Thersil Startet 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Januar.2019 Hei, er en fersk grønnskolling når det kommer til båt, men etter å ha vurdert alternativene mine ifht å oppnå drømmen min er jeg nødt til å bo billig slik at jeg kan skrape sammen så mye egenkapital som mulig. Er veldig inspirert av de engelske narrowbåtene, og tenker at å leve slik absolutt er noe for meg. Spørs bare om pus er enig :P En rimelig båtplass + vedlikehold slår husleien min en høy gang og sparekontoen min blir glad og jeg likeså, forhåpentligvis. Ønsker å bygge en båt hvor det er ståhøyde, rom for å bevege seg, soverom, romslig bad og kjøkken/stue. I ekte gjør det selv stil. Litt som et minihus på vann, hvor jeg bruker eksisterende skrog som ramme. Ønsker at båten, dvs skroget og det tekniske/mekaniske skal være tipptopp, gjerne ha behov for vedlikehold, bare det ikke er for omfattende. Har dere tips til hvilke typer båter som egner seg best å bo i hele året, evnt gjøre om til husbåt? Hvilken type båt er rimeligst å vedlikeholde? eller er minst vedlikehold med? Diesel eller bensin? Har sett at i narrowbåter har de gjerne en woodburner for varme, er dette noe å anbefale eller finnes det bedre løsninger? Tenker så økonomisk som mulig på så lavt budsjett som mulig. Hvis jeg ikke finner båt i Norge, hvor i utlandet er det smart å kikke? tips til gode sider osv. Ønsker ikke å kjøpe katta i sekken så alt av tips taes imot med takk :) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 Billig? Bo på land. Dyrt. Kjøp båt. Sitér dette innlegget Link to post
Thersil Svart 16.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 boble65 skrev 1 minutt siden: Billig? Bo på land. Dyrt. Kjøp båt. Fullstendig uenig med deg. Er sikkert en del utgifter med båt, men å leie og kaste pengene ut av vinduet og i en annens lommebok er dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 Værsegod? men du snakker om å ta ett skrog og bygge om og gjøre det til romslig bad stue etc. Det tekniske/mekaniske skal være tipp topp. Og lavt budsjett. Ergo :billig bo på land.Dyrt bo i båt. Beklager vist jeg er for ærlig men slik er virkeligheten. Stor Seilbåt da. Eller stor treskøyte. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 Enig med @boble65. Skal du bygge noe selv, så må du nok mest sansynlig ut med en million eller to før det blir bra. Det billigste er nok å lete på finn.no etter en båt som er stor nok og passer til din økonomi. Så kommer forsikring, leie av båtplass, diesel, strøm, vedlikehold, etc. i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Thersil Svart 16.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 Nja, det er ønsker, men det trenger ikke være slik.Tanken her er ; MEST MULIG FOR PENGENE. Vurderer også å kjøpe en sliten narrowbåt/barge som allerede er laget om, og det er de eneste båtene jeg vet om til slikt. Mye man kan gjøre om man er litt kreativ og har verktøy og får tak i det meste brukt. Din virkelighet er kanskje slik, men nå ønsker jeg å få konstruktive tips og råd, ikke negativitet. Så hvis du ønsker å kommentere svar heller på spm jeg har stilt. jeg snakker heller ikke om å ta et helt tomt skrog, selv om det også er en mulighet, men kanskje pusse opp og endre en båt. Kanskje formuleringen min er dum, men jeg er som sagt veldig fersk på alt dette. Om jeg må ta opp et lån og kjøpe en båt så gjør jeg heller det en å ta opp et lån på en leilighet/hus i Norge, det blir uansett raskt nedbetalt. I utgangspunktet er budsjettet mitt lavt, men det betyr ikke at jeg ikke har mulighet til å ta opp lån, jeg ønsker bare å gjøre det på den mest økonomiske måten possible. Sitér dette innlegget Link to post
Thersil Svart 16.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 boble65 skrev 15 minutter siden: Værsegod? men du snakker om å ta ett skrog og bygge om og gjøre det til romslig bad stue etc. Det tekniske/mekaniske skal være tipp topp. Og lavt budsjett. Ergo :billig bo på land.Dyrt bo i båt. Beklager vist jeg er for ærlig men slik er virkeligheten. Stor Seilbåt da. Eller stor treskøyte. bellen skrev 1 minutt siden: Enig med @boble65. Skal du bygge noe selv, så må du nok mest sansynlig ut med en million eller to før det blir bra. Det billigste er nok å lete på finn.no etter en båt som er stor nok og passer til din økonomi. Så kommer forsikring, leie av båtplass, diesel, strøm, vedlikehold, etc. i tillegg. Trenger å bli levbart, ikke luksus. Alt inventar blir gjenbruk og enkelt, det er som sagt det tekniske og mekaniske jeg vil være sikker på er sånn noenlunde. Men det er nok lurt som du sier Bellen å kjøpe en båt som allerede har en del på plass så kan jeg heller fikse på den hvis det trengs. Ja, det blir vel litt som å eie en eiendom, mye utgifter der og. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 bellen skrev 20 minutter siden: Enig med @boble65. Skal du bygge noe selv, så må du nok mest sansynlig ut med en million eller to før det blir bra. Det billigste er nok å lete på finn.no etter en båt som er stor nok og passer til din økonomi. Så kommer forsikring, leie av båtplass, diesel, strøm, vedlikehold, etc. i tillegg. Høye løpende kostnader og en- to millioner brukt på et hjemmebygg av en båt hvis verdi overraskende fort går mot null. Det er dyrt det. Kjøp noe ferdig. Stor seilbåt er allerede nevnt. Mener det ble lagt ut en Bavaria 42 for rundt halve millionen ett eller annet sted her om dagen. Men for reell bokomfort som du beskriver ville jeg kanskje strekt det opp mot 50 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 17.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 @bellen og @boble65 gir faktisk konstruktive råd @Thersil - men det betyr ikke at det alltid er det vi vil høre Det har vært mange tråder her inne rundt samme emne, og det lander ofte på det samme (også med uttalte erfaringer fra de som bor i båt): Økonomisk er det ikke, men en helt annen livsstil enn på land. Så for å spare penger, og bo komfortabelt, er kanskje ikke båt beste valget. For å få flere råd, kan du kanskje si noe om budsjett? Ellers enig som flere nevner, og det er vel konsensus hos båtboere også; Ikke tenk diesel eller bensin, tenk seilbåt @Hakkannen er vel blant båboerne her inne som har god erfaring og dyktige/reflekterte innlegg - han kommer nok med noen råd. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 17.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Hei Eg har budd 2 1/2 år i båt. For meg var hovudpoenga å ha mitt eige, og å lettvint kunne dra på båtturar. Du må sjølv finna ut kva som er viktig for deg. Det synest som om økonomi er viktig for trådstartar. Det er mange ulike meiningar om båt. Det synest likevel å vera stor semje om at det er vanskeleg å få pengar att for eigeninnsats på båt. Dersom økonomi er viktig, og du har lyst til å bu i båt, er eg overtydd om at det er betre økonomi å kjøpa ein båt som er om lag slik du vil ha den, og heller jobba ekstra for å betala moroa. Om det er like moro er ei anna sak. Eit anna tilhøve er at ønsker og behov gjerne endrar seg når ein har fått noko erfaring med båt. Det kan difor vera økonomisk smart å starta med ein båt som er lett å selja, i tilfelle du får lyst på ein annan båt etter kvart. Det er òg to "naturlover" når det gjeld å fiksa båt. Det tek alltid lengre tid, og kostar meir pengar, enn ein trur. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 17.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Problemet med å låne til båt sammenlignet med eiendom på land er at båten synker i verdi, men landeiendommen gjerne stiger slik at regnestykket sjelden blir så hyggelig til slut. Nå er jo alle på dette forumet glad i båter og mange har vel kanskje en liten drøm om å en gang i livet bo i båt, men jeg tror du lurer deg selv om økonomi skal være grunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Om det er et lavbudsjett du tenker utefra, er det nok best å se seg om etter en eldre treskøyte opp mot 50 fot... Disse blir nærmest gitt vekk på Vestlandet...og du blir ikke arbeidsledig... Hvordan bo komforten blir om bord der, skal jeg ikke ha noen formening om... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 17.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Har bodd i båt siden 2003. Det er mye smartere økonomisk å bo på land. Bo i båt gjør man fordi det er dèt man vil. Det er egentlig fasilitetene på land som avgjør hvorvidt det er mulig å bo billig i båt. Hvis alt er på stell med dusj, vaskemaskin osv på land kan man klare seg med en ganske basic båt. Men må da regne med dyrere kaileie. Lykke til! Det er kun egen motivasjon som avgjør hva som er mulig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Knude Svart 17.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 I Grimstad gjestehavn bor det folk i 6 båter hvorav fire er seilbåter og to trawlere. Ingen der bor i båt av kun økonomiske grunner. Tror du skal tenke slik at om du skal ha leilighet på land og stor båt samtidig kan det bli litt spenstig økonomisk. Så er det et valg hva man har mest lyst på...... Båten må uansett ligge i en gjestehavn med de fasiliteter på land som kreves for å ha det greit ombord. Størst boareal for pengene er ei gammel skøyte men den kan ofte koste for mye egeninnsats og penger i vedlikehold. Finnes alikeveld mange som trives med den typen båt. Seilbåt er det neste og kanskje det lureste om du ønsker å seile i tillegg. Om poenget kun er å bo billig og ta minst investering er det et par i Arendal som bor i Nidelv 24 og trives med det. Har også truffet et parkområde bodde i Skarpnes 30. De to siste kan kjøpes for veldig lite penger....... Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Thersil Svart 17.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Knude skrev for 8 timer siden: I Grimstad gjestehavn bor det folk i 6 båter hvorav fire er seilbåter og to trawlere. Ingen der bor i båt av kun økonomiske grunner. Tror du skal tenke slik at om du skal ha leilighet på land og stor båt samtidig kan det bli litt spenstig økonomisk. Så er det et valg hva man har mest lyst på...... Båten må uansett ligge i en gjestehavn med de fasiliteter på land som kreves for å ha det greit ombord. Størst boareal for pengene er ei gammel skøyte men den kan ofte koste for mye egeninnsats og penger i vedlikehold. Finnes alikeveld mange som trives med den typen båt. Seilbåt er det neste og kanskje det lureste om du ønsker å seile i tillegg. Om poenget kun er å bo billig og ta minst investering er det et par i Arendal som bor i Nidelv 24 og trives med det. Har også truffet et parkområde bodde i Skarpnes 30. De to siste kan kjøpes for veldig lite penger....... Målet er å kun bo i båt og ikke ha leilighet på land, spare det jeg betaler i husleie der jeg bor for å skrape sammen til egenkapital. De båtene som ligger på Finn.no er ikke helt det jeg er på jakt etter, tenkte mer på en Narrow boat, widebeam eller Dutch barge som er delvis omgjort og putle på med resten selv, de er rimelig pop i England og Nederland, altså en type kanalbåt av noe slag. Jeg liker tanken på tøffe litt rundt omkring og ikke bo fast, jeg er ufør og har ikke all verden, men å skrape sammen til egenkapital til en båt er lettere enn å skrape sammen til egenkapital til bolig, jeg ønsker ikke 40 kvm andelsleilighet eller å bo på bygda, når jeg kjøper bolig blir det i utlandet, spesifikt Portugal fordi de har 10 års skattefritak og et godt klima mtp helsa. Seile kan jeg ikke så tror det blir vanskelig å skulle manøvrere. Jeg er også glad i boareal og takhøyde så noe som er lite og trangt hadde jeg ikke klart i lengden, da følelsen, heller en virkeligheten, innser en Narrowbåt kan være trang, men om den føles luftig og er lys så funker det. Jeg vil tippe budsjettet mitt er max 200 000 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Thersil Svart 17.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Sun Flyer skrev for 10 timer siden: Har bodd i båt siden 2003. Det er mye smartere økonomisk å bo på land. Bo i båt gjør man fordi det er dèt man vil. Det er egentlig fasilitetene på land som avgjør hvorvidt det er mulig å bo billig i båt. Hvis alt er på stell med dusj, vaskemaskin osv på land kan man klare seg med en ganske basic båt. Men må da regne med dyrere kaileie. Lykke til! Det er kun egen motivasjon som avgjør hva som er mulig. Takk :) Det er både det jeg vil og noe jeg tenker jeg kan spare litt på, jeg nedbetaler i det minste på noe som er mitt eget. Synes ikke det er smart økonomisk å leie, selv om jeg er heldig og har alt inkludert i min husleie på 7 000 i mnd. Men når jeg er ufør er det ikke mye man får kjøpt her i landet, enten 40 kvm andelsleilighet eller hus i byen og da er det bedre å kunne tøffe rundt og flytte på seg :) Å eie noe som er mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Thersil Svart 17.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Ida Marie III skrev for 12 timer siden: Om det er et lavbudsjett du tenker utefra, er det nok best å se seg om etter en eldre treskøyte opp mot 50 fot... Disse blir nærmest gitt vekk på Vestlandet...og du blir ikke arbeidsledig... Hvordan bo komforten blir om bord der, skal jeg ikke ha noen formening om... Takk, men en gammel treskøyte tror jeg blir for mye vedlikehold for meg. Lavbudsjett er på ca 200 000kr. Ønsker meg nok en kanalbåt av noe slag. de har det jeg er på jakt etter når det kommer til bokomfort. Sitér dette innlegget Link to post
Thersil Svart 17.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Kallethekid skrev for 12 timer siden: Problemet med å låne til båt sammenlignet med eiendom på land er at båten synker i verdi, men landeiendommen gjerne stiger slik at regnestykket sjelden blir så hyggelig til slut. Nå er jo alle på dette forumet glad i båter og mange har vel kanskje en liten drøm om å en gang i livet bo i båt, men jeg tror du lurer deg selv om økonomi skal være grunnen. Økonomi er en del av grunnen ja, men langt ifra den eneste. Ønsker å eie mitt eget, muighet til å flytte på "huset" mitt, er ufør så er ikke stedbunden. Det skjønner jeg, men om jeg kjøper en kanalbåt og fikser den opp så kan den gå for mer. Tanken på å slippe å ha et svært huslån er og appellerende. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Det høres ut som en plan du bør realisere. Det viktigste nå blir vel å realitetsorientere seg på hva ting koster (innkjøp, oppgradering, drift (havneleie, forsikring, vedlikehold) og arbeidsmengde forbundet med vedlikehold og evt oppgraderinger. Mitt tips er å se etter båter som er ferdig utrustet, og ikke tenke at du skal bygge en båt fra et tomt skrog med den kostnadsrammen du antyder. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
index Svart 17.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 En kanalbåt er rimelig uegnet langs norskekysten, og de finnes knapt her heller. Og om du skal importere fra et land med kanaler blir det fort dyrt. Jeg ville ikke gått for gammel treskøyte, det er en potensielle utgiftbomberr av de store og krever mye vedlikehold. Jeg ville gått for noe i plast eller Ferro betong, da har du i det minste noe det ikke ruster eller råtner hull i. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 17.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Om du ønsker å bruke båten til turer i tillegg til å bo i så tror jeg ikke en "smalbåt" er noe å satse på da disse ikke egner seg for norske farvann. De er bygget for smult farvann og kanaler, ikke for norsk kuling. Som mange andre her vil jeg anbefale at du ser deg om etter en eldre seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Thersil Svart 17.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Kenneth82 skrev for 13 timer siden: @bellen og @boble65 gir faktisk konstruktive råd @Thersil - men det betyr ikke at det alltid er det vi vil høre Det har vært mange tråder her inne rundt samme emne, og det lander ofte på det samme (også med uttalte erfaringer fra de som bor i båt): Økonomisk er det ikke, men en helt annen livsstil enn på land. Så for å spare penger, og bo komfortabelt, er kanskje ikke båt beste valget. For å få flere råd, kan du kanskje si noe om budsjett? Ellers enig som flere nevner, og det er vel konsensus hos båtboere også; Ikke tenk diesel eller bensin, tenk seilbåt @Hakkannen er vel blant båboerne her inne som har god erfaring og dyktige/reflekterte innlegg - han kommer nok med noen råd. Ja er på en måte enig, men samtidig så syntes jeg tonen til boble65 er relativt negativ, om det å bygge båt fra skrog er dumt så ja ok, men så gjør jeg det på en annen måte. Jeg mener absolutt at det kan være mer økonomisk. Båtleie kan være dyrt, men om jeg bestemmer meg for å kjøpe en kanalbåt så kan jeg jo drifte rundt uten en båtplass, der betaler man en sum i mnd og med det kan man stå en plass 2 uker før båten må flyttes. Jeg ønsker å eie mitt eget, jeg ønsker å kunne flytte på meg, men har ønske om litt creature Comforts, ståhøyde og tilgang til dusj for eksempel Seilbåt er uaktuelt, jeg kan ikke seile og ser for meg at det blir mye å håndtere aleneog jeg tror ikke jeg orker vedlikeholdet på en trebåt. Så har tenkt mye og valget mitt faller på en eller annen form for kanalbåt, narrow boat, widebeam eller Dutch barge som allerede er omgjort, men som er shabby og trenger litt kjærlighet og småfiks. Budsjettet mitt er på 200 000 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 her ser du hva man kan få for ca 280.000, (aner ikke om den er verdt pengene): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=136035713 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Thersil Svart 17.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Lazyjack skrev 1 minutt siden: Om du ønsker å bruke båten til turer i tillegg til å bo i så tror jeg ikke en "smalbåt" er noe å satse på da disse ikke egner seg for norske farvann. De er bygget for smult farvann og kanaler, ikke for norsk kuling. Som mange andre her vil jeg anbefale at du ser deg om etter en eldre seilbåt. Det finnes noe som heter Dutch barge, de er bredere. Er ikke avhengig av å bo i Norge. London høres kult ut for meg :) Sitér dette innlegget Link to post
Thersil Svart 17.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Pinkvin skrev for 21 timer siden: Høye løpende kostnader og en- to millioner brukt på et hjemmebygg av en båt hvis verdi overraskende fort går mot null. Det er dyrt det. Kjøp noe ferdig. Stor seilbåt er allerede nevnt. Mener det ble lagt ut en Bavaria 42 for rundt halve millionen ett eller annet sted her om dagen. Men for reell bokomfort som du beskriver ville jeg kanskje strekt det opp mot 50 fot. Har gått bort ifra tanken om å bygge selv :) Det blir for dyrt, tidkrevende og jeg kan for lite :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.