Jump to content

Etterkalkyle av reelle båtkostnader - Bonus V

Bonus

Recommended Posts

Vi kjøpte Bonus V i April 2009 og solgte den i August 2018. Abstinensen er fortsatt voldsom og ser ikke ut til å gi seg med det første .... :sweat:

Jeg har brukt litt ledig tid på å gå gjennom regnskap og kvitteringer for hva vår kjære Bonus V reelt kostet oss i den tid hun var i vårt eie. Er nok et antall småutgifter som ikke er tatt med, men oversikten skal ikke være langt fra sannheten.

655174608_BonusV-kostnadskalkyle.jpg.d1047796fa4c552b2b1159ba73ced8a6.jpg

Redigert av Bonus (see edit history)

Artig at du fortsatt har abstinenser etter å ha satt opp det regnestykket der. Du kan gjøre mye annet artig for 18.000,- I måneden I stedet for å ha båt...

Jeg har ikke regnet på mitt båthold, mne siden jeg er avhengig av båt til og fra bolig/jobb så har det lite for seg annet enn for å evaluere løsninger. Men jeg ligger neppe langt unna en tiendedel av ditt oppsett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
navid skrev 1 time siden:

... Lurer på nedskrivingen på 55.300,- pr mnd, vil det si at du fikk nesten 500.000,- mindre for båten da du solgte den?

Det er riktig antatt ja. Båten var ny i 2006 og hadde en eier fram til vi kjøpte den, særdeles pent brukt, i 2009. Så, avskrivningene jeg har ført opp er kronedifferansen mellom hva vi fikk i 2018 og hva vi ga i 2009. Uten inflasjonsjustering. Kunne selvfølgelig kalkulert inn det også, men jeg valgte å la være.

Redigert av Bonus (see edit history)

Innså nettopp at det er på tide å skaffe seg kraftigere biteskinne og større vaselinboks :lol:

å sette opp et slikt regnestykke er noe jeg alltid har sagt jeg skal gjøre den dagen jeg vil overbevise meg selv om at det er på tide å gi seg.

Ellers synes jeg tallene er relativt snille og nøkterne. Båtplass i sommersesongen kan fort bli 10-30.000,- til (30,5 for min del).   

Man kan også legge til oppgraderinger og div duppeditter . 

Du har heller ikke tatt med kapitalkostnader og basert regnestykket på at du nå har hoppet av karusellen.  

Som vi pratet om på tlf, om du skulle fortsatt båtlivet i samme sjanger og byttet ut båten med en ny, 3 år gammel tilsvarende båt hadde du også måttet hoste opp 1-1,5 mill till og så sett pengene fly enda fortere ut av vinduet.  

En ting er sikkert; det er dyrt å eie en nyere, større motorbåt om man er ærlig med kostnadene som du er her.  De fleste (meg inkludert) tror jeg fortrenger dette i større eller mindre grad.  

Men man lever bare 1 gang :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

5 minutes ago, Bonus said:

Jepp, ingen større havarier eller reparasjoner bortsett fra et gjennomslag i en eksosmanifold en gang. Kostet ca. 30.000 og er glemt medtatt ... :smiley:

Båtfolk har kronisk dårlig hukommelse.  

Husker noe om nytt propellsett / vulking.  Skal jeg la være og nevne  ny 16” plotter og radar :giggle:

og du har vært særdeles heldig/ flink da dere ikke har hatt mer reparasjoner/ utgifter på 10 år ?

Mvh. SAP

Joda SAP, hukommelsen er vel ikke slik den var en gang FØR båtlivet startet. Jeg har lett litt dypere i arkivet (og hukommelsen og funnet litt flere kvitteringer fra oppgraderinger og reparasjoner. Fortsatt er "småting" ikke med

Medtatte oppgraderinger:

• Oppgradering av navigasjonselektronikk (kartplotter, kartplotterbetjening, VHF) - gjort selv

• Nytt musikkanlegg - gjort selv

• Skilletrafo - gjort selv

• TV - gjort selv

• Oppgraderingskampanjer motorer og drev - VP verksted

Medtatte reparasjoner:

• 2 sett nye propeller pga. slipp i vulkanisering - gjort selv

• Gjennomslag i eksosmanifold - VP verksted

• Skifte av styresylindere og styreslanger - gjort selv

• Brudd i rorwire til autopilot - VP verksted

• Skifte av brennkammer til dieselvarmer - verksted

Her er oppdatert kalkyle:

387821722_BonusV-kostnadskalkyle-1.jpg.f3e9c94ee9c99e42c7a9f0895353fafc.jpg

Marida skrev 5 minutter siden:

Dette var skikkelig ufint Bonus:wink:. Denne må for all del ikke vises til fruen, da er jeg ferdig.

PS Blir det noen ny båt?

Neida, dette blir selvfølgelig mellom oss, @Marida :pray:

Det blir nok ingen ny båt, Marida. Litt av hensikten med å legge ut dette var også å fortelle at å holde en moderne båt med to drivlinjer og drev er kostbart og krever en brukbar og varig inntektstrøm for å kunne gi lave skuldre og kos. Vi tar ut pensjon idag, både fruen og jeg, og da greier ikke vi å forsvare denne type båthold. Og, meg bekjent, bonusordningene til NAV er ikke mye å skryte av ... :lol:.

Det som nok var hovedgrunnen til at vi gikk ut av dette båtlivet nå, var den følte økende risikoen for større maskinskader. Vi hadde motorskadeforsikring, men den vi hadde (og jeg tror ikke det finnes noen som går lenger ...) opphørte etter 15 år. Da er hele risikoen over på deg selv. Hadde vi fortsatt hatt gode lønnsinntekter (og bonuser ...), så hadde vi nok fortsatt noen år til. Men, det båtholdet jeg har forsøkt å skissere her er nok ikke for pensjonister.

Morsomt skremmende regnestykke

jeg kan legge til at dere kjøpte båten billigere enn vi fikk i innbytte for den da vi kjøpte ny NordWest 420 ?

Og vårt tap fra nypris var heller ikke litet. Hva gjør man ikke for å ha en fornøyd familie... ??

Men somrene med de båtene ville jeg ikke vært foruten :cheers:

Prøv å utstyre en båt for jorda rundt :eek:  da trenger man finansiell alzheimer :lol:Velutviklet sådan. Men den dagen man passerer Kapp Horn i drittvær er det sikkert ikke dit tankene går ? 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Er det bare jeg som ikke finner rentekostnader i regnestykket? Har man lånt penger så er det vel snakk om 4% og har man pengene cash så har man vel gått glipp av 2% pro anna (eller noe sånt, nøyaktige tall er ikke så viktig). Hvis utgangspunktet er f.eks to millioner så øker årlige utgifter med ytterligere noen titusener per år. Glad jeg har valgt landfast hus/hytte ved sjøen pluss båter som  brukes med det som utgangspunkt!:rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 54 minutter siden:

Er det bare jeg som ikke finner rentekostnader i regnestykket? 

Neida Mouche, rentekostnader tok jeg bevisst ikke med i dette regnestykket. Heller ikke prisutvikling / inflasjon. Så alle beløp er inntatt med pålydende på tidspunktet de kom, og ingen kapitalkostnader er medtatt.

Tar man med renter, så blir jo tallene enda større ...

Interessant regnestykke. Med innendørs opplag, dobbel installasjon og forholdsvis dyr havneavgift er det ikke spesielt overraskende at totalen blir nokså stiv, men likevel en tankevekker. Når jeg leser dette prøver jeg å unngå å tenke for mye på hvordan mitt eget regnestykke ser ut; det er en slags trøst at kostnaden per nautiske mil ikke er særlig høy.

Med unntak av reelle lånekostnader er jeg litt skeptisk til å ta med renter i slike regnestykker. Om en ikke hadde hatt båten hadde en jo hatt en del tid til rådighet, og en skal ikke se bort fra at den tiden ville blitt fylt med noen aktiviteter som også hadde kostet mer enn en femmer. Så det reelle alternativet er ofte en annen tøvete dyr hobby, ikke at en lar snusfornuften regjere og lar kronene stå i fred på konto.

36 minutes ago, Euklid said:

Så det reelle alternativet er ofte en annen tøvete dyr hobby, ikke at en lar snusfornuften regjere og lar kronene stå i fred på konto.

Eller en i mine øyne noe mere relevant sammenligning; hytte pluss båt(er)? Vårt regnestykke for samme periode med leilighet på bryggekanten på Sørlandet, egen båtplass rett utenfor og både skjærgårdsjeep, jolle med motor og seiljolle så kommer vi grunnet verdistigning på leiligheten frem til at det hele har vært aldeles "gratis" for vår del når alle regninger/utgifter tas med som i regnestykket her.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

1 hour ago, Euklid said:

Om en ikke hadde hatt båten hadde en jo hatt en del tid til rådighet, og en skal ikke se bort fra at den tiden ville blitt fylt med noen aktiviteter som også hadde kostet mer enn en femmer. Så det reelle alternativet er ofte en annen tøvete dyr hobby, ikke at en lar snusfornuften regjere og lar kronene stå i fred på konto.

Her er du inne på noe vesentlig. Båter som i dette eksempelet er ofte fritidssyssel nummer 1 for eierene og brukes både på ukekvelder, helger og ferier. For egen del så ser jeg båten omtrent hver dag i sesongen. Noen ganger bare innom og sjekker, slår av en prat med båtnaboene eller pusler med ett eller annet. Andre ganger ut på en kveldstur. Så kommer helger og ferier.

Hadde jeg ikke hatt båten, så hadde jeg garantert brukt tid og penger på mye annet for å ikke gå på veggen og antagelig flydd jorda rundt et par ganger. Slik sett kan man jo også forsvare miljøaspektet ved å ha båt.

Hytte/ leilighet? Jo takk, men vi lever i 2019 og skulle jeg hatt en eiendom ved sjøen som ga meg samme frihetsfølelsen som jeg har med båten hadde jeg antagelig måtte få tak i minst 20-30 mill + noen lekebåter. Er ikke sikker på om jeg hadde gjort det heller...

En av grunnene til at endel av oss har båt er nettopp det å ikke være bundet til å sitte på samme stedet hver bidige helg/ ferie. Det er noe helt eget ved å kunne dra akkurat dit man vil når man vil og fortsatt være "hjemme". Ja det koster og er absolutt ikke bekymringsløst, så både plusser og minuser.

Den dagen minusene vinner så hopper jeg også av :yesnod:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Har også samme forholdet til det med hytte på sjøen, eller hytte ved sjøen...

Vi har begge deler, men føler hytten er mer et sted du "må " være " pga div vedlikehold/hage...

Mens båten er mye mer lystbetont ...

En er så forskjellig..

Jeg blir alt for rastløs av hyttelivet, og etter et par dager der, er det rett om bord igjen...

Og regne på noe av det, gjør jeg aldri... en lever bare en gang...nyt det mens det varer...

Mouche skrev 47 minutter siden:

Eller en i mine øyne noe mere relevant sammenligning; hytte pluss båt(er)? Vårt regnestykke for samme periode med leilighet på bryggekanten på Sørlandet, egen båtplass rett utenfor og både skjærgårdsjeep, jolle med motor og seiljolle så kommer vi grunnet verdistigning på leiligheten frem til at det hele har vært aldeles "gratis" for vår del når alle regninger/utgifter tas med som i regnestykket her.

Jada, enig i det. Vi har hytte på fjellet. Regner med at når vi nå selger den vil prisstigningen vise at vi har tjent rått. Uansett hva vi har gitt for den, uansett rentenivå, uansett hvordan markedet ser ut. Nå er jeg av den generelle oppfatning at gevinst/tap kan regnes ut når pengene er på konto. Hvorfor selger vi? Gidder ikke å sitte oppi fjellheimen å glo. Selv om det er 4,6 mål attraktiv tomt med flere påstående hus. Gidder ikke. Gresset gror om sommer'n og sauer driter på tomta mi. Snø om vinter'n. Vi har leilighet ved sjøen. Der ligger Hulda parkert på kommunal plass 3 minutter unna utgangsdøren. Jeg kunne hatt jolle og hurtiggående båt med påhenger. Påhenger'n står i uteboden og jolla er sammenrullet. Slik har statusen vært i fem års tid. Det er ikke min greie. Leiligheten er slik at jeg kan slå av vannet, låse døren og komme tilbake om et års tid. Det passer meg. Hvorvidt jeg tjener penger på leiligheten den dagen jeg selger den er for meg uinteressant. Det er ikke lommer i den siste skjorta, uansett. Dessuten bor vi i Son, kan gå ned til havna på 10 minutter. Der bor ikke Hulda. Men det som trigger er å kunne kaste loss på Hulda og dra en par uker til en måneds tid, et eller annet sted. I garasjen står en gammel BMW, litt over 100 000 på teller'n, ser kjedelig og verdiløs ut. Den er nokså heftig. Venter under plastikk. Den venter på våren. Da kan vi hive bagene i bagasjen, om tre dager er vi i Antibes, via Rotheburg an der Tauber og Bressanone. Eller noe slikt, er hekta på Italia. Dyrt? Dritdyrt. Har vi egentlig råd? Nix. Lever vi mer enn en gang? Ikke bevist, kun en prediksjon av dem med snippen bak frem. Teller kroner? Har ingen kroner å telle :-) NAV sørger for sine.... Skjønner @Bonus, absolutt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...