yam Startet 19.Januar.2019 Del på Facebook Startet 19.Januar.2019 Er det noen som kan fortelle meg utfra bildet hva saltsprenget kommer av. Se bildet. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.Januar.2019 Del på Facebook Svart 19.Januar.2019 Lokket på kjøleren er utett og ser også skeivt ut. Kan også være koblinger på de to rørene som leder sjøvann ut og inn av kjøleren også siden de er rett over hvor du har saltutslag. Lokket kan løftes opp når alle skruene og de to rørene løsnes. Sjekk lokket for sprekker, særlig rundt skruehullene og gjerne ny pakning under lokk hvis nødvendig. Er den tom for sjøvann når du tar av lokket, så lekker den, eller du har drenert den. Sitér dette innlegget Link to post
yam Svart 19.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2019 (redigert) Vet ikke. Motoren er på en båt som er til salgs som jeg vurder å kjøpe. Motoren er gått ca 3000 timer. Synspukter? Redigert 19.Januar.2019 av yam (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.Januar.2019 Del på Facebook Svart 19.Januar.2019 Om det er god eller dårlig motor kommer mest an på hvordan den er kjørt og vedlikeholdt. Mener denne er en av de bedre til volvo. Lekkasjen ved ladeluftkjøler trenger ikke være noen katastrofe, men må sjekkes. Det ser jo ut som lokket har hevet seg om ikke bildet lyver da. Frostsprengt kanskje? Det verste er hvis det lekker saltvann inn i ladeluften og motor har blitt kjørt med dette over tid. Om det lekker bare på utsiden er ikke det så farlig. Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 20.Januar.2019 Del på Facebook Svart 20.Januar.2019 Personlig ville jeg vært noe skeptisk. Å la en slik lekkasje gå så langt tyder på dårlig vedlikehold. Ser også en del andre tegn på dårlig vedlikehold på oversiktsbildene. Her kan det fort ligge dyre reparasjoner... Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 21.Januar.2019 Del på Facebook Svart 21.Januar.2019 Det som er avgjørende her er om det har kommet saltvann videre inn i moter. Lekkasje mellom lokk og selve boksen betyr i utgangspunktet kun lekasje ut i friluft, men siden det ser ut som frostspreng vet man jo aldri hva som kan ha skjedd med selve kjøle cellen. Vann videre inn vil føre til korosjon på innsugsventiler, samt at det vasker vekk olje i sylindervegger. Standard prosedyre på disse ved befaring, bør være varmkjøring/god belastning på motor, for så å skru av oljepåfyllingslokket på tomgang etterpå. Da vil du avdekke evetuellt gjennomslag. Litt jevn røyk ut er OK, men pulserende røyk i takt med økende turtall kan blir dyrt å utbedre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.