kdtran Startet 19.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 19.Januar.2019 (redigert) Jeg har fått tak i en ubrukt Ardic vannvarmer som jeg tenker å bruke sammen med en defroster for å varme opp båtteltet som båten min står under for øyeblikket. Jeg mangler kontrollpanel til varmeren og håper derfor noen kan hjelpe meg med innspill på styring av varmeren. Kabelstokken fra varmeren har 4 ledninger. Pluss og minus som samt en grønn og en blå ledning. Etter å ha studert el-skjemaet til luftvarmeren fra samme produsent antar jeg at Pluss og minus skal til batteri, og at det skal være forbindelse mellom batteriets minus pol og kontrollpanel. Jeg antar videre at en av de andre ledningene er til av/på og at denne skal kobles mot minus via bryter men hvilken ledning styrer av/på og hva er den siste ledningen til? (Har ikke klart å finne noen el-skjema for styringspanelet til vannvarmeren) Takker på forhånd for hjelp. Redigert 19.Januar.2019 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 19.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2019 (redigert) Dersom det er en standard 091-D beregnet for kjøretøy, har du en kontakt med 4 pinner, rød, sort, gul og grønn. Rød = +, sort = -, gul = signal ut til f. eks. vifte og grønn = start. Rød og sort til strømtilførsel, + inn på grønn starter/kjører varmeren og når den er i gang gir den en + ut på gul til f. eks. et styrerele for vifte/defroster. Er det en 091-DM, er tilkoblingen annerledes. Type burde vært angitt i startinnlegget. Redigert 19.Januar.2019 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 19.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2019 Takker for svar @I.M.S. Emnefeltet er nå rettet. Typen varmer er 091-DM og det er gul og grønn ledning, ikke blå og grønn som jeg kom i skade for å skrive tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 20.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 Klarte til slutt å finne koblingsskjema for varmeren, og da ble det hele litt enklere. Viste seg at jeg manglet 2 relé, men disse lot seg erstatte av to brytere. En til start av sirkulasjonspumpe og en til start/stopp av varmeren. Prøvde å sammenkoble disse styrestrømmene, men da fikk jeg ikke stoppet varmeren. Nå virker det i hvert fall, og jeg kan endelig få litt varme i båtteltet. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 21.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2019 (redigert) Bildet viser at du mangler rele-satsen for styring av defroster/vannpumpedrift uten varmerdrift, som er forskjellen mellom 091-D og 091-DM. Denne sats har jeg på lager. Redigert 21.Januar.2019 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 21.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2019 Takk for tilbakemelding @I.M.S. Hadde ett relé av riktig type liggende, men ettersom jeg kun hadde det ene, valgte jeg å erstatte de relé funksjonene jeg trengte med to vippebrytere. (En for start/stopp av sirkulasjonspumpe og en for start/stopp av forbrenning.) Velger å starte defrosteren manuelt så lenge jeg kun har laget meg en midlertidig jigg for oppvarming av teltet båten står under for øyeblikket. Kan godt være at jeg installerer varmeren ombord etter hvert, og da kommer jeg nok til å montere inn relé slik at betjeningen av enheten blir mer intuitiv. Som en liten sidenote kan jeg nevne at jeg fikk meg litt (ubetydelig) ekstra hodebry når jeg skulle koble opp defrosteren. Defrosteren som før het Isotherm og som nå heter Eberspacher var overstrødd med «quality checked» klistremerker, men noe har nok gått galt likevel. Finn 3 feil på vedlagte bilde. Begynte å lure på om jeg var blitt fargeblind. Likte spesielt godt «svart eller brun» henvisningen, særlig siden svart tilsynelatende enten kunne være til full fart ELLER til minus.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.