Jump to content

Sjøspeidere på tur 2019


mons

Recommended Posts

Enklere å samle hele mannskapet til frokost når man blir slept igjennom Lillebelt.

Nordsjø har dratt på butikken for å finne ny reim og kommer snart etter, så om noen timer går alt i sin vanlige gjenge.

Tumlere rundt båten, men med slep i 3 knop motstrøm avlyses badingen.

Det serveres nå egg og bacon på dekk i 25 varmegrader og stekende sol.

20190630_090045.jpg

Mons

Link to post
Share on other sites

Ligger nå rett ovenfor broen i Sønderborg og vil passere når den  0838 når den åpner i morra.

Værgudene har talt om mye vind og sjø skrått bakfra hvis vi drar til Kiel.

Det endrer reiseplanene slik at vi går til Flensburg i morra før vi går østover igjen. Må jo innom Tyskland.

Nordsjø kom med reim slik at Elisabeth ble frisk. Nilsen har periodevis harket fælt i dag og hengt bakpå Midtholm. Den har fått bypassoperasjon og er forhåpentlig form i morra.

Ser ut for at en ventil i toppen på holder for grovfilteret periodevis låser seg struper tilførselen.

God natt

20190630_151757.jpg

20190630_151801.jpg

Mons

Link to post
Share on other sites

Vi gikk 5-6 knop og motorseilet på høy kryss for skøyteseilas.

Vi prøvde å taue bare for seil, men da lå vi rundt 3 knop og ville brukt halve natta.

Vanskelig å gå over stag med slep som vil dra i akterenden og hindre deg i å komme rundt.

Med de baugsprydene vi har må slept båt gå ca 10 grader ut til motsatt side av den siden sleperen er festet. Står slepere rett fram eller med hanefot er det bare tidsspørsmål før sleperen ligger rundt baugsprydet og knekker det.

Jeg har stor respekt for de gamle redningsskøytene og mannskapet der.

Det finnes ei historie der ei skøyte for seil hentet 7 mindre båter i storm som var så sterk at fiskerne ikke klarte å seile.

Prøv å legg en plan for å krysse opp til båt nr 7 uten at det blir tull på sleperen.

Mons

Link to post
Share on other sites

Avgang i morges ble tilpasset åpningtiden på broen 0838. Brovokteren stokk litt når Nilsen salutterte broen. God trøkk i ladningene Jarle har laget til Søgnekanonen. Han kom fort over overraskelsen og hilste med hornet når Makrellen lot sin dype bass fylle havna.

I utløpet var styrmannen min litt uoppmerksom da han ryddet dekket, og vi styrte mot sandbanke. Bakket når jeg ikke turte se på lenger, og det var ikke lenge før båtene bak også våknet. Lett å følge den som går først. 

20190701_085352.jpg

Mons

Link to post
Share on other sites

Da er det ei stund siden vi salutterte den Tyske grensen og de første båtene legger til i Flensburg for en kort stopp.

Alle båtene har fungert bra, og hvis har fått laget kabler underveis blir det snart endringer i oppsett for ais på Midtholm og Elisabeth.

20190701_084339.jpg

20190701_084204.jpg

20190701_084147.jpg

Mons

Link to post
Share on other sites

Her er vannet nesten like dyrt som kaffen på et norsk bakeri.

Båten ryddes og surres. Rev settes og alt gjøres klart for 12 timer seilas med kulingvarsel aktenom tvers.

I kveld spiser alle middag samlet på byen.

Knutetavle kan kanskje være en god ide for norske havner også?

20190701_150239.jpg

20190701_171931.jpg

20190701_173953.jpg

Mons

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vi møter folk som har møtt speiderarmada før, kjenner til oss eller har vært speidere uansett hvor vi kommer. Trivelig og det blir mye prat over bryggekanten. 

I dag gikk hele gjengen på bryggeri for et nydelig måltid. Mye diskusjon omkring været og valg av lei. Vi vet ikke mye om hvordan sjøen er når det blåser friskt og man går i ei lita grøft som har bare etpar meter vann på sidene så langt man kan se.

Nordsjø har hatt problemer med riggen og gikk til land tidligere enn beregnet, men i morgen er alt ok og de går videre.

Kanskje jeg slår følge med de fra Skagen når jeg skal hjem med Nilsen.

Havbraatt, Makrell, Elisabeth og Midtholm fortsetter opp Svenskekysten.

Onsdag starter et lass mindre båter ferden østover fra sørlandet for å møte skøytene rundt Oslofjorden.

Christiane ligger i Gøteborg. Usikkert om hun vil seile med oss et stykke.

20190701_202558.jpg

20190701_201158.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Veldig artig med slike reisebrev. 

Vet du hvorfor Gyda ikke ble med?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Mange av de aktuelle speiderne i syvende skal på storleir i Usa, så Gyda hadde ikke mannskap nok.

Lenser mot Gedse i 6-7 knop på fokka.

Nettopp spist lunsj med eggerøre på dekk. Ida fra Sandnes og Grethe fra Snarøya er fantastisk stuerter.

 

Vinden står rett bak og vi når havn om ti timer på samme kurs. Kulingvarsel for hele området.

20190702_095421_001.jpg

20190702_100115.jpg

Mons

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Logget 105 naugtiske i dag, og det aller meste gikk med 6-7 knop for fokk. Stort sett blåste det 12-24, men han var oppi litt over 17 m/s på det meste.

Å stå på baugsprydet og variere mellom nesten i vannet og 3-4 meter oppe er stort. Da er man Kongen på havet!

Elisabeth er misunnelig på de som har mesanmast, men de er miljøvennlige og har montert elektriske propeller på akterdekket. Tror ikke det er en bra løsning-se bilde.

Båtene gikk på samme kurs i ca 13 timer med vinden nokså nøyaktig bakfra. Da ble det rolig på dekk hvis ikke rorgjengeren var litt uoppmerksom.

Nå ligger vi igjen i fiskerihavn i Getse til en rrimelig penge og får god service.

I morgen går vi mot København, men overnatter ca halvvegs.

20190702_123006.jpg

20190702_185753.jpg

20190702_144436.jpg

Resized_20190702_144914.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Snart avreise fra Getser eller hva det nå heter.

I fiskerihavnene har de god plass til oss og de er særdeles velvillig innstilt mo oss.

Havna er også lossentrum med over 30 loser, 3-5 losskøyter og redningsskøyte.

Innfarten var fuktig igjennom en re e .ed 15 m/s skrått forfra og godt to meter brytende sjø.

Går ca 45 nm mot Kbh i dag og blir til slutt liggende hos sjøspeidergruppen Gry rett nord for sentrum i Kbh.

Litt forsinket avgang da Elisabeth hadde et kabelbrudd. Tror Flekkerøya må bruke noen timer i vinter på det elektriske rundt motoren.

I tillegg sto plotteren av ukjent grunn på nattmodus og laveste lys slik at det så ut som om den slo seg av.

Etterpå kom selvfølgelig ferga så vi måtte vente litt til, men nå setter vi seil.

20190703_095644.jpg

20190703_095619.jpg

20190703_095603.jpg

20190703_095616.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Å reve og sette gaffel storseil i 8-10 m/s inn aktenom tvers krever mye folk og samarbeid. Velger å låse bommen helt ut mot vantene med preventer ettersom rorgjengeren også er på opplæring. Premien er opptil 8 knop på rett kurs med to rev.

20190703_124346.jpg

Mons

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Blir litt filosofisk siste natta med ungdommene ombord.

Speiderforbundets Havbraatt hadde en nedadgående kurve etter at den ble bygget som stolt kutter i 1923. Den levde som fiskebåt og lastebåt i mange år før den ble satt inn i spritrute mellom Helgoland og Ålo i Søgne etpar år rundt slutten av åttitallet.

Som en artig ting er jeg blitt kjent med skipperen fra den trafikken i ettertid.

Skuta ble konfiskert og etterhvert overlatt til sjøspeiderne i middels forfatning.

I 1996 skulle den på speiderleir i England, men en liten tur på slipp i Risør først.

Før den ble sjøsatt igjen var praktisk talt alt treverk byttet, kjølen kortet inn for bedre styring, overbygg tilpasset ny bruk osv. Jobben ble gjort av speiderledere og båtbyggere i samarbeid.

Nå tror jeg Havbraatt er en av de aller viktigste enkeltbrikkene i arbeidet med grundig opplæring av ungdommer i sjømannskap og samtidig bruk av tradisjonsbåter.

Toktene er ofte 3-10 døgn med 1-2 voksne og 10-12 unger eller ungdommer.

De unge drifter båten i treskiftordninger og tar seg av navigasjon, seilføring, matstell, hygiene osv.

Siden vi byttet plotter våren 2017 har vi nå logget ca 5500 Nm. Mest i sakte fart for seil med mye lærdom etter at man har lagt til kai. Det blir mange opplevelser tilsammen, og jeg vil påstå at Havbraatt er en av landets viktigste tradisjonsbærere innen bruk av gamle båter. Den engasjerer ungdommer.

I tillegg er den et samlingspunkt og felleseie for alle sjøspeidergruppene som tilsammen eier og aktivt drifter anslagsvis 12 skøyter mellom 30 og 70 fot i tillegg til er utall mindre båter.

Jeg glad for å være en del av dette og retter en stor takk til de som administrerer og vedlikeholder denne grønne praktskuta på 46 pluss ca 15 fot.

20190703_125722.jpg

20190703_125711.jpg

20190703_132141.jpg

20190703_180642.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...