Jump to content

Hvordan få opp egen båt på Marine Traffic?

frank_berger

Recommended Posts

Jeg brukte boat bacon noen turer i fjor. Klarte blant annet det kunstykket å være innom nesten hver havn mellom Arendal og Bergen. Som ikke det var nok hadde jeg vist gått på grunn i Orrevannet og.. ???

Det var selvfølgelig ikke aktuell kurs. Men marinetraffic som viste at jeg hadde vært der. 

Jeg er litt usikker på om det var telefonen, boat beacon eller marinetraffic som krøllet det til. 

Endelig ble det Bobåt

on course er den beste prøvde begge jeg og da var det en del misvisninger på bacon appen

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Hva er egentlig regelverket rundt AIS ? Er det slik at hvem som helst kan kjøpe over disk og installere i egen båt, og legge inn fartøydata selv ? Det kunne være nyttig, nå som det går fire ferjer i timen over Boknafjorden, og den lille loppa min neppe vises på radar. Skal man krysse over der, er man heldig hvis man ikke klaseknuller med en av fergene til Fjord1...

Jeg har Oncourse installert på mobilotelefonen selv, men har ikke fått prøvd det ut skikkelig ennå.

Er noen år siden jeg satte den opp og prøvde den, fungerte fint da.

Har også funnet båten min på nett da jeg søkte på den nå i nyere tid og da kom det opp et resultat på Google ifra Marinetraffic. 

Tror det er Oncourse som er den beste AIS for oss uregistrerte fartøybrukere :)

Redigert av Wisswass (see edit history)
fjordgrynt skrev On 19.1.2019 at 18.32:

Hva er egentlig regelverket rundt AIS ? Er det slik at hvem som helst kan kjøpe over disk og installere i egen båt, og legge inn fartøydata selv ? Det kunne være nyttig, nå som det går fire ferjer i timen over Boknafjorden, og den lille loppa min neppe vises på radar. 

Skal en montere AIS i båten,  Må en vell ha VHF lappen for å få MMS nummer til å legge inn, eller har jeg sovet i timen.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

On 1/25/2019 at 5:43 PM, Roger jo said:

Skal en montere AIS i båten,  Må en vell ha VHF lappen for å få MMS nummer til å legge inn, eller har jeg sovet i timen.

Mnei. Du må ha lisensabonnement hos Telenor, men du trenger ikke SRC/VHF-sertifikat for å få dette.

https://www.telenor.no/nms/bruker/#/lisens/bestilling

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev for 16 timer siden:

Mnei. Du må ha lisensabonnement hos Telenor, men du trenger ikke SRC/VHF-sertifikat for å få dette.
https://www.telenor.no/nms/bruker/#/lisens/bestilling

rett det men men da må en alltid ha med en med lappen.

VHF-lisens for fritidsbåt
Alle fartøyer til sjøs med VHF-radio om bord, er forpliktet i henhold til norsk rett å inneha lisens. I tillegg må minst én om bord inneha minimum VHF/SRC-sertifikat.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

I tillegg til å ha en AIS transponder om bord, som sender din posisjon ut til andre fartøy og til mottakere på land, som videreformidler signalene til Marinetraffic. Mange steder har ikke Marinetraffic dekning, da de ikke har mottakere i området til å ta inn signalene. Jeg kjøpte en mottaker fra Digital Yacht og ei VHF antenne og monterte den på taket på huset hvor jeg bor. Jeg tar inn signaler fra indre Trondheimsfjord og sender de videre til Marinetraffic. Dette går via min PC, som må alltid være påslått.

En kan også få kjøpt mottakere som går direkte på Internet, uten å gå via PC. De koster noe mer. Jeg vil oppfordre dere som er interessert i at Marinetraffic skal ha beste mulig dekning, om å skaffe dere utstyr for å dekke eget farvann, om  det er dårlig dekning der fra før.

Jeg har VHF og AIS kl.b i båten. Men båten vises ikke på gulesider sjøkart. Noen som har noe godt svar på at båten ikke dukker opp der?

Kan det har noe med at AISen ikke sender godt nok til at signalet blir mottatt og videresendt ut til f.eks gulesider appen?

Jeg ser andre båter som er i nærheten, men jeg har fortsatt ikke funnet ut om noen av disse ser meg.

Kan jo kalle de opp over VHF og høre, men har ikke vhf sertifikat anda, så litt usikker på å bruke denne.

1 hour ago, Roger jo said:

rett det men men da må en alltid ha med en med lappen.

VHF-lisens for fritidsbåt
Alle fartøyer til sjøs med VHF-radio om bord, er forpliktet i henhold til norsk rett å inneha lisens. I tillegg må minst én om bord inneha minimum VHF/SRC-sertifikat.

Jeg har ikke sett noe sted at det er krav om VHF-sertifikat for å ha AIS transponder, selv om denne sender på VHF-båndet er det jo ingen prosedyrer og utdannelse som trengs for å operere en slik?

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev 9 minutter siden:

Gulesider og Marinetraffic osv er jo avhengig av at det finnes en mottaker i nærheten som videresender signalene fra senderen din.
Anyhow er ikke det brukbart for annet enn moro, skal du bruke AIS til reell navigasjon må du ha integrasjon med plotter/display i båten.

Jeg har jo selvsagt AIS koblet opp mot kartplotter i båten. Men har flere venner med båt, som ikke har AIS, og har prøvd å finne meg på gulesider appen for å se hvor jeg er. Der finner de meg ikke, selv om AISen er slått på.

Har sjekket VHFen mot Kystradio Sør, og har god dekning til de på VHFen. Men AIS sender jo med vesentlig lavere effekt, så kansje derfor de ikke klarer å ta imot signalene på AISen.

21 minutes ago, Arne Henriksen said:

Jeg har ikke sett noe sted at det er krav om VHF-sertifikat for å ha AIS transponder, selv om denne sender på VHF-båndet er det jo ingen prosedyrer og utdannelse som trengs for å operere en slik?

Dette stemmer. Jeg har nettopp hjulpet en fiskecamp med å registrere sine båter for å få MMSI til deres AIS-sendere uten at innehaver av fiskecampen har SRC-sertifikat. Dette gikk helt fint. Telenor kystradio var behjelpelig med alt vi lurte på og hjalp oss å sette det opp helt greit. De må selvfølgelig betale lisens.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...