Jump to content

Ny daycruiser med overnatting til to store og en liten


Pondus1236

Recommended Posts

Pondus1236, hvor mange overnattinger planlegger eller ønsker du? Hvis det er mer enn noen få unntak ville jeg ha prioritert en lugar til mor og far og separat stikkabin til junior. Irriterende og liste seg til sengs uten å vekke junior, samt lite søvn og derav følgende sure familemedlemmer. Folk er jo forskjellige, men etter at jeg kjøpte hytte og hyttebåt er det overnattingene jeg savner mest.

Link to post

Jeg har sett etter båter i denne klassen lenge. Vært på alle messer de siste tre åra her på Østlandet og prøvekjørt D77og Yamarin 76DC  For vårt bruk ville D77 vært ideelt!!! Dagsturer med noen overnattinger hvis det bare ble sånn.  Ja, D77 blir litt som ei campingvogn, men plassen under kalæsjen om kvelden hvis det blir kjølig og den store innvendige plassen gjør den helt perfekt.  Vi er to voksene og en 10 åring.

 

Askeladden lager VELDIG fine båter, men praktiske i forhold til Uttern D77, det er de ikke.

 

Ble veldig skuffet over C83 når jeg så den på båter i sjøen i fjor. Den la seg til siden veldig fort når man gikk rundt. Lav under kalæsjen. Jeg kunne ikke stå oppreist og er 179 på strømpelesten.

 

Dessverre har det blitt noen omstendigheter som gjør at det ikke blir noe båt :-( BUHU!!!!!

 

Lykke til videre!

Link to post
anders1234 skrev 23 minutter siden:

Jeg har sett etter båter i denne klassen lenge. Vært på alle messer de siste tre åra her på Østlandet og prøvekjørt D77og Yamarin 76DC  For vårt bruk ville D77 vært ideelt!!! Dagsturer med noen overnattinger hvis det bare ble sånn.  Ja, D77 blir litt som ei campingvogn, men plassen under kalæsjen om kvelden hvis det blir kjølig og den store innvendige plassen gjør den helt perfekt.  Vi er to voksene og en 10 åring.

 

Askeladden lager VELDIG fine båter, men praktiske i forhold til Uttern D77, det er de ikke.

 

Ble veldig skuffet over C83 når jeg så den på båter i sjøen i fjor. Den la seg til siden veldig fort når man gikk rundt. Lav under kalæsjen. Jeg kunne ikke stå oppreist og er 179 på strømpelesten.

 

Dessverre har det blitt noen omstendigheter som gjør at det ikke blir noe båt :-( BUHU!!!!!

 

Lykke til videre!

 

Hva var upraktisk med Askeladden da?

Jeg synes det er greit under kalesjen, har hele tiden følt jeg kunne stå under der, men ubevisst har jeg visst bøyd meg litt ? Grunnen til at kalesjen ikke er høyere har noe med hvordan båten ser ut med høyere kalesje. Da forandrer plutselig hele formen på båten seg. Har spurt de om akkurat det, og ser poenget der. 

Link to post

Når det gjelder antall overnattinger, er jeg usikker. Vi ønsker hvertfall mulighet til å bli ute i fine helger i Oslofjorden, med muligheter for å dra litt lenger også. 

 

Er enig i at Uttern D77 er litt trang å bevege seg i i cockpit, men som det sies, bedre plass under dekk.

 

Hos Askeladden ville vi nok klart oss med en C65, og jeg skal også se på Uttern D65, som jo er endel billigere.

 

Finnmaster T7 er ikke så mye dyrere enn Askeladden heller, og må vurderes. Stikkøya der er veldig liten, men det skal være bred seng der, så jeg får ta en titt til på den.

 

Noen messepriser på en C65 eller de andre nevnte?

Link to post

Hehe.. Nei jeg tok bare et bilde for å være grei ?

Prisen avhenger jo av utstyr også, så er godt mulig en til 600.000 kr har mindre motor og mindre utstyr. 

Men det står jo også be om messetilbud. 

Den nye P79 weekend var satt en satt en del nye i forhold til hva den var oppgitt til. Sen som sto på messen kunne for 1,140 med mye utstyr og 300 hk. Fin båt som fikk mye skryt!

Redigert av Kalle Well (see edit history)
Link to post

Hvis du ser på utformingen av skroget og dekket på Askeladden kontra Uttern så er uttern spissere over vannlinja og lavere, samt at dem har plassert trappa sånn at den tar mye plass av lugaren! lite utnyttet plass, men spørs hvordan bruken!  Min designsmak og tekniske løsninger heller mye mer mot Askeladden, men det er jo smak og behag

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Skal du opp et hakk blir jo også C76 der ? Spurte litt på messen hva som gjorde at Askeladden var litt dyrere. Det hadde bl.a med støpingen av skroget. Askeladden har tykkere og stivere skrog. Tar du også med f.eks syrefast stål over hele fronten ved rutene, mye tykkere stolpe som går opp langs sidene på båten, helt andre typer stoff på setene, pluss at Askeladden blir tegnet og designet i Norge og utprøvd her med det det koster å ha norske folk i arbeid. Uttern blir utelukkende laget i Polen. Polakkene som lager Askeladden laget ikke noe som helst før tegninger fra Norge var levert. Ikke en bitteliten plate engang, lager de uten at tegningene kommer fra Norge. Dette tilsammen gjør at Askeladden er hakket dyrere enn andre. 

Link to post

Feil på begge to ? C76 er lengre fremme. Der får du vask og lengre køye, pluss mer bredde. Salongen på C76 er 20 cm lengre ??

Så forresten ene Uttern bli transportert fra messen idag. Var vel 21 foteren eller noe sånn. Ble transportert på åpen henger, uten noe kalesje eller noe over. Det regnet mye, og veiene var full i slaps og skit ? Askeladden er mer fornuftig og transporterer de i lukket semi ??

Redigert av Kalle Well (see edit history)
Link to post
Kalle Well skrev 8 minutter siden:

Feil på begge to ? C76 er lengre fremme. Der får du vask og lengre køye, pluss mer bredde. Salongen på C76 er 20 cm lengre ??

Så forresten ene Uttern bli transportert fra messen idag. Var vel 21 foteren eller noe sånn. Ble transportert på åpen henger, uten noe kalesje eller noe over. Det regnet mye, og veiene var full i slaps og skit ? Askeladden er mer fornuftig og transporterer de i lukket semi ??

Det beviser vel heller at Uttern tåler vær og vind ? med selv-lensende dørk, og alle materialer som tåler vann, så gikk nok dette bra ? Håper og tror at Askeladden tåler litt snø og regn å? 

En liten korreksjon til tidligere innlegg hvor du hevder at Uttern er utelukkende produsert i Polen. Ikke helt korrekt. Med Brunswick konsernet i ryggen, som er en av verdens største leverandører av fritidsbåter, så er det erfaring og kompetanse globalt. Noe som også vises i byggekvalitet på Uttern når det gikk fra å være en liten Svenske båtprodusent, til å bli en del av Brunswick konsernet. 

Men nok en gang, Askeladden er flotte båter. 

Link to post
Sørlandet2 skrev 7 minutter siden:

Det beviser vel heller at Uttern tåler vær og vind ? med selv-lensende dørk, og alle materialer som tåler vann, så gikk nok dette bra ? Håper og tror at Askeladden tåler litt snø og regn å? 

En liten korreksjon til tidligere innlegg hvor du hevder at Uttern er utelukkende produsert i Polen. Ikke helt korrekt. Med Brunswick konsernet i ryggen, som er en av verdens største leverandører av fritidsbåter, så er det erfaring og kompetanse globalt. Noe som også vises i byggekvalitet på Uttern når det gikk fra å være en liten Svenske båtprodusent, til å bli en del av Brunswick konsernet. 

Men nok en gang, Askeladden er flotte båter. 

 

Joda, tåler selvfølgelig både vind og regn, men det er nå greit å ta vare på båtene. Er godt mulig den båten også er solgt til kunde på messen. Jeg ville ihvertfall ALDRI vurdert å dradd den uten noe beskyttelse på ?

Link to post
  • 3 uker senere...

Var å kikket på Finnmaster T7 og T8, T7 blir for liten, den stikkøya er jo for kort til en 6-åring! Lagringsplass, ikke noe annet. T8 meget lekker, men noe dyr. Uttern er nok det mest aktuelle, Yamarin 76 DC er et rimeligere valg, men da blir det eldre båt.

 

På generelt grunnlag, hva vil er fair pris i % av nåværende nypris for en 3/5 år gammel båt i denne klassen? Det representerer jo ikke verditap, da båtprisene jo har steget også.

 

Sørlandet, hva var nypris på Uttern D77 med premium for 4 år siden, vet du det?

Link to post
Pondus1236 skrev 1 time siden:

Var å kikket på Finnmaster T7 og T8, T7 blir for liten, den stikkøya er jo for kort til en 6-åring! Lagringsplass, ikke noe annet. T8 meget lekker, men noe dyr. Uttern er nok det mest aktuelle, Yamarin 76 DC er et rimeligere valg, men da blir det eldre båt.

 

På generelt grunnlag, hva vil er fair pris i % av nåværende nypris for en 3/5 år gammel båt i denne klassen? Det representerer jo ikke verditap, da båtprisene jo har steget også.

 

Sørlandet, hva var nypris på Uttern D77 med premium for 4 år siden, vet du det?

Ser offisielle listepris, med 250 hk, og alt utstyr, varmer, ankervinsj, vessel-wiew Og landstrøm med lader var 837000. Min båt hadde kommet inn i landet når euroen fortsatt var på 7 tallet. Så fikk noe rabatt. 

I mine øyne så er hva en betalte for en båt for fire år siden helt uvesentlig for hva det er verdt i dag(selv om mange tror det..) 

Det er vel bare en ting som styrer prisen på brukte båter, MARKEDET. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Sørlandet2 skrev 1 time siden:

Ser offisielle listepris, med 250 hk, og alt utstyr, varmer, ankervinsj, vessel-wiew Og landstrøm med lader var 837000. Min båt hadde kommet inn i landet når euroen fortsatt var på 7 tallet. Så fikk noe rabatt. 

I mine øyne så er hva en betalte for en båt for fire år siden helt uvesentlig for hva det er verdt i dag(selv om mange tror det..) 

Det er vel bare en ting som styrer prisen på brukte båter, MARKEDET. 

 

Om du har fulgt med litt, hva ville det vært fornuftig å betale for en 2016 D77, 250HK, premium, varmer, ankervinsj bak, og landstrøm? Mener å huske at jeg så noen ned mot 650' i høst, ligger noen ute nå til godt over 700'.

Link to post
Pondus1236 skrev 1 time siden:

 

Om du har fulgt med litt, hva ville det vært fornuftig å betale for en 2016 D77, 250HK, premium, varmer, ankervinsj bak, og landstrøm? Mener å huske at jeg så noen ned mot 650' i høst, ligger noen ute nå til godt over 700'.

Jeg har ingen formening om hva som er rett pris. 

Begynner våren som sommeren sluttet i fjor, med sol og lav rente, så holder prisene seg høye. 

Du får håpe på en kald vår, og høy rente, så blir det kjøperens marked.  ;-)

Link to post
  • 4 uker senere...

Tok en runde på Sjøen for alle i dag. Tror tanken på å ha en båt uten stikkøye skrinlegges, da det fort blir et argument for ikke å dra ut for å overnatte. Finnmaster T7 har stikkøye, men den er ekstremt kort. Det kan skjøtes på madrassen slik at hodet kommer litt lenger ut, det vil fungere et par år før guttungen blir for lang. Selger argumenterte med at pentry på denne båten ble trangt og anbefalte heller et frittstående kokeapparat. Høres litt jalla ut? Mange brukte T7 mangler gjerne utstyr som baugpropell og ankervinsj, samt pentry, som jeg har lyst på.

 

Så på Yamarin 79 DC, da en brukt 76 DC nok er det som gir mest bruksverdi for penga, og de er jo tilnærmet like. Fin båt, men syns den var litt dyp i cockpit, samt trang og mørk i kabinen. Uttern D77 er fortsatt fin, det samme med T8. Begge båtene har få kompromisser, jeg har ikke lyst til å kjøpe en båt som pga mangler ikke blir brukt nok. 

 

Har noen generelle spørsmål om verditap, og betraktninger om hva som vil lønne seg på sikt. Ser at f.eks en 10 år gammel Yamarin 76 DC ligger ute til i overkant av 50% av nåværende nypris (79DC). En tre år gammel D77 mener jeg å ha sett til ca 70% av nypris, mens en 2014 lå ute til ca 35% av nypris. Uttern er gjerne 100' billigere, men hva om båten skal selges om to-tre år? Differansen vil jo bli mindre, og kanskje er det vel så lurt å velge en 5 år gammel dyrere båt enn en 3 år gammel litt rimeligere? Ca prisforskjell ny er 200k. Garanti er selvfølgelig en fordel for den nyeste. 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...