VannTro Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Vi snakker ikke om lagringsegenskapene på selve olja. Syrebestandiheten kommer an på inhibitorene som tilsettes og sliteflata du snakket om har jeg selv nevnt, det er under drift. Flyt-egenskapene i syntetisk er bedre enn i mineralsk grunnet de jevnere molekylene og den"flyter" også lettere vekk fra overflaten ved stillstand. Redigert 6.September.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
deepblue Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Vi snakker ikke om lagringsegenskapene på selve olja. Syrebestandiheten kommer an på inhibitorene som tilsettes og sliteflata du snakket om har jeg selv nevnt, det er under drift. Nettopp så da gjenstår forklaring på hvorfor en olje med dårligere lagring egenskaper spesielt etter bruk kan være bedre til lang tid lagring? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Så mange timer går ikke en båtmotor at det blir noe problem. For øvrig er det god rutine og gjøre det årlige oljeskiftet på høsten så unngås syreproblematikk i stor grad. Redigert 6.September.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 En ting herrene kan opplyse meg om, hvor kommer kondensen fra? Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Så mange timer går ikke en båtmotor at det blir noe problem. For øvrig er det god rutine og gjøre det årlige oljeskiftet på høsten så unngås syreproblematikk i stor grad. Er ikke uenig i det(de fleste båtmotorer går lite) men det gjør fortsatt ikke mineral olje til bedre til å preservere motoren, det er omvendt syntetisk er bedre. I praksis spiller det liten rolle med mindre motoren har gått mye og under tung belastning som fortere bryter ned mineral olje og gjøre den mindre egnet til lang tids lagring. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Det så jeg tydelig på kammen til en Escort en gang, den ble småkjørt og aldri varm på vinteren. Hvor ville du med spørsmålet Hulda, du vet da vel dette bedre enn de fleste ? Redigert 6.September.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
deepblue Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 En ting herrene kan opplyse meg om, hvor kommer kondensen fra? Som Vanntro nevner ovenfor så kommer kondens fort hvis motoren ikke rekker og bli skikkelig varm når den brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Tror diskusjonen i stor grad blir flisespikkeri. Ser en på anbefalinger fra motorprodusenter (for eksempel Yamaha), anbefales enten produsentens egen linje med motorolje, eller motorolje med bestemt viskositet (for eksempel 10W-30) og API kode innenfor anbefaling (SE - SL). Står ikke noe om at syntetisk olje anbefales spesielt framfor mineralsk eller del-syntetisk. Hadde dette vært spesielt viktig mtp motorlevetid, ville dette blitt understreket. Regner med motorbyggerne kan et og annet om materialkunnskap og motoroljer. Intervall for skifte (driftstimer / tidsperiode) er derimot angitt. Å skifte olje på høsten og kjøre gjennom motor, kontra skifte om våren etter vinterlagring med "gammel" olje, vil nok utgjøre en større fordel for levetid for motor enn forskjell på mineralsk / syntetisk olje. Mitt synspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 OK, da må det være blow by fra forbrenningen som avgir vann. For annen gass er det ikke i bunnpannen til Hulda. Og forbrenningen ligger vel noen hakk over 100 grader. Takker, skjønte ikke fysikken. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Problemet jeg nevnte kom under toppdekslet ikke i bunnpanna Hulda. Der er det også lite som forbrennes... Redigert 6.September.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Ikke helt sikker på det. Hos meg er det PositiveCrancaseVentilation (PCV). Det er samme gassen hele veien. På gammeldagse motorer var det ånding i toppdekselet. På sofistikerte jernmotorer fra -80-tallet og fremover er intern atmosfære en lukket krets, med tilførsel gjennom blow by fra sylindre og lekke ventilstyringer (i hovedsak). I og med at det ikke skjedde noe særlig den gangen det ikke var krav til svovel i diesel, så har vel syreproblemet blitt mindre nå. En vanlig bilmotor lever et vanvittig dårlig liv i forhold til motoren i Hulda. Motorrommet i Hulda er å regne som en verna bedrift i forhold. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Nå husker jeg ikke hvordan denne Escorten var, men olja var fæl. Vann-infisert olje som lå klina rundt, men etter kam-skifte og rens/oljeskift ble den bra. Når det gjelder båtmotorer i VannTro kan jeg også skrive under på at det er liten sjanse for kondens. http://www.sbmar.com/engine-info/cummins-qsb5-9-specifications/ Redigert 6.September.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
W_Bora Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 For de som er interessert! http://bobistheoilguy.com/motor-oil-104/ Og et lite sitat fra siden: The only downside of synthetic lubricants is the cost. They cost 2 or 3 times as much as mineral based oils. Og: As it turns out synthetic oils do cling to parts better as they have higher film strength than mineral oils. Synthetics are thinner overall. They have greater slipperiness. Yet they stick better to engine parts. Again, this concept is the opposite of normal thinking. Lykke til med neste års olje valg Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Tusen takk! Siden er lagt inn i 'Favoritter', liker å lese den slags. Neste års valg blir Biltema 15W- 40. Som vanlig. Noen stemmer Arbeiderpartiet, for at de alltid har gjort det. Jeg bruker en rimelig olje fordi motoren aldri har sett en minusgrad, og aldri vil se en minusgrad. Bunnpannen vil aldri bli iskald og aldri bli gloheit. Temperaturen vil variere innenfor 80 grader. Og skifteintervallene vil være latterlig hyppige. I motsatt ende av starteren ligger det 440 Ah toppladede batterier, starter alltid på første klikket. Ikke common rail, ikke turbo, ikke kompressor, bare en alminnelig motor. Mange her på baatplassen har masse rart med sitt fremdriftsmaskineri. Om bord i Hulda er det av enkleste slaget. Men på grombilen er det noe annet. Den raser opp og ned til Italia, 4000 km på en drøy uke. Der er oljeskift, filterskift og 5W-30 syntetisk en selvfølge. Sitér dette innlegget Link to post
Hbh Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Diskusjonen om type olje ser ut til å være uendelig. Så nå klarte jeg ikke å holde meg på sidelinjen lenger. Her er mitt bidrag, so hjelp me Gud! min første erfaring med syntetisk motorolje fikk jeg i ca. 1980. Gikk fra mineral til synt, det skulle bli så flotte greier. Etter kort tid lyste gul oljelampe som Betlehemsstjerna selv. Peilepinnen var nærmest tørr. Det hadde aldri skjedd før, og ingen skjønte noen ting. Tilbake til mineral, men oljeforbruket hadde øket noe der også. Ingen skjønte fortsatt noe som helst. Ikke var det mange teorier ute og gikk heller. Forklaringen fikk jeg fem år senere, av en ingeniør på oljeraffineriet på Slagentangen ved Tønsberg. Han kunne fortelle meg at syntetisk motorolje løser opp og vasker vekk gammel oljefilm, også fra sylindervegg! Halleluja! Så det var forklaringen. Hans råd var enkelt;- fortsett med den oljen motoren alltid har fått. Etterhvert vil motoren slites, og det kan da bli aktuelt å gå på en tykkere olje. Laange intervaller, som 30000 km. er vanligvis alt for langt for en bil som brukes til vanlig husbruk. I en båtmotor må oljen skiftes hvert år. I tillegg brukes den normalt i plussgrader, så synt har lite for seg. Båtmotoren går i motbakke hele tiden, så oljen er utsatt for større belastninger enn i en bil. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Bare for nyskjerrigheten, hvilken bil hadde oljenivåføler i 1980? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 bellen skrev 1 time siden: Bare for nyskjerrigheten, hvilken bil hadde oljenivåføler i 1980? Det vil jeg tro ganske mange biler hadde ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 boble65 skrev for 1 time siden: Det vil jeg tro ganske mange biler hadde ? Hmm.. Det må jo i såfall være forbeholdt premiumsegmentet. Kan du gi meg et eksempel på en bil som hadde det i 1980? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 (redigert) Greit å ha lest for dem som sitter og lurer på hva som egentlig diskuteres her: http://www.truckinginfo.com/channel/fuel-smarts/article/story/2014/07/oil-viscosity-how-low-can-you-go.aspx "“There’s a misconception that lighter viscosity oils don’t offer the same level of protection as heavier oils,” said Jim Gambill, Chevron’s North America commercial and industrial brands manager, at the show. “We’re here to dispel that myth."" Redigert 22.Februar.2018 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
boble65 Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 bellen skrev for 7 timer siden: Hmm.. Det må jo i såfall være forbeholdt premiumsegmentet. Kan du gi meg et eksempel på en bil som hadde det i 1980? Oljelampe i dashbordet vil jeg tro ikke var så uvanlig. Ford taunus feks? Og sikkert mange andre? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 (redigert) Blandes litt sammen med lampe for oljetrykk og oljenivåføler her? Lampe for oljetrykk har en vel "alltid" hatt. Men lyser den, er det jo et tegn på lite olje. Redigert 22.Februar.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bellen Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Ford Taunus har hvertfall aldri hatt oljenivåføler. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Tror dere blander oljenivå føler og olje trykk føler.. Oljetrykk er som regel alltid et rødt lys, av forståelige grunner.. manglene oljetrykk er rett før havari... Olje nivå lys er gult/orange for de bilene som har det, det viser oljenivået i bunnpannen.. Jeg hadde det selv på en Mitsubishi på tidig 90 tallet... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 (redigert) Da har jeg misforstått litt? men har jo på di biler jeg har hatt peilet olje når rød varsellampe med bilde av en liten oljekanne har lyst. Da har det vært lite olje og måtte fylles på. derfor tenker jeg at en slik lampe lyser når oljenivå er på grensen. På båtmotoren er det jo en oljetrykksmåler som viser trykket og i tillegg ett rødt oljelys som varsler om lite olje. Redigert 22.Februar.2018 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Rødt oljelys betyr alltid lavt oljetrykk. Og har du først fått det røde oljelyset, så har du permanent skadet motoren før du rekker å stoppe den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.