Marna Svart 26.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2006 Du har 100% rett i at i noen tilfelle vil et gjennomsnitt være irrelevant. F.eks. hvis man unndersøker hvilken farge folk har på bilen. Gjennomsnitt gir først mening nå det er en enkeltverdi som sjekkes, f.eks. inntekt, skonummer, høyde, vekt etc. Jeg burde nok vært mer eksakt i svaret. Messy Rent bortsett fra at gjennomsnitt ikke er summen av antallet delt på 2. Gjennomsnitt er summen av enkeltverdier delt på antall enkeltverdier. Og fortsatt er jeg like klok om at man på Nøtterøy..etc..., men nettopp det bekrefter kanskje din signatur? mvh M. PS: Og jo, John_Kr, slike ting som signaturer henger vi oss gladelig opp i her på Baatplassen. Tenk hvis det var gjennomsnittet av et visst antall dieselmotorer med syntetisk olje som gikk på tre sylindre og vi delte på to? Det ville jo bli helt feil! Sitér dette innlegget Marna Link to post
Mouche Svart 26.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2006 PS: Og jo, John_Kr, slike ting som signaturer henger vi oss gladelig opp i her på Baatplassen. Tenk hvis det var gjennomsnittet av et visst antall dieselmotorer med syntetisk olje som gikk på tre sylindre og vi delte på to? Det ville jo bli helt feil! Ikke mobb kammmmmeraten min! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lotus Svart 26.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2006 (redigert) Klippet litt fra Statoils oljekompendium: Til tross for de syntetiske oljenes gode egenskaper har fortsatt de mineralske oljene det største bruksområdet på industrioljemarkedet. En mineralsk olje er prisgunstig og vil i mange tilfelle gjøre en like god jobb som syntetiske. Ett, av flere unntak, er motorolje til moderne personbilmotorer. (med doble overliggende kamaksler, hydrauliske ventilløftere, flerventilersteknologi og lange skiftintervall.) For slike motorer er syntetisk olje i riktig viskositet blitt en nødvendighet. Her kan man lese mer om syntetiske og mineralske smøreoljer. Lotus Redigert 26.Mars.2006 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 26.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2006 Her kan man lese mer om syntetiske og mineralske smøreoljer. Lotus Takker for denne linken Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Brutus Svart 26.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2006 Men er det nå slik at syntetiske oljer smører bedre bare fordi de er syntetiske...? Det er jo bestemt av viskositeten, f.eks en syntetisk 0w-40 som har enormt gode kaldstartsegenskaper, er nødvendigvis ikke den som smører best dersom man har en motor som går varmt i varme omgivelser. Da er det bedre med et høyere førstetall, 10w eller 15w. Fordelen med syntetiske oljer er vel primært at de kan konstrueres til ekstrem kaldstart og at egenskapene holder seg mye lengre, dvs at den brytes ned saktere og man kan kjøre med lengre skiftintervall. Selvfølgelig når man langt med veldig god filtrering av oljen også. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 26.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2006 Pass på at motoren din godkjenner eks. 10W-40. En del dieselmotorer bannlyser denne kombinasjonen, blant annet GM. Kan du utdype denne litt, Hulda? Hvorfor? Er det 10W'en som blir "for tynn" - og her avslører jeg min uvitenhet om oljer - eller hva? Også var det denne "Singlegrade'en" din - hva er en singlegrade? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2006 Kan du utdype denne litt, Hulda? Hvorfor? Er det 10W'en som blir "for tynn" - og her avslører jeg min uvitenhet om oljer - eller hva? Også var det denne "Singlegrade'en" din - hva er en singlegrade? Nei, jeg vet ikke hvorfor. Men jeg antar at viskositeten blir for lav. Jeg heller mer til å bruke det fabrikanten foreskriver. Det virker som om meningene er noen ganger kan være delte blant produsenter av oljer, og produsenter av maskineri som bruker oljene. Singelgrade vises ved at det kun er ett tall i betegnelsen, f.eks. SAE 30. I "gamledager", den gangen vi tok lappen, var det bare singelgrade, i hvertfall var det de som dominerte. 30-oljen er ikke akkurat noe funn ved 30 minusgrader, men den tåler høye temperaturer godt. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 26.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2006 SAE 30 gjør det samme som 10w-30. Bare at den ikke har passert test for vinterolje i temperaturer under 0 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2006 SAE 30 gjør det samme som 10w-30. Bare at den ikke har passert test for vinterolje i temperaturer under 0 grader. Jeg har lest et eller annet sted at så ikke er tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 26.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2006 Jeg har lest et eller annet sted at så ikke er tilfelle. Singlegrade SAE 30 har "viskositet" 30 ved 100grader Multigrade 10W-30 har "viskositet" 30 ved 100grader, men SAE 10W (w=winter) er målt ved et antall minusgrader. Den inneholder også en del andre tilsetninger for at den skal være brukendes på vinterstid. Men viskostet ved 100 grader er den samme som for SAE30, altså 30. En olje kan ikke ha to forskjellige viskositeter ved samme temperatur uansett om det er multigrade eller singlegrade, så lenge andretallet (altså 30 i dette tilfellet) er likt. Ser du tegninga Men en single 30 og en multi 10w-30 er ikke like hvis du ser på sammensetningen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2006 Singlegrade SAE 30 har "viskositet" 30 ved 100grader Multigrade 10W-30 har "viskositet" 30 ved 100grader, men SAE 10W (w=winter) er målt ved et antall minusgrader. Den inneholder også en del andre tilsetninger for at den skal være brukendes på vinterstid. Men viskostet ved 100 grader er den samme som for SAE30, altså 30. En olje kan ikke ha to forskjellige viskositeter ved samme temperatur uansett om det er multigrade eller singlegrade, så lenge andretallet (altså 30 i dette tilfellet) er likt. Ser du tegninga Men en single 30 og en multi 10w-30 er ikke like hvis du ser på sammensetningen. Jeg ser fullstendig tegninga. Så kan du også se på maks temp. tillatt for kvalitetene. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 26.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2006 (redigert) Er ikke slike singlegrade oljer stort sett på vei ut..? Vet Amsoil som jeg stort sett har brukt på scooter hadde det i sortimentet, men den de har nå heter SAE30 med /10w-30 som en tilleggsopplysning på flaska. Så der er også viskositet målt ved 0 grader for at den skal være vintergodkjent. Ser slik ut: https://www.amsoil.com/StoreFront/images/ac...allon_350px.jpg Ps. Står også at den erstatter straight SAE30 på flaska. Redigert 26.Mars.2006 av Brutus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2006 Når detgjelder 41A motoren så skal den ha CD kvalitet og en viskositet på SAE 20-30... Det står med store sorte bokstaver på gult underlag på min to grønne deilige røymaskiner..... Jeg kjører i dag semsyntetisk,men konverteter ren mineralsk olje nå.. Jeg ønsker også kun single grade olje av SAE 30 typen,men finner den ikke hos min lokale olje pusher... CD kvaliteten er jo historisk, så man må nok kjøpe noe av høyere kvalitet.. vet ikke hvor langt de er kommet i alfbetet, men det er vel CF nå eller deromkring formoder jeg... For de av oss som bruker båten i moderatet temperaturer så ser jeg ikke noen grunn til benytte en mulitviskøs olje av 10-40 eller så, siden den ikke smører bedre enn andre.... Det er nok sikkert noen som oppfatter at større sprang i viskositeten er et kvalitetsstempel, men det er nok ikke det... Jobber motoren under konstante driftsbetingelser så er det ingen grunn til å bruke en mulitviskøs olje, det gjør de deilige grønne i Stauden.. De jobber med omgivelsestemperaturer som stort settvarierer fra pluss 3-5 til 25 eller noe mere..... Klarer jeg ikke å finner en ren 30 olje, så må jeg nok bite i det sure eplet å ta til takke med 20-30.... selvsagt mineral olje... siden mine gode kose gamper er bygget da toleransene på motorene var i henhold til den olje som markedet kunne levere.. og siden jeg også skifter olje en gang i blant så er ikke dette noe problem.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 27.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2006 Klarer jeg ikke å finner en ren 30 olje, så må jeg nok bite i det sure eplet å ta til takke med 20-30.... selvsagt mineral olje... siden mine gode kose gamper er bygget da toleransene på motorene var i henhold til den olje som markedet kunne levere.. og siden jeg også skifter olje en gang i blant så er ikke dette noe problem.... Volvokompisen min tar inn noen 25-liters dunker hvert år, de kommer fra Total. Jeg har nettopp kjøpt "slumpen" av en dunk, ca. 15 liter for bruk på motor og gear. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 27.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2006 Bruker du samme olje på motor og gir, Hulda? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Brutus Svart 27.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2006 Her er en liten pamflett som sier litt om viskositeter ved forskjellige SAE-grader ved 100gr. Viskositeten er oppgitt i s.k. centistokes (cSt). Som en sammenligning så er viskositet til vann=1 cSt. Litt om olje Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2006 Det var nå er relativt grei rediggjørelse fra Q8(som nesten er uavhengig).... men det som jeg festet mest interesse for det de som om tilsetninger til oljen..... Det hadde ikkie så mye for seg slik som jeg tolket dette... Nå skal ikke jeg dra noen slutninger som kan lede oss over på enn annen debatt om tilsetninger til olje,oppkalt etter Rudolf Diesel..... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jon-Kåre Svart 28.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2006 (redigert) Vi selger olje fra Castrol og der har vi en type som heter Classic XL 30 SEA, denne er beregnet for veterankjøretøyer. Selges på firkantige dunker i blikk og er grønn av farge altså slik de så ut i gamle dager. Vi har gode priser på all castrololje untatt outboard så er noen inntressert så er det bare å sende en IM. Kommer jo frakt itilegg da men tror pridene er så bra at ved litt større kjøp vil det nok være mulig med en bra handel Redigert 28.Mars.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2006 Bruker du samme olje på motor og gir, Hulda? mvh JanS Ja, samme oljen er spesifisert fra PRM og GM. (PRM går jo på nesten hva som helst). Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 28.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2006 Hvorfor er syntetisk olje det foretrukne for bilmotorer, mens mineraloje er vistnok det eneste salige for en dieselmotor. Dieselmotorer kan også være ålreite bilmotorer. Syntetisk olje har høyere viskositetsindeks enn mineralolje. Det vil si at den flyter forholdsvis lett ved lave temperaturer uten å bli for lettflytende ved høye temperaturer. Derfor fortrekker noen å bruke den hvis man må starte forholdsvis ofte i meget kaldt vær. En multigrade flyter også forholdsvis lett ved lave temperaturer uten å bli for lettflytende ved høye temperaturer. SAE XW-Y (f.eks. SAE 10W-40, hvor X=10 og Y=40) er en multigrad olje. Trekker man 35 fra tallet X, får man laveste temperatur som oljen er pumpbar ved. SAE 10W-40 er altså pumpbar ned til 10-35=-25 grader Celsius. En olje med betegnelsen SAE 10W har minimumviskositet 4,1 cSt ved 100 grader Celsius. Ved -20 grader Celsius er dens viskositet maksimum 3500 cP. SAE 40 har minimumviskositet 12,5 cSt og maksimumviskositet 16,3 cSt ved 100 grader Celsius. SAE angir altså ikke en bestemt viskositet, men et viskositetsområde. Ved ekstreme tilfelle kan altså en SAE 30 ha samme viskositet som en SAE 40, nemlig 12,5 cSt. (cSt er kinematisk viskositet. cP er dynamisk viskositet). Men se dere ikke blinde på SAE-betegnelsen. Den angir bare et viskositetsområde. Det er API-klassifikasjonssystemet som angir kvaliteten på oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Normannj Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Har en perkins t6-3544 som det skal byttes olje på nå. fikk med en kanne med 5w30 syntetisk, men leser at det skal være mineralolje på dieselmotorer, spesielt til båt osv. hva skjer om jeg går fra syntetisk til mineralolje, leste at det ikke er så lurt andre veien dog. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Har en perkins t6-3544 som det skal byttes olje på nå. fikk med en kanne med 5w30 syntetisk, men leser at det skal være mineralolje på dieselmotorer, spesielt til båt osv. hva skjer om jeg går fra syntetisk til mineralolje, leste at det ikke er så lurt andre veien dog. Hadde en citroen z, var vel en citroen/peogeut motor i den. Gikk over fra mineral til helsyntetisk og den begynte å svette som en gris. Har Perkins 4.108 og bruker sånn veteranbilolje nevnt tidligere i tråden for å holde nede svettinga. Hjelper også på å holde oljetrykket så ikke alarmen begynner å småpipe når en slipper ned på tomgang med varm motor etter å ha gått lenge og fort for motor. ---------- Hadde holdt meg til mineral, din motor har vel strengt tatt aldri vært ment for noe annet heller :-) Og har du noen av mine symptomer så kan du prøve veteranolja, evt den "lavtrykende" olja til Biltema. Var en annen Perkins eier som anbefalte den. Han fortalte at han ble kvitt både svetting og oljetrykksalarm etter å ha brukt den olja. Men han sa at det tok en god stund før effekten kom, rundt 100 timer for motor sånn ca (som fort utgjør et par sesonger for meg...). Sitér dette innlegget Link to post
geiregil Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Har veteran bil og veteran båt. Bruker kun god gammeldags olje ( som noen nevner er vel også Biltema sin olje av den gamle typen) holder meg langt unna syntetisk olje så lenge jeg har eldre motorer. Ikke fordi syntetisk olje er dårlig, men eldre motorer er pakket sammen med en pakning som ikke tåler denne typen olje. Sitér dette innlegget Link to post
Normannj Svart 22.April.2016 Link til dette innlegget Svart 22.April.2016 Men er det trygt å gå fra syntetisk til mineral? jeg glemte å spessifisere at jeg fikk med en kanne med syntetisk olje når jeg kjøpte båten. Synes det var litt merkelig siden, som dere sier så skal det være mineralolje på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
roggy Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Fant dette på Castrol si side. Di lærde strides med di ulærde eller omvendt om du vil. http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/5B0D8D6619F6658880257A710054F33B/$File/BPXE-8XXU4P.pdf. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.