Jump to content

Bavaria eller andre båter for jordomseiling...?

Farnorth

Recommended Posts

Hvert år, midt ute i januar begynner spørsmålene å poppe opp i hodet mitt......... Om alt og intet. :-P

Og her er en tanke med mange spørsmål...... Jordomseiling......

Vil en Bavaria, i tilsynelatende god stand, rundt 32/34 fot og rundt 2004/2005 mod tåle en seiltur rundt jorden?

Ser det er en del slike båter til salgs........

Regner med at størrelsen teller mye her, men hvor liten båt kan man seile rundt jorden med, og fortsatt opprettholde en god sikkerhet?

Er det båter innenfor Nok.200.000,- som kan klare jobben med å seile rundt jorden?

Ja, en Bavaria på 32 fot vil fint klare en jordomseiling. Vesentlig mindre båter har klart det. Sikkerhetsmessig er det få bekymringer, en statistikk jeg leste over ulykker på joromseiling var trafikkulykker klart mest vanlig. En bra vedlikeholdt båt og evne til å løse problemer underveis så er man trygg nok. Komfort øker med størrelse, så jeg ville gått for 40-45 fot, men det krever ett mye større budsjett.

Bårdp skrev 7 minutter siden:

Skulle jeg nå først dra på jordomseiling hadde jeg vel spandert mer en et par hundrede tusen på båt. Utgiftene til en slik tu er vel fort en mil i åtet uansett.

På en 32 fot båt som reiser på budsjett er regnestykket ditt spinnvilt. Men på en 40 fots båt som bruker penger der de har lyst har du rett. Skal en reise billig må en være billig til å gjøre det fra dag 1.

Redigert av pacuare (see edit history)
Farnorth skrev 3 minutter siden:

40-45 fot ja....... Det er stort det. Men skjønner at komforten blir vesentlig bedre. Og man kan kanskje beholde "husfreden" med større båt også....? Ikke dumt det heller..... :-P

For å beholde husfreden er det viktigere å ha økonomi til å gjennomføre. 40-45 fot er ikke veldig stort på havet, venner seg raskt til størrelsen. Bedre å gjennomføre med 32 fot enn å ikke klare å starte da en ikke har råd til stor båt.

Om jeg skulle gitt meg ut på jordomseiling så hadde vel fokus vært på kostnader, slik at jeg kunnhe seilt lengst mulig før jeg måtte hjem igjen. Og da er størrelse på båt en vesentlig faktor. Driftskostnader, vedlikehold, havneavgifter mm øker dramatisk med større båt. Jeg ville prøvd å holde meg til 32 fot eller mindre, da er det plass nok uten at alt koster skjorta.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 15 minutter siden:

Driftskostnader, vedlikehold, havneavgifter mm øker dramatisk med større båt. Jeg ville prøvd å holde meg til 32 fot eller mindre, da er det plass nok uten at alt koster skjorta.

Hvis en har kostnader på havneavgifter reiser en ikke på budsjett. Vanlig å bruke havner i Europa for uerfarne, men etterhvert ankrer en alle steder. Bare å begynne å ankre med en gang, til og med i Norge. 

Tråden til Eukild er verd å lese uansett om en planlegger tur eller ikke. Veldig bra skrevet.

En mill i året? Altså over 2.700,- per dag?

Ja, muligens om en utelukkende lever av champagne og russisk kaviar underveis, ligger permanent i marina og har en båt de fleste bare kan drømme om.

Du kan fint kutte millionen i tre, og klare deg helt fint. Tviler på at 99% av de som seiler jorda rundt ikke er i nærheten av en mill per år.

Det er mange små (og billige) båter som har kommet seg fint rundt jorda. En del av dem har gitt ut bøker. Den mest kjente er «Sorgenfri», men også en del i nyere tid. Google "jordomseiling blogg", så finner du mye rart av alle størrelser, budsjett og prosjekter (f.eks. «Milla»).

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
pacuare skrev 32 minutter siden:

Hvis en har kostnader på havneavgifter reiser en ikke på budsjett.

Noen steder har en ikke noe valg. Uansett, poenget var at kostnadene øker dramatisk med større båt. Så jo mindre båt man kan klare seg med, desto lengre har man råd til å seile.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
shipahoy skrev 23 minutter siden:

Nå har jeg ingen erfaring fra jordomseiling, men jeg ville tro at en båt med bedre stabilitet, og ikke så flat bunn ville være bedre egnet til jordomseiling enn en Bavaria 32 for eksempel.

Her sammenligner du pærer og bananer. En Bavaria 32 har vel en størrelse som en 40 foter fra tiden Contessaen ble designet. Flatbunnet er en fordel da 95% av seilingen er vind aktenfor tvers, mye bedre seilegenskaper på Bavariaen når vind kommer bakfra. Og hvis en ikke klarer å leve med stabilitetsdiagrammet til Bavariaen velger en å være hjemme fordi livet på havet er for farlig.

Det skal sies at jeg aldri har seilt en Bavaria, så vet lite om de. Min erfaring med Bavaria er å sitte i cocpiten under biminin og drikke hvitvin. Til det fungerte båten fortreffelig.

pacuare skrev 24 minutter siden:

Her sammenligner du pærer og bananer. En Bavaria 32 har vel en størrelse som en 40 foter fra tiden Contessaen ble designet. Flatbunnet er en fordel da 95% av seilingen er vind aktenfor tvers, mye bedre seilegenskaper på Bavariaen når vind kommer bakfra. Og hvis en ikke klarer å leve med stabilitetsdiagrammet til Bavariaen velger en å være hjemme fordi livet på havet er for farlig.

Det skal sies at jeg aldri har seilt en Bavaria, så vet lite om de. Min erfaring med Bavaria er å sitte i cocpiten under biminin og drikke hvitvin. Til det fungerte båten fortreffelig.

Det var meningen å sammenligne pærer og bananer, for begge kan brukes til jordomseiling :wink:

Jeg ville valgt båt ut fra de 0.1% av seilingen som er i drittvær, og ikke de 95% med vind aktenfor tvers, men det er mitt valg.

Jeg trenger ikke å være hjemme selv om jeg ikke vil på jordomseiling med en Bavaria 32. Gleder meg både til å sitte under biminien i en Bavaria i Middelhavet i sommer, og til å seile rundt i Ryfylke med båten min som har stabilitetsdiagram som vist under :cool:

StabilitetIF.png

Redigert av shipahoy (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...