Guest Avmønstret# Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Fant dette på Castrol si side. Di lærde strides med di ulærde eller omvendt om du vil. http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/5B0D8D6619F6658880257A710054F33B/$File/BPXE-8XXU4P.pdf. Motorolje kommer til å bli drøftet hundre år etter den siste forbrenningsmotoren er død :-D Men det er en slags logikk i at motorer bygd i en tid der olja var mineralolje muligens ikke har særlig nytte av moderne olje som skal tilfredstille moderne motorer med helt andre tolleranser osv. For min del er det enkelt, jeg hadde en motor som begynte å svette når jeg byttet til syntetisk. Og min nåværende oldtids båtmotor har en talgpakning mellom motor og gear som rett og slett lekker mer olje med moderne olje. ----------- Ikke akkurat et statistisk grunnlag for å mene noe som helst men det er nå sånn at man ofte stoler mer på hands on egenerfaring. Og for meg har det fungert svært godt så langt. Og så kan en jo spørre seg, hva ønsker man å oppnå "ekstra" ved å ha moderne olje på en gammal motor? Sjeldnere oljeskift? Økt effekt? Mindre slitasje? Er noe som helst av det særlig reelt å oppnå, eller veldig hensiktsmessig så lenge man bruker den oljen motoren er spesifisert for og bytter med de intervall som er oppgitt? Jeg tror ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Spanande tema, men må sei meg enig med at det vil nok bli diskutert i all motor relatert framtid. ? Eg bruka syntetisk på det meste, alt ifrå semidieselen i båten, til bilen. Det hender dog at det vert mineral olje til båten, alt etter pris og tilgjenge. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
kipp36 Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 har ikke brukt no anent en mineral på det gammle drittet jeg har hatt...Volvo md5 timer ukjent,bmc 1500 timer ukjent,volvo tmd40a timer 3500 ca,volvo md70a timer 17000,volvo md21b timer ukjent.Har aldri turt å tenkt tanken på syntetisk.... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
avmønstret5 Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 En skal bruke den type olje motorfabrikanten anbefaler dersom en ikke har grundige og spesifikke kunnskaper selv. Og flertallet av båtfolk har ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Jeg fikk problemer med min Citroen bil på 80-talet da jeg kjørte inn på en bensinstasjon og forsøkte den nye syntetiske oljen som var kommet på markedet. Seinere har jeg overlatt til min bilmekaniker å skifte til den rette på bilen. Når det gjelder båten har jeg de to siste årene nytta halvsyntetisk olje uten å ha merka noe negativt på Sole mini 26 fra 2003. Sitér dette innlegget Link to post
W_Bora Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Dette er en gammel tråd, men sikkert fortsatt en aktuell problemstilling for mange Jeg valgte og bytte til Mobil Delvac 1, 5W-40 helsyntetisk olje på mine to KAD 44 motorer i år. Denne er Volvo VDS-2 og 3 godkjent. Gjorde et skift til delsyntetisk i fjor før jeg gikk over til helsyntetisk i år. Grunnen er gode erfaringer med helsyntetiske oljer og en turbo som var utslitt etter 450 timer. Motorer har tidligere vært kjørt på orginal Volvo 15-40 mineral olje. Erfaringer til nå er ikke noe målbart forbruk etter ca 70-80 timer, ingen lekkasjer og stabilt likt oljetrykk som tidligere. Motorer har snurra ca 750 timer. Jeg er overbevist om at på "moderne" diesel motorer med turbo, høyt turtall osv. er syntetisk olje og foretrekke. Ikke nødvendigvis på mindre marine motorer uten turbo som tusler rundt på 1500-2000 rpm (fare for "glassering"). Men dette er nesten som religion så alle for gjøre sine valg Sammenlignet med Volvo olje blir prisen omtrent den samme ved kjøp av 20 liter (tror jeg betalte ca 1550,-) Har også byttet til Omega 690 75W-90 olje på mine DPE drev, men her er det litt for tidlig og dele noen erfaringer (denne er svin dyr ). Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Er ikke hovedproblemet med å bytte fra mineralsk til syntetisk at syntetisk har en rensende effekt og "vasker" motoren innvendig, mineralolje legger igjen et belegg, og hvis det løsner pga av syntetisk motorolje er faren stor for at løse avleiringer tetter oljetrykkspumpe, smørekanaler etc og kan gi totalhavari på motor. Derfor hvis en motor har brukt mineral så holder man seg til det. Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 (redigert) Er ikke hovedproblemet med å bytte fra mineralsk til syntetisk at syntetisk har en rensende effekt og "vasker" motoren innvendig, mineralolje legger igjen et belegg, og hvis det løsner pga av syntetisk motorolje er faren stor for at løse avleiringer tetter oljetrykkspumpe, smørekanaler etc og kan gi totalhavari på motor. Derfor hvis en motor har brukt mineral så holder man seg til det. Det er det som er "the urban myth" om syntetisk olje. Eller "the rural myth" for den del. Jeg tviler på om det er relevant annet enn i helt spesielle tilfeller. Kjøpte en18 år gammel Range Rover i 1996, 3.5L V8, amerikansk design fra 50-tallet, og ble formanet av selger at her var det mineraolje son var tingen. Jeg kjørte den bilen i 15 år til rusten gjorde det av med den, fred være med deg, Lille trille, da gikk den i vrakpressen hos Knoksen. Jeg skiftet til syntetisk umiddelbart etter kjøp, og den gikk som en klokke hele tiden. Og har man en gammel motor som er nyoverhalt - eller skal vi si dypoverhalt, altså nye rammelager osv, så ser jeg ingen grunn til å fortsette med mineralolje. Da er jo argumentet med gamle avleiringer osv, borte. Men jeg avviser ikke teorien, den er plausibel, men i praksis vil det som oftest gå helt uten problem å skifte til syntetisk på en gammel motor, Jf RR-eksempelet over. Redigert 5.September.2016 av HerrPedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Stikkordet er vinterlagring. En mineralsk olje har en egenskap syntetisk ikke har og det er at oljefilmen henger bedre på metall når motoren ikke er i bruk og beskytter derfor bedre ved vinterlagring. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Christian V Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Dette er en gammel tråd, men sikkert fortsatt en aktuell problemstilling for mange Jeg valgte og bytte til Mobil Delvac 1, 5W-40 helsyntetisk olje på mine to KAD 44 motorer i år. Denne er Volvo VDS-2 og 3 godkjent. Gjorde et skift til delsyntetisk i fjor før jeg gikk over til helsyntetisk i år. Grunnen er gode erfaringer med helsyntetiske oljer og en turbo som var utslitt etter 450 timer. Motorer har tidligere vært kjørt på orginal Volvo 15-40 mineral olje. Erfaringer til nå er ikke noe målbart forbruk etter ca 70-80 timer, ingen lekkasjer og stabilt likt oljetrykk som tidligere. Motorer har snurra ca 750 timer. Jeg er overbevist om at på "moderne" diesel motorer med turbo, høyt turtall osv. er syntetisk olje og foretrekke. Ikke nødvendigvis på mindre marine motorer uten turbo som tusler rundt på 1500-2000 rpm (fare for "glassering"). Men dette er nesten som religion så alle for gjøre sine valg Sammenlignet med Volvo olje blir prisen omtrent den samme ved kjøp av 20 liter (tror jeg betalte ca 1550,-) Har også byttet til Omega 690 75W-90 olje på mine DPE drev, men her er det litt for tidlig og dele noen erfaringer (denne er svin dyr ). Så vidt jeg vet er det denne oljen fra Mobil1 som selges med VP logo hos VP forhandlere. Jeg bruker samme olje på mine 74 maskiner. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Finner det nærmest komisk hvordan mannen i gata har et nærmest religiøst forhold til olje. Tro går langt foran uttalelser i fra fagfolk og motor produserer. De fleste motorer i fritidsbåter når aldri 3000 timer. Noe som tilsvarer ca 150 000 km i bil. Mao slitasje kan man nærmest se bort fra. . Det er helt andre ting som knekker båtmotorer. Ved og kjøre med olje iht til speck så kan man selv velge om man vil betale 50 eller 500 kr literen. Eneste målbare parameter er egentlig tykkelsen på lommeboka etter oljeskift. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Amen. Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Finner det nærmest komisk hvordan mannen i gata har et nærmest religiøst forhold til olje. Tro går langt foran uttalelser i fra fagfolk og motor produserer. De fleste motorer i fritidsbåter når aldri 3000 timer. Noe som tilsvarer ca 150 000 km i bil. Mao slitasje kan man nærmest se bort fra. . Det er helt andre ting som knekker båtmotorer. Ved og kjøre med olje iht til speck så kan man selv velge om man vil betale 50 eller 500 kr literen. Eneste målbare parameter er egentlig tykkelsen på lommeboka etter oljeskift. Vel og riktig talt, må man være så ærlig si. Men hva med syntetisk totaktsolje ? Ser at Biltema selger dette, til en tier mer enn for vanlig. Hva i huleste hel... er fordelen med syntetisk totaktsolje ? Den bare renner gjennom motoren og delvis forbrennes og restene spyttes ut med eksosen. Syntetisk ? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Vel og riktig talt, må man være så ærlig si. Men hva med syntetisk totaktsolje ? Ser at Biltema selger dette, til en tier mer enn for vanlig. Hva i huleste hel... er fordelen med syntetisk totaktsolje ? Den bare renner gjennom motoren og delvis forbrennes og restene spyttes ut med eksosen. Syntetisk ? Off topic warning! Syntetisk totaktsolje er veldig bra. Den smører bedre enn mineralolje og har bedre forbrenning. Dette fører til mindre koks. Tennplugger og eksosanlegg er rene og tørre. Det er slik jeg ser det bare fordeler med syntetisk totaktsolje. Det er vel en grunn til at de fleste som kjører løp med totaktere bruker syntetisk totaktsolje. Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Finner det nærmest komisk hvordan mannen i gata har et nærmest religiøst forhold til olje. Tro går langt foran uttalelser i fra fagfolk og motor produserer. De fleste motorer i fritidsbåter når aldri 3000 timer. Noe som tilsvarer ca 150 000 km i bil. Mao slitasje kan man nærmest se bort fra. . Det er helt andre ting som knekker båtmotorer. Ved og kjøre med olje iht til speck så kan man selv velge om man vil betale 50 eller 500 kr literen. Eneste målbare parameter er egentlig tykkelsen på lommeboka etter oljeskift. Det blir vel litt tja stein i glasshus, torn/bjelke i øyet etc.... Mannen på gata har vel et religiøst forhold til det meste her inne, drev/fast aksling, seil/motor, korrekt fenderbruk, vest/ikke vest, korrekt oppførsel på sjøen osv.... Ellers så er det vel slik at en båtmotor går litt forskjellig fra en bilmotor...... les belastning.... og når sist ble en bilmotor slitt ut pga syntet/vs mineral(som i mindre og mindre grad brukes)........ Er nok andre ting som knekker bilmotorer også..... Intervall er vel også et stikkord og olje er heller ikke bare til smøring.....så det mangler nok noe i det regnestykket Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Kan ikke huske jeg har påstått at bilmotor blir utslitt grunnet noen olje..bilmotor ble nevnt for og gi et aspekt på gangtimer kontra båt. Båtmotorer i fritidsbåter har få gangtimer og hyppige oljeskift. Det er mao ingen grunn til og tvile på motorens oljespeck. Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Du la vel opp til at slitasje kan man se bort fra og sammenlignet med bil..... men bilmotor km/timer er en helt annen belastning enn hvordan en båtmotor belastes og dermed slites og lite sammenlignbare. Selv om båtmotorer har få men intensive gangtimer så vil oksidasjon og ulike egenskaper på kondens påvirke oljen, nå byttes vel ofte oljen på båtmotorer 1 gang i året nettopp det som også er anbefalt på biler litt avhengig av timer og km på begge selvfølgelig. Nå er det vel slik at motorens oljespeck ble utstedt/anbefalt på den gang da sin viten og tilgjengelige oljer og bruk og tja det kan ha endret seg litt på si 30 år....... For de som har fulgt med så har jo også endel biler fått mye lengre skift intervaller på oljene i både motor og gir og differ. Men dette skyldes nok ikke utelukkende bedre motorer og oljer men i stor del økonomi som et nøkkelord. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Hei Til dere alle som diskuterer mineral olje vs syntetisk oljer, kanskje lurt å sette seg inn i hva forskjellen egenlig er og ikke minst produksjonsmetode. Det er faktisk forskjell ... Jeg hadde kraftige meninger og synspunkter på dette tema jeg også, men har gitt opp. Diskusjonen på slike forumer er egenlig nytteløse da mange har så kraftige meneinger. Lykke til med diskusjonen, den har sin hensikt :-) Redigert 6.September.2016 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
HerrPedersen Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Hei Til dere alle som diskuterer mineral olje vs syntetisk oljer, kanskje lurt å sette seg inn i hva forskjellen egenlig er og ikke minst produksjonsmetode. Det er faktisk forskjell ... Jeg hadde kraftige meninger og synspunkter på dette tema jeg også, men har gitt opp. Diskusjonen på slike forumer er egenlig nytteløse da mange har så kraftige meneinger. Lykke til med diskusjonen, den har sin hensikt :-) Du er mer en velkommen med faglig innsikt. Det går mye i empirisk kunnskap og synsing på slike forum som dette, men jeg har aldri opplevd at dokumentert vitenskapelig kunnskap har blitt underkjent. Det eneste må være klimaforskningen, som jeg, og med rette, betegner som ren svada og tøv. Når man forsker i den hensikt å bekrefte sine egne hypoteser - da kan man finne sammenhenger i hva som helst. F.eks. at Trolltunga i Odda faktisk har vært et troll en gang i tiden Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Det er rart da at Volvo tillater bruk av mineralsk motorolje på sine anleggsmaskiner, hvis den ikke holder mål. Det syntetisk olje scorer bedre på, er intervall, men det er vel ikke så aktuelt i båt hvor oljen knapt rekker å runde 2-300 timer før den skiftes allikevel. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
HerrPedersen Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Det er rart da at Volvo tillater bruk av mineralsk motorolje på sine anleggsmaskiner, hvis den ikke holder mål. Det syntetisk olje scorer bedre på, er intervall, men det er vel ikke så aktuelt i båt hvor oljen knapt rekker å runde 2-300 timer før den skiftes allikevel. Det er et godt poeng. Jeg er så gammel at jeg hadde egen bil dengangen syntetisk olje ble introdusert i markedet - tidlig på 1980-tallet. Og da var det kaldstartegenskapene som ble fremhevet, at en syntetisk olje var flytende i minus 20. Og lengre skiftintervaller - 25000 km eller et halvt år, hvis jeg ikke husker feil for "Mobil 1", som var selve trendsetteren den gangen. At syntetisk faktisk er bedre for motoren generelt, er en oppfatning som har sneket seg inn gjennom årene, uten å ha faglig grunnlag. Pussig fenomen. Noe å forske på for den som vil ta doktorgrad i forbrukerpsykologi. Redigert 6.September.2016 av HerrPedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Jeg skal ikke påstå hva som er best. Men som bilmotor går motoren min 'a million miles', hvis den ikke stresses for hardt. Da går den 5 000 timer som båtmotor på 15W-40. Da holder den 40 år til. Lenge nok for meg. Og klimatisk har den et godt liv. Ikke under 5 grader pluss, og ikke over 45 grader. Når motoren går er kjølevannstemperaturen 80 grader og samme for oljen. Innenfor GM spec. for denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
W_Bora Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Så vidt jeg vet er det denne oljen fra Mobil1 som selges med VP logo hos VP forhandlere. Jeg bruker samme olje på mine 74 maskiner. Det er helt sikkert riktig, det vet jeg ingen ting om annet enn at VP ikke produserer sin egen olje. Det er den eneste helsyntetiske oljen jeg har funnet som er VDS 2 og 3 godkjent så det høres sannsynlig ut at det er Mobil som er leverandør til VP. Poenget mitt er at selv om man har en eldre KAD motor så velger jeg å kjøre på en syntetisk olje med det jeg tror/mener er en bedre kvalitet. Og i alle fall når prisen er omtrent lik.. Det er påfallende mange turboer som byttes på det jeg mener er langt ferre timer enn man kunne forvente. Dette er motorer som brukes under langt hardere belastning enn bil og lastebil motorer hvis de brukes som tiltenkt. Så etter min mening er det en stor fordel at oljen beholder sine egenskaper langt bedre sammenlignet med mineral oljer. Poenget mitt er at jeg nå har forsøkt i en sesong med syntetisk olje på 15 år gamle motorer uten noen problemer. Jeg kommer ikke til og bytte tilbake til mineral olje. Tiden vil vise om jeg øker levetiden på turboene og eventuelt andre ting (hvis har båten så lenge da:-) Redigert 6.September.2016 av W_Bora (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Den store forskjellen på syntetisk og mineral olje er hvor jevn størrelsen på molekylene er. Syntetisk er langt jevnere og lager derfor en bedre mer stabil smøreflate mellom metallet med resultatet mindre slitasje. Den mineralske med større variasjoner på molekyl-størrelsen henger derimot bedre på metallet når motoren ikke er i bruk. Derav bedre beskyttelse under lang tids stillstand. Det gir store positive effekter under vinterlagring. Andre egenskaper finnes det selvfølgelig forskjeller på, men inhibitorene som tilsettes kan benyttes for begge typer olje. Jeg klarer ikke å slite ut min båtmotor ved bruk og favoriserer derfor vinterlagringsegenskapene. Som kjent, båtmotorer "står seg i hjel". Jeg har for øvrig en saktegående "continius duty" motor som lever et meget behagelig liv. Redigert 6.September.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
deepblue Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Syntetisk er langt jevnere og lager derfor en bedre mer stabil smøreflate mellom metallet med resultatet mindre slitasje. Den mineralske med større variasjoner på molekyl-størrelsen henger derimot bedre på metallet når motoren ikke er i bruk. Derav bedre beskyttelse under lang tids stillstand. Det gir store positive effekter under vinterlagring. Hvor har du det fra(at den er bedre til beskyttelse i lang tid stillstand)? Fordelen til den syntetiske er at man klarer nesten ikke å slite av oljehinna uansett forhold og den syntetiske har langt bedre lagrings egenskaper, og egenskaper med tanke på kondens. Så hvorfor i alle verden skulle mineral være noe bedre? Den syntetiske danner også mindre syreforbindelser så den er overlegen....... Oljehinna som syntetisk olje legger varer hele vinteren og et par år til..... Redigert 6.September.2016 av deepblue (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.