Jump to content

Oljebytte og ødelagt fastmontert sumppumpe


Storken

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal bytte olje på dieselmotoren i båten. I den forbindelse oppdaget jeg at sumppumpen i messing som står fastmontert på motoren, ikke virker. 

 

Bør jeg bytte denne eller er løsningen med vakumpumpe og slange ned i peilerøret en god/ like god løsning? Kommer jeg ned i bunnpanna via peilerøret? Får jeg opp alt herfra?

 

Dersom sumppumpen i messing hadde virket, er det dårlig tilkomst, men det er ikke umulig.  

Link to post
Share on other sites

Hva slags motor er det da? 

Jeg har tilsvarende fastmontert pumpe på min Bukh 36, og nærmest gleder meg til oljeskift fordi det er så enkelt og uten griseri.

Så jeg ville hvertfall vurdert å skaffe en ny originalpumpe, gitt at den ikke koster både skjorta og nåla i veggen...

Ellers skal det vel gå helt greit å suge opp gjennom peilepinnehullet. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Storken skrev 30 minutter siden:

Jeg har ikke bilde av akkurat den i min båt, men denne er helt lik. Er  dette noe en lett kan reparere? Den virket et par pump, men så virker det som den suger luft/raper.

 

Har du åpnet pumpa? Sjekket "stempelet" som trolig er gummi.Eller pakningen i lokket? Disse pumpene er jo svært enkle greier.

 

red. Eureka kom meg i forkjøpet :)

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten at jeg kjenner akkurat denne pumpa, så er vel disse pumpene som regel ganske enkle. Jeg ville (som den amatør jeg selv er) ikke hatt noen kvaler med å ta den løs, åpne å sjekke om det f.eks.  var en gåen pakning e.l. som Luco skriver.

Ser ut som det kanskje går an å skru av toppen ved håndtaket, og så kan du dra ut alt sammen og se om der er en gummipakning som er i stykker. Har du en kran i forkant av pumpen? Hvis den har vært stengt mens man har prøvd å pumpe, kan det jo forklare at pakningen går...

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...