BårdK Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 Pondus1236, hvor mange overnattinger planlegger eller ønsker du? Hvis det er mer enn noen få unntak ville jeg ha prioritert en lugar til mor og far og separat stikkabin til junior. Irriterende og liste seg til sengs uten å vekke junior, samt lite søvn og derav følgende sure familemedlemmer. Folk er jo forskjellige, men etter at jeg kjøpte hytte og hyttebåt er det overnattingene jeg savner mest. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 Sørlandet2 skrev for 2 timer siden: Askeladden er vel ikke så hissig på å selge vegger til toalettet, de mener vel det blir for trangt? Ja, vet det er vask fremme ved vinduet, hvor Uttern har oppevaring rom. Det vil bli trangere ja, naturlig nok. Samme som i Uttern. Men som sagt to vasker er standard. Sitér dette innlegget Link to post
anders1234 Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Jeg har sett etter båter i denne klassen lenge. Vært på alle messer de siste tre åra her på Østlandet og prøvekjørt D77og Yamarin 76DC For vårt bruk ville D77 vært ideelt!!! Dagsturer med noen overnattinger hvis det bare ble sånn. Ja, D77 blir litt som ei campingvogn, men plassen under kalæsjen om kvelden hvis det blir kjølig og den store innvendige plassen gjør den helt perfekt. Vi er to voksene og en 10 åring. Askeladden lager VELDIG fine båter, men praktiske i forhold til Uttern D77, det er de ikke. Ble veldig skuffet over C83 når jeg så den på båter i sjøen i fjor. Den la seg til siden veldig fort når man gikk rundt. Lav under kalæsjen. Jeg kunne ikke stå oppreist og er 179 på strømpelesten. Dessverre har det blitt noen omstendigheter som gjør at det ikke blir noe båt :-( BUHU!!!!! Lykke til videre! Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 anders1234 skrev 23 minutter siden: Jeg har sett etter båter i denne klassen lenge. Vært på alle messer de siste tre åra her på Østlandet og prøvekjørt D77og Yamarin 76DC For vårt bruk ville D77 vært ideelt!!! Dagsturer med noen overnattinger hvis det bare ble sånn. Ja, D77 blir litt som ei campingvogn, men plassen under kalæsjen om kvelden hvis det blir kjølig og den store innvendige plassen gjør den helt perfekt. Vi er to voksene og en 10 åring. Askeladden lager VELDIG fine båter, men praktiske i forhold til Uttern D77, det er de ikke. Ble veldig skuffet over C83 når jeg så den på båter i sjøen i fjor. Den la seg til siden veldig fort når man gikk rundt. Lav under kalæsjen. Jeg kunne ikke stå oppreist og er 179 på strømpelesten. Dessverre har det blitt noen omstendigheter som gjør at det ikke blir noe båt :-( BUHU!!!!! Lykke til videre! Hva var upraktisk med Askeladden da? Jeg synes det er greit under kalesjen, har hele tiden følt jeg kunne stå under der, men ubevisst har jeg visst bøyd meg litt ? Grunnen til at kalesjen ikke er høyere har noe med hvordan båten ser ut med høyere kalesje. Da forandrer plutselig hele formen på båten seg. Har spurt de om akkurat det, og ser poenget der. Sitér dette innlegget Link to post
Pondus1236 Svart 2.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Når det gjelder antall overnattinger, er jeg usikker. Vi ønsker hvertfall mulighet til å bli ute i fine helger i Oslofjorden, med muligheter for å dra litt lenger også. Er enig i at Uttern D77 er litt trang å bevege seg i i cockpit, men som det sies, bedre plass under dekk. Hos Askeladden ville vi nok klart oss med en C65, og jeg skal også se på Uttern D65, som jo er endel billigere. Finnmaster T7 er ikke så mye dyrere enn Askeladden heller, og må vurderes. Stikkøya der er veldig liten, men det skal være bred seng der, så jeg får ta en titt til på den. Noen messepriser på en C65 eller de andre nevnte? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 3.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Pondus1236 Svart 3.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 Takk, Kalle. Akkurat den var ikke løp og kjøp, akkurat... Har sett demobåter ned mot 600’, så jeg får se litt. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 3.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 Jobber du på provisjon @Kalle Well? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 3.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 (redigert) Hehe.. Nei jeg tok bare et bilde for å være grei ? Prisen avhenger jo av utstyr også, så er godt mulig en til 600.000 kr har mindre motor og mindre utstyr. Men det står jo også be om messetilbud. Den nye P79 weekend var satt en satt en del nye i forhold til hva den var oppgitt til. Sen som sto på messen kunne for 1,140 med mye utstyr og 300 hk. Fin båt som fikk mye skryt! Redigert 3.Februar.2019 av Kalle Well (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pondus1236 Svart 4.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 En kjapp titt på D65 utelukker den greit, blir altfor liten i kabinen for tre. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Hva er alternativet da? C65 er vel omtrent lik? Sitér dette innlegget Link to post
Pondus1236 Svart 4.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Nei, bedre plass i C65, bedre utnyttet ut mot sidene. Finnmaster T7 og Uttern D77 er vel alternativene pr nå, med Yamarin 76DC som en eldre og billigere joker. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Hvis du ser på utformingen av skroget og dekket på Askeladden kontra Uttern så er uttern spissere over vannlinja og lavere, samt at dem har plassert trappa sånn at den tar mye plass av lugaren! lite utnyttet plass, men spørs hvordan bruken! Min designsmak og tekniske løsninger heller mye mer mot Askeladden, men det er jo smak og behag Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kalle Well Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Skal du opp et hakk blir jo også C76 der ? Spurte litt på messen hva som gjorde at Askeladden var litt dyrere. Det hadde bl.a med støpingen av skroget. Askeladden har tykkere og stivere skrog. Tar du også med f.eks syrefast stål over hele fronten ved rutene, mye tykkere stolpe som går opp langs sidene på båten, helt andre typer stoff på setene, pluss at Askeladden blir tegnet og designet i Norge og utprøvd her med det det koster å ha norske folk i arbeid. Uttern blir utelukkende laget i Polen. Polakkene som lager Askeladden laget ikke noe som helst før tegninger fra Norge var levert. Ikke en bitteliten plate engang, lager de uten at tegningene kommer fra Norge. Dette tilsammen gjør at Askeladden er hakket dyrere enn andre. Sitér dette innlegget Link to post
Pondus1236 Svart 4.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Så litt på C76 og den har primært mer plass ute, og vi har ikke det behovet. Inne i kabinen er den relativt lik C65. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Pondus1236 skrev 46 minutter siden: Så litt på C76 og den har primært mer plass ute, og vi har ikke det behovet. Inne i kabinen er den relativt lik C65. Jeg så på disse for noen år siden, C75 vs 65. Mener uteplassen var identisk, men C75 hadde mere plass inne. C65 hadde faktisk litt større solseng. - trodde bare skroget var nytt på C76..? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 (redigert) Feil på begge to ? C76 er lengre fremme. Der får du vask og lengre køye, pluss mer bredde. Salongen på C76 er 20 cm lengre ?? Så forresten ene Uttern bli transportert fra messen idag. Var vel 21 foteren eller noe sånn. Ble transportert på åpen henger, uten noe kalesje eller noe over. Det regnet mye, og veiene var full i slaps og skit ? Askeladden er mer fornuftig og transporterer de i lukket semi ?? Redigert 4.Februar.2019 av Kalle Well (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Kalle Well skrev 8 minutter siden: Feil på begge to ? C76 er lengre fremme. Der får du vask og lengre køye, pluss mer bredde. Salongen på C76 er 20 cm lengre ?? Så forresten ene Uttern bli transportert fra messen idag. Var vel 21 foteren eller noe sånn. Ble transportert på åpen henger, uten noe kalesje eller noe over. Det regnet mye, og veiene var full i slaps og skit ? Askeladden er mer fornuftig og transporterer de i lukket semi ?? Det beviser vel heller at Uttern tåler vær og vind ? med selv-lensende dørk, og alle materialer som tåler vann, så gikk nok dette bra ? Håper og tror at Askeladden tåler litt snø og regn å? En liten korreksjon til tidligere innlegg hvor du hevder at Uttern er utelukkende produsert i Polen. Ikke helt korrekt. Med Brunswick konsernet i ryggen, som er en av verdens største leverandører av fritidsbåter, så er det erfaring og kompetanse globalt. Noe som også vises i byggekvalitet på Uttern når det gikk fra å være en liten Svenske båtprodusent, til å bli en del av Brunswick konsernet. Men nok en gang, Askeladden er flotte båter. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Sørlandet2 skrev 7 minutter siden: Det beviser vel heller at Uttern tåler vær og vind ? med selv-lensende dørk, og alle materialer som tåler vann, så gikk nok dette bra ? Håper og tror at Askeladden tåler litt snø og regn å? En liten korreksjon til tidligere innlegg hvor du hevder at Uttern er utelukkende produsert i Polen. Ikke helt korrekt. Med Brunswick konsernet i ryggen, som er en av verdens største leverandører av fritidsbåter, så er det erfaring og kompetanse globalt. Noe som også vises i byggekvalitet på Uttern når det gikk fra å være en liten Svenske båtprodusent, til å bli en del av Brunswick konsernet. Men nok en gang, Askeladden er flotte båter. Joda, tåler selvfølgelig både vind og regn, men det er nå greit å ta vare på båtene. Er godt mulig den båten også er solgt til kunde på messen. Jeg ville ihvertfall ALDRI vurdert å dradd den uten noe beskyttelse på ? Sitér dette innlegget Link to post
Pondus1236 Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2019 Var å kikket på Finnmaster T7 og T8, T7 blir for liten, den stikkøya er jo for kort til en 6-åring! Lagringsplass, ikke noe annet. T8 meget lekker, men noe dyr. Uttern er nok det mest aktuelle, Yamarin 76 DC er et rimeligere valg, men da blir det eldre båt. På generelt grunnlag, hva vil er fair pris i % av nåværende nypris for en 3/5 år gammel båt i denne klassen? Det representerer jo ikke verditap, da båtprisene jo har steget også. Sørlandet, hva var nypris på Uttern D77 med premium for 4 år siden, vet du det? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 24.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2019 (redigert) Pondus1236 skrev 1 time siden: Var å kikket på Finnmaster T7 og T8, T7 blir for liten, den stikkøya er jo for kort til en 6-åring! Lagringsplass, ikke noe annet. T8 meget lekker, men noe dyr. Uttern er nok det mest aktuelle, Yamarin 76 DC er et rimeligere valg, men da blir det eldre båt. På generelt grunnlag, hva vil er fair pris i % av nåværende nypris for en 3/5 år gammel båt i denne klassen? Det representerer jo ikke verditap, da båtprisene jo har steget også. Sørlandet, hva var nypris på Uttern D77 med premium for 4 år siden, vet du det? Ser offisielle listepris, med 250 hk, og alt utstyr, varmer, ankervinsj, vessel-wiew Og landstrøm med lader var 837000. Min båt hadde kommet inn i landet når euroen fortsatt var på 7 tallet. Så fikk noe rabatt. I mine øyne så er hva en betalte for en båt for fire år siden helt uvesentlig for hva det er verdt i dag(selv om mange tror det..) Det er vel bare en ting som styrer prisen på brukte båter, MARKEDET. Redigert 24.Februar.2019 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pondus1236 Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2019 Prøver bare å danne meg et bilde av nettopp markedet, hvordan regnestykket blir de neste åra, og hvordan verdien holder seg. Sitér dette innlegget Link to post
Pondus1236 Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2019 Sørlandet2 skrev 1 time siden: Ser offisielle listepris, med 250 hk, og alt utstyr, varmer, ankervinsj, vessel-wiew Og landstrøm med lader var 837000. Min båt hadde kommet inn i landet når euroen fortsatt var på 7 tallet. Så fikk noe rabatt. I mine øyne så er hva en betalte for en båt for fire år siden helt uvesentlig for hva det er verdt i dag(selv om mange tror det..) Det er vel bare en ting som styrer prisen på brukte båter, MARKEDET. Om du har fulgt med litt, hva ville det vært fornuftig å betale for en 2016 D77, 250HK, premium, varmer, ankervinsj bak, og landstrøm? Mener å huske at jeg så noen ned mot 650' i høst, ligger noen ute nå til godt over 700'. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 24.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2019 Pondus1236 skrev 1 time siden: Om du har fulgt med litt, hva ville det vært fornuftig å betale for en 2016 D77, 250HK, premium, varmer, ankervinsj bak, og landstrøm? Mener å huske at jeg så noen ned mot 650' i høst, ligger noen ute nå til godt over 700'. Jeg har ingen formening om hva som er rett pris. Begynner våren som sommeren sluttet i fjor, med sol og lav rente, så holder prisene seg høye. Du får håpe på en kald vår, og høy rente, så blir det kjøperens marked. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Pondus1236 Svart 24.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2019 Tok en runde på Sjøen for alle i dag. Tror tanken på å ha en båt uten stikkøye skrinlegges, da det fort blir et argument for ikke å dra ut for å overnatte. Finnmaster T7 har stikkøye, men den er ekstremt kort. Det kan skjøtes på madrassen slik at hodet kommer litt lenger ut, det vil fungere et par år før guttungen blir for lang. Selger argumenterte med at pentry på denne båten ble trangt og anbefalte heller et frittstående kokeapparat. Høres litt jalla ut? Mange brukte T7 mangler gjerne utstyr som baugpropell og ankervinsj, samt pentry, som jeg har lyst på. Så på Yamarin 79 DC, da en brukt 76 DC nok er det som gir mest bruksverdi for penga, og de er jo tilnærmet like. Fin båt, men syns den var litt dyp i cockpit, samt trang og mørk i kabinen. Uttern D77 er fortsatt fin, det samme med T8. Begge båtene har få kompromisser, jeg har ikke lyst til å kjøpe en båt som pga mangler ikke blir brukt nok. Har noen generelle spørsmål om verditap, og betraktninger om hva som vil lønne seg på sikt. Ser at f.eks en 10 år gammel Yamarin 76 DC ligger ute til i overkant av 50% av nåværende nypris (79DC). En tre år gammel D77 mener jeg å ha sett til ca 70% av nypris, mens en 2014 lå ute til ca 35% av nypris. Uttern er gjerne 100' billigere, men hva om båten skal selges om to-tre år? Differansen vil jo bli mindre, og kanskje er det vel så lurt å velge en 5 år gammel dyrere båt enn en 3 år gammel litt rimeligere? Ca prisforskjell ny er 200k. Garanti er selvfølgelig en fordel for den nyeste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.