Jump to content

Mekanisk tankmåler dieseltank

Bitteliten

Recommended Posts

Jens_P skrev for 17 timer siden:

Hva med et mannhull med gjennomsiktig lokk? Om du må se tanktoppen for å lese av nivå kan du like gjerne se inn i tanken. Bonus er muligheten til å oppdage møkk før det tetter filteret.

Også kalt se-glass, smart forslag!

Men det kan være vanskelig å se inn i en mørk tank, derfor utvider jeg forslaget på følgende måte:

• Du monterer to seglass, helst ett på toppen og ett i siden. 
  • Det ene seglasset bruker du for å sette en lommelykt mot for å få lys i tanken.
  • Inne i tanken fastmonterer du en nivåstav med skala, denne sveises fast.  
  • Når du lyser skrått inn i tanken ser du nivået på staven.
  • Glasset bør være herdet glass, aller helst borosilikatglass. Dette brukes som seglass på bla. dampkjeler og er meget sikkert. Tilsvarende glass er også mye brukt i dykkerlykter, som tåler høye trykk og store temperaturforskjeller.

http://www.bagges.no/produkt/klinger-nivavisere-flowindikator-seglass-indikatorkraner/

Lagt til:

Og der fant jeg jaggu slike glass jeg tenkte på:

https://www.ebay.com/itm/diam-60-70mm-chemical-pipe-boiler-high-borosilicate-glass-wafer-thick-6-20mm-A1P/292384349625?hash=item4413771db9:m:m2urJdD-Y9qOM8mJo7XFMHQ:rk:30:pf:0 

Redigert av Komodo (see edit history)
Bitteliten skrev for 1 time siden:

Skal ha filter med sikteglass mellom tank og transferpumpe. 

Jasså, du følger med :-)

I dag kom jeg bort til bilen. Den ene ruta i herdet glass var bare sukkerbit-fragmenter. For to uker siden var det en cabincruiser bortpå her. Han lukket igjen skyvedøren og ruta eksploderte. Jeg vil ikke engang ha herdet glass i brillene. Har sett altfor mye av denslags.

Du må ta forholdsregler om du skal ha vindu i siden på tanken, og det skal være tett over tid.

Jada, følger med ja ?Det er masse læring for alle på forumet her i en slik tråd så det er flott at mange skriver. 

Denne tanken kommer til å å ligge under senga der vi sover. Båten skal rundt Kapp horn. Muligens over Drake Passage om vi får lov av myndighetene (etter sist Berserk «stuntet» har myndigheter og forsikringsselskaper strammet inn..). Den tanken skal være tett og alltid fungere. Keep it simple stupid. Mannlokket blir av stål. Derfor er også Maritims Alibaba måler ikke bra nok. 

Det jeg funderer på er å få kalibrert en tankmåler slik at den viser riktig på en tank med skrå bunn. Måleren blir plassert der tanken er høyest vil jeg tro. Gjør jeg ting for vanskelig her?

Prinsippskissen for opplegget er skissert her. Plassering av ekstratank er konsekvens av vektfordeling i båten samt ønske om å ha tanken så lavt som mulig i båten i forhold til hvor det er ledig rom. Samt hvor annet utstyr som skal ombord kan plasseres (det er ikke lite...... ??

Poenget med eget dieselfilter på ekstra tanken er å vite at all diesel fra ekstratank til hovedtank er ren. 

med dette opplegget kan jeg også enkelt bruke Marco pumpa og litt løse dieselslanger til å koble opp et priming opplegg for diesel i hovedtanken om det blir behov for det. 

F2542730-84C7-436F-B7F5-5A1E8D7C8EC7.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Hulda skrev 20 minutter siden:

I dag kom jeg bort til bilen. Den ene ruta i herdet glass var bare sukkerbit-fragmenter. For to uker siden var det en cabincruiser bortpå her. Han lukket igjen skyvedøren og ruta eksploderte. Jeg vil ikke engang ha herdet glass i brillene. Har sett altfor mye av denslags.

Du må ta forholdsregler om du skal ha vindu i siden på tanken, og det skal være tett over tid.

Bilruter blir lite sammenlignbart med forslaget mitt Hulda. Har du sett mange damkjeler med knuste seglass? 

Tett over tid er heller ikke noe problem. Bruker man runde glass som jeg linket til over kan man maskinere flenser og bruke O-ring, tilsvarende løsning som jeg brukte på mannluka i bensintanken i Dracoen.

Har også laget dykkerlykter etter det prinsippet som vi har trykktestet til 300m. Aldri hatt lekkasje på det prinsippet. Dette kan ikke sammenlignes med et lokk av tynnplate, skrudd med tilklipt flatpakning og karroseriskruer.

49350746_Tank10.JPG.ce4eb16812047255a5dc87d85a201528.JPG

854585952_Tank12.JPG.3d4e0d33cb4d2a5b619631a0bbb08d47.JPG

Her under tetthetstesting. Stod med trykk over en uke, sank ikke en millibar.

679795824_Tetthetsprve.JPG.258ca235109f41b4df16c6e7870e837a.JPG

Bitteliten skrev 9 minutter siden:

F2542730-84C7-436F-B7F5-5A1E8D7C8EC7.jpeg

Husk at du må ha luft til tanken også ...

@Komodo, det er vel akkurat det du skriver som jeg skriver, er det ikke?

@Bitteliten, ref. IM om et par pumper der. Plungerpumper drives av (vanligvis) elektromagnet. Mange av dem går til evig tid. Tåler tørrkjøring bedre enn noe annet. Tåler mer møkk enn noe annet. Kan kjøres kontinuerlig. Når vi skulle lense tanker med vanskelig innhold offshore, plunger. I Hulda sitter det fire stykker. En på aggregatet, en på motoren, en på dagtanken og jammen har ikke Eber'n også en slik pumpe. Alle har gått i mer enn 10 år uten å feile.

Nei, det har jeg ikke her jeg er nå. Men kontakter du Aarnes Amerikanske Bildeler nerri hogget for der du bor, så har de Carter beregnet for US dieselmotorer. De er like bra som Biltema sine :-) Det er ikke alt fra Biltema som er bare dritt, de har faktisk en hel del som er av utmerket kvalitet. Den ene Carter,en min har lidd mye opp gjennom årene. Planen er å erstatte den med en pumpe fra Biltema som jeg linket til tidligere. Carter,en går enda, men den har begynt å jamre seg en del. I og med at jeg kan trekke 120 liter fra dagtanken min, er det ikke slik at det er noe hast. Andre prosjekter ligger foran i løypa. 

Det meste kan finne på å gå i stykker på en båt på langtur, men tankmåleren er vel kanskje noe av det minst utsatte? Så lenge det holder tett og viser noe i nærheten av rett tror jeg ikke det er så mye å bruke tid eller penger på. Men det er jo ikke gitt at det å få løst det praktiske problemet er det viktigste her – det er jo mye moro en kan ta seg til med bare fordi en kan, uten at det er særlig praktisk nødvendig.

Euklid skrev for 23 timer siden:

Det meste kan finne på å gå i stykker på en båt på langtur, men tankmåleren er vel kanskje noe av det minst utsatte? Så lenge det holder tett og viser noe i nærheten av rett tror jeg ikke det er så mye å bruke tid eller penger på. Men det er jo ikke gitt at det å få løst det praktiske problemet er det viktigste her – det er jo mye moro en kan ta seg til med bare fordi en kan, uten at det er særlig praktisk nødvendig.

Nettopp. Så lenge den viser rett og er tett. Derfor en mekanisk måler ?

Ført loggbok for tanken. Notere fylling og tømming. Test transfer-pumpa så du vet hva den gir pr tidsenhet og ta tiden når du kjører. Jo flere hull du lager i tanken desto større sjanse for at et av de begynner å lekke. :wink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Nå skal eg ikkje påstå at denne tråden gjorde meg søvnløs, men okke som er eg det og det var den eg låg og tenkte på. Eg synes tema er interessant ettersom eg planleggar å gjer nokon forbetringar på dette punktet i egen båt og. Vil gjerne gjer nokon betraktningar, om det er av interesse.

Eg legger følgande til grunn (noko er opplyst, og noko er antagelsar):

-          Tanken er plassert lite tilgjengeleg, dvs sidene og botnen er veldig vanskeleg å få tilgang til og at toppen må tas vekk noko/åpne luker for å komme til.

-          Tanken skal brukas som rein lagringstank for å auke bunkerskapasitet (transfere til forbrukstank)

-          Du skal på langtur og driftssikkerhet er høgt prioritert, du ønsker derfor ikkje fjernavlesing.

-          Tanken skal ikkje peilast så ofte. Det er viktigast ved bunkring og etter transfer.

Då tenkjer eg følgjande:

• Som @Hulda nevnte, du må ha ein lufting. Om tanken er rett under køya må jo denne førast langt vekk. Tråden til Hulda («bygginga av Hulda») har mykje interessant om tema fuel og filter (eller var det i ein anna tråd («kinakopi av racor filter»?) Forøvrig likner dette opplegget så vidt eg har forstått på Hulda sitt.
  • Eg ville valt å ha eit «overløp» frå hovedtank til ny tank, denne må vere stor nok til at det kan renne like mykje som pumpa pumper. Då er du sikra at du ikkje fyller for mykje på hovedtank.
  • Eg ville og vurdert ein bypass mellom slange frå filter til overløp slik at du kan filtrere i sirkel på same tank. Om du får dårleg diesel så kan du reinse denne utan å få den innpå hovedtank før transfer.
  • Eg tenker at manuell peiling er det aller sikraste, og om det ikkje skal gjerast så ofte så ville eg hatt dette som primær metode når det er kritisk. Difor ville eg personleg føretrekke maritim målaren, sidan den er så lett å opne. Ville i tillegg hatt et spons som passer i gjengene til målaren. Eg ville rett og slett ikkje prioritert å bruke tid/pengar på ein meir profesjonell målar. Ville heller prioritert andre aspekt med tank/filter etc. (eg antar jo at det og er ein del andre ting å tenkje på før ein sånn tur)
  • Alternativ kan vere å køyre berre manuell peiling og drite i måler. Det er enklast og mest driftssikkert.
  • For betre målingar i sjøen, sett inn eit røyr (nesten til botn) under tankmåler med et lite hol øvst. Dette gir god demping på peilingar særleg om peilepunktet er utanfor C/L.
  • Sidan det er vanskeleg å kome til under tank, ha eit røyr ned der tanken er djupast (nesten i botn). Då kan du med rett pumpe suge opp prøvar av botn og sjå om det er drit/vann der. Kan gjerne være peilerøret, men husk at holet øvst øydeleggar for sug i denne røren, då må du lengre ned.
  • Om du har godt peilesystem på hovedtank så gir jo det ein god kontroll på kor mykje du har igjen om du peilar før og etter transfer.
  • For kalibrerte målingar er vel det enklaste å gjer det ved første gangs fylling, f.eks bruke kanner eller flow-meter. Stoppe kvar 10/20 liter eller liknande og notere eller sette merke på målaren og peilestaven (eventuelt peile med cm/mm skala og lage ein tabell men det er meir tungvint.
  • Mannholet er ufattelig viktig.

Forøvrig er det berre å ynskje God Tur. Høyrest veldig spennande ut. Og ver greie med pingvinane.

Tanken akter kommer til å ligge over hovedtanken i høyde. Det er en konsekvens av båtens form og hvor det er ledig plass

Luftig og fylling må også på plass ja - det er planlagt - bare ikke tegnet inn :smiley:

Årsaken til at et sikteglass ikke er første pri er faren for lekkasje i bunnen av tanken - både med tanke på dieselsøl i bunnen av båten, tapt diesel og forurensning i sårbare områder. Som jeg har skrevet tidligere - får jeg ikke tak i en mekanisk dieselmåler får det bli en elektrisk. Det er bare så mye mer styr å få den montert med tanke på kabeltrekking og installasjon :smiley: Det var det som var bakgrunnen til spørsmålet mitt her - så om noen har tips om gode mekaniske målere som er tilgjengelige for kjøp i Norge eller Sverige er det supert :thumbsup:

Det føres loggbok over både dieselforbruk/motortimer/generatortimer og påfylling i dag. Det er veldig nyttig - ikke minst fordi vi har oppdaget at motorens forbruk er lavere enn det som står i instruksjonsboka .

Tankmåler er kjekt i tilfelle hjernesvinn... :wink: Peilepinne er nevnt av flere. Hvordan kan det enkelt løses?

Bitteliten skrev 38 minutter siden:

Årsaken til at et sikteglass ikke er første pri er faren for lekkasje i bunnen av tanken - både med tanke på dieselsøl i bunnen av båten, tapt diesel og forurensning i sårbare områder. 

Med sikteglass, tenker du da på seglass, eller nivåglass? Med nivåglass mener jeg røret som sap la inn bilde av. 

Maxi 77 har en rørstubb sveist inn øverst i tanken. Oppi dette ligger en 2 mm syrefast stang med en liten kork nederst.

Åpner blindplugg i toppen av røret og stanga flyter opp tilsvarende nivået.

På Maxi er hullet under blindlokket bare 2,5 mm. Hvis du ønsker det kan du bruke feks 20 mm rør og la det gå helt til bunnen.

Da kan du ha korken inni røret istedenfor under og bruke det til å suge litt opp for å sjekke om du har dritt i bunnen

Mons

Roger jo skrev for 22 timer siden:

Hvorfor måler på den tanken, det er vel bare å pumpe den tom når det er plass på på hovedtanken.

Og det ble også løsningen - fikk ikke tak i den måleren fra Moeller eller noen andre av god nok kvalitet på en fornuftig måte. Og da er det like greit å vite tankens nye volum nøyaktig, hvor mange liter i minuttet pumpa trekker og føre loggbok over transfer av diesel :smiley:

Takk for alles engasjement i denne lille saken :thumbsup:

Et siste sak jeg lurte på er: er det noen som har sett et dieselfilter alla Mr Funnel i proff kvalitet? Jeg har største Mr Funnel av plast - men ser etter noe som har større gjennomstrømningskapasitet . Før fantas Baja dieselfilter - men disse er også ute av produksjon

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...