Jump to content

Skrap,slip og lakkering av natet Merbau dørk i seilbåt

Capt.Yorgoz

Recommended Posts

Har et lite miniprosjekt på gang i min Columbie C86. Da den var ny ble det montert et meget pent og bra gulv i Merbau med nater.

Dette tror jeg ble gjort av et firma å er meget profesjonelt lagt. Nå er lakken slitt å det er på tide å fjerne lakk/skjere ned natene slipe å lakke det. 

Lakken som er brukt virker være meget slitesterk. Ser for meg at det er 2komponent. Bruker varmluftspistolen og tar små områder i gangen. Lakken må boble for at det skal la seg gjøre å skrape den av. Har en meget bra skrape

Tips til gjennomføring og hvilket produkt jeg skal bruke setter jeg pris på. 

20190120_204402.jpg

20190120_204027.jpg

20190121_235329.jpg

20190120_204422.jpg

20190121_232011.jpg

20190120_204003.jpg

20190121_231526.jpg

Hei-

Jeg er ny her inne, så finner ikke noe dato for innlegget dit.Men det er kanskje relevant fremdeles.

Jeg har vert fornøyd med "Ovatrol", har malt over mye rart med dette, uten noen dårlige reaksjoner.

Skrap av lakken, pusse med pusse maskin til du er fornøyd,  ovatrol 1 til det er "mettet" eventuelt Ovatrol 2

for et mer "lakkert" utseende. 

Lykke til (0

Er overbevist om å benytte meg av bestesort 2komponent lakk. Dette fordi det er hardt å være skipsgulv.

Hvilken type lakk skal jeg gå for? Ser Epifanes er mye omtalt.. 

Videre tenker jeg å driste meg til å hente meg en elektrisk høvvel å forsøke denne forsiktig frem. Gulvet er 20mm så det er mye å gå på.. 

Epifanes sin er god ja. Ønsker du rimeligere har også Biltema en rimeligere versjon, denne er også grei. Disse lakkene er litt ømfintlige for temperatur under påføring, så du bør ideelt sett vente til varmere vær eller ha varme stående på en god stund før lakkering slik at dørken har temperatur. 

Er dørken helt slett/plan? Når det gjelder fjerningen av den gamle lakken er lakkfres et godt verktøy. Koster litt, så hvis du kan få lånt eller leid deg en slik vil den lette jobben betraktelig, så lenge dørken er bein og jevn. Fordelen med lakkfres er at den er forholdsvis enkelt å jobbe med, den fjerner lite tre og i alle fall nyere typer støver så og si ikke så lenge du kobler på en støvsuger til maskinen. Gir et fint grunnlag for ytterligere plansliping, men siden lakken etter fresing er vekke vil slipeprosessen være enklere. 

Klart, du kan også prøve deg med elektrisk høvel hvis du har en slik, men den skal være svært god for gi like jevn overflate og ta like lite av treet som en godt innstilt lakkfres. Hadde blitt noe annet hvis du kunne tatt ut dørkene og jobbet med dem i benk, der får du bedre kontroll.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
  • 3 uker senere...

Da har prosjektet kommet frem til det definitivt morsomste. Det er klart for olje/lakk. 

Var på malerforetning i går å damen i kassa hadde tilsynelatende svært god peiling på lakk/olje. Hun var overbevist om at Owatrol D1/D2 ville fungere best til mitt prosjekt. Jeg lot meg overtale å tok med meg produktene hjem. Dette fordi jeg ble fortalt at hvis jeg ikke ble fornøyd med owatrol så kunne det lakkes over med Ravilakk. Da kan jo ingenting gå galt?!

Har enda ikke påført, men iløpet av helga skal dørken sauses inn med d1 i flere omganger. Noen invendinger? 

20190213_212959.jpg

20190213_213025.jpg

20190213_213021.jpg

20190213_213017.jpg

20190213_213003.jpg

Capt.Yorgoz skrev 1 time siden:

Var på malerforetning i går å damen i kassa hadde tilsynelatende svært god peiling på lakk/olje. Hun var overbevist om at Owatrol D1/D2 ville fungere best til mitt prosjekt.

Ble fint resultat av lakkfjerningen:thumbsup:

Når det gjelder dama i butikken tror jeg ikke hun helt har skjønt behovet ditt. Enten det eller så har hun ikke peiling/erfaring annet enn kurset hun var på hos leverandøren (har jobbet i jernvarebutikk selv, så vet hvor overfladiske enkelte malingskurs kan være).

D1 og D2 er en ypperlig kombinasjon til tre man ønsker impregnere mot fuktinntrengning og samtidig få en fin glans. Kan brukes på skott ombord, skrog og overbygg på trebåter, ja til og med dører/luker (så lenge lakken ikke får nevneverdig mekanisk slitasje). Men D2 er ikke godt egnet til dørk. D2 er en forholdsvis myk oljelakk som blir for myk til å tåle mekanisk slitasje over tid, slik som gange, både på sokkelesten og med sko. Blant annet på grunn av at D2 er såpass myk har den egenskapen at den holder glansen lenge i regn, sol og sjøsprøyt. Noe som medfører lengre vedlikeholdsintervaller f.eks. på skutesider og overbygg (trebåt). For all del, D2 vil jo bli noe hardere etter hvert, men først etter lang tid. Den første tiden vil du i verste fall kunne oppleve at sokkene lager merker i overflaten hvis du står i ro på samme sted en stund, og er ikke skoene spylt rene under vil du få riper rimelig kjapt. Skriver ikke dette for å dempe gleden ved at du tenker deg i gang med oljing og lakkering nå, men for å gi deg et velmenende råd. Velg en hardere lakk hvis du ikke ønsker ta jobben du nå har gjort mer enn nødvendig.

Til ditt prosjekt ville jeg ha brukt enten tokomponent ala Epifanes nevnt over eller den enkomponente Trestjerners gulvlakk, type oljebasert (finnes også i vanntynnbar versjon). Ravilakk kan brukes, men gulvlakken er beregnet til å tråkke på. Selv om ikke Trestjerners gulvlakk er en lakk dedikert til kun bruk i båt er den likevel brukt en del da det er en grei lakk med gode egenskaper.

Så lenge du ikke har problemer med fuktinntrengning inni båten er det heller ikke behov for å impregnere dørken med D1. Skulle du likevel velge å olje med D1 må du passe på å bruke en oljebasert lakk oppå, da fungerer det ikke med tokomponent. Vær obs på at D1 vil mørkne merbauen mer enn bare bruk av lakk (skulle du ønske beholde litt av det lyse preget overflaten har nå kan du velge Trestjerners vanntynnbar gulvlakk, den væter ikke overflaten i samme grad som oljebasert og tokomponente lakker vanligvis gjør, men er noe svakere mot slitasje).

Framtidig vedlikehold, hvis du går for tokomponent eller enkomponent lakk av den slitesterke typen, er en lett nedmatting av overflaten, avfetting og et nytt strøk med lakk. Går du for slitesterk lakk snakker vi om flere år før det blir behov for slikt vedlikehold, vel og merke ved «normal» bruk.

Eg har ingen erfaring med slik lakk, men lurer fælt på å teste det ut på rekkene ombord i nauticaten min. 

Er det noko som hadde fungert for deg mon tro?

http://www.cys.se/Meny/XtreemCoat

https://www.motorverksted.no/produkter/xtreem-coat/

trur da her er noko da samma:

https://www.toplicht.de/en/shop/yachtfarben-lack-oel-und-holzteer/coelan-bootsbeschichtung

Redigert av Steini (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...