Jump to content

Vinterststatus strøm, vann og diesel i gjestehavner Oslo - Bergen


Bergen

Recommended Posts

Tenkte å vente til påske med å hente nyanskaffet seilbåt som ligger i Oslo, men begynner å kjenne på abstinensene og hiver meg gjerne rundt å henter den nå snart om det kommer en finværsperiode. Men er det noen som kan gi noen innspill på hvor jeg får strøm, diesel og vann langs kysten. Vann trenger jeg ikke så mye av, og diesel skal det vel og holde med en bunkring eller to (regner med Webastoen også vil ta sitt), men strøm til ekstra varme og lading vil jeg helst ha  om nettene. Har ingen definert rute foreløpig, men årstid tatt i betraktning blir det nok kun etapper på 8-9 timer daglig 

Link to post
Share on other sites

Ang vann i Leangbukta er bare å ringe dem å spørre. Hyggelige folk som drifter der. Hvis du enten drikker av tanken eller fyller en 20-liters så klarer du deg jo ganske mange dager (som drikkevann).

 

På sommerstid fyller jeg diesel i Vollen. Det er sånn ca 2 steinkast fra Leangbukta, men jeg veit ikke om de har drivstoff der nå.

Har en kollega som ligger der - kan spørre og oppdatere i løpet av dagen.

 

ikke minst: gratulerer med ny båt! Lyst til å dele noe info? :)

Redigert av PostIT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekker webkameraet daglig angående is, båten ligger i tillegg relativt langt inne i havnen ( ikke på båtforeningen sin side, men motsatt) Det var is der når jeg var bortover for ett par uker siden, men nå er det isfritt. Sliter litt med å finne nok fridager i kalenderen så mulig jeg må ta det i to etapper og holder på å sjekke opp via bekjente alternative steder å legge den fra seg en uke eller to.

PostIT, det er en Hanse 400e fra 2007

Link to post
Share on other sites

Gratulerer igjen!

Hvis du ikke drar før påsken, har jeg sikkert noen gode tips da vi går fra Bergen til Oslo uken før påske. Jeg trenger vann i Bergen, men det håper jeg det finnes når vi skriver april. Vi legger opp til seiling så lenge vi har fremdrift over 5 knop. Sånn sett har vi ikke behov for å bunkre, eller i verste fall kun en gang.

 

Ang. Leangbukta er vel det eneste negative jeg kan komme på med den havna at isen ligger lenge. Får håpe det ikke lager trøbbel for deg.

Link to post
Share on other sites

Ben sin: Vann i Bergen er ikke et problem. Mange muligheter, f.eks hos dieseltanken under Askøybroen. Eller hurtigbåtterminalen i sentrum (mellom rutene).

 

Bergen: Du finner iallefall vann alle steder der man har redningsskøyte. F.eks Stavern. Men vollen har sikkert. Der er det vel diesel og. Hvis været er bra kjører du bare på og går nonstop så lenge du/dere orker. Jeg hentet i son en vinter. Vi gikk til Stavern og fylte vann, så videre direkte til Mandal. Derfra finner du diesel alle de vanlige stedene. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Da kan isen komme i Leangbukta for min del. Ligger nå i Horten, såvidt det var plass her da det er fullt med vinteropplagsbåter/båtboere. Men fant plass og fikk strøm. Ikke helt været for å ta hele veien hjem i denne omgang så det blir å legge fra seg båten på Nøtterøy i morgen og ta neste etappe når vær og jobbkalender har en åpning.

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev 3 minutter siden:

På vei på neste legg, diesel (13.30) i Vrengen, men ikke vann. Noen som vet om vann noe sted i Arendal?

 

Kæpten noob skrev On ‎30‎.‎01‎.‎2019 at 8.23:

Strøm og vann i gjestehavna i Arendal. Diesel må du bort til fiskemottaket for å få( ca 500m)

 

Aner ikke jeg, men han sier nå så..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er både strøm og vann i gjestehavna i Arendal. Skal du fylle vann må du imidlertid inn til servicebrygga. Der er en frostfri vannpost. 

Alternativt kan du stoppe hos meg å få vann. Jeg har en vannslange som er frostfri nå

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Fikk vann i gjestehavnen i Arendal ( ble også oppkalt av Bjørn Løvjomås med tilbud om å fylle hos han), diesel var det verre med da kortautomaten ikke ville virke. Men flotte seilforhold i havet første del av dagen, meeget fuktig andre halvdel. Gikk innom Høllen for diesel, men knapt nok plass langs kaien kombinert med mye vind inn i havnen gjorde dette til en utrivelig affere. Ligger nå i Tregde ( ikke strøm, men det kan se ut som det er operativ diesel) og prøver å tolke værmeldinger for eventuell seilas til Egersund i morgen. Værmeldingene spriker veldig og skifter ofte.  Det er kaldt og surt på sjøen så kriteriene er høyere enn for sommerseilas.

Har ikke AiS eller lignende 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...