Jump to content

Ny Raymarine a125 kartplotter - hvilket kartsystem er best?

HansH

Recommended Posts

Etter mye mas fikk kona omsider ny Raymarine a125 plotter på januartilbud hos Maritim på Slependen (Utgående modell). Den kan lastes med inntil 3 ulike kartsystemer (Navionics, C-Map or Raymarine Lighthouse kartsystem og muligens fler?). Modellen er plotter uten opplegg for sonar,/ekkolodd kun dybdedata fra dybdemåler. Operativsystem i plotteren er Lighthouse II.

Bilderesultat for raymarine a125

Mitt bruk er primært Oslofjorden og Skagerrak, Sørlandet og Sverige. Jeg  har pr i dag en Raymarine C120 Classic med "Navionics+ Large" kartpakke som jeg holder løpende oppdatert via nettabonnement.

Så er mitt spørsmål. Hvilket kartsystem anbefaler dere. Fordeler, ulemper osv. Erfaringer og tips ifm denne typen a12X-plotteren mottas også gjerne.

Det er en vanesak, siden du allerede har Navionics og er vant til symbolikken , så ville jeg gått for det. Grunnlaget for kartet er det samme så det er design og presentasjon som er forskjellig. Jeg bruker også Navionics, og er godt vant med det, men hater måten de presenterer grunner/stein og skvalpeskjær på... De er vanskelig å skille og er for små. Jeg vet ikke hvordan de er presentert på Jeppesen og Garmin lighthouse.

En annen viktig ting: Når jeg kjøpte nye plottere i fjor så var det kun Navionics som støttet Autorouting på Raymarine Plottere med LH2 sw.

Høne, øl og hornmusikk!

Godt poeng Captain Chaos det med autoruting i Navionics. Var ikke klar over det. Det var jo noe av poenget med å kjøpe plotteren å få mulighet til å la den velge automatisk rute. Er ellers sånn rimelig fornøyd med Navionics etter å ha brukt det i over 10 år. 

Det jeg har vært misfornøyd med hittil er utvalget av stedsnavn som dukker opp på skjermen med Navionics. Typisk fenomen er at når du nærmer deg f eks en by innerst i en fjord (f eks Tvedestrand) så kan du banne på at det stedsnavnet kommer ikke opp, men kanskje Brattkollåsen langt oppe i lia og gjerne Kurauteneset, (fiktive navn). Poenget er at systemet ser ut til å vise stedsnavn uten å velge noen form for vesentlighetskriterium. Samme fenomen om du går mellom litt større øyer. Navnet på øya kommer sjelden opp, typisk fenomen med flere av de litt større, bebodde øyene langs Sørlandskysten. (Sandøya, Borøya, Tromøya osv). Plotteren gjengir igjen ofte bare tilsynelatende superlokale, tilfeldig valgte stedsnavn. Mulig dette også henger sammen med min gamle C120 Classic-plotter. Noen som har opplevd dette? 

Fordelen med Navionics på denne plotteren er at du kan bruke appen på et nettbrett og overføre ruter og waypoints via Wifi. Jeg tror ikke denne funksjonen har kommet C-map sin app og kartbrikke. C-map og Embark er slått sammen. 

Jeg synes appen til C-map er vannvittig mye bedre  på kartdata. De har også nattmodus. Zoomer du ut følger sonene med ut rundt lykter. 

Navionics har online lagring av rutedata så du slipper å fylle plotteren med ruter og waypoints. Vet ikke om C-map har det samme. 

Jeg kan ikke fordra Navionics sine stedsnavn, grunner og skjær. For ikke å snakke om sektorskiller og karakter på lykt og fyr. Helt håpløst!

Autorouting er en morsom gimmick men rutene må sjekkes grundig. Du blir sendt ut på noen snodige reiser noen ganger!???

For min egen del er Navionics oppe til vurdering for bytte. 

Båten min brukes til opplæring på D5 og D5L. 

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...