Jump to content

Lekkasje fra overtrykksventil

Tommern'

Recommended Posts

At ventilen skvetter litt er normalt, men ikke noe problem utover at det er irriterende.

Alternativ til ekspansjonstank, om du velger å kurere symptomene heller enn årsaken: Koble en slange på ovetrykksventilen og led vannet ned i en flaske, spylerveskekanne eller noe slikt. Eller aller helst legg slangen slik at vannsølet går over bord.

På vår Viksund er det originalt fra fabrikk montert en slange som leder vannet ut gjennom luftiinntaket til motorrommet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Pleier å stoppe pumpen før avgang og åpne varmtvannskranen et kort øyeblikk. Da bygger det seg ikke opp noe særlig trykk når vannet blir varmt.

Når jeg slår av pumpen utelukker jeg og å f.eks tømme hele vanntanken i kjølen hvis en slangekobling ryker under gange. Hører ikke om pumpen går.

Å føre varmt vann fra berederen inn på vanntanken...  Vel er vel på sikt laget muligheter for god vekst av bakterier vi ikke ønsker der? 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Gudrun skrev for 4 timer siden:

Å føre varmt vann fra berederen inn på vanntanken...  Vel er vel på sikt laget muligheter for god vekst av bakterier vi ikke ønsker der? 

Hej 

Det stämmer inte, sämst är det mellan 20-50 grader. Jag har ca 85 grader på motorn och får samma temperatur i varmvattenberedaren. 80 grader är det samma som pastörisering.

Hälsningar Ove

433360072_2019-01-21(1).png.966ecc7b3476363019fa8cb6d377cbb3.png

Redigert av Ove T (see edit history)

Ja det stemmer Ove T, men det jeg tenker på var en forsker eller hva det var innen akkurat "reint vann" eller hva det var som i et båtblad for en del år siden tok opp muligheten. Han hadde tenkt over hva som skjedde ombord hos han. 

Det vil komme en svett med varmt vann inn på vanntanken hver gang du kjører opp turtallet og det står full vanntrykk på vannledningen.. Står varmtvannstanken montert en plass det er mye vibrasjon fra motor kan det bli en del mer da ventilen ikke klarer å holde helt tett under gange. 

Det er mange måter og løse problemet til trådtstarter på og jeg forteller hvordan jeg enkelt har løst det. 

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...