Farnorth Startet 23.Januar.2019 Del på Facebook Startet 23.Januar.2019 Hvert år, midt ute i januar begynner spørsmålene å poppe opp i hodet mitt......... Om alt og intet. :-P Og her er en tanke med mange spørsmål...... Jordomseiling...... Vil en Bavaria, i tilsynelatende god stand, rundt 32/34 fot og rundt 2004/2005 mod tåle en seiltur rundt jorden? Ser det er en del slike båter til salgs........ Regner med at størrelsen teller mye her, men hvor liten båt kan man seile rundt jorden med, og fortsatt opprettholde en god sikkerhet? Er det båter innenfor Nok.200.000,- som kan klare jobben med å seile rundt jorden? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 32 fot går fint. Snakker av erfaring. Mer plass øker komforten, men også kravet til budsjett. Kjør på. Sitér dette innlegget Link to post
Farnorth Svart 23.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Kult!! :-) Hvilken båt seilte du med? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Skulle jeg nå først dra på jordomseiling hadde jeg vel spandert mer en et par hundrede tusen på båt. Utgiftene til en slik tu er vel fort en mil i åtet uansett. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Ormen Stutte var bare 22 fot, men den kom seg nå til karibien med 3 mann likevel. Hvordan komforten var er en annen sak. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pacuare Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Ja, en Bavaria på 32 fot vil fint klare en jordomseiling. Vesentlig mindre båter har klart det. Sikkerhetsmessig er det få bekymringer, en statistikk jeg leste over ulykker på joromseiling var trafikkulykker klart mest vanlig. En bra vedlikeholdt båt og evne til å løse problemer underveis så er man trygg nok. Komfort øker med størrelse, så jeg ville gått for 40-45 fot, men det krever ett mye større budsjett. Sitér dette innlegget Link to post
Farnorth Svart 23.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 HUff, ja...... du sier noe der..... Mye penger...... Sitér dette innlegget Link to post
Farnorth Svart 23.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 40-45 fot ja....... Det er stort det. Men skjønner at komforten blir vesentlig bedre. Og man kan kanskje beholde "husfreden" med større båt også....? Ikke dumt det heller..... :-P Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 (redigert) Bårdp skrev 7 minutter siden: Skulle jeg nå først dra på jordomseiling hadde jeg vel spandert mer en et par hundrede tusen på båt. Utgiftene til en slik tu er vel fort en mil i åtet uansett. På en 32 fot båt som reiser på budsjett er regnestykket ditt spinnvilt. Men på en 40 fots båt som bruker penger der de har lyst har du rett. Skal en reise billig må en være billig til å gjøre det fra dag 1. Redigert 23.Januar.2019 av pacuare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Farnorth skrev 3 minutter siden: 40-45 fot ja....... Det er stort det. Men skjønner at komforten blir vesentlig bedre. Og man kan kanskje beholde "husfreden" med større båt også....? Ikke dumt det heller..... :-P For å beholde husfreden er det viktigere å ha økonomi til å gjennomføre. 40-45 fot er ikke veldig stort på havet, venner seg raskt til størrelsen. Bedre å gjennomføre med 32 fot enn å ikke klare å starte da en ikke har råd til stor båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 En kan nokk komme billigere fra det en en mil i året om alt går på budsjett. Men du verden hvor mange som har lagt i vei og har måttet avbryte halvveis nå pengene tok slutt. Er nokk en del kostnader på en slik tur ikke alle har tatt med i sine budsjetter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Om jeg skulle gitt meg ut på jordomseiling så hadde vel fokus vært på kostnader, slik at jeg kunnhe seilt lengst mulig før jeg måtte hjem igjen. Og da er størrelse på båt en vesentlig faktor. Driftskostnader, vedlikehold, havneavgifter mm øker dramatisk med større båt. Jeg ville prøvd å holde meg til 32 fot eller mindre, da er det plass nok uten at alt koster skjorta. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Farnorth Svart 23.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Utrolig hva man ikke tenker på selv..... Takk for gode kommentarer, argumenter og vinklinger. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Farnorth skrev 34 minutter siden: Kult!! :-) Hvilken båt seilte du med? Da må du lese tråden til Euklid, en av de beste her på forumet :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Farnorth Svart 23.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 WOW!!! Håper det var så bra som det jeg drømmer om!!! :-) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 index skrev 15 minutter siden: Driftskostnader, vedlikehold, havneavgifter mm øker dramatisk med større båt. Jeg ville prøvd å holde meg til 32 fot eller mindre, da er det plass nok uten at alt koster skjorta. Hvis en har kostnader på havneavgifter reiser en ikke på budsjett. Vanlig å bruke havner i Europa for uerfarne, men etterhvert ankrer en alle steder. Bare å begynne å ankre med en gang, til og med i Norge. Tråden til Eukild er verd å lese uansett om en planlegger tur eller ikke. Veldig bra skrevet. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 En mill i året? Altså over 2.700,- per dag? Ja, muligens om en utelukkende lever av champagne og russisk kaviar underveis, ligger permanent i marina og har en båt de fleste bare kan drømme om. Du kan fint kutte millionen i tre, og klare deg helt fint. Tviler på at 99% av de som seiler jorda rundt ikke er i nærheten av en mill per år. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Farnorth Svart 23.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Godt å høre!!! Nå fikk drømmen en ny giv!! :-) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 (redigert) Det er mange små (og billige) båter som har kommet seg fint rundt jorda. En del av dem har gitt ut bøker. Den mest kjente er «Sorgenfri», men også en del i nyere tid. Google "jordomseiling blogg", så finner du mye rart av alle størrelser, budsjett og prosjekter (f.eks. «Milla»). Redigert 23.Januar.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Farnorth Svart 23.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Godt tips!!! :-) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Nå har jeg ingen erfaring fra jordomseiling, men jeg ville tro at en båt med bedre stabilitet, og ikke så flat bunn ville være bedre egnet til jordomseiling enn en Bavaria 32 for eksempel. https://www.yachtingmonthly.com/yacht-reviews/understand-boat-statistics-30154 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 pacuare skrev 32 minutter siden: Hvis en har kostnader på havneavgifter reiser en ikke på budsjett. Noen steder har en ikke noe valg. Uansett, poenget var at kostnadene øker dramatisk med større båt. Så jo mindre båt man kan klare seg med, desto lengre har man råd til å seile. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pacuare Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 shipahoy skrev 23 minutter siden: Nå har jeg ingen erfaring fra jordomseiling, men jeg ville tro at en båt med bedre stabilitet, og ikke så flat bunn ville være bedre egnet til jordomseiling enn en Bavaria 32 for eksempel. Her sammenligner du pærer og bananer. En Bavaria 32 har vel en størrelse som en 40 foter fra tiden Contessaen ble designet. Flatbunnet er en fordel da 95% av seilingen er vind aktenfor tvers, mye bedre seilegenskaper på Bavariaen når vind kommer bakfra. Og hvis en ikke klarer å leve med stabilitetsdiagrammet til Bavariaen velger en å være hjemme fordi livet på havet er for farlig. Det skal sies at jeg aldri har seilt en Bavaria, så vet lite om de. Min erfaring med Bavaria er å sitte i cocpiten under biminin og drikke hvitvin. Til det fungerte båten fortreffelig. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Har hatt Bavaria 40AC i 8 år. Bavaria er like bra som det meste av andre båter og stabilitet og seilegenskapene er helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 (redigert) pacuare skrev 24 minutter siden: Her sammenligner du pærer og bananer. En Bavaria 32 har vel en størrelse som en 40 foter fra tiden Contessaen ble designet. Flatbunnet er en fordel da 95% av seilingen er vind aktenfor tvers, mye bedre seilegenskaper på Bavariaen når vind kommer bakfra. Og hvis en ikke klarer å leve med stabilitetsdiagrammet til Bavariaen velger en å være hjemme fordi livet på havet er for farlig. Det skal sies at jeg aldri har seilt en Bavaria, så vet lite om de. Min erfaring med Bavaria er å sitte i cocpiten under biminin og drikke hvitvin. Til det fungerte båten fortreffelig. Det var meningen å sammenligne pærer og bananer, for begge kan brukes til jordomseiling Jeg ville valgt båt ut fra de 0.1% av seilingen som er i drittvær, og ikke de 95% med vind aktenfor tvers, men det er mitt valg. Jeg trenger ikke å være hjemme selv om jeg ikke vil på jordomseiling med en Bavaria 32. Gleder meg både til å sitte under biminien i en Bavaria i Middelhavet i sommer, og til å seile rundt i Ryfylke med båten min som har stabilitetsdiagram som vist under Redigert 23.Januar.2019 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.