Stokk Startet 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2019 (redigert) Håper på gode innspill til et relevant tema for mange med nyere seilbåter. Situasjonen er: - nyere 40 fots seilbåt (Hanse 418) - liten selvslående fokk - større storseil Komplikasjonen er: - selvslående fokk fungerer flott når det er bra med vind (over 8-9 knop) - men selvslående fokk fungerer ikke tilfredstillende i: - lite vind (under 8-10 knop): ikke nok trøkk - i medvind: fokken blafrer fra side til side selv i mye vind Løsning: - stadig flere sier løsningen er et tredje seil på rull, Code 0 eller Code 1 - andre sier dette ikke hjelper i medvind, kun når lite sidevind - HVA ANBEFALER DERE? Føring til diskusjonen: jeg skal kun ha 1 seil til. Redigert 27.Januar.2019 av Stokk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Beste løsning i ren medvind er spribom. Da går båten mye mer stabilit, og fokka står ikke å slår. Hjelper ikke når det blåser under 8 knop. Er helt klart løsningen jeg ville anbefalt på havet. En code0 eller genakker er mer jobb men fantastisk når det blåser lite. Terskelen for å heise den er relativt høy, når du ser på fjorden er det få båter som bruker det. Min erfaring er at spribommen brukes mye, og genakkeren ligger på loftet hjemme, men den båten er overrigget så fungerer i 6-10 knop med standard forseil. Samtidig har jeg hatt mye glede av genakker i lite vind de få gangene den blir heist, men det skjer ikke årlig. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Code 0 er i prinsippet en ‘kjempegenoa’, du kan nesten krysse med den, og sløre ned til 100 -110 grader. Den er tynn, og stor, så den må inn ganske snart når vindrn tar seg opp. Den har helt stramt forlik. Genaker kan du seile dypere med, og i mer vind. Jeg trengte et seil til, og endte opp med lensegennaker med strømpe. Den håndterer jeg alene, og kona styrer. Men jeg har en stor genoa, så slør i lite vind er ikke problemet mitt... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 (redigert) du kan også vurdere en A0, litt dypere enn en code0 og ikke sydd i like strekkfast duk. Blir noe rimeligere, men du kan ikke gå så høyt på kryssen. Samtidig slipper du 2:1 fall. Jeg har stor glede av min. Et annet alternativ er en multipurpose gennaker, evt en med torsjonsline om du ikke er komfortabel med å seile spinnaker. Redigert 27.Januar.2019 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
skage Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Jeg har en Bavaria Vision 44 hvor jeg kjøpte nye seil i fjor. Hadde da et 150% foran og uspilet rull stor. Elendige greier. Har nå en 110%foran fullspilet og da fullspilet stor. Når det gjelder egenskaper på fokk så er jeg ganske enige i dine betraktninger på første innlegg om egenskaper på mindre forseil. Jeg drømmer om noe på rull og enten blir det en code 0 eller så traff jeg en som hadde en code 1 som han mente vare enda bedre på kryss kurs. Jeg mener nok at for mitt bruk og ønske så er en selvslåer og en code 0-1 det som høres best ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Jeg ville gått for en A0, altså en flat gennaker. Du kan skjære ganske høyt med den. Når du skal seile dypt; nærmere platt lens; bruker du en spinnakerbom eller en lang spribom og sprer den mot Lo. Hvis du tør å kan du eventuelt sjekke ut elvstrøms bluewater runner som er en slags dobbel code0. https://elvstromsails.com/da/teknologi/innovation/produktnyheder/141-new-product-blue-water-runner Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
quantumduck Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 (redigert) On 1/27/2019 at 6:58 PM, Code0 said: Code 0 er i prinsippet en ‘kjempegenoa’, du kan nesten krysse med den, og sløre ned til 100 -110 grader. Den er tynn, og stor, så den må inn ganske snart når vindrn tar seg opp. Den har helt stramt forlik. Genaker kan du seile dypere med, og i mer vind. Jeg trengte et seil til, og endte opp med lensegennaker med strømpe. Den håndterer jeg alene, og kona styrer. Men jeg har en stor genoa, så slør i lite vind er ikke problemet mitt... Kjøpte en Code0 for noen år siden. Har en Genoa III, som jo er litt større enn selvslående flokk, men ikke voldsomt. Tanken var at når det blåser mer enn Code0 takler, så klarer jeg meg egentlig med Genoa III. Symmetrisk spinnaker har jeg, og så er tanken da at det funker bedre å gå dypere med Code0 - hvis jeg ikke vil bruker spinnakeren da - enn å prøve å gå høyt med en genaker. Når man først må klare seg men én investering, mener jeg. Diskuterte det litt med Christen With på en eller annen båtmesse og Taylan på UK. With mente vel at det var bedre med gennaker, mest siden det overall gir mest fartspotensiale i og med at det er optimalt på slør, mens Taylan var mer med på min tanke om at Code0 ville være litt mer matnyttig når jeg likevel ikke har Genoa II eller I. I ettertid så føler jeg vel at jeg valgte riktig, det er sjelden jeg tar ned seilene i frisk bris og går for motor fordi jeg mangler genaker å sløre med, slik at det blir for kjedelig, mens det nå går greit framover i ymse retninger med Code0 når det blåser få sekundmeter, i situasjoner hvor det før var mer fristende å gå for motor. Redigert 28.Januar.2019 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stokk Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 (redigert) Flotte innspill. Hanse sier selv: "Crossover Sail" for lightwind use, which is similar to a Code 1 or Code 0. This sail is for use between 5 and 20knots and when sailing between 65 and 135 degrees to the wind Redigert 29.Januar.2019 av Stokk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 (redigert) Kan jo vurdere å kjøpe brukt uansett hvilket seil det blir. Kanskje fra en regattabåt. Jeg gjorde det. Kostet 1/3 av nypris, og har bedre samvittighet for båtbudsjettet da jeg bare brukte det 2-3 ganger pr sesong. Kjipt å ha en duk til 30-40.000,- som går ut på dato før du får slitt den ut. Bare et tips Redigert 29.Januar.2019 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stokk Svart 30.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Hvor kjøper man brukt? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Følg med på finn.no, blocket.se. Er visstnok noen grupper på facebook også. Jeg fant på finn.no. Evt gå på hjemmesidene til produsenter (ulike seilloft), noen av de legger ut seil som er feilbestilt, ikke avhentet og sånn tror jeg - selges ofte litt billigere. Hvis det er turbruk du skal ha det til da. Blir det regatte/performance så blir kanskje kravene dine litt "hardere"(?). Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Har nesten samme båt som trådstarter og gjør samme betraktninger. Bestilte akkurat en 110%. Har spinnaker fra en farr 40 som passer perfekt. Vurderer en Code 1 til familieseiling og skarpere vinkler enn spinnakeren takler. Nå leser jeg om neste generasjon code 0 er på gang uten torsjonskabel. Søk «cable less code 0» og sjekk ut. Ser ut som den nye typen ikke trenger så mye tension i fallet noe som er bra for våre båter uten 2:1 fall. Kanskje verdt å vente litt med code kjøp? noen som kjenner til konseptet. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 31.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2019 toholthe skrev for 11 timer siden: Har nesten samme båt som trådstarter og gjør samme betraktninger. Bestilte akkurat en 110%. Har spinnaker fra en farr 40 som passer perfekt. Vurderer en Code 1 til familieseiling og skarpere vinkler enn spinnakeren takler. Du har en spinnaker, det har ikke TS... I medvind i lite vind er det spinnaker som gjelder, så enig med den :-) Vil man ikke styre med spinakerbom, så er det en gennaker som gjelder, gjerne med strømpe... Code 0 er for spissere vinkler, og tåler ikke veldig mye vind... Så når trådstarter har et lite forseil, og skal kun kjøpe et seil til, så må TS bestemme seg for hvilken vindvinkel han trenger det. Jeg gikk for Genaker, for jeg ville nyte hjemturen fra Skagen i medvind og 6 knops vind, autopilot og sola i ryggen :-) Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 31.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2019 (redigert) Jeg er ikke sikker på om en Code 1 sydd i skuddsikker spinnakerduk er så dumt for trådstarter istedenfor en gennaker. Dette gjeler selvsagt om det er snakk om turseiling. En code er på rull og mye lettere enkeler å bruke. Med full familie kan jo genaker være litt styr. Hvordan vil det fungere å seile kun spridd code 1 uten storseil på dype vinkler? Vil tro det fungerer ganske bra (til tur). Se bildene nederst her: https://www.granseil.no/seil/flyvende-forseil/code-1/ Redigert 31.Januar.2019 av toholthe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stokk Svart 16.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Da er Code 1 bestilt fra Wind design. Legger ut bilde og erfaringer til våren Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Grattis. gi en rapport om hvordan det funker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.