leiohel Startet 26.Januar.2019 Del på Facebook Startet 26.Januar.2019 Først som sist tenkte jeg at jeg kunne starte en prosjekt tråd om Escapades. En Bruce Roberts 48 stålseiler. Dette skal bli hjem og uante muligheter på kjøl. kjøpte båten basert på bilder, da den ligger i Hellas. Først i januar fikk jeg mulighet til å se hva jeg hadde kjøpt. Forrige eier har brukt båten som bolig i Hellas i 5 år. Lagt mye ved kai og brukt lite seil. Nå har de flyttet på land. det som møtte meg var ikke lite frustrerende. Gummibåten har lagt ute på vannet i hele vinter og er rimelig grodd. Seil og tauverk har også hengt på riggen i hele vinter. Genoa bærer preg av det. Har fått en seilmaker til å se på bildene og de tror at det bare er sol beskyttelsen som er veldig fillete. Storseilet ligger inni bommen og fått bedre beskyttelse. Mesan viste jeg var moden for søpla. Har et par fokk, men trommelen er skadet, så de ligger inne i båten. rengjøring var helt fraværende og skap og alle andre steder er fulle av ting og tang. lager meg gjøreliste og begynner å gå i skyttel trafikk til søpla. Finner også bra ting. Mye flott verktøy og reservedeler. Og utstyr som er bedre enn hva jeg ventet. Men følelsen av å sitte i styrehuset med en kald en etter å ha jobbet hele dagen er fantastisk. crew til å seile den hjem er bestilt til 1 mars. Jeg reiser selv ned en uke før, for å bytte olje på motor og gir, vaske og få ting på stell. Blir med første uka selv. Vel hjemme i Fredrikstad er det mye som løser seg. Får en fin plass i elva til båten. Sentralt, men rolig. Strøm er ledig i nærliggende boks. Gleder meg til å få den hjem så jeg får begynne med alt arbeidet som må på plass: rydde og tømme båten skal bli deilig. Få oversikt. først må jeg få på plass septiktank med mulighet til tømming på land. Båten har 4 syrefast vanntanker på til sammen 1200 liter vann. Kanskje en av dem blir septik. vil ha gråvann tank også. så må det ryddes i det elektriske. Den har en 220 volt dynamo på 5000 watt som ikke er koblet til og mangler noe elektronikk. Det er ubrukte kabler og rør over alt. Her må det ryddes og få oversikt. forrige eier har gjort om gjestelugar og pilot køye til lager og arbeidsbenk. Jeg skal tilbakeføre gjestelugaren til det den var tenkt til og kun bruke området ved pilotkøya til verksted og ekstra skap og hyller. Kjøleskap boksen som var montert originalt, må få ny kompressor. I løpet av sommeren blir det lagt opp vannbåren varme, med radiatorer og termostat styrte konvektorer i noen rom. Og da kan vinteren komme. det kommer mer. leif ove Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Januar.2019 Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 (redigert) ? litt arbeid må en påregne. Hadde den vært strøken, hadde den sikkert kostet mere. E jo ikke Ålesunder for ingenting. Redigert 26.Januar.2019 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2019 Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 Skal bli artig å følge med. La merke til båten da den lå ute på Finn.no. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 26.Januar.2019 Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 Blir spennende og følge.hva er tillstand motor.har du testet motor. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 26.Januar.2019 Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 Gratulerer med flott båt. Det virker som du er rett mann til å overta, så dette blir nok bra når du får ordnet opp litt :) Sitér dette innlegget Link to post
leiohel Svart 26.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 (redigert) alphaman skrev for 3 timer siden: Blir spennende og følge.hva er tillstand motor.har du testet motor. Motor virker som er i god stand. Starter veldig lett og fin I gangen, selv på kald motor. Denne motoren har Merchedes brukt siden 80 tallet og så vidt jeg vet ennå. Oljetrykk kom med en gang og stabilt. Kun testet ved brygge, men fin i innslaget når jeg satt den i gir. Baugpropell på 12 hk dyttet godt og ankerspill virket også. Forresten så er båten til venstre for min en Open 40 . Med balast tanker, sving kjøl og diger rigg. Jeg foretrekker det litt mer trauste slaget. Lå en tysker i havna med en whisbone skonnerten rigg. Det er ikke hver dag du ser. Tøft å tørre å være anderledes. Mvh leif ove Redigert 26.Januar.2019 av leiohel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 26.Januar.2019 Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 Skikkeleg skute. Spennande tråd? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 Blir spennende å følge både henting og fremdrift av renovering. Er den skikkelig grodd under også ? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 Jeg er voldsomt interessert i varmeanlegget ditt. Selv har jeg radiatorer med termostater, og en Kabola. Bestilt varmepumpe vann-vann jfr. Egen tråd. Blir spennende å følge med. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 29.Januar.2019 Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 Gratulerer med flott skute. Er den momset inn til Norge fra før? Eller må du gjennom den prosessen? Lykke til med båten. Blir spennende å følge med :) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
leiohel Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 Steini skrev for 13 timer siden: Gratulerer med flott skute. Er den momset inn til Norge fra før? Eller må du gjennom den prosessen? Lykke til med båten. Blir spennende å følge med :) Full runde nå med mva. Nå er det styr med registreninga i Nis-nor. Jeg har oversendt skipskjøte med notarius stempel, bilder av innhugget kjennemerke og slettedokument fra Engelsk register. Men der startet problemene. Slettedokumentet fra England mangler noe de kaller Apostille. En bekreftelse på at rett person har signert slettedokumentet. Skrevet til engelsk register, men ikke fått svar ennå. Noen som har erfaring? frister nesten å hoppe over hele Nis-nor og heller registrere den i småbåt registeret. For så melde meg inn i KNS slik at jeg kan få et nasjonalitetsbevis som fungerer utenfor Norden. kom gjerne med innspill. mvh leif ove Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 29.Januar.2019 Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 (redigert) Vi kjøpte en båt i USA, ville ikke seile med Amerikansk flagg og slet med å båten formelt norsk. Planen var å ende opp i Norge og momse inn båten. Vi registrere i KNS og brukte KNS dokumentet i mange lender helt til båten ble solgt i Ny Caledonia. Hadde aldri noe problem selv om det selvfølgelig ikke var en riktig registrering. Ikke engang i forholdsvis byråkratiske land som for eksempel Cuba ble det stilt spørsmål til KNS-dokumentet. Redigert 29.Januar.2019 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
leiohel Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 I morgen skal jeg ringe den engelske ambassaden å høre om det er mulig at de stempler et Apostille stempel. Hvis ikke blir det å sende originalen til England hvor det er firmaer som brukes til slikt. Har ca 3 uker på å få dette i orden før avreise Hellas. Godt en ikke gjør dette hver dag. Mvh leif ove Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Januar.2019 Del på Facebook Svart 30.Januar.2019 Hulda er registrert i NOR. Båten er selvbygg, har kun hatt en eier, likevel en omstendelig prosess å bevise eierskapet. Dog finner jeg at personellet som håndterer NOR er meget hjelpsomme. Videre registrerte jeg båtens eierskap i Svenska Kryssarklubben. Den prosessen var ikke mye enklere enn NOR, heller mer byråkratisk. Ulempen med Svenska Kryssarklubben er at sertifiseringen går ut på dato og må fornyes annet hvert år for å være gyldig. Vet ikke hvordan KNS og Småbåtregisteret håndterer forholdet. Er båten meldt inn i NOR, så blir den der til eier tar aksjon for å melde den ut. Og når båten først er inne, er det gratis å ha den der. Kryssarklubben skal vel ha en hundrings eller to hver gang det skal fornyes. Ikke at pengene betyr noe, men det er slike saker jeg glemmer å følge opp. Et annet forhold med Hulda var at det ikke eksisterer noen tegninger/beregninger av skroget. Derfor måtte jeg har Skipskontrollen på besøk for å verifisere skroget. Og da måtte naturligvis båten stå på land. Når det gjelder din Bruce Roberts, mener jeg at den er forlenget med et par meter. Om det ikke er meldt inn, vil du vel ha et avvik i forhold til originaldokumentasjonen. Hvilket vil kunne betinge offisiell oppmåling. Alt lar seg gjøre, det tar bare tid. Min erfaring er å prøve å få prosessen til å gå fortere, er å bruke mye energi til liten nytte. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 30.Januar.2019 Del på Facebook Svart 30.Januar.2019 Takker for info @leiohel Skal nok igjennom samme prosess med Jandia etterkvart. Så sette stor pris på alt info som kjem fram om saken. Jandia er vår nauticat som er registrert i holland, og ligger på Gran Canaria Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
leiohel Svart 30.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2019 Finner ut litt etterhvert. For at et dokument skal være gyldig i annet land, må det påføres Apostille stempel, i opprinnelseslandet. En ekstra bekreftelse. når det gjelder lengde på båten mistenker jeg nå at den er faktisk 48 fot. Den er bygd på tegningene av en BR mauritius 43 og forlenget 2 meter til 48 fot. Det kan forklare at den er kun 4,1 meter bred. Målebrevene sier 14,61 m lang. vurderer sterkt å gi meg med nor-nis og heller ha den i småbåt registeret. Skal ikke ha pant i båten. Nasjonalitetsbevis kan en vel løse på annet vis? mvh leif ove Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Januar.2019 Del på Facebook Svart 30.Januar.2019 Jeg fikk eier/nasjonalitetsbevis gjennom Svenska Kryssarklubben, der jeg er medlem. Som skrevet over, det var en byråkratisk prosess. Du kan jo høre om KNS har en enklere løsning på saken. Det ser ut til at du har målebrevet i boks, da slipper du Skipsinspeksjonen, regner jeg med. Ellers er dette med registerering noe som kanskje den herværende @Båtadvokaten kan løse for et rimelig vederlag :-) Sitér dette innlegget Link to post
leiohel Svart 3.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2019 Siden sist post har litt gått i boks. sletteatest fra uk: der tok selger grep og fikk engelsk register til å utstede nytt, sende til legaliserings kontor og kurer til meg. Selger ordnet dette. Så da blir det norskt register. biletter tilbake til Hellas er bestilt på første fly den 21 februar. Da blir det noen dager med vask og klargjøring frem til avreise den 1 mars. de første utbedringene jeg må ordne når den kommer hjem er: 1- må få fjernet stygge rustrenner på skrogsiden og dekk. Avtalen med Borg havn er at, skal båten ligge på deres plasser, får den ta seg greit ut, og synes jeg den ikke gjør med stygge rustrenner. 2- septik og dass. I dag har båten to stykk Jabsco pumpetoalett, en rett i sjøen og en med sjø eller løs liten tank i benk. En av dem skal byttes til elektrisk med kvern, kanskje begge. Så må jeg ha tanker. Leser her på forumet at det er nok plast som holder best tett over tid. Dette er en båt som skal være bo båt, uten å ødelegge for mulighetene for langtur. Så fylle storparten av benkene med tanker utgår. Også gjøre om en av de 4 rustfrie vanntankene til septik utgår. Som nå har jeg plass til 1200 liter vann og det blir nok til at jeg beholder. Så foreløpig plan er å finne plass til en ca 100 liter grå vann og "kun tisset og ikke papir i do" tank. Dusj, vask og vaskemaskin skal inn på denne. Toalettene får treveis ventil med valg til gråvann eller septik. Denne kan tømmes nært land eller natterstid, hvis der er strøm som i elva der jeg ligger. Så må jeg finne plass til så stor septik som jeg kan få plass til. Denne skal ha mulighet til å tømme i sjø eller til landstasjon. 3- så må jeg få et skikkelig varmeopplegg. Tenker å bruke vann til å fordele med. Ser for meg noe slikt: - varmekile blir en varmtvannstank som kobles inn på motorens sløyfe. Elpatron når det er landstrøm. Motor på tur. 2 stykk rørvarmere som kan skrus på når det er skikkelig kaldt. 24 volt sirkulasjons pumper. Vannet som skal sirkulere bruker vann kretsen i tanken. Slipper da å miste kjøleveske til motor ved eventuelt brudd på oppvarme kretsen. - skal teste ut en vifte/Konvektor nå som bare skal bråke 8db. Mulig jeg bruker noen slike hvis den er stille nok. Tenker å koble strømkretsen på termostat. På badene er det så vanskelig å få plassert noe med strøm så der blir det kanskje en liten radiator. - driver også å tester ut muligheter for å bygge meg en todelt ovn med varmesløyfe. Den ene siden med pellets brenner. Brenn koppen blir støpejern gryte, som lett kan tas ut for å tømmes. Samme med en diesel pottebrenner. Liten støpejern gryte med elektrisk webastopumpe, justert av et potentometer, men her må jeg forske mye mer om jeg får det til å virke trygt og sikkert. Uansett kun til bruk når en er ombord og våken. mvh leif ove Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 3.Februar.2019 Del på Facebook Svart 3.Februar.2019 Kva type elpatron og Konvektor er det du vurderer? Sitér dette innlegget Link to post
leiohel Svart 3.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2019 (redigert) sunnmøre skrev 1 time siden: Kva type elpatron og Konvektor er det du vurderer? Hei jeg har kjøpt en som heter: KALORI KOSTO 1. Skal se om den ikke bråker mer enn at det er helt greit. På badet ser jeg at camping sider har radiator helt ned til 40 cm lengde. varme fra landstrøm, så er det elpatronen i varmtvannstanken, til varme anlegget, pluss slange varmere. Slangevarmere får du både på Biltema og mange andre steder. Varmtvannstanken er på ca 700 watt og så tenkte jeg at jeg trenger nok 2 stykk slange varmere på ca 1000 watt hver. Plassere dem litt ut i sløyfa for å varme opp vannet etter Feks salongen har tatt mye av varmen i røra. Redigert 3.Februar.2019 av leiohel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 3.Februar.2019 Del på Facebook Svart 3.Februar.2019 Jeg har bodd mer eller mindre i båt 7år, og må bare tilføye at Kabola er det eneste som har virket flere sesonger, uten vedlikehold og stopp. Pottebrenner virker nok en sesong, men må rengjøres jevnelig i potta pga koksing. Dessuten ligger virkningsgraden der på rundt 60%, mot moderne momentanvarmer/fyrkjeles 90%. Sitér dette innlegget Link to post
leiohel Svart 3.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2019 BØstrøm skrev 54 minutter siden: Jeg har bodd mer eller mindre i båt 7år, og må bare tilføye at Kabola er det eneste som har virket flere sesonger, uten vedlikehold og stopp. Pottebrenner virker nok en sesong, men må rengjøres jevnelig i potta pga koksing. Dessuten ligger virkningsgraden der på rundt 60%, mot moderne momentanvarmer/fyrkjeles 90%. Kabola er flott produkt, men jeg har tilgang på rikelig med strøm, der båten skal ligge. En liten pottebrenner og pelletsbrenner, er veldig for kosen med flammer og for å spe på skulle det bli veldig kaldt. på tur henter jeg heller varme fra motoren. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 3.Februar.2019 Del på Facebook Svart 3.Februar.2019 Blir spennande å sjå korleis det vil fungere Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 3.Februar.2019 Del på Facebook Svart 3.Februar.2019 Fann på nettet: https://stokken.no/p/13857/varmeapparat-kalori-kosto-1 Ser ut til at det støyer 50db. Har to hastigheiter, men 8db høyrast lavt ut. Du får kome med erfaringer når du får prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
leiohel Svart 3.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2019 sunnmøre skrev for 2 timer siden: Fann på nettet: https://stokken.no/p/13857/varmeapparat-kalori-kosto-1 Ser ut til at det støyer 50db. Har to hastigheiter, men 8db høyrast lavt ut. Du får kome med erfaringer når du får prøvd. Ser nå at den støyer 50 db. Mene å lese 8 et sted, men så bråkete orker jeg ikke. Ny plan mye sannsynlig. Kanskje radiatorer med termostat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.