre og tunge. Setter du lenker og ikke har teinehaler bør avstanden mellom dem være slik at det er max 2 i vannet når du haler, dvs har du 5 teiner i lenken så bør teine 3,4 og 5 ligge på bunn mens du haler inn teine 1 og 2.

HPF skrev 8 minutter siden:

Jeg brukte i flere år disse teiene på Træna i Nordland, lånte dem av yrkesfisker som hadde 4-500 av dem, og synes de fanget veldig bra.

https://webshop.okmarine.no/krabbeteine-plast-14kg

Kjøpte for 2 år siden 4 stk for bruk i hjemme Østfold. Har brukt dem kun to ganger i Skjebergkilen og de har fanget bra begge gangene selv om de bare har stått ute en natt. Ene gangen fikk vi 23 krabber og andre gangen 27 krabber. De er solide, dyre og tunge. Setter du lenker og ikke har teinehaler bør avstanden mellom dem være slik at det er max 2 i vannet når du haler, dvs har du 5 teiner i lenken så bør teine 3,4 og 5 ligge på bunn mens du haler inn teine 1 og 2.

Fikk du noe hummer i dem?

Krabbeteine..PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
HPF skrev for 1 time siden:

På Træna ja. Ikke i Skjebergkilen men var ikke hummer jeg var ute etter heller.

Tror du misforsto meg litt. Det jeg var ute etter var å få vite om selve teinene også fisket hummer, godt eller dårlig. Du har kanskje også prøvd andre typer teiner, slik at du har noe å sammenligne med?

Hvor du har fisket er langt vekke fra meg, men takker så mye for svaret :)

Redigert av Jannmar (see edit history)
43 minutes ago, Jannmar said:

Tror du misforsto meg litt. Det jeg var ute etter var å få vite om selve teinene også fisket hummer, godt eller dårlig. Du har kanskje også prøvd andre typer teiner, slik at du har noe å sammenligne med?

Hvor du har fisket er langt vekke fra meg, men takker så mye for svaret :)

Hvordan den fisker hummer vet jeg ikke. Har prøvd flere typer billigteiner men de fanget alltid dårlig så jeg gikk tilslutt over til garn og brukte det til jeg kom over de plastkassene.

HPF skrev for 6 timer siden:

På Træna ja. Ikke i Skjebergkilen men var ikke hummer jeg var ute etter heller.

Men er det hummer å få i Skjebergkilen?

Erik skrev for 4 timer siden:

Hovedfunksjonen til en god hummerteine er vel å begrense adgangen for krabbe, derfor runde kalver .

Utover det er det vel mer agn, sted og dybde som avgjør om man får hummer eller ei...

Her kan det se ut for at det er noe vesentlig informasjon som har gått krabbene her i distriktet hus forbi. De har nok rett og slett ikke oppfattet denne kodeksen. Tror jeg får henge opp en informasjonsplakat ved inngangskalven på teinene mine neste hummersesong :giggle:

Trulte37 skrev for 1 time siden:

Begrenser ikke de som går sideveis. Bare de som går rett frem...

Jannmar skrev 18 minutter siden:

Hvem har rett?

Tror nok Trulte37 drar deg litt i leggen. Har du noengang sett ei krabbe gå rett fram :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...