frank_berger Startet 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Januar.2019 Før kunne man registrere seg på noe som het mAis,men finner ikke dette nå? Frank Sitér dette innlegget Hadde gud ment det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plasttrær. Link to post
-morten- Svart 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 Ser ut som appen ikke finnes mer! Jeg har også brukt den, er selfølgelig bare for morro skyld ingen spessiel nytte Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 Den heter on course nå Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Kenneth82 Svart 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 Kan også anbefale Boat Beacon som et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 Jeg brukte boat bacon noen turer i fjor. Klarte blant annet det kunstykket å være innom nesten hver havn mellom Arendal og Bergen. Som ikke det var nok hadde jeg vist gått på grunn i Orrevannet og.. ??? Det var selvfølgelig ikke aktuell kurs. Men marinetraffic som viste at jeg hadde vært der. Jeg er litt usikker på om det var telefonen, boat beacon eller marinetraffic som krøllet det til. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Kenneth82 Svart 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 Det hørtes ut som en sprek tur @Bjørn Løvjomås Har ikke mye erfaring med Boat Beacon, men brukte den blant annet på henteturen Askøy - Sandnes i fjor - fungerte fint den gang: Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 Det har fungert bra etterpå, men noen glipper har det vært. Vil sikkert prøve on course på neste tur. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
BOBO II Svart 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 on course er den beste prøvde begge jeg og da var det en del misvisninger på bacon appen Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
fjordgrynt Svart 19.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2019 Hva er egentlig regelverket rundt AIS ? Er det slik at hvem som helst kan kjøpe over disk og installere i egen båt, og legge inn fartøydata selv ? Det kunne være nyttig, nå som det går fire ferjer i timen over Boknafjorden, og den lille loppa min neppe vises på radar. Skal man krysse over der, er man heldig hvis man ikke klaseknuller med en av fergene til Fjord1... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2019 Slik er det. Kjøp dingsen, plugg USB'en inn i PC'en og legg inn data. Med ti tommeltotter og datavegring er det gjort på en halvtime. Sitér dette innlegget Link to post
Wisswass Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 (redigert) Jeg har Oncourse installert på mobilotelefonen selv, men har ikke fått prøvd det ut skikkelig ennå. Er noen år siden jeg satte den opp og prøvde den, fungerte fint da. Har også funnet båten min på nett da jeg søkte på den nå i nyere tid og da kom det opp et resultat på Google ifra Marinetraffic. Tror det er Oncourse som er den beste AIS for oss uregistrerte fartøybrukere :) Redigert 23.Januar.2019 av Wisswass (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Bare vær klar over at andre båter IKKE ser deg på AIS det er kun på pc/nettbrett den virker Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
bellen Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 LALUNA II skrev 27 minutter siden: Bare vær klar over at andre båter IKKE ser deg på AIS det er kun på pc/nettbrett den virker Kun på www.marinetraffic.com Sitér dette innlegget Link to post
nofish Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Litt på siden denne her....satt å kikket litt på båter på marine trafic..Artig destinasjon på han her...;) Sitér dette innlegget Link to post
Høvding Svart 25.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2019 Såg ikje ut som han hadde det travelt med å komme hjem til sjefen Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2019 (redigert) fjordgrynt skrev On 19.1.2019 at 18.32: Hva er egentlig regelverket rundt AIS ? Er det slik at hvem som helst kan kjøpe over disk og installere i egen båt, og legge inn fartøydata selv ? Det kunne være nyttig, nå som det går fire ferjer i timen over Boknafjorden, og den lille loppa min neppe vises på radar. Skal en montere AIS i båten, Må en vell ha VHF lappen for å få MMS nummer til å legge inn, eller har jeg sovet i timen. Redigert 25.Januar.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
S/Y Emma Svart 26.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2019 (redigert) Ja, AIS skal programmeres med båtens/VHFens MMSI. Det går strengt tatt an å ikke legge det inn, men det har jeg aldri sett. Redigert 26.Januar.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Arne Henriksen Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 (redigert) On 1/25/2019 at 5:43 PM, Roger jo said: Skal en montere AIS i båten, Må en vell ha VHF lappen for å få MMS nummer til å legge inn, eller har jeg sovet i timen. Mnei. Du må ha lisensabonnement hos Telenor, men du trenger ikke SRC/VHF-sertifikat for å få dette. https://www.telenor.no/nms/bruker/#/lisens/bestilling Redigert 27.Januar.2019 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Roger jo Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Arne Henriksen skrev for 16 timer siden: Mnei. Du må ha lisensabonnement hos Telenor, men du trenger ikke SRC/VHF-sertifikat for å få dette. https://www.telenor.no/nms/bruker/#/lisens/bestilling rett det men men da må en alltid ha med en med lappen. VHF-lisens for fritidsbåt Alle fartøyer til sjøs med VHF-radio om bord, er forpliktet i henhold til norsk rett å inneha lisens. I tillegg må minst én om bord inneha minimum VHF/SRC-sertifikat. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
arkmarin Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 I tillegg til å ha en AIS transponder om bord, som sender din posisjon ut til andre fartøy og til mottakere på land, som videreformidler signalene til Marinetraffic. Mange steder har ikke Marinetraffic dekning, da de ikke har mottakere i området til å ta inn signalene. Jeg kjøpte en mottaker fra Digital Yacht og ei VHF antenne og monterte den på taket på huset hvor jeg bor. Jeg tar inn signaler fra indre Trondheimsfjord og sender de videre til Marinetraffic. Dette går via min PC, som må alltid være påslått. En kan også få kjøpt mottakere som går direkte på Internet, uten å gå via PC. De koster noe mer. Jeg vil oppfordre dere som er interessert i at Marinetraffic skal ha beste mulig dekning, om å skaffe dere utstyr for å dekke eget farvann, om det er dårlig dekning der fra før. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
larsenigarasjen Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Jeg har VHF og AIS kl.b i båten. Men båten vises ikke på gulesider sjøkart. Noen som har noe godt svar på at båten ikke dukker opp der? Kan det har noe med at AISen ikke sender godt nok til at signalet blir mottatt og videresendt ut til f.eks gulesider appen? Jeg ser andre båter som er i nærheten, men jeg har fortsatt ikke funnet ut om noen av disse ser meg. Kan jo kalle de opp over VHF og høre, men har ikke vhf sertifikat anda, så litt usikker på å bruke denne. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Gulesider og Marinetraffic osv er jo avhengig av at det finnes en mottaker i nærheten som videresender signalene fra senderen din. Anyhow er ikke det brukbart for annet enn moro, skal du bruke AIS til reell navigasjon må du ha integrasjon med plotter/display i båten. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Arne Henriksen Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 1 hour ago, Roger jo said: rett det men men da må en alltid ha med en med lappen. VHF-lisens for fritidsbåt Alle fartøyer til sjøs med VHF-radio om bord, er forpliktet i henhold til norsk rett å inneha lisens. I tillegg må minst én om bord inneha minimum VHF/SRC-sertifikat. Jeg har ikke sett noe sted at det er krav om VHF-sertifikat for å ha AIS transponder, selv om denne sender på VHF-båndet er det jo ingen prosedyrer og utdannelse som trengs for å operere en slik? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
larsenigarasjen Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Arne Henriksen skrev 9 minutter siden: Gulesider og Marinetraffic osv er jo avhengig av at det finnes en mottaker i nærheten som videresender signalene fra senderen din. Anyhow er ikke det brukbart for annet enn moro, skal du bruke AIS til reell navigasjon må du ha integrasjon med plotter/display i båten. Jeg har jo selvsagt AIS koblet opp mot kartplotter i båten. Men har flere venner med båt, som ikke har AIS, og har prøvd å finne meg på gulesider appen for å se hvor jeg er. Der finner de meg ikke, selv om AISen er slått på. Har sjekket VHFen mot Kystradio Sør, og har god dekning til de på VHFen. Men AIS sender jo med vesentlig lavere effekt, så kansje derfor de ikke klarer å ta imot signalene på AISen. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 21 minutes ago, Arne Henriksen said: Jeg har ikke sett noe sted at det er krav om VHF-sertifikat for å ha AIS transponder, selv om denne sender på VHF-båndet er det jo ingen prosedyrer og utdannelse som trengs for å operere en slik? Dette stemmer. Jeg har nettopp hjulpet en fiskecamp med å registrere sine båter for å få MMSI til deres AIS-sendere uten at innehaver av fiskecampen har SRC-sertifikat. Dette gikk helt fint. Telenor kystradio var behjelpelig med alt vi lurte på og hjalp oss å sette det opp helt greit. De må selvfølgelig betale lisens. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.