Tabaqui Startet 17.Januar.2019 Del på Facebook Startet 17.Januar.2019 Litt krøkkete tittel, men håper på noe kvalifisert synsing her. Har en seilbåt der kjølen er boltet gjennom skroget til en kraftig galvanisert ramme inne i skroget. Jernkjøl, og sliter som mange andre med rustflekker. Spørsmål 1, vil en anode hjelpe noe særlig på dette i det hele tatt? Spørsmål 2, hvis anode hjelper, vil det ha samme effekt å feste den inne i kjølsvinet på kjølbotene eller rammen som utevendig på kjølen? Mye enklere å kontrollere og skifte ut hvis jeg kan ha den inne. Elektrisk forbindelse vil det jo være uansett, men aner ikke om anoden selv må ha forbindelse med sjø for å fungere skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Nei. En anode som ikke står i sjøvannet sammen med det den skal beskytte gjør ingenting. Du får tenke deg litt om angående det problemet. Rusten har ingenting å si for kjølen, men om du ikke trives med det er nok løsningen sandblåsing og epoxyprimer med visse intervaller. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tabaqui Svart 17.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Takk for kjapt og konkret svar. Kjølen er akkurat sandblåst og epoxyprimet i ørten lag, men om en anode på ramma hadde gitt noe ekstra ville den blitt montert. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Du kan jo montere et par flate anoder på kjølen. Det gjorde jeg forrige gang jeg hadde båt med jernkjøl. Det hjalp masse Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bellen Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Som sagt, anoder må stå i sjøvann for å fungere. Sjøvann fungerer som en elektrolytt på samme måte som batterisyren i et blybatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Det korrekte er å hevde at anode og katode må ha felles elektrolytt for at ionetransport skal kunne finne sted. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 1 hour ago, Tabaqui said: Takk for kjapt og konkret svar. Kjølen er akkurat sandblåst og epoxyprimet i ørten lag, men om en anode på ramma hadde gitt noe ekstra ville den blitt montert. Høres ut som om du har løst problemet allerede, moderne epoxy-produkter gjør vel korrosjonsproblemer på kjøl til et mer teoretisk problem ihvertfall under normale betingelser. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Om du ikke ønsker en klumpete anode på kjølen din utvendig... så kan du kan ha jordings kabel fra kjølboltene dine, inne i båten, og ut til en anode som står i sjøen et helt annet sted på skroget... Det er ganske vanlig på en del motorbåter... Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 17.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Thostr skrev 1 time siden: Høres ut som om du har løst problemet allerede, moderne epoxy-produkter gjør vel korrosjonsproblemer på kjøl til et mer teoretisk problem ihvertfall under normale betingelser. Tja, vi får håpe det. Erfaring fra å ha gjort det flekkvis selv med vinkelsliper, flapdisk, mye pjesk og mange lag med epoxy gir meg ikke allverden av forhåpninger. Klamrer meg til at folk som jobber med det til daglig har bedre karma enn jeg har og får bedre resultater. Ida Marie III skrev 1 time siden: Om du ikke ønsker en klumpete anode på kjølen din utvendig... så kan du kan ha jordings kabel fra kjølboltene dine, inne i båten, og ut til en anode som står i sjøen et helt annet sted på skroget... Det er ganske vanlig på en del motorbåter... Skal ha denne i bakhodet dersom det blir behov. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 1 hour ago, Tabaqui said: Tja, vi får håpe det. Erfaring fra å ha gjort det flekkvis selv med vinkelsliper, flapdisk, mye pjesk og mange lag med epoxy gir meg ikke allverden av forhåpninger. Klamrer meg til at folk som jobber med det til daglig har bedre karma enn jeg har og får bedre resultater. Jeg benyttet metoden beskrevet av @alf-inge i denne tråden: Var ikke mye å plukke på etter ett år ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 18.Januar.2019 Del på Facebook Svart 18.Januar.2019 Kjøpte bruktbåt der kjølen var sandblåst og epoksybehandla året før av eit firma på sørlandet. Etter to år var kjølen full av rust..... Ikkje noko stort problem, men litt irriterande å vite at kjølen er med på å bremse. Båten skal opp i år, så då blir det nedpussing og behandling på nytt. Kjem også til å montere zink direkte på kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Januar.2019 Del på Facebook Svart 18.Januar.2019 Bare lurer på: Kjemisk betegnelse: Zn Norsk: sink Engelsk, før brexit: zinc Hvilket språk er: Zink? Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 18.Januar.2019 Del på Facebook Svart 18.Januar.2019 Hulda skrev 22 minutter siden: Bare lurer på: Kjemisk betegnelse: Zn Norsk: sink Engelsk, før brexit: zinc Hvilket språk er: Zink? Skudd fra hofta: Tysk?? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
seilfred Svart 18.Januar.2019 Del på Facebook Svart 18.Januar.2019 Blir jo litt på siden dette her, men uansett.. Dette skriver wiki: From German Zink, related to Zinke (“point, prong”), from Middle High German zinke, from Old High German zinko (“prong, tine”), allied to zint (“a jag, point”), from Proto-Germanic *tindaz (“prong, pinnacle”), from Proto-Indo-European *(e)dont- (“tooth, projection”). Cognate with Old English tind (“tine, prong”), Middle Low German tinde, Icelandic tindur (“spike, tooth of a rake or harrow, pinnacle, peak, battlement”). See also Dutch tinne (“battlement”), German Zinne (“pinnacle, battlement”), Danish tinde (“pinnacle, battlement”), Swedish tinne (“tooth of a rake”), More at tine. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Frivakten Svart 18.Januar.2019 Del på Facebook Svart 18.Januar.2019 What are you zinking? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Hulda Svart 18.Januar.2019 Del på Facebook Svart 18.Januar.2019 Dann kan man ja Deutsch sprechen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.