84mm Startet 15.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2019 Hei! Etter å ha byttet motor i en god gammel Shipman 28 ble også det gamle el-anlegget røsket ut grunnet svært amatørmessig montering og utseende. (for det meste lampettledninger), har jeg nå en plan om å legge opp nytt el-anlegg med en forbruksbank samt startbatteri. Skal også montere solcellepanel for ekstra lading. Motoren er en Yanmar YSM 12 hk (overhalt) og jeg antar at det er en 35A dynamo som sitter på den. Jeg ønsker å legge opp til lading av begge batteriene ved hjelp av en CTEK 250SA dual 20A. Ikke legg vekt på det som er tegnet inn etter distribusjonspanelet.. Skjematisk så tenker jeg noe som dette; Så kommer spørsmålene; 1 Er det behov for en batterivelger (BEP721) når jeg tenker å benytte en CTEK 250SA dual 20A? 2 Er det ok å ha hovedstrømsbryter på negativ side? 3 Kan jeg måle hvor mye A dynamoen produserer? Regner med at det blir oppfølgingsspørsmål etter hvert.. ;-) Kjetil E. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 om eg skal forsøka å svara på dette: 1/ Batterivelger skal fordela strømmen frå dynamoen, ein dual lader har sjølv utstyr for å fordela strømmen frå denne. Desse to utfyller kvarandre. 2/ Eg ser ingenting i veien for å ha hovedbryteren i minus. 3/ Eit amperemeter i dynamoledningen måler ladestrømmen, men gjer samtidig denne ledningen sopass mykje lengre at du mister eindel lading. for øvrig: Eg reknar med ar der er ein bra tegning med dette BEP-releet, der er det eindel ting som treng korrigering. Kabelstørrelse 24+ qmm det er vel 25 qmm det då er snakk om? den er god for 80A. Der er stipla ei tynn linje frå dynamoen, la den få bli 16qmm, eller minst 10 du skriv om ein heil del kabel 2 qmm - 2,5 er standard. Eg syns du skal sjå ein gang til på kva som er i lag på kvar sikring, der er noko som heiter essensiell last, dette er ting som er nødvendig for skipets sikkerhet, dei skal ha sikringen for seg sjølv, ikkje dela den med noko anna. (VHF, landterner, ) Eg hadde denne tegningen i tegningsarkivet her på BP, du kan no få sjå, og eg tenker spesielt på sikringsboksen, som ogso har minusskinne. Magne Sitér dette innlegget Link to post
84mm Svart 15.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 Takker for gode innspill @Dinamo Ja, er klar over at jeg må korrigere dim på kablene. Når jeg spurte om A ut på dynamo så er det mer å få greie på hvor "stor" dynamoen er/ kan levere.. ikke permanent målepunkt.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 15.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 (redigert) 84mm skrev 34 minutter siden: Når jeg spurte om A ut på dynamo så er det mer å få greie på hvor "stor" dynamoen er/ kan levere.. ikke permanent målepunkt.. Det enkleste er å kjøpe seg ei ampere tang. Billigste finner du vel på BT, clas etc. Tapp ned batteriene til rundt 50% og start opp med kald dynamo/motor og følg med. Strømmen vil nok ramle ganske raskt men du vil få en pekepinn på hvor mye den kan levere. Ideelt sett bør du ha batterikapasitet på 200-300Ah om du har bly/syre, da får du kjørt dynamo max om det er en original dynamo 50-100A Redigert 15.Januar.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
84mm Svart 15.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 Takker @Kjellg Det blir en tur på BT i morgen.. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 84mm skrev for 6 timer siden: Når jeg spurte om A ut på dynamo så er det mer å få greie på hvor "stor" dynamoen er/ kan levere.. ikke permanent målepunkt.. I so fall so er det berre å notera alt som er skriven på dynamoen, og so sjå om google finn ut resten. Sitér dette innlegget Link to post
84mm Svart 16.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 Det enkleste er ofte det beste! Takker @Dinamo Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 Hej Jag har länkat hit flera gånger tidigare och det finns säkert tips du kan ha nytta av, under: Utges SXK båtpärm/Elsystem hittar du schema mm.https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
84mm Svart 16.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 Mange takk @Ove T Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.