Jump to content

Syntetisk eller vanlig motorolje for diesel motor


Messy

Recommended Posts

Etter å ha kjøpt 10 L helsyntetisk motorolje hos Biltema (ca. 400,-) sjekket jeg litt om bruken av helsyntetisk olje. Det eneste jeg fant på baatplassen var at man anså prisen for høy da man uansett benyttet oljen bare en sesong før den ble byttet. Hos Foley Industr. Engines:

http://www.foleyengines.com/TechTips/TechTip01.html

anbefaler de å blande syntetisk og mineralolje 50-50 for å få de beste egenskapene fra begge. De advarer mot å benytte syntetisk olje i det hele tatt før motoren er 'innkjørt'. Min gamle Perkins 4.236 har gått ca 2500 timer og må vel sies å være innkjørt. Er det noen sterke meninger rundt bruk av syntetisk olje på en dieselmotor, eller har jeg kanskje kastet bort penger, bytter jo olje hvert år ?

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post

Her har det vært en del diskusjoner før.

Tror en kom frem til at hvis en har brukt mineralsk hele tiden, er det ikke så lurt å gå over på syntetisk, da dette kan løse en del avleiringer i motoren som kan skade stempler etc...

 

Litt søking i tidligere innlegg vil gi deg bedre svar :smiley:

 

Litt skriveleifer der ja

Redigert av outbreak (see edit history)
Link to post

Jeg ville ikke ha skiftet til syntetisk olje på en såpass gammel og velbrukt motor. Du risikerer at den gjør mer skade enn nytte, da den rengjør for godt med økt slitasje og oljeforbruk og i verste fall havari som resultat. Nei, hold deg til den oljen som motoren er konstruert for! Jeg vil tro at motoren vil vare lengre på den måten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takker for svar. Jeg søkte litt (istedet for bare å sjekke emne oversikten) og fant endel som anbefalte det samme som dere to, la en gammel motor gå på vanlig mineralolje. Så, det blir vel bilen som får den syntetiske oljen fordi den har hatt det helt fra første oljeskift (3000 km).

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
  • 7 måneder senere...

Her har det vært en del diskusjoner før.

Tror en kom frem til at hvis en har brukt mineralsk hele tiden, er det ikke så lurt å gå over på syntetisk, da dette kan løse en del avleiringer i motoren som kan skade stempler etc...

 

Litt søking i tidligere innlegg vil gi deg bedre svar :smiley:

 

Litt skriveleifer der ja

Løfter denne tråden igjen.

På min nye/brukte båt, med volvo tamd 41a motor, hvet jeg ikke vilken motorolje som er brukt fra før. Skal jeg da bruke mineral olje, eller er det mulig å teste den oljen som er på motoren nå, for å finne ut om det er mineral eller syntetisk olje?

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post

Jeg har fylt på halv syntetisk, skulle detby på problemer :drink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Akkurat dette spørsmålet spurte jeg Yanmar Norge om på båtmessa på Lillestrøm. Svaret var et krystallklart: Mineralolje skal brukes. De er prøvekjørt med mineralolje og de skal fortsette med å få mineralolje. Om andre fabrikanter mener det samme for sine motorer vet jeg intet om.

 

Lotus

Jeg er av den klare formening at så raskt som rå er så bør du bytte til "syntetisk" oljer. Jeg bruker det på alt av motorer og gear som jeg har her hjemme. Jeg er rett og slett overbevist at syntetisk oljer er desidert det beste produktet for både bensin og dieselmotorer også alle gear.

 

At Yanmar sier at de "skal" bruke mineralolje er noe merkelig, når stort sett alle motorfabrikanter går over til syntetisk. Jeg går ut i fra at det var en "selger" som sa dette til deg. Vi vet jo fra mange fagfelt så har ikke alle selgere så stor kunnskap om de produktene de selger, en drøy påstand men sant.

 

Uansett påstander om det ene eller det andre så må man følge instruksjonsboken.

 

Syntetisk oljer --- :smash::smash:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Løfter denne tråden igjen.

På min nye/brukte båt, med volvo tamd 41a motor, hvet jeg ikke vilken motorolje som er brukt fra før. Skal jeg da bruke mineral olje, eller er det mulig å teste den oljen som er på motoren nå, for å finne ut om det er mineral eller syntetisk olje?

 

Dette har jeg diskutert vegger opp og ned med Volvo-kompisen min. Han forbanner syntetiske oljer på Volvo og andre dieselmotorer. Og han har en del motorer fra hverandre i løpet av året.

 

Han har til og med overbevist Hulda, så nå skifter til singelgrade 30-olje. Det er, også iflg. boka (GM-motor), den beste oljen for GM 6,2/6,5 L.

 

Jeg tror ikke du løper noen særlig risiko ved å fylle på mineralsk olje. Muligheten for at den tidligere har gått på syntetisk er fragmentarisk. Hvis motoren har vært inne for service hos Volvoforhandler er den fylt med mineralsk olje, Volvo anbefaler ikke syntetisk på sine dieselmotorer. Jeg vet ikke hvor du får testet om oljen er syntetisk eller mineralsk. Pay & Brinck i Oslo har oljelab., mulig de kan gjøre det.

 

Bensinmotorer ser imidlertid ut til å gå fint på syntetisk olje. Dog etter innkjøring på mineralsk.

Link to post

Man kan gå over til halv syntetisk men da burde man kjøre en 20 / 30 min med en motor rens

noe alla det som Kernite eller Omega har for og rense opp.

 

Jeg ser ingen grunn til og bruke synt eller 1/2 synt olje på en båt som stort sett går i + grader

uten de store belastningene over tid hele tiden. :flag:

Link to post

Skulle ønske noen som har dype kunnskaper (motordoktoren ?) kunne forklare hva som gjør at det anbefales forskjellig til dieselmotorer og bensinmotorer. Nye bil (bensin)motorer bruker jo kun syntetisk olje og har gjerne vedlikeholdsintervaller i størrelsen 20.000km eller mer. Hvorfor er syntetisk olje det foretrukne for bilmotorer, mens mineraloje er vistnok det eneste salige for en dieselmotor. :rolleyes:

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post

Skulle ønske noen som har dype kunnskaper (motordoktoren ?) kunne forklare hva som gjør at det anbefales forskjellig til dieselmotorer og bensinmotorer. Nye bil (bensin)motorer bruker jo kun syntetisk olje og har gjerne vedlikeholdsintervaller i størrelsen 20.000km eller mer. Hvorfor er syntetisk olje det foretrukne for bilmotorer, mens mineraloje er vistnok det eneste salige for en dieselmotor. :rolleyes:

Det er jo ikke så vanskelig å svare på.

Ha først i tankene at mineralolje utmerket godt kan ha bedre API-grad enn en syntetisk olje. Det er ikke noen automatikk i at syntetisk alltid er bedre.

Dernest husker du på at dieselmotorer produserer store mengder karbon som tas opp av oljen og at dieselmotorer skifter olje dobbelt så ofte som tilsvarende bensinmotorer.

 

Syntetisk olje er dyr å fremstille, men har visse svært gode kvaliteter:

  • Den har glimrende flytegenskaper ved kald motor.
  • Den har glimrende flytegenskaper ved varm motor.
  • Den har glimrende egenskaper mot oksidering. Den varer altså lengre og tåler høyere temperaturer uten å bli ødelagt.
Så flott da, men trenger man dette?

Tja...... bruker du båten om vinteren? Skifter du ikke olje etter 100-150 timer uansett? Har motoren din tendenser til alvorlige hetetokter og går varmere enn normalt?

 

Kan du svare ja på disse spørsmålene, har syntetisk olje noe for seg. Svarer du nei? I så fall trenger du ikke de gode egenskapene syntetisk olje har og som du ikke får med en mineralolje.

 

Valget er ditt.

 

Bensinbilen min får helsyntetisk. Mye varierende kjøring med småkjøring og langkjøring. Mange kaldstarter og bruk på den kaldeste vinterdag og den varmeste sommerdag. Lange serviceintervaller. Syntetisk er i en klasse for seg når man trenger de syntetiske egenskapene.

 

Båten? Kjører 100 timer i sommersesongen og skifter så nesten 10 liter olje. Ingen ekstreme temperaturer hverken ene eller andre veien. Hvorfor skal jeg gi yanmaren helsyntetisk? Dyrt, unødvendig og ikke anbefalt av produsenten. 3 gode grunner for mineralolje. Ingen gode grunner for syntetisk.

 

Leser i strengen her at heller ikke Volvo anbefaler helsyntetisk. De har vel kanskje de samme grunnene som Yanmar, uten at det nøyaktig fremgår hvorfor anbefalingen gis.

 

Lotus

 

Retter en liten trykkleif. Skrev mineralolje der det skulle stå syntetisk. Fikk en påminnelse og fikk rettet tabben :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Da går jeg for mineral olje, super turbo pluss fra felleskjøpet. ( Statoil olje)

Den er grei. Pass på at motoren din godkjenner eks. 10W-40. En del dieselmotorer bannlyser denne kombinasjonen, blant annet GM.

 

Ellers så kan man sikkert finne mer om olje i diverse tråder her på B.P. Det som ikke er belyst her, er blant annet at syntetisk olje har lavere friksjon og "likere" molekyler enn mineralske oljer. Spesielt interesserte finner sikkert linker som forklarer dette i detalj. Summen av erfaring fra dieselmotorer er imidlertid at lagere greier seg stort sett fint, men ikke alltid. Tetninger greier seg fint. Oljen er katastrofal i kombinasjonen sylindervegger og stempelringer. Oljen hindrer stempelringene å slite seg til sylinderveggene, virker det som. Dette fører til at man får polerte sylindervegger, resulterende i oljeforbruk og lav kompresjon. I praksis samme syptomer som en utslitt motor. Jeg har ingen forklaring på hvorfor det samme ikke skjer på en korrekt innkjørt bensinmotor.

 

Man kan plukke fra hverandre en dieselmotor som har gått mange timer på mineralsk olje, og fremdeles finne spor etter originalhoningen. Man kan plukke fra hverandre en dieselmotor som har gått forholdsvis lite og brukt syntetisk olje, sylinderveggene er speilblanke uten spor etter honing. Om denne poleringen er carnbon som har lagt seg i honingsporene og blitt glasshard, vet jeg ikke. Det kan se slik ut, for sylinderene behøver ikke ha slitekanter oppe/nede.

Link to post

15W-40 virker til å være langt mer "spiselig" for de fleste dieselmotorer.

 

Innlegget mitt var ikke myntet på annet enn at man bør (ikke skal) sjekke mot motorfabrikantens anbefalinger, hos meg:

GM'en, førstevalg singel grade 30 (dekker alle for meg aktuelle temp.områder)

Jeep'en, syntetisk 5W- 40 (bensinmotor)

Forden, syntetisk 5W-30 eller mineralsk 10W- 30 (fra -18 grader og oppover) (bensinmotor)

 

Bare for å illustrere hvor forskjellig det kan være...

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

En liten digresjon; hvilket gjennomsnitt er det du sikter til i signaturen din?

Egentlig intet aller alle, bruker bare det faktum at et gjennomsnitt er summen av et antall målinger delt på 2. Kunne jo også skrevet at 'på Tjøme er 50% av befolkningen under gjennomsnittet'.

 

Uansett, statistikk er utrolig morsomt, bare hør når politikere benytter det for enten å underbygge egen fotreffelighet eller sverte motparten. Det er f.eks. et ubestridt faktum at 3 av 4 nordmenn utgjør 75% av befolkningen. :wink:

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post

Egentlig intet aller alle, bruker bare det faktum at et gjennomsnitt er summen av et antall målinger delt på 2. Kunne jo også skrevet at 'på Tjøme er 50% av befolkningen under gjennomsnittet'.

 

Uansett, statistikk er utrolig morsomt, bare hør når politikere benytter det for enten å underbygge egen fotreffelighet eller sverte motparten. Det er f.eks. et ubestridt faktum at 3 av 4 nordmenn utgjør 75% av befolkningen. :wink:

At gjennomsnittet er summen av antall målinger delt på 2 er jeg enig med deg i. Men; Det betyr IKKE nødvendigvis at halvparten (50 %)er det ene og den andre halvparten (50 %) det andre!

 

Fikk du noe å tenke på nå? :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Man kan plukke fra hverandre en dieselmotor som har gått mange timer på mineralsk olje, og fremdeles finne spor etter originalhoningen. Man kan plukke fra hverandre en dieselmotor som har gått forholdsvis lite og brukt syntetisk olje, sylinderveggene er speilblanke uten spor etter honing. Om denne poleringen er carnbon som har lagt seg i honingsporene og blitt glasshard, vet jeg ikke. Det kan se slik ut, for sylinderene behøver ikke ha slitekanter oppe/nede.

Hei Huldra

Dette høres ut for meg til å være skremselspropaganda og ikke tatt fra virkeligheten. Dine påstander må ha paralleller med enorme store båtdieseler, generelt har en syntetisk olje vesentlig bedre smøreegenskaper en en mineralolje. Dette er bevist i haugvise tester. Det blir også mindre og mindre mineraloljer på markedet.

 

Beklager at jeg påpeker dette.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

At gjennomsnittet er summen av antall målinger delt på 2 er jeg enig med deg i. Men; Det betyr IKKE nødvendigvis at halvparten (50 %)er det ene og den andre halvparten (50 %) det andre!

 

Fikk du noe å tenke på nå? :yesnod:

Ikke ødelegge tråden med å heng deg opp i en underskrift. Dette kan dere to ta pr IM.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

At gjennomsnittet er summen av antall målinger delt på 2 er jeg enig med deg i. Men; Det betyr IKKE nødvendigvis at halvparten (50 %)er det ene og den andre halvparten (50 %) det andre!

 

Fikk du noe å tenke på nå? :yesnod:

Du har 100% rett i at i noen tilfelle vil et gjennomsnitt være irrelevant. F.eks. hvis man unndersøker hvilken farge folk har på bilen. Gjennomsnitt gir først mening nå det er en enkeltverdi som sjekkes, f.eks. inntekt, skonummer, høyde, vekt etc.

 

Jeg burde nok vært mer eksakt i svaret. :headbang:

 

Messy :lol:

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...