Jump to content

Mekanisk tankmåler dieseltank

Bitteliten

Recommended Posts

Gitt at en side av tanken er fri...

Hva med den enkleste typen av de alle, gjennomsiktig rør på utsiden av tanken? 

Sitter i mange yrkesbåter, større fartøy og vanlig på Asia trawlere.  

Jeg har slike i Karma laget av  2 sti 90 grader fittings med kulekran  og et transparent rør mellom.  Kranene er til vanlig stengt og åpnes for å se nivået. 

Noe ala dette 

999D8DD9-9531-4D73-97CA-77BF88EE3EFE.jpeg

E9C7E47E-7EBF-40A5-9EFF-EC78949BB534.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg holder med forslaget til @sap_2000. Jeg har tilsvarende i Viksunden og i Dracoen, og har hatt samme type i to store rib-er jeg har hatt. Alle har jeg selvsagt laget selv :lol: '

Hvis plassen er et dilemma kan du gjøre som jeg gjorde i de to rib-ene jeg hadde. Der var tanken montert på dørken under konsollen, så måleren kunne ikke være utsatt for ytre påvirkning, slag osv. Der kløyv jeg et 2" rør i to som var nesten like høyt som tanken. Så skar jeg ut et rektangel i tanken med samme areal som røret. Sveiste inn topp og bunn i det halve røret med stusser oppe og nede, og sveiste til slutt hele søylemåleren inn i tanken. Transparent PA (nylon) er riktig kvalitet til dette. Bruker fittings med klemringer og støttehylser til montering. Holder evig, og viser alltid riktig :thumbsup:

Talk for gode innspill ?

Tanken kommer til å ha denne formen, der høyeste siden er inn mot et skott der det ikke vil være innsyn. Skal jeg ha et slikt målerør blir det mye tapt volum ved at tanken må bli minst 5 cm kortere der den er høyest. 

Peilepinne kan være et alternativ, men blir knotete om jeg må ta av mannlokket med mange skruer. 

EFD45F6F-428D-410E-B716-8E394C81B473.png

Elektrisk giver er naturøigvis mulg, men poenget er å ha så enkel installasjon som mulig ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Men hvis du vil ha det enkelt og idiotsikkert, så er systemet som sap 2000 viser til ikke dumt. I og med at du ikke skal benytte 'Hulda-metoden' til tankinstallasjonen, bør ekstratanken din ha lufting. Da må du ha et uttak i toppen. Da kan du også lage et uttak langt nede på siden av tanken, med en ventil. Så er det et t-stykke på toppen, to slanger og et gjennomsiktig rør, og du kan teoretisk ha tanken liggende i akterskarpen og målerøret i forpiggen. Tenk litt på den muligheten. Hulda ville gjort noe av det samme, men tanken min hadde allerede en Wema montert da jeg kjøpte slakteofferet, og måleren fungerer.

Når jeg tenker etter, en Wema/Biltema hadde vært det enkleste. Minst søl, minst installasjon. Jeg har ikke fått rota meg til å montere instrument enda. Ohmer med multimeter rett på Wema'en. Funker helt utmerket. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Sjeldenutpå skrev 1 time siden:

Likte den fra moellermarine.   Sender de ikkje vist du bestiller ? 

Enig i at den ser bra ut. Den finnes i ulike lengder.

Har ikke sjekket. Ser at Flak har andre varer fra Moeller, så undersøker om Flak kan skaffe.

Bitteliten skrev for 12 timer siden:

..., der høyeste siden er inn mot et skott der det ikke vil være innsyn. Skal jeg ha et slikt målerør blir det mye tapt volum ved at tanken må bli minst 5 cm kortere der den er høyest. 

Med den plasseringen skjønner jeg at du vil ha måleren på toppen av tanken. Poenget mitt var bare at den ikke behøvde å bygge mer enn tanken i bredden.

KISS. Keep it simpel stupid. Ingen annen grunn. Elektrisk er nok en ting som kan få i stykker. Også har jeg ikke noen fornuftig plass å sette målerinstrumentet. 

Vi skal på langtur. Ganske langt bort. Poenget med den ekstra tanken er å få 1000nm rekkevidde for motor

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ok.. skjønner for så vidt det, men nå har det jo vist seg at desse målerene er ganske så stabile. Forholdsvis sjeldent at tankmålere ryker. I tillegg så er det standard utstyr som gjør det mulig å kjøpe ny giver eller måler stort sett over hele verden. Instrumentet trenger heller ikke å plasseres ved styreposisjon, den kan jo for eksempel plasseres rett ved tanken, og til og med rett opp på giveren, som om det hadde vært en mekanisk måler, eller i motorrommet en plass.

Beklager, men jeg kommer dessverre ikke på noen andre alternativer enn den du linker til fra Maritim.

Støtter siste taler der. Hos meg har jeg en lignende tankmåler som den mekaniske med svingarm og flottør, bare min er elektrisk. Flottøren begynte å lekke og trakk diesel (var bare en hul plastsak i enden av svingarmen), så måleren viste feil. Da var det veldig greit å kunne se dieselnivået gjennom de gjennomsiktige lokkene til mannhullene i tanken fram til jeg fikk laget meg en ny flottør.

Samtidig; blir det slik at det blir behov for en ny tanksjau (og tanken dermed blir tappet tom) skal jeg lage med et slikt røropplegg som sap_2000 foreslår. Genialt enkelt og man får i tillegg et pekepinn på om dieselen ser ren ut eller ikke når man sjekker dieselstanden. 

Men den aktuelle båten er jo en "på skrå-båt". Tanken ser jo også ganske lav og bred ut. 

Med gjennomsiktig slange på utsiden, må man ihverfall bare  gjøre avlesing når båten ligger i vater. Ellers blir det fort feil nivå.

jeg har den løsninga på comforten. Riktignok en 45 liters tank, men den er høy og smal. 

Verdt å notere at den måleren fra maritim er gjenget i flens. Dvs at den er veldig enkel å ta ut, sjekke og peile manuelt. 

Avhengig av lysforhold og bevegelse kan det være litt vanskelig å se nivå gjennom et gjennomsiktig inspeksjonsluke. Men jeg støtter uansett 100 % å ha det. 

Hulda skrev 1 time siden:

Det skal være meget spesielle lysforhold og meget klar dieselr man skal kunne se møkk.

En lommelykt er til god hjelp. Unormale mengder bunnfall bør være greit å oppdage. Kikket inn i egen tank som er ca 35 cm høy av aluminium og ingen problemer å se bunn der. Derimot å se på skrå mot ytterkant var ikke mulig.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Pleier bruke en kraftig lykt av typen Ledlenser når jeg lyser nedi, holder denne helt inntil luka slik at ikke lysstråla blender. Ved full tank ser jeg ikke bunnen godt, men ser jo nivået i tanken, gjerne mer presist enn tankmåleren gjør. Fra halv tank og ned har jeg god sikt til bunnen og kan dermed se etter dritt som eventuelt skulle kunne ligge der nede. 

Sikkert utmerket på en grunn tank når ikke dieselen er møkkete. Hos meg var det ikke mulig å se mer enn noen få centimeter nedover tommestokken da jeg målte tanken 25- ganger 50 centimeter mannlokk demontert. Med eller uten lys. Hos meg var det en ekstremsituasjon. Regner ikke med at Bitteliten havner i noen ekstremsituasjon når han har Mr. Funel.

Redigert av Hulda (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...