Jump to content

Moring til betongbrygge/bølgedemper

Frelok

Recommended Posts

Hei 

Tau er desidert best, så sant du klarar å unngå gnag. 

Lengda på taua bør vera minst 3 ganger dybda. Dersom taua er for lange er vil brygga bevega seg mykje. 

Det er vanskeleg å sei kor store lodda bør vera, men dei kan vanskeleg vera for store. 

Fjellboring er òg ei løysing, men det er sjølvsagt eit kosnadsspørsmål. 

Ask 

Jeg var med å legge ut en ny brygge i båtforeningen, da støpte vi lodd i betong på ca 1x1x0.5m. Fire slike til en brygge på 17-18 m,  pluss to grove kjettinger i land. 30 mm tau i kryss, og daumann støpt i 25 liter plastdunker på hvert tau. Har ligget fint i storm og stille i 6-7 år nå i alle fall. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

På vår private brygge (21m) har vi 4x750kg lodd i X SAMT 2x500kg utover, samt tau i x på faste punkter i land. Moringer på alle tau, mye lettere brygge en du har, fra Ørsta Stålindustrier, men verhardt. Ingen båter ute påvinteren. Vi bruker sammetype tau som oppdrettsnæringen

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

På ei 24 m lang brygga eg og naustnaboen har fortøyde me med tre steinar på 500 - 900 kg.

Stein har høgare eigenvekg enn betong, og eg slapp arbeidet med å støypa lodd.

To tau går i kryss til boltar i kaien. Eit tau har to halve oljefat, fylt med betong, som lodd.

Taua er 40 mm.

Dette er ein svært skjerma våg, og såleis ikkje direkte samanliknbart.

Elles er lodd eller ile mykje betre norske ord enn moring.

Ask

Ask skrev 16 minutter siden:

Elles er lodd eller ile mykje betre norske ord enn moring

Hvor i Norge bor du? Erfarer at den klumpen under vann som brukes til å feste ting har ulikt navn i ulike deler av Norge. Overhodet ikke logisk, men ett resultat av dialekter. Slik jeg oppfatter setningen over er at du ønsker at din dialekt skal være fasit for hva som skal brukes i hele landet. Har bodd to steder i Norge, ingen av stedene bruker ile, men forskjellige uttrykk. 

Ask skrev 1 time siden:

Elles er lodd eller ile mykje betre norske ord enn moring.

Ask, du flink til å ta vare på språket. Jeg innstiller deg herved til Baatplassens språkpris for 2019 (hvis den finnes :giggle:) Jeg ser av og til at du bruker noen nynorske ord som jeg må tenke meg litt om før jeg forstår :confused:  Jeg kan vel ikke akkurat si at jeg var noen tilhenger av nynorsk på skolen, men at du og enkelte andre skriver på nynorsk her på Baatplassen synes jeg er flott og berikende.

"Ile" er vel et relativt lokalt dialektord. Her i distriktet betyr ile et oppkomme av grunnvann.  Et søk i synonymordboka avslørte imidlertid at "ile" kan ha mange betydninger:

https://www.synonymordboka.no/no/?q=ile

Men lodd er jo et bra ord som er adekvat. Personlig er jeg mest vant til å bruke ordet moring, men jeg ser jo poenget i at det er et låneord fra engelsk:

https://www.merriam-webster.com/dictionary/mooring 

Definition of mooring

1: an act of making fast a boat or aircraft with lines or anchors
2a: a place where or an object to which something (such as a craft) can be moored
b: a device (such as a line or chain) by which an object is secured in place
3: an established practice or stabilizing influence : ANCHORAGE sense 2 usually used in plural

Examples of mooring in a Sentence

We found a temporary mooring in the harbor. The wind was strong enough to tear the boat from its moorings.

Jeg har en 12m betongbrygge liggende værhardt til i Nordland. Den er fortøyd med to lodd på 1200kg ytterst der er det 10m svær kjetting som krysser værandre nærmest bryggen 30m tau og så 10m kjetting før loddet. Mot land er den fortøyd med to 10m kjettinger av samme type som ellers er brukt. Totalt er det 60m kjetting og 60m tau. Loddene ligger på sandbunn på 30m dyp inn mot berget som skrår ganske bratt opp mot land. Bryggen har nå ligget i 12 år uten noen problemer.

En lignende brygge ble lagt ut i nærheten med lettere fortøyninger og den flyttet seg faktisk ganske mye under en storm.

Hej

SXK:s bojar, drygt 80 st. på svenska västkusten har stora stenar 1500-2000 kg som lodd/moring i botten. Vi använder bara plastad moringslina från stenen till bojen. I stenen är det borrat hål igenom för linan, ingen metall någonstans, de äldsta lades ut 2006 och ingen har slitit sig ännu. På anläggningsarbeten där man spränger går det nog att få stenar och borrat hål i dessa till låg kostnad.

Hälsningar Ove

924735100_SXKbojkonstruktion.png.488de158fd0b75ddbb0e2f3b3bc2f678.png 

Her finnes mye ’matnyttig’ info,  en bit ned på siden, kan man se støpte mooringer

de er ikke slette i bunn.....og forankring skjer på kortsiden.

I vår havn, har vi skiftet ut all kjetting, mot nylontross......(untatt inn mot land, der det finnes risk for att trossen kan gnage mot stein)

er det grunnt i havnen, kan man oxo, spyle ned moringen i leiren, så ingen båt risikerer o kjøre på

https://www.sfpontona.se/Att-bygga-en-hamn

S/Y Gunga Din

1 minute ago, Gunga Din said:

I vår havn, har vi skiftet ut all kjetting, mot nylontross......(untatt inn mot land, der det finnes risk for att trossen kan gnage mot stein)

er det grunnt i havnen, kan man oxo, spyle ned moringen i leiren, så ingen båt risikerer o kjøre på

https://www.sfpontona.se/Att-bygga-en-hamn

Vi har tredd tykk gummirør rundt trossene som går i land ved moloen på bølgedemper og brygge

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Bruk trosse 8-part flettet bruddstyrke 30 til 60 tonn.  er i lengder på 90 til 110m 

Disse kan skaffes gratis i alle havner med skipsanløp på kysten. Da skipene har et stort problem

med å bli kvitt 110 m trosse. da de skiftes ofte

12 år i sjøen som ny. ble skiftet da muringen måtte flyttes på dypere vann.

PS,  Men det må være polyestertau,  polypropolentau fliser seg opp etter hvert og avgir mikroplastfiber.

image.png.844649a51985766a7134c652b4cbcb1b.png

Som ny.

image.png.38760e2a3886c34b87dece0d8039a912.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...