S/Y Emma Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 larsenigarasjen skrev 1 time siden: Jeg har jo selvsagt AIS koblet opp mot kartplotter i båten. Men har flere venner med båt, som ikke har AIS, og har prøvd å finne meg på gulesider appen for å se hvor jeg er. Der finner de meg ikke, selv om AISen er slått på. Har sjekket VHFen mot Kystradio Sør, og har god dekning til de på VHFen. Men AIS sender jo med vesentlig lavere effekt, så kansje derfor de ikke klarer å ta imot signalene på AISen. AIS kl. B sender på ca 1/6 av effekten til en stasjonær VHF (noen nyere sender dog litt kraftigere signal). Men spørsmålet er hvor Gule Sider får dataene sine fra. De får de vel fra et landbasert mottakersystem et sted. Finner du båten din på MarineTraffic? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
larsenigarasjen Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 S/Y Emma skrev 8 minutter siden: AIS kl. B sender på ca 1/6 av effekten til en stasjonær VHF (noen nyere sender dog litt kraftigere signal). Men spørsmålet er hvor Gule Sider får dataene sine fra. De får de vel fra et landbasert mottakersystem et sted. Finner du båten din på MarineTraffic? Fant den på MarineTraffic, så signalene blir jo mottatt en plass. Hvor Gule sider får dataene sine fra vet jeg ikke. Ser AISen min sender med 2W, men er ikke sikker på hva VHFen sender med. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Dersom du ser båten din på kartet fra MT, kan du også der velge å se basestasjonene (aktive og passive) ved å velge det i menyen. En fastmontert VHF sender med 25W, man kan også settes til å bruke redusert effekt, 5W som også er max for håndholdte VHF'er. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ove T Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Hej Eniro, Seapilot och kanske någon mer köper sin AIS information från Sjöfartsverket eller vilka som håller i den funktionen. AIS-signalen tas emot via våra höga Vhf master och används av Sjöräddningscentralen m fl. Även andra länder gör på samma sätt och i Seapilot kan man se AIS mål i de flesta länder och detta är nästan i realtid. Marine Traffic har privata mottagare, jag är en av dem, går att se var de finns som Lars beskrev. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Myndighetene har også mulighet for å ta inn AIS-signaler via satellitt. Dette ivaretar sikkerheten langt ute fra kysten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne Henriksen Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 32 minutes ago, Lars H. said: Myndighetene har også mulighet for å ta inn AIS-signaler via satellitt. Dette ivaretar sikkerheten langt ute fra kysten. Dette gjelder vel bare AIS klasse A, såvidt jeg har sett? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Lars H. Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Det er mulig, det vet jeg ikke noe om selv om utstyret ble utviklet hos FFI der jeg jobbet før jeg ble pensjonist. Dette er vel et opplegg både for sjøsikkerhet og nasjonal sikkerhet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Furu Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 ifølge digital yacth kan også klasse B 5 w fanges opp av ais satelitter , ligger forhold til rette. skulle gjerne ha sett att kystverket åpnet opp litt med deling av ais data, trenger vel ikke å være så hemmelig Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
lasmarquezas Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Jeg har brukt Boat Beacon på mobilen, og den fungerer helt utmerket. Likevel, jeg bladde opp noen båtlapper i fjor sommer og kjøpte en Amec Camino sender/mottaker, men må innrømme at jeg aldri fikk den til å virke. Satte opp ekstern VHF-antenne, men den ble slått ihjel av flagget under en kulig i Flatanger (idiotisk montert av meg), men dette står på programmet i løpet av senvinteren. Ser for meg atskillige kvelder i båten i den anledning. Uansett er det oppløftende å se at stadig flere monterer AIS. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.