Olebear Startet 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2019 hei skal hente en ny innkjøpt båt 37 fots cabincruiser i løpet av april. å hadde vert fint med litt tipps på hvor jeg kan gå så jeg kan legge opp ruta mi Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Gratulerer med første innlegg og velkomne. ? si litt om båten og din erfaring. Har du mannskap? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Her er vår rute fra ifjor, fint alternativ til første strekk utafor «hovedleden». Gratulerer med ny båt! Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 I Bergen er det en god ide å fylle diesel enten under Askøybroen (nordsiden), og da helt innerst i vågen, ikke den på holmen. Eller på Lie på Sotra (omtrent rett vest for Flesland). Disse er billigst. Videre sørover er leden gjennom/vestsiden av Austevoll via Bekkjavik å anbefale. Deretter leden mellom Stord og Bømlo. (Slik Kenneth82 har bilde av) Kopervik på Karmøy, er en god plass å fylle diesel og vann også. (Bensinstasjon på kaien i Nordrevågen) Derfra kan det være en ide å svinge østover og gå østsiden av Bokn i stedet for Karmsundet videre sørover. Egersund er som regel siste "billige" bunkringsplass på veien sørover, men i fjor sommer var det like billig diesel i Mandal også. Fra Farsund er det greit å gå innaskjærs og ta Spangereidkanalen hvis du kommer under broene. Så får du et avbrekk fra havet. Fra Mandal følg leden innaskjærs hele veien forbi Kristiansand, og så Blindleia. Sitér dette innlegget Link to post
Olebear Svart 27.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Eureka skrev 1 time siden: Gratulerer med første innlegg og velkomne. ? si litt om båten og din erfaring. Har du mannskap? jo takk:) båten er en 2000 model cranchi 34 zaffiro . min erfaring er vell kanske ikke alverden men vandt til å løse ting litt selv:) har hat båt i 5 år å hatt i snitt 25-30 døgn på sommeren.rota mye rundt i bamble kragerø arendal og over til strømstad. så gleder meg litt til å hente :) har med frua som physkisk støtte:)) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Gratulerer med båt, har tatt denne turen 3 ganger selv, har båten på Sildeberget . 2 ganger med bavaria 33 sport og nå sist med squadron 43 i november. hvor lang tid ser du for deg og bruke? Regner du med og bare marsje hjem så fort som mulig eller vil du gjøre en tur ut av det ? første ganger min fra Askøy, så hadde jeg ca 22-23 knop i snittfart og brukte 14,5 time hjem. da i desember så døgnet var kort og det ble overnatting i Kristiansand . Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Ruby Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Trond123 skrev for 2 timer siden: I Bergen er det en god ide å fylle diesel enten under Askøybroen (nordsiden), og da helt innerst i vågen, ikke den på holmen. Eller på Lie på Sotra (omtrent rett vest for Flesland). Disse er billigst. Hvorfor ikke den på holmen? Erfaringsmessig er jo den billigere..... Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Er blitt fortalt av bl.a et par av båtmotorverkstedene i Bergensområdet, at den på holmen leverer MGO og ikke EN590 slik det er skiltet. Om det fortsatt er slik i år, vet jeg ikke. Men vi er mange som holder oss unna pumpene på holmen. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 (redigert) Hei Det med diesel kvalitet er interessant. Sjølv har eg for lengst slutta å fylla diesel på stasjonen innerst i vågen. Dette fordi det er så grisete der. (Eg vil helst ikkje få olja med skoene, og på båten.) Dessuten har eg berre opplevd sur betjening der. Ask Redigert 27.Januar.2019 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Ja, det er dessverre en del oljesøl både på bryggen og ved betalingsautomaten. Betjeningen har jeg (heldigvis?) ikke møtt ennå. Fyller helst på Lie hvis jeg kan velge mellom de to. For et par år siden, snakket jeg med maskinisten på fiskebåten som holder til der, om bl.a rutinene deres for sjekk av fremmedlegemer i dieselen. (vann, slam osv). Ikke mange andre som har vært villige til å opplyse om slikt. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Der er flere tråde med tips til denne rute herinde. Og så er bursdagsbarnet @Bjørn Løvjomås jo mester udi i henteture til og især fra Vestlandet! Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Bang Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 (redigert) I begynnelsen av mai 2016 hentet jeg båt fra Bergen til Oslo. Jeg kjørte relativt direkte utaskjærs hele veien, med en kort etappe første dag med overnatting i Tananger. Dagen etter kjørte jeg i ett til Oslo, med fin sjø hele veien med unntak av utenfor Langesund. Jeg brukte 16 timer effektiv kjøretid i en Bavaria 37 sport. Legger ved etappene, forbruk og hva jeg betalte for diesel på de forskjellige stedene den gang. Neste gang jeg tar turen skal jeg bruke mye lengre tid. En fantastisk fin strekning, der jeg ville brukt mer tid innaskjærs. Og det er jo en unik mulighet til å bli godt kjent med båten. Lykke til. ⚓️ Redigert 27.Januar.2019 av Kaptein Bang (see edit history) Sitér dette innlegget Kaptein Bang - YouTube Link to post
HansH Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Kaster meg på med noen tips som ikke akkurat har med rutevalg, men mer på sikkerhet og forberedelser. Følg spesielt godt med på været. Det kan fort bli utrivelig i en 34-foter hvis du får litt vind over de åpne strekningene som Sletta og Jæren/Lindesnes. Bedre å ligge en dag eller tre i havn og vente på godvær enn å bakse rundt i nyinnkjøpt båt. Du blir fort en liten kork på sjøen med 34 fot når det blåser på Vestlandet. Unngå nattseilas hvis du ikke har skikkelig navigasjonserfaring. For å seile om natten/i mørket bør du dessuten ha både radar og AIS for å være trygg. Noen praktiske råd: Ta med deg en passe mengde verktøy ombord slik at du kan fikse ting som måtte gi i stykker underveis, både mekanisk og elektrisk. Kjøp inn og ha med ekstra dieselfiltre, både grovt og fint Unngå å kjøre båten "nær" tom for diesel underveis, da slipper du å risikere å suge luft inn i motoren eller grums inn i filter i høy sjø. Sjekk når forrige eier sist skiftet dieselfiltre - spør hvor mange motortimer siden forrige bytte. Ta med ekstra sett reimer og impeller Sett deg inn i hva du gjør hvis noe uforutsett skulle skje, f eks plutselig vanninntrengning. Høres kanskje usannsynlig ut, men kan fort skje hvis en slange eller ventil ryker. Sjekk at lensepumper virker, både den elektriske og manuelle. Finn ut nøyaktig hvor disse er og at de virker. Hold øvrig redningsutstyr klart opp i førerposisjon. Lær deg å bruke VHFen ombord slik at du kan tilkalle hjelp hvis noe skulle skje. For sent å lære seg å knappelere på VHFen når du ligger og driver i høy sjø uten motorkraft Når du går nedover Jæren, legg en vestlig kurs "langt" til havs. Der er det mindre bølger fordi det er dypere vann under deg. Dessuten har du da mye lengre responstid hvis du skulle få trøbbel før du driver mot land på Jærstrendene. Kjøp inn eller få låne papirkart for hele strekningen så du har backup dersom plotteren svikter. Sjekk at kartprogrammet i plotteren ikke er utdatert. Om mulig last ned og installer oppdatert versjon. Kystverket har gjort en flott jobb med oppdatering av merking innenskjærs de senere årene, men det hjelper jo lite hvis din plotter ikke har dette inne. Ta med Ipad/nettbrett med kart og rute så du har backup. Mulig dette høres i overkant seriøst ut, men det er faktisk nokså mange som får ubehagelige opplevelser på disse henteturene. Motoren utsettes ofte for en påkjenning den ikke har hatt på årevis og båtføreren er ny med båten og ikke minst seilingsruten. På forumet her er det jo mange drevne sjøulker som ofte stiller som mannskap/skipper på henteturer. Det kan være en billig forsikring og gi en langt tryggere reise. Anbefaler deg absolutt å vurdere dette for den del av ruta som er mest krevende, dvs til du er i Mandal-/Kristiansands-området. Lykke til og god tur med gode forberedelser. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Grattis med ny båt Diesel får du i Bergen -Skudenes-Stavanger-Egersund Båly-Mandal (Gismerøya)-Søgne-Kristiandsand Lillesand-Arendal osv. Ingen problemer med å få fatt i det bare pass på å ha godt på tanken når du tar jæren -Lindesnes sjekk denne turen for noen hint på turen ;-) sjekk tidligere turer https://baatplassen.no/i/search/?q=hentetur&sortby=relevancy Mange hint å finne der også da du har god tid å planlegge ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Gullfisk Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Hentet båt i Stavanger i Oktober, og vi ventet på nord vestlig vind for turen over Jæren. Det er absolutt å anbefale, for det ble en behagelig tur, tross litt vind. Gikk Stavanger-Kristiansand første dag, og innaskjærs over to dager derfra til Moss. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Nord vest kan bli frisk men derimot Nord-øst er å foretrekke da blåser det fralandsvind nedover Jæren-Lindesnes kikket i tråden din Gullfisk du hadde ganske så Nordlig vind (midt i baken omtrent) ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Gullfisk Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Ja, det stemmer nok bedre det, Laluna. Var nordlig retning jeg tenkte å si, men ble nord vest i fingertuppene. Hadde nok vært slitsomt med den forfra hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Husker fra Marinen en gang vi passerte Måløy i østavind! voldsom fallvind fra fjella, så fikk nesten ikke puste på toppbro, og det var et voldsomt sjørokk! men ikke store bølger! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Familiesnekke Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Følger denne; satser på hentetur samme strekning i samme periode :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Kjøpt deg båt @Familiesnekke? Hva ble det? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Familiesnekke Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 (redigert) @Sjøbliss; ja e n d e l i g! Det ble en Enes 32/35 flybridge med nesten helt ny motor. Overtakelse i morgen, og håper på hentetur fra Bergen i påsken :) Jeg startet en oppgradering- og erfaringsdelings-tråd her; ankervinsj er først ut, så kom gjerne med tips: Redigert 29.Januar.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Til trådstarter, du har fått utrolig mange gode tips. BP er fantastisk på den måten. Jeg har jo massevis av ruter nedover det strekket. Det er det mange som har. Gi meg et vink om du ønsker forslag så bidrar jeg gjerne med det. Skulle du ønske flere tjenester så finner vi nok ut av det og. Bare hyggelig å bidra til en god båttur. Men jeg vil gjerne gi deg et tips til en slik tur uansett. Det er masse som skjer på slik en tur. Mye kan planlegges. Men ikke alt. Når det skjer noe uforutsett på turen, er det en superfordel at du har planlagt, og opptegnet rute på forhånd. Da bruker du bare noen få prosent av din egen kapasitet på navigering. Mens resten kan gå til å løse problemer som kan oppstå. Sørg for å ha opptegnet rute på nettbrett, gjerne også på plotter. Det gjør alltid jeg. Selv om jeg har gått ruta mange ganger. Lag deg også nødruter til havn, dersom du av en eller annen årsak må til havn fort. Lykke til med planlegging Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gullfisk Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Jeg laget rute ferdig på Isailor på Ipad. Laget hovedrute langs hele kysten, utaskjærs. Deretter laget jeg egne innseilingsruter til alle byer, og avstikkere til innaskjærs leder, som kunne være aktuelle. Isailor er lett å dele mellom Ipader og telefoner som backup. Å begynne å knotte ruter på ukjent plotter, hadde jeg ikke lyst til, så den ble brukt som sjekk og radarskjerm underveis. Isailor og ferdige ruter fungerte utmerket underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 (redigert) Du har alle forutsetninger for å få en kjempefin tur skjønner jeg, om du følger alle disse rådene du får. Planlegg godt med tanke på avreise, og vær. Så blir dette en fantastisk tur. Lykke til Redigert 29.Januar.2019 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 (redigert) Greit å planlegge ruten med navionics og planlegg på pcèn hjemme i ro og mak registrer epostkontoen(viktig) der og bruk den samme på padde/nettbrett/pc så synroniserer den rutene automatisk for deg https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating@6&key={awaJwhoo%40 Redigert 29.Januar.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.