Jump to content

Bytte motorer med seildrev Maxi 77 -hvilken motor?

mons

Recommended Posts

Sjøspeiderne i Søgne har to stk Maxi 77. Orginal MD5 fra forrige årtusen med litt grodde topper i begge båtene.

De funker bra, men er 2-3 ganger så gamle som speiderne om bord og stopper nok underveis en dag.

Har flere alternativer for mer driftssikker motor og tenker at det er sunt å bytte drevet også.

https://www.yanmardeler.no/produkt/yanmar-marine-motorer/1-sylindret-motor/yanmar-1gm10c-sd20

Komplett Yanmar ensylindret med seildrev 9 hk for 75 000,-. Nok krefter, men bråker og rister den mye?

Er det en bra motor?

Beta 14 er en mulighet, men den finner jeg ikke priset i Norge på nett. https://betamarine.no/motorer/beta_marine_seildrev/

Noen som har erfaringer med den?

Nanni har heller ikke priser på nett, men jeg har sendt en forespørsel. Finner ikke seildrev på hjemmesiden, men har lest om det tidligere.

Fra Volvo er alternativet en 13-hester og prisen ligger over 80 000 med drev. De pleier å ha kampanjer med innbytte som reduserer prisen ca 10 000 kr

Tar gjerne imot gode tips om motorer, kampanjepriser osv.

Installasjonen skal ungdommene gjøre selv som opplæring.

Mons

Mons

Har erfaring med bytte fra MD5 til Beta 14, men da med aksel. Mitt førsteinntrykk var at den gamle grønne laget en mer allright lyd, men at den nye røde var adskillig sterkere og jevnere. Beta 14 og Nanni 2.14 er begge basert på samme Kubota-motor. Har også hatt en båt med Nanni 2.14 og jeg opplevde dem som identiske, med unntak av Betamotorens syrefaste eksosbend, fleksible kobling og oljesump-pumpe. Prisen endte opp på feil side av 100k inkludert montering. Fikk tilbud om å bare kjøpe motoren på pall. Husker ikke hva importøren skulle ha for det, men i retrospekt ville jeg nok ha montert motoren selv og spart meg frustrasjonen med "fagfolka" på slippen. Ser også ut som at Beta kan leveres med adapter for volvo seildrev.

Ser at adaptere til eksisterende drev ikke koster mange lappene. Drevene vi har er ikke mye korrodert og oljen er helt fin, så kanskje man kan satse på at de holder 10-15 år til? De er ca 35 år nå, og jeg er prinsippielt litt skeptisk til maskiner som har stått i saltvann i 50 år.

Det må imidlertid ha vært usedvanlig god kvalitet når disse ble laget for en evighet siden.

Mons

mons skrev 27 minutter siden:

Det må imidlertid ha vært usedvanlig god kvalitet når disse ble laget for en evighet siden.

Alle disse drevene, enten de heter det ene eller det andre, er laget av ZF i Italia. Og de holder svært høy kvalitet. Dersom man holder øye med anoder og tetningsringer er de nærmest evigvarende. Sist jeg var i kontakt med Nogva ble Nanni maskiner enten levert med gearkasse eller adapter til Volvo drev. 

Ja burde ikke sjøspeidere fra Søgne ha Mandalmotorer ? 

En reinhekla Marna-motor var det ikke, kontruksjonen var VP

Volvo Penta MB 10A derimot var en reinhekla Marna-motor

det var derfor Marna beholdt MB10 og VP beholdt 5 

etter ‘skilsmissen’, det er vad jeg hørt

S/Y Gunga Din

Absolutt ett alternativ, da mine foreldrer kjøpte sin 77a ny 1975, fikk de faktisk anbefalt av Pelle P AB, att kjøpe den med påhengsmotor, hvis man hadde planer om litt regattaseiling.......(som kuriosa....båten kostet ny 1975.....48 850 SEK...tror faktisk jeg har utstyrsprislisten liggandes....husker selgern sa, det ende ekstra fra den listen, som man virkligen trenger er sprayhooden, ....anners regner det inn i båten :giggle:)

unnskyld avsporingen mons !

ett annet alternativ...hold liv i VP 5A’ene 5-10 år til......det skjer mye på el/batteri-fronten

http://www.electro-mobile.se/produkt/batmotorer-s-drev/

s-pic_c.jpg

Reservedeler og motorer til 5A finnes fortsatt komplett motor ferskvann 12000 sek

https://www.blocket.se/goteborg/VP_MD5_med_S_drev__sotvattenkyld_81679452.htm?ca=15&w=3

S/Y Gunga Din

Vi har prøvd med påhengs. Det funker etter vårt skjønn bra til å komme inn og ut fra havn, men trivsel og sikkerhet kan ikke sammenlignes når vi hvert år framover regner med at de skal på turer på nærmere 100 nm.

Som sikkerhetsdetalj fungerer ikke påhengsen hvis sjøen blir for grov, og da har heller ikke noen noe å gjøre på utsiden av rekka for å betjene motoren. Støy og brannsikkerhet er også viktig.

Vi leter ikke etter styggvær med Maxiene (hender vi gjør det med skøyta), men i sommer er det aktuelt å krysse Risør-Strømstad med Maxier, og da er man så lenge utpå at man må forutse en uventet tordenbyge med svært kraftige vindkast underveis.

Elmotor ser artig ut, men strøm er en mangelvare når vi drar på tur.

Viktig moment oppi dette er at vi har en del ungdommer som er overmodne for oppgaven med å bytte motor og noen som kan lære dem det.

Det er viktig at aktive ungdommer får voksne oppgaver så ikke idretten eller annen elendighet tar de ;-)

Bådhuse vårt er nesten helt klart med godt utvalg av verktøy og vi regner med å kunne sette båtene rett utenfor porten.

Gjenstår egentlig bare å velge løsning og finne etpar sponsorer..

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Beta og Volvo har nå levert svært gode priser, og vi tar et eget gruppeting (nesten ekstraordinært årsmøte) neste onsdag og bestemmer om og i tilfelle hvilken motor vi bytter til.

Båtsesongen for de små seilbåtene avsluttes derved og båtene settes på land for motorbytte rett over helga.

Satser på å få satt de med bakenden helt imot porten på det nye båthuset vårt. Da kan vi lage tak fra overkant på porten og fram til mastene samt trapp direkte fra portåpningen slik at det blir trivelig å arbeide ombord og kort vei til verktøy ol.

Viktig for at det skal være gjennomførbart for ungdommene å bytte motorer.

Hvis det er noen motorkyndige pensjonister el som har lyst på litt hobby i vinter er de velkommen.

Mons

Det ble etter avstemning valgt Volvo, og riktige braketter er med i tilbudet. 

I dag ble det bygget ett mønetak over begge båtene, og det er platting imellom båtene med trapp opp rett fra porten i sjøbua.

Usikker på om motoren går opp luka hvis vi fjerner drevet først eller om den må inn (framover), men det finner vi ut av.

Mons

• 5 måneder senere...

Hei

Jeg fikk spørsmål om hvordan det gikk med motorbyttet.

Det er mye arbeid å renovere motorrom, legge nytt elanlegg og montere nye motorer.

Ungdommene har hatt mange kvelder med sosialt og relativt effektivt arbeid. Motorene ble løftet ut ved hjelp av løpekatt og fireskjært bomskjøte hengt opp på bjelke levert gratis av Søgne Stål. Samme metode for å sette inn de nye.

Båtene sto med bakenden mot porten på båthuset og var kledd godt inne slik at vi arbeidet tørt og vindstille. Betydde mye at vi kunne gå rett fra rekka og over på gangvei inn i sjøbua.

Gamle motorer og elektro ut. Ny motorromsisolasjon og kabling. Nye drev passet rett inn. Måtte bore etpar skruehull og gjenge i glassfiberen.

De nye volvoene var litt høyere enn de gamle, så vi måtte forhøye motorkassa ca 5 cm. I tillegg måtte vi skjære bort et stykke fra luka på dekk og litt opp på framveggen for å få plass. Øvrebø vg skole ordnet passende beslag i syrefast som vi skrudde på som et ekstra trinn.

Monterte antihevert og ny bunnplate. Måtte justere hullene i de nye motorfestene litt. Monterte 20 l varmtvannsbeholder under det innerste rommet i kjøkkenbenken.

Monterte ny vask med dobbelt gassbluss, men har ikke koblet opp gass enda.

Båtene går ca 7 knop på behagelig turtall med fast propell. Resten av motorkraften får være til sleping eller mye vær rett imot.

Vanntanken er varm etter 10-15 min og representerer et kvantesprang innenfor hygiene der vi tidligere varmet vann på  farlig rødsprit.

Båtene har vært på 14 dager seilas til Strømstad. Mistet en propell i Grimstad av uforståelig grunn. Brukte locktite på låseskruen og propellen ble sjekket ekstra underveis pga et tau på feil plass.. Karl i dykkerklubben fant den gamle med mutter to dager senere på Maløya

Søgne motorservice ordnet ny i ekspressfart fra Belgia og den ble montert av dykker i Kragerød før overfarten til Sverige samme kveld.

Gjenstår litt finarbeid og montering av gass, men vi er svært fornøyd.

Sjøspeiderene på Flekkerøy overtok den ene motoren med drev ettersom de har tre båter med slikt oppsett.

Den andre står for salg i sjøbua. Roverne truer med å montere den i en Vg jolle og lage framdrift på ei båttralle tilneste 17 mai hvis den ikke blir solgt før det.

Morten i Søgne Motorservice har stått på pinne for oss hele veien og vi er derfor svært glad for at vi kjøpte motor med lokal forhandler. Takk til Morten.

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...