Jump to content

Etterkalkyle av reelle båtkostnader - Bonus V

Bonus

Recommended Posts

Det er dyrt å sette bort arbeid med båt, spesielt større båt med 2 motorer. Må si tallene er sjokkerende høye.

Prøvde å sammenligne med vår Viknes 880 og kom da ut på ca 1/4 av prisen, med drivstoff som dyreste pungt. Gjør imidlertid alt selv og har meget billig båtplass og slipping kostnader.

Av reperasjoner de siste 10 år så har jeg byttet septik og dasspumpe, 2 automatsikringer, 4 batterier , nye gjennomføringer & ny 9’  garmin kartplotter. Tot. Ca 20K

Har oppgradert med kalesje arr, vhf, solcellepanel, dab radio & teinehaler tot ca 25 K

Store variabler ifht hvor man bor og har båt ifht plass, opplag osv

hadde selv båt som kan sammenlignes, vil tippe jeg havnet omtrent på halvparten kanskje litt over PR mnd alt i alt.

hadde da rep og oppgraderinger for ca 250-300.000 ila 5 -6 år.

båt er dyrt, men hver gang båten sjøsettes og når man har gjennomført 70-80 overnattinger og oppsummerer hver vinter, så er det verdt det allikevel ??

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

• 2 måneder senere...

Det er kanskje på sin plass med en liten oppdatering av denne tråden. Er abstinensen fortsatt like sterk? Ja, men vi klarer å holde den (litt) i sjakk om vi finner på noe gøy. Og det har vi gjort. Noen ganger. Siden vi solgte Bonus V, har vi vært på en flott tur i Toscana samt en tre - fire turer til Danmark. Da vi alltid var på påsketur med egen båt de ti siste årene, ble det en litt større båt til København i år. Sammen med gode (land)venner. Det går an å leve på land også. Selv om minnene fra sjølivet river og sliter i oss. Men, båtplassen vår selger vi ikke .... Vi har ikke en gang leid den ut. Så, vi står an nok av :saint:

Ellers opplever vi mange som tar kontakt med spennende båtspørsmål. Være seg tekniske spørsmål, råd ved kjøp av ny båt eller impulser til reisemål i Danmark. Veldig hyggelig :thumbsup:

Har også oppgradert regnearket for båtkostnadene for å legitimere vår beslutning enda litt mer:

1950934029_BonusV-kostnader.jpg.06c52fb098bf20647599d00d8e7f7c3c.jpg

Hilste forøvrig på Bonus V da den kom pent sigene gjennom Strømsund på Vederørarna i påsken. Ser den nye eieren har beholdt navnet på hekken.

Bildet av kostnader ble forøvrig litt for lite (lav oppløsning) til at jeg kan lese det, selv om det klikkes på :) Det er kanskje like greit.... :eek:

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

En alternativ måte å se dette på et at du sparte deg opp masse penger som du fikk på konto når du solgte. Disse pengene hadde du sløst bort på poker vin og sang ellers. Men nå er du millionær. Du har jo spart penger på å ha så fin båt og alle opplevelsene er bare Bonus (V). ?????

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Kan moderator få slettet denne tråden? :sweat:

Rystende lesning, men tror jeg kommer godt under halvparten av disse utgiftene..

Kanskje Bonus bør se etter en eldre båt? Ille at man må oppgi båtlivet pga økonomi..

Jeg har en båt som ble kjøpt i 2014, tror jeg kanskje skal få ca det samme igjen for båten ved et evt salg nå.

I forhold til Bonus:

Har ca 1/2 i forsikring

1/3 i vinteropplag

5500kr i året for båtplass

Den største "plutselige" utgiften jeg har hatt er 27000kr.

Den forrige båten på 35fot og 2 motorer og drev, tjente jeg penger på etter 3 sesonger, selv med alle utlegg og oppgraderinger.

Servicer kan man gjøre selv, jeg har drev, men kjøper man seg aksling båt er jo dette veldig enkelt.

Skal definitivt ikke føre noe regnskap når jeg blir pensjonist, da skal jeg nyte båtlivet ennå mer enn nå :wink: Blir det dyrt kjøper jeg en enklere, billigere båt.

Sjokkerende lesing! :giggle: Men heldigvis har jeg hatt et båtliv i den andre enden av skalaen i min Nidelv 24, kjøpt den høsten jeg etterhvert fylte 50, så jeg kom også sent inn i båtlivet (selv om jeg la grunnlaget som guttunge).

Nå har jeg riktignok tatt et steg videre, og faktisk satt meg litt i gjeld også - har ikke betalt alt kontant - men har mer enn nok til både smør og pålegg på brødskiva. Dieselutgiftene går nok noe opp, og mine beregninger har hovedsaklig dreid seg nettopp om det. 

Andre utgifter når det gjelder båt foretrekker jeg å ha samme holdning til som selve båtlivet: Jeg ser ikke lenger fram enn til neste tur...

Og jeg lover å komme innom Moss med det nye "slagskipet" - tar dere gjerne med på tur!

Vår Viksund 340 fra 2005 som vi har i snitt omlag 65 overnattinger og utkjørt distanse på 1.200 nm per år koster i snitt 75.000 i direkte kostnader. Da er båtplass, forsikring, vedlikehold, oppgraderinger og drift inkl havneleie medregnet. Og ja, jeg fører et ganske så nøyaktig regnskap så dette er tall som er utsagnskraftige for vårt båtliv. 

Dette er et kostnadsnivå som ligger noe under det Bonus beskriver. En faktor er nok at vi har «bare» 2/3-deler av antall overnattinger som gir utrykk for bruksvolum.  Men det ser ut som om det særlig kostnader i Bonus’ kategori opplag som skiller mest i forhold til mitt regnskap. 

Kostnadskalkylen presentert over må sies å være usedvanlig detaljert og nøyaktig. Men det er en viktig faktor som mangler om bildet skal bli komplett. Skal man vurdere kostnader må man se de i forhold til inntektssiden. Og enkelte argumenterer for at inntektssiden skal vurderes fra et økonomisk ståsted, som i er tradisjonelt bedriftsøkonomisk regnskap. Det mener jeg er feil. Om det å eie og bruke fritidsbåt skulle skje ut fra et økonomisk profitt-motiv ville et slikt regnskap ikke gå ihop. Det ville rett og slett ikke vært noen som hadde hatt fritidsbåt fordi alle ville gått med underskudd. 

Når så mange alikevel har fritidsbåt må det være fordi de ser en annen inntektside enn den økonomiske. Denne inntektssiden kan oppsummeres som opplevd nytte. Nytten kan være gleden ved å ha båt, mulighet for nærhet til naturen, alle stedene man opplever, alle menneskene man treffer, latteren fra barna når de bader fra båten osv. osv. Og for enkelte kan også opplevd status av å ha båt være en del av nytten. 

Denne nytten er vanskelig å måle. Men en enkel tilnærming kan være at når man har båt er det fordi summen av opplevd nytte med å ha båten vurderes (av den enkelte) som større enn kostnadene som følger med. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

En faktor til en bør ta med her er noe jeg selv gjør for å forsvare litt av båt kostnadene overfor for meg selv. Er ferie, vi drar ikke på noen annen sommerferie en med båten. 

Skal en leie hytte/ hotell 4-5 uker samt reise kostnader "fly" for 4-5 personer er det en betydelig sum som slik  jeg ser det,  en bør trekke i fra kostnadene med båt for å få ett mer riktig bilde. 

For meg er også båt min eneste hobby. Hadde jeg ikke hatt båt hadde jeg sikkert brukt penger på en annen hobby som hadde kostet penger. 

Men det er klart den  dagen båt koster mer enn det smaker er det nok mulig jeg finner på noe annet. 

Førstefender skrev for 8 timer siden:

... Kanskje Bonus bør se etter en eldre båt? Ille at man må oppgi båtlivet pga økonomi..

Servicer kan man gjøre selv, jeg har drev, men kjøper man seg aksling båt er jo dette veldig enkelt.

Absolutt ikke utenkelig at vi en eller annen gang kjøper en mindre / eldre båt en gang. Men vi er ikke der helt i dag. Når vi hopper av vårt båtliv, så er nok årsaken litt mer sammensatt enn kun økonomi. Vi er alle (heldigvis) forskjellige. Vårt båtliv utviklet seg fra kortere kvelds og dagsturer til lengre turer. Egentlig hadde vi etterhvert ikke båt, men "hytte på sjøen". Med variabel adresse. Vi ønsket spesielt å ha en nyere, linjelekker båt. Tidløs, noe å hvile øynene på. Hver dag. Første jeg kastet blikket på da jeg sto opp og så ut av vinduet der vi bor. Siste jeg så på da jeg la meg ...

Vi var (er) også veldig opptatt av sikkerhet, ønsket derfor to motorer/drivlinjer og brukte alltid redningsvest underveis. Vi ønsket spesielt å ha båten lagret innendørs på vinteren slik at vi kunne ha den fullservet og strøken da vi satt den ut i begynnelsen av Mars. Hvert år om isen var gått i Mossesundet. Vi var nøye på å serve motorer og drev, og hadde alltid et godt Volvo Penta verksted til å utføre dette. Vi gjorde det slik "fordi vi ønsket det"

Og, da jeg var i jobb, så hadde jeg faktisk heller ikke tid (eller overskudd) til å polere - serve og gjøre dette arbeidet selv. Jeg gjorde det før, men med mye reising og særdeles høyt aktivitetsnivå på jobben, valgte jeg å gjøre det på denne måten. (Da jeg over noen år ledet et delprosjekt i IBMs største omstillingsprosjekt noensinne; etableringen av hele tjenestedelen av IBM - IBM Global Services, ukependlet jeg til Paris og New York og hadde mer enn 225 reisedøgn i utlandet på et år. Det er mer enn et normalt arbeidsår!!).

Disse preferanser og denne type liv er kostbart. Veldig kostbart. Det viser regnearket mitt med all tydelighet. Men, vi valgte det bevisst, og ville ikke valgt annerledes i dag. Men, fruen fikk i 2002 diagnostisert Parkinson sykdom, og, slik som denne sykdommen utvikler seg, så er det ikke så enkelt for meg å arbeide fullt. Og, i hverfall ikke med et aktivitetsnivå som skissert ovenfor. Men, jeg er en person som enten ikke gjør noe, eller så går jeg "all in".

Vi er i dag begge 65 år og pensjonister. Hadde jeg hatt full lønn og noen bonuser (det er ikke uten grunn at båten ble døpt "Bonus" :giggle:), så hadde vi nok hatt samme båten og samme type båtliv noen år til. Men, kanskje ikke så mange ...

Men, med våre (selvvalgte) preferanser og type båtliv, så er vel kjernen, bunnlinjen i vår historie at

"er du pensjonist med normal pensjon, så har du ikke råd til en strøken15 år gammel båt med to moderne commonrail motorer og drev". "Sånn er det bare :sad:

Men, jeg ser absolutt ikke bort fra at vi, etter at den verste abstinensen har lagt seg, så kjøper vi oss en annen type båt og etablerer en annen type båtliv. For, båtlivet er ubeskrivelig. Fantastisk. Og, ubetalelig. ... Fortsatt :cool:

Pequod skrev for 7 timer siden:

... Og jeg lover å komme innom Moss med det nye "slagskipet" - tar dere gjerne med på tur!

Det regner vi absolutt med, @Pequod. Og, båtplassen vår selger vi (selvfølgelig) ikke. Der er det god plass for "Slagskipet" :thumbsup:

Og, igjen, gratulerer så mye med ny skute, jeg gleder meg til du kommer innom igjen,

Brigg skrev 43 minutter siden:

... Skal man vurdere kostnader må man se de i forhold til inntektssiden.

Når så mange alikevel har fritidsbåt må det være fordi de ser en annen inntektside enn den økonomiske. Denne inntektssiden kan oppsummeres som opplevd nytte. Nytten kan være gleden ved å ha båt, mulighet for nærhet til naturen, alle stedene man opplever, alle menneskene man treffer, latteren fra barna når de bader fra båten osv. osv. Og for enkelte kan også opplevd status av å ha båt være en del av nytten....

Jess, jess og enda jess! ... båtlivet er ubeskrivelig. Fantastisk. Og, ubetalelig :yesnod:

Som jeg vel var innom over, så har vårt båtliv gitt oss ubeskrivelig mange gleder. Vi har sett mange steder (eks. mer enn 40 havner rundt i hele Danmark), opplevd stillheten og de totalt stressfrie dagene, truffet veldig mange fantastiske mennesker, rett og slett hatt det helt fantastisk.

Men, som det slitte begrepet sier, alt har sin tid. Så, vi får se, kanskje havner vi på vannet igjen, men da i en annen setting :pray:

3 hours ago, leopard said:

Skal en leie hytte/ hotell 4-5 uker samt reise kostnader "fly" for 4-5 personer er det en betydelig sum som slik  jeg ser det,  en bør trekke i fra kostnadene med båt for å få ett mer riktig bilde. 

Et alternativ til å leie en hytte er å eie en hytte. Vi har hatt et sted ved sjøen nå i ti år og medregnet alle løpende utgifter (betydelige oppgraderinger inkludert), renter på kjøpesum OG alle utgifter til en skjærgårdsjeep og seiljolle så har verdiøkningen vært slik at vi kommer ut i pluss totalt sett. Vi bruker forøvrig stedet hele året.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nå var ikke mitt budskap at man må føre regnskap for alle båtutgifter når man har og bruker båt. Absolutt ikke.

Som den regnearkfreak jeg er, begynte jeg med det tidlig i båtlivet vårt. Men, jeg la bort disse regnearkene temmelig fort. Langt bort.

Poenget er å være innenfor sine egne økonomiske rammer med passe margin. Da har man handlingsrom og kan nyte den enorme inntektsiden som @Brigg henviser til tidligere i tråden fullt ut.    :flag_bp:

Redigert av Bonus (see edit history)
1 hour ago, Bonus said:

Poenget er å være innenfor sine egne økonomiske rammer med passe margin.

Godt poeng, men nå er det jo mye man kan bruke penger på og det å ha en viss ide om hva et alternativ koster kan jo få en til å tenke annerledes mht bruk av midler som for de fleste er begrenset. Velger man å bruke 250.000 i året på sitt båthold så er det ingen andre enn den enkelte som kan avgjøre om det er verdt det, eller ikke, og/eller om de finnes alternativer som kan være vel så interessante. Å bruke sine penger med lukkede øyne og ikke ville få noen formenking om hva kostnadene faktisk er synes jeg for egen del er uklokt, men igjen; den enkelte får gjøre sine egne valg, gode eller ikke så gode. For egen del har vi alltid hatt økonomi til å (kunne) ha en stor og flott båt, men kom til at det ikke var detn riktige prioritering for vår del. Sjøen er like fin i en mindre båt som koster 25.000 (tilfeldig tall!) i året!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg skjønner også poenget enkelte vil fram til, og jeg har også evaluert kost/glede ved å ha en båt som er relativt dyr å drifte.

Til nå har jeg alltid ramlet ned på at gleden ved å kunne farte land og strand rundt, overgår kostnadene.

Det at man kunne gjort det samme som vi gjør med en båt til en tiendedel av prisen, stemmer nok ikke for oss, da vi går strekker som jeg ikke ville følt meg trygg med en vesentlig mindre eller eldre båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...