Jump to content

Bavaria eller andre båter for jordomseiling...?

Farnorth

Recommended Posts

Euklid skrev On 23.1.2019 at 17.35:

Synes ikke 200k i året høres helt feil ut med en liten båt og to stykker ombord, så sant båten ikke trenger de helt voldsomme oppgraderingene underveis. Livet er billig når det er langt til butikken, en ligger for anker og lager sin egen mat. Greit å ha litt margin i tillegg for å fikse det som bryter sammen.

bla og osv.....

Ohoy løfter en gammal post her.

Din egen tråd er så lang :-)  at jeg sliter med å søke meg fram til om det var noen spesifikk post om budsjett men har dere ført noen oversikt på maten.
Jeg tenker her på når det sies at det er dyrt med mat på steder i verden, er det oftest kjøttet som drar avgårde med pengene eller er "alt" så himla dyrt ? (Fra Karibien  og videre altså).

Vi spiser ikke kjøtt så prøver å filosofere litt på matkostnaden og lurer på om hvis vi snakker Stillehavet til og med NZ er det sånn at ALT er svindyrt eller er det ofte kjøttet som stikker av med mye av pengene

pacuare skrev for 15 timer siden:

I Stillehavet er veldig mye grønnsaker importert. Alt som ikke er lokalt produsert er dyrt. Så det er ikke bare kjøtt som er dyrt. Fyll båten i Panama. Det er definitivt veldig mye billigere. 

Begynte å føle det var en litt rar sak å spørre om :-)
Så konklusjonen er at oliven, bønner, linser og grønnsaker, korn og egg osv også er svinaktig priset, ikke en overvekt på høy kjøttpris som får budsjettet til å dra avgårde. God info tusen takk

I fransk Polynesia synes jeg det aller meste var dyrt. Handlet på supermarkeder. Men lokalt produserte ting var ikke galt. Husker ikke prisen på egg men var sikkert billig. Lenger vest var det lokale markeder som var greit priset. Ikke alle steder det fristet å kjøpe kjøtt. 

ikke billig, men det er alkohol og uteliv som skiller økonomisk. Lever en økonomisk går det ikke veldig mye penger. Det er et herlig område å seile i. 

• 2 uker senere...

On 12/20/2020 at 11:11 AM, Enzo said:

Din egen tråd er så lang :-)  at jeg sliter med å søke meg fram til om det var noen spesifikk post om budsjett men har dere ført noen oversikt på maten.

Har ikke ført så veldig oversikt over noe som helst, men i utgangspunktet vil jeg nok mene at det er slik at det meste er dyrt der ting først er dyrt – det er logistikken og manglende konkurranse som gjør at prisene blir høye. Men varer og merker som er importert spesielt for tilreisende eller jålekopper er jo ganske mange hakk dyrere enn det de lokale holder seg med – insisterer du på å spise importerte epler på Marquesas når det flommer over av pamplemousse, stjernefrukt og papaya blir det dyrt. Uansett er kjøtt er dyrere enn ris, løk og bønner, og selv på relativt dyre steder er det begrenset hvor dyr billig mat blir.

I Fransk Polynesia er mye dyrt, men en del andre ting veldig billige, fordi de er tungt subsidiert. Baguetter er nesten gratis, sammen med en litt mystisk ost som av uvisse grunner kan oppbevares romtemperatur i månedsvis (og smaker deretter), om jeg husker rett var hel frossen kylling og lammelår også blant de utvalgte varene med rød prislapp og veldig lav pris. En hel del annen basismatvarer var i samme kategori. Det er et ganske stort skille mellom småøyer rundt i Fransk Polynesia og de mer befolkede Selskapsøyene. Maten er ikke billig i Papeete, på Huahine eller Raiatea, men det er en helt annen verden enn de fjerntliggende øyene, med ganske store supermarkeder. Spesielt på Marquesas var vi litt selektive i hva vi kjøpte, mens vi handlet mye bra mat på Tahiti og de andre Selskapsøyene.

På andre Stillehavsøyer varierer det, primært er prisene et resultat av folketall og hvor utviklet stedet er. Galapagos har ikke så mye, der det som gror lokalt ikke koster så mye, mens det som er importert for turister er svindyrt (og stort sett kun tilgjengelig på Santa Cruz). På Tonga fikk vi kjøpt mye gode lokale grønnsaker til en lav pris, samme gjelder Fiji – skjønt det var litt vanskeligere der etter at en voldsom syklon hadde dratt med seg de fleste frukttrærne noen måneder før vi kom. Før vi kom til Vanuatu halte jeg opp vanvittig mye gullmakrell som vi byttet bort mot en del grønnsaker – aner ikke hva maten koster der, men jeg tror han som fikk fisken var fornøyd. New Caledonia er moderne, men ikke direkte billig.

Mye er billig i Panama, så det er ingen dårlig idé å fylle så det monner der. Tollerne i Fransk Polynesia har fått med seg at dette er et fenomen og har i alle fall tidligere vært glade i å inspisere spritbeholdningen hos seilere – det året vi var der fantes det ikke tollbåt, ryktene ville ha det til at de hadde drukket av lasset på vei tilbake til Tahiti og endte opp på et rev – sannhetsgehalten i den historien er uviss. En båt vi seilte med hadde planen klar: de var tre ombord og beregnet å bruke 6 måneder fra Panama til New Zealand. Tørsten skulle slukkes med fire øl om dagen per nese, så da ble det handlet 4 x 3 x 6 x 30 = 2160 bokser øl ... av alkohol kjøpte vi primært vin, mener det var $2,5 per liter vi betalte.

Rent generelt: Norge har ikke akkurat lave priser på mat, og folk klarer seg på veldig mye mindre enn vi er vant med i de aller fleste stedene dere skal seile til. Så hvis man er villig til å legge om kosten til det som er billig der man er og ikke spiser og drikker ute alt for ofte trenger det ikke bli så alt for dyrt. Tror det er tilværelsen på seilerpuber som kan bli ganske dyre for en del, samt at mange liker å holde på de vanene de har – selv om det fører til at maten blir tre-fire ganger så dyr som den trenger å være.

Det som virkelig kostet penger for oss i Stillehavet var vedlikehold av båt inkludert import av noen deler, diverse aktiviteter inkludert vedlikehold av dykkerflasker (i Papeete, fra en fyr som primært drev med superyachter ... det var ikke direkte billig). Det gikk noen kroner på mat også, men ikke noe voldsomt mye mer enn andre steder.

Nesten det eneste jeg har kommet over som er tullete dyrt er øyer i Karibien der så godt som alt er tilrettelagt for seilere. Det går fint an å handle på Trinidad, Grenada eller de franske øyene, men på småsteder som lever av amerikanere med dårlig tid og glødende kredittkort er prisene av og til ganske koko.

• 4 måneder senere...
S/Y Emma skrev On 23.1.2019 at 13.07:

En mill i året? Altså over 2.700,- per dag?

Ja, muligens om en utelukkende lever av champagne og russisk kaviar underveis, ligger permanent i marina og har en båt de fleste bare kan drømme om.

Du kan fint kutte millionen i tre, og klare deg helt fint. Tviler på at 99% av de som seiler jorda rundt ikke er i nærheten av en mill per år.

bra sagt, det er ikke noe ant land i verden med det dyrebar båter i så dyrebare båt plasser som brukes for burge grilling i helgen.... det gjør vond å se.....jeg prøver å finne en eller 2 partner for å deler en lang tur, sån at man kan gå filosofisk og fysisk til verk. sjømannskap er verdt en mil, for at da kan man seil en båt rundt i verden, uavhengig av hva dyrt det måtte være. jeg har set ungdom som kom direkte fra Guadeloupe til Norge som det var smør på brød. ingen planlegging, ingen, dyre utstyr, ingen utstyrt teknisk sett, på en gammel bostrom31 i være og vind. 

den gikk fysisk og filosofiske til verk. 

den enkleste er ofte det beste. 

trygghet kan ikke kjøpes ut på sjø, med så store båt når man klar ikke en gang bytte til fokk i være og vind... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...