Pondus1236 Startet 27.Januar.2019 Del på Facebook Startet 27.Januar.2019 Tre.(seks)fots-syken har truffet hardt, og det leses og vurderes mye for tiden. Har en Nordkapp Avant 600 som vi har lyst til å oppgradere. Vi har lyst på en båt med overnatting, vi er to voksne og en seksåring. Sove i cockpit er uaktuelt. Jeg har sett endel på Finnmaster T7, Uttern D77 og Yamarin 76 DC, men lurer på om det er noen litt rimeligere båter uten stikkabin hvor det går greit for tre å sove i kabinen, dvs at sengen er bred nok? Eller er dette bare å skrinlegge først som sist? Tenker på nyere båter som Ibiza 680, Askeladden c65, Uttern D65/70 m.fl Pentry er også et must. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 Vi hadde T7 i tre sesonger - veldig fornøyd. Noe trangt, men overnattet fint med to voksne og én 2-åring. Stikkøyen er nok ikke brukende til annet enn bagasje - til info. Sitér dette innlegget Link to post
Pondus1236 Svart 27.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 (redigert) Ja, ser den ser snau ut, men en seksåring bør vel klare seg der? Fin video, har sett den et par ganger før.. Redigert 27.Januar.2019 av Pondus1236 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 Vi lot aldri 2/3-åringen vår sove der.. var bedre i sengen oppe hos oss Men klart, det går nok... men guttungen skal ikke ha noe snev av klaustrofobi - og anbefaler ekstra madrass (som da vil bygge enda mer), den som ligger originalt er noe tynn. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 Ellers må du gå opp til C76, og ikke C65. Da er det plass som nevnt i den andre tråden ? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 Vanskelig det der, har selv sett etter samme konsept en stund. Overnatting til to voksne og to barn. C75 er fin, men kun to soveplasser inne, og verdens minste pentry. Det meste blir for lite hvis ikke en legger seg under kalesjen. Finnmaster T8 begynner å få litt plass, men da er du langt over prisen til Yamarin 76 som du nevner, samt at du må regne 2l/nm i cruisfart. Yamarin har etter min vurdering det beste pentry, med stort kjøleskap. selv T8 har kun en kjøleskuff. En blanding av Uttern 77 Yamarin 79/76 og Finnmaster T8 hadde bært optimalt. Hver for seg har de alt jeg hadde ønsket i en stor DC...:) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 (redigert) C serien er Daycruiser og og ikke Weekender.. derfor er det ikke serlig fokus på overnatting og bysse!! Ta f.eks Eivind Amble sitt Weekenderkonsept Fjord 21w Det er genialt, men man får ikke en båt som er lav og linjelekker da. Men spørsmålet er her om man trenger en Weekender kontra Daycruiser. Synes uteplassen og badeplatformen på Askeladden er et skoleeksempel! Redigert 28.Januar.2019 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Pondus1236 Svart 28.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 (redigert) Vi er bare to voksne og ett barn, så hadde soveplassen i T7 vært bred nok, kunne vi fint klart oss med den til helgeturer, tror jeg. Får ta med gjengen til en forhandler for å se. På produktsiden til produsent ser sengen bred og fin ut når det er lagt i ekstra puter. Redigert 28.Januar.2019 av Pondus1236 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 Hvis du er i nærheten av Bergen så er det jo båtmesse der i helgen med alle de aktuelle båtene samlet ? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 Pondus1236 skrev 40 minutter siden: Vi er bare to voksne og ett barn, så hadde soveplassen i T7 vært bred nok, kunne vi fint klart oss med den til helgeturer, tror jeg. Får ta med gjengen til en forhandler for å se. På produktsiden til produsent ser sengen bred og fin ut når det er lagt i ekstra puter. Hva du klarer deg med er en ting, hva de har lyst på etter 3mnd med ny båt er en annen sak. Vi hadde en Yamarin 68DC, der hadde vi flere weekendturer alle fire, to inne og to på solsenga. Dassen ble bort når sengen var redd opp, så tissebøtte stod klar om natten. Også snubler du fort i bagasje. Det går, men man vil fort ha noe større. Soveplassen ned for 3stk er nok litt bedre i Yamarin 76 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 1 hour ago, R.O said: Hva du klarer deg med er en ting, hva de har lyst på etter 3mnd med ny båt er en annen sak. Vi hadde en Yamarin 68DC, der hadde vi flere weekendturer alle fire, to inne og to på solsenga. Dassen ble bort når sengen var redd opp, så tissebøtte stod klar om natten. Også snubler du fort i bagasje. Det går, men man vil fort ha noe større. Soveplassen ned for 3stk er nok litt bedre i Yamarin 76 skal båten primært brukes til overnattingsturer ville jeg heller sett på en cabincruiser! eller Weekender med sikkelig bysse sengeplasser og lukket toalettrom! Det er bruken som bestemmer båtstørrelse og båttype! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Pondus1236 Svart 28.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 Det primære er nok dagsturer, med enkelte overnattinger, maks to i strekk. Blir det lengre ferier, blir det større båt. Uttern D77 er nok nærmest idealet mtp pris ift løsning, men fortsatt mye penger. Yamarin 76DC er noe traust og blir også litt eldre enn hva jeg har lyst på. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 https://www.finn.no/96004586 jeg har alltid likt denne;) skibsplast 685 er også fin, men litt eldre Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Kalle Well Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 (redigert) Pondus1236 skrev for 2 timer siden: Det primære er nok dagsturer, med enkelte overnattinger, maks to i strekk. Blir det lengre ferier, blir det større båt. Uttern D77 er nok nærmest idealet mtp pris ift løsning, men fortsatt mye penger. Yamarin 76DC er noe traust og blir også litt eldre enn hva jeg har lyst på. Noen grunn til at du ikke vurderer C76? Redigert 28.Januar.2019 av Kalle Well (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 glalaks skrev for 2 timer siden: https://www.finn.no/96004586 jeg har alltid likt denne;) skibsplast 685 er også fin, men litt eldre Skjønner ikke at enkelte båtprodusenter IKKE klarer å lage en enkel ombordstigning i båtene sine! Må jo snart være slutt på høye trinn for å komme ombord, eller trakke i putene! Her har ihvertfall Askeladden gjort jobben ? Sitér dette innlegget Link to post
Pondus1236 Svart 28.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 C76 ligger i samme prissjikt, eller litt høyere som D77, og mangler både toalettrom og stikkabin i forhold, og da kommer den til kort. Kunne vi ligget greit i en C65 hadde det vært greit nok med plass ellers. Jeg liker Askeladdens uteplass, er helt enig i at det er uaktuelt å måtte tråkke i en sofa for å komme ombord. Og med en liten kar som gjerne løper gjennom båten når han bader, er det et must. Jeg ser for meg en tre-maks fire år gammel båt, vil tippe jeg får en T7 på 500-tallet og en D77 ned mot 600 etterhvert. Noe mer er det ikke rom for i budsjettet, da er det godt strukket allerede. Alternativet til å kjøpe en båt med soveplass, er rett og slett å oppgradere Nordkapp'en til C61 bowrider. Tyngre, bedre skrog og bedre løsninger på dagsturer. Ellers er jo Sea-Rider lekker den, med unntak av U-sofaen. Men for dyr, dessverre. I denne omgang... Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 Pondus1236 skrev 12 minutter siden: C76 ligger i samme prissjikt, eller litt høyere som D77, og mangler både toalettrom og stikkabin i forhold, og da kommer den til kort. Kunne vi ligget greit i en C65 hadde det vært greit nok med plass ellers. Jeg liker Askeladdens uteplass, er helt enig i at det er uaktuelt å måtte tråkke i en sofa for å komme ombord. Og med en liten kar som gjerne løper gjennom båten når han bader, er det et must. Jeg ser for meg en tre-maks fire år gammel båt, vil tippe jeg får en T7 på 500-tallet og en D77 ned mot 600 etterhvert. Noe mer er det ikke rom for i budsjettet, da er det godt strukket allerede. Alternativet til å kjøpe en båt med soveplass, er rett og slett å oppgradere Nordkapp'en til C61 bowrider. Tyngre, bedre skrog og bedre løsninger på dagsturer. Ellers er jo Sea-Rider lekker den, med unntak av U-sofaen. Men for dyr, dessverre. I denne omgang... På C76 kan du få vegger til toalettet, sånn at det blir eget rom. Har en kompis som akkurat har bestilt C61 Bowrider, så han er veldig spent ? De har to små unger, og to unger på 18-20 år. Har ikke hatt båt før, sende prøver seg frem hva som passer, men han ble nok litt mer giret når han så hvordan min C76 er, og hvordan den oppfører seg i sjøen med steppet skrog. Nå er det ikke det på C61, men en veldig fin båt og se på det også ? Sitér dette innlegget Link to post
Pondus1236 Svart 28.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 Er nok soveplassen og prisen som taler i mot C76, dessverre. Meget lekker båt. Hadde den hatt stikkøye som C83 hadde den vært særdeles aktuell. Hva tror du det vil være mulig å få den for brukt? Kom vel i 2017? 250HK nok på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 Pondus1236 skrev 20 minutter siden: Er nok soveplassen og prisen som taler i mot C76, dessverre. Meget lekker båt. Hadde den hatt stikkøye som C83 hadde den vært særdeles aktuell. Hva tror du det vil være mulig å få den for brukt? Kom vel i 2017? 250HK nok på denne? Tror ikke noen selger den brukt enda, og de som har kjøpt den er vel såpass fornøyd også ? Min kom på rett over 1 million med 300 hk. Jeg kjøpte demobåten og fikk den cirka 150.000 kr billigere ? Den ble presentert på båtmessen i Bergen i februar 2017. Jeg kjøpte den båten som var der, eneste båten Askeladden hadde da faktisk! Nå leveres den stort sett med duoprop 350 hk. Den var ikke kommet da jeg kjøpte, er godkjent for 400 hk. Den går godt med 300 hk, hatt den i nesten 50 knop, henter ikke veldig mye mer med 350, men du får en del høyere drivstoff forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Pondus1236 Svart 28.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 (redigert) Er vel alltids noen som oppgraderer til C83, tenker jeg...;) Men i overkant av budsjettet i denne runden, som sagt. Dessverre... Redigert 28.Januar.2019 av Pondus1236 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 Pondus1236 skrev 11 minutter siden: Er vel alltids noen som oppgraderer til C83, tenker jeg...;) Men i overkant av budsjettet i denne runden, som sagt. Dessverre... Ja på sikt vil det jo være det ? Greit med stikk kabinen, men det går på bekostning av andre ting. Askeladden har jo lagringsplass i hele dørken via luke under bordet. Det har vel ikke Uttern, for der er jo køyen. Vet ikke hvor det er meningen å lagre ting i den båten, blir vel isåfall under ene benken. Jeg er jaggu glad jeg kan lagre ting under dørken ? Min smak er at pga stikk kabinen, ser båten høy og klumpete ut, synes det ser merkelig ut når badeplattformen svever høyt oppe over vannet, Askeladden sin ligger jo rett over vannet. Men det kommer bare an på hva du trenger, og alle har forskjellig smak ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 Aquador 23 DC har dobbeltseng for to plus en lille stikkøje som er fin til et barn! https://hamnenplay.solidtango.com/video/160518-begbatstester-aquador-23-dc Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 MajorAndy skrev 8 minutter siden: Aquador 23 DC har dobbeltseng for to plus en lille stikkøje som er fin til et barn! https://hamnenplay.solidtango.com/video/160518-begbatstester-aquador-23-dc Uff og uff.. Innenbords, sinnsykt trang rundt sofaen, sitter noen der kan du ikke bevege deg rundt! Dårlig ombordstigning, dårlig bordløsning og ikke minst, ingen åpning i vindu til å gå fram på baugen! Føler du går mange år tilbake i tid igjen med noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 Ikke enig. Adgang til stævnen er rigtig god via forlugen. Der er rigtig god plads i sofaen bag og så er der lukket toiletrum og acceptabelt pantry. Men sådan er smagen jo forskellig. Vi havde en 23 HT i to sæsoner og var glade for den. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 28.Januar.2019 Del på Facebook Svart 28.Januar.2019 Ofte må du jo gå ombord i båten bak når du ligger inntil en brygge eller hva som helst. Og da er ombordstigningen ikke god, må trakke høyt opp, og må trakke i putene. Skal alle på land må alle gå frem gjennom luken som et alternativ istedet for å gå ut bak. Sofaen er stor ja, men trang. Du har liksom ingen passasje for å bevege deg rundt. Det henger nok også litt sammen med at du ikke kan gå ut bak. I en båt på den størrelsen er det greit å ha et fast bord montert, ikke noe du svinger frem og tilbake. Synes mye var upraktisk her, de fleste nye båter i den størrelsen har helt andre løsninger. Men igjen, det lages forskjellige båter, noe for alle, og noen liker det ene og noen liker det andre ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.