Jump to content

Hvordan få opp egen båt på Marine Traffic?

frank_berger

Recommended Posts

larsenigarasjen skrev 1 time siden:

Jeg har jo selvsagt AIS koblet opp mot kartplotter i båten. Men har flere venner med båt, som ikke har AIS, og har prøvd å finne meg på gulesider appen for å se hvor jeg er. Der finner de meg ikke, selv om AISen er slått på.

Har sjekket VHFen mot Kystradio Sør, og har god dekning til de på VHFen. Men AIS sender jo med vesentlig lavere effekt, så kansje derfor de ikke klarer å ta imot signalene på AISen.

AIS kl. B sender på ca 1/6 av effekten til en stasjonær VHF (noen nyere sender dog litt kraftigere signal).

Men spørsmålet er hvor Gule Sider får dataene sine fra. De får de vel fra et landbasert mottakersystem et sted. Finner du båten din på MarineTraffic?

S/Y Emma skrev 8 minutter siden:

AIS kl. B sender på ca 1/6 av effekten til en stasjonær VHF (noen nyere sender dog litt kraftigere signal).

Men spørsmålet er hvor Gule Sider får dataene sine fra. De får de vel fra et landbasert mottakersystem et sted. Finner du båten din på MarineTraffic?

Fant den på MarineTraffic, så signalene blir jo mottatt en plass. Hvor Gule sider får dataene sine fra vet jeg ikke.

Ser AISen min sender med 2W, men er ikke sikker på hva VHFen sender med.

Dersom du ser båten din på kartet fra MT, kan du også der velge å se basestasjonene (aktive og passive) ved å velge det i menyen.

En fastmontert VHF sender med 25W, man kan også settes til å bruke redusert effekt, 5W som også er max for håndholdte VHF'er.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hej

Eniro, Seapilot och kanske någon mer köper sin AIS information från Sjöfartsverket eller vilka som håller i den funktionen. AIS-signalen tas emot via våra höga Vhf master och används av Sjöräddningscentralen m fl. Även andra länder gör på samma sätt och i Seapilot kan man se AIS mål i de flesta länder och detta är nästan i realtid. Marine Traffic har privata mottagare, jag är en av dem, går att se var de finns som Lars beskrev.

Hälsningar Ove 

Det er mulig, det vet jeg ikke noe om selv om utstyret ble utviklet hos FFI der jeg jobbet før jeg ble pensjonist. Dette er vel et opplegg både for sjøsikkerhet og nasjonal sikkerhet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har brukt Boat Beacon på mobilen, og den fungerer helt utmerket. Likevel, jeg bladde opp noen båtlapper i fjor sommer og kjøpte en Amec Camino sender/mottaker, men må innrømme at jeg aldri fikk den til å virke. Satte opp ekstern VHF-antenne, men den ble slått ihjel av flagget under en kulig i Flatanger (idiotisk montert av meg), men dette står på programmet i løpet av senvinteren. Ser for meg atskillige kvelder i båten i den anledning. Uansett er det oppløftende å se at stadig flere monterer AIS.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...